Lihansyöjä! Mitä pitää tapahtua, että lopetat lihansyönnin?
Olisiko se jokin uusi tutkimustulos eläinten älykkyydestä, olisiko syynä paksusuolisyöpä tai jokin muu?
Kommentit (158)
En syö juurikaan lihaa, mutta juustoista en voi luopua. Tai siis kyllä voisin, jos kasvisjuustot olisivat yhtä hyviä kuin tavalliset maitojuustot.
Ällötys.
On toiminut punaisen lihan ja sisäelinten kohdalla.
Ei vain tee mieli niitä syödä.
Sianlihasta tulee nivelsärkyjä, sekin toimii.
Broileri ja kala putoaa vielä, voi olla, et broitsu alkaa kohta tökkiä. Oireita on jo.
Mut joo. Pommin varma tutkimustulos lihan vaikutuksesta suolistosyövän syntyyn sais luopumaan myös siipikarjan lihasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se on sitten luonnon kiertokulku. Parempi että niitä ei ole sitten jos vaihtoehtona on kidutus elämä.
Tuolla periaatteella maailmassa ei tarvitse olla kuin ihmisiä. Sekö on ihanne?
Ei pidä paikkansa. Edelleen luonto on olemassa. Ihminen vain ei kasvata itselleen erikseen kidutettuja eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjä! Mitä pitää tapahtua, että lopetat moralisoinnin ja jeesustelun?
Miksi pitäisi lopettaa moralisointi ja asioista puhuminen? Vähän sama jos sinua ärsyttäisi ne jotka puuttuvat ihmisoikeuksien epäkohtiin koska sinua se ärsyttää ja sinä siitä hyödyt.
Koska sinulle ei kuulu paskan vertaa mitä minä syön! Minä en moralisoi sinun kasvissyönnistäsi niin mikä helvetin oikeus sinulla on moralisoida minua lihansyönnistäni?
Vaikea sanoa. Kaihdan kaikenlaisia ääripäisyyksiin meneviä aatteita, oli kyse sitten politiikasta, päihteistä tai ruokavaliosta. Pidän kultaista keskitietä parhaana ratkaisuna lähes kaikessa.
Koen, että elämä on liian lyhyt olla vegaani. Hyvä ruoka kun on yksi elämän suurimmista nautinnoista. Ei siinä että vegaaniruoassa olisi mitään vikaa, mutta en ole vielä törmännyt sellaiseen vegaaniruokaan, joka olisi saanut minussa aikaan wow-efektin. Edes hienoissa kunnon vegaaniravintoloissa, esimerkiksi Berliinissä asuva ystäväni vei minut Berliinin parhaaseen vegaaniravintolaan ja vaikka ruoka oli hyvää, ei se ollut sellaista että menisin sinne varta vasten uudestaan. En ole koskaan maistanut vegaaniruokaa joka olisi ollut niin tavattoman hyvää että olisin miettinyt sitä jälkeenpäin vesi kielellä ja ajatellut että sitä on saatava uudestaan. Jotain on aina puuttunut. Samaa ei voi sanoa ”normaalista” ruoasta, voisin listata loputtomiin annoksia jotka olivat uskomattoman herkullisia ja yhtä paljon ravintoloita joihin tekee mieli takaisin ihan vain ruoan täydellisyyden takia.
Tuntuu, että vegaaniruoka on varsin mautonta ellei siihen tunge ihan tuhottomasti mausteita. Yksi henk.koht bravuureistani keittiössä on chili con carne joka on jo kuuluisa kaveripiireissäni ja jota oikein pyydetään mua laittamaan kun tullaan kylään. Olen muutaman kerran koittanut tehdä vegaaniversion, mutta huolimatta siitä että joka kerralla olen joutunut käyttämään 2-3x enemmän mausteita, en ole onnistunut yltämään samalle makutasolle kuin lihaversiossani. Lihassa itsessään kun on niin paljon makua, mitä esimerkiksi linsseissä tms. ei ole juuri lainkaan.
Ja kun miettii että yksi herkullisimmista asioista maailmassa on hyvälaatuinen, oikein paistettu/grillattu hyvin marmoroitu pihvi, joka on ihan yksinään niin hyvää ettei tarvitse edes kastiketta, vain rouhaisun suolaa ja pippuria pintaan, niin mikä vegaaniruoka yltää samalle tasolle ilman mausteita/litkuja/kastikkeita/mitään? No ei mikään :D ja muitakin esimerkkejä on, kuten ravut ja hummeri jotka eivät tarvitse yhtikäs mitään ylimääräistä ollakseen niin herkullisia että vievät kielen mennessään ja ollakseen korkean hinnan arvoisia ruokia. Ja kun ajatellaan muita eläinkunnan tuotteita jotka ovat oman makuni mukaan korvaamattomia, kuten kaikki maailman erilaiset juustot; kermainen brie tai vuohenmaitojuusto, vahva primadonna tai aito parmesaani joka lohkeaa rouheiksi paloiksi, listaa voisi jatkaa loputtomiin. Tai pelkkä voi ja kerma, jotka ovat maultaan ja koostumukseltaan niin rikkaita että niitä jää väistämättä kaipaamaan kastikkeissa jne. Aina kun joku kysyy ravintolakokilta että miksi ravintolaruoka on niin hyvää verrattuna kotona tehtyyn, vastaus on että järkyttyisit miten paljon voita ja kermaa ruokiin laitetaan ravintoloissa ja siitä se ero tulee.
Palaan ensimmäiseen pointtiini eli kultaiseen keskitiehen: elämä on liian lyhyt rajoittaakseni ruokavaliostani suurimman osan parhaista makuelämyksistä kokonaa pois. Mutta sen sijaan suosin vahvasti luomutilojen lihaa, valitsen free-range tuotteita ja välttelen tehotuotantofarmien tarjontaa. Mielelläni maksan sitten vähän enemmän eettisempien eläintuotteiden puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjä! Mitä pitää tapahtua, että lopetat moralisoinnin ja jeesustelun?
Miksi pitäisi lopettaa moralisointi ja asioista puhuminen? Vähän sama jos sinua ärsyttäisi ne jotka puuttuvat ihmisoikeuksien epäkohtiin koska sinua se ärsyttää ja sinä siitä hyödyt.
Koska sinulle ei kuulu paskan vertaa mitä minä syön! Minä en moralisoi sinun kasvissyönnistäsi niin mikä helvetin oikeus sinulla on moralisoida minua lihansyönnistäni?
En ole kasvissyöjä. Olen sekasyöjä ja silti näen tietyt epäkohdat lihatuotannossa, sekä ymmärrän sen miksi asioista pitää puhua ja ns. ''moralisoida''. Kyllä ihmisellä on oikeus kertoa ja tiedottaa epäkohdista kun niitä tapahtuu. Voit syödä lihaa, eikä kukaan ole sanonut että et saisi syödä sitä.
Pointti on se , että kasvissyöjillä on kaikki oikeus tuoda lihatuotannon epäkohdat esille, ja meidän lihansyöjien on myös ne kuultava ja tehtävä omat valintamme ja kestettävä tietty kritiikki itse lihatuotantoa vastaan.
Itsekin syön lihaa, mutta annan kaiken tukeni vegaanien työlle jotta saataisi lihankulutus minimoitua ja tehotuotanto loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitäisi tapahtua että saisin syödä rauhassa mitä haluan?[/
Varmaan se, että kaikki eettisesti ajattelevat ihmiset katoaisivat -> kaikki hedonismissaan piehtaroivat barbaarit saisivat rauhan mässäillä rääkätyn olennon lihalla.
Sorry, mutta haluan syödä mahdollisimman luonnollisesti. Et edes tiedä millaista lihaa syön joten teit itsestäsi nyt typerän. Miksi lainasit vain osan viestistäni?
Lisäravinteena jos joutuisin ottamaan raudan ja täysin vegaanina vielä B-vitamiinin niin se olisi vastoin mun maailmankatsomusta. Ei ole mun mielestä tervettä vetää nappeina sitä mikä kuuluu saada ravinnosta.
Olen tavannut kasvissyöjiä ja vegaaneja jotka ovat tietoisia siitä että munlaisia on, joilla on suuri tarve hyvin imeytyvälle raudalle. Sulle taitaa olla ihan uusi asia.
En tykkää lihasta, mutta olen sekasyöjä proteiinin ja ruoan maun takia.
Sitten kun proteiinia saa gramma per kilo hyvästä kevyestä ruoasta, alan syödä sitä.
Lihan tuotanto pitäisi lopettaa kokonaan. Lihaa ei myytäisi missään. Silloin en söisi lihaa.
Dominion Trailer (2018)
ton ku katoin niin rupesin tosissani miettimään.
Miksi mun pitäisi lopettaa lihan syönti? Siihen ei ole yhtäkään hyvää syytä.
Ei tarvitsisi tapahtua muuta kuin että tulisi kasvisruokaa, jossa olisi treenaamiseen sopivat ravintoarvot kohtuullisella hinnalla. Joo, soijassa on proteiinia mutta myös paljon hiilaria ja on tosi masentavaa syödä pelkkää soijaa. Pelkät jauheetkaan ei aina maistu ja tofusta ja kananmunasta jään hirvittävän nälkäiseksi. Toivottavasti jotain kehitetään!
Aika järkyttäviä kommentteja muuten ketjussa, huhhuh. Kaikenlaista junttia maa päällään kantaakin. Logiikka tai minkäänlainen itsetutkiskelu ei tietysti ole perustallaajan vahvoja puolia, joten en tiedä miksi edes yllätyin.
Jos valtio lopettaisi tukemasta lihateollisuutta, niin vaihtaisin taloudellisen paineen takia. En oikein näe mitään muuta järkevää syytä muutokselle, koska liha nyt vaan on niin halpaa suhteessa makuun ja energiasisältöön.
Voisin lopettaa lihansyönnin, jos minulla olisi kokki, joka laittaisi herkullista ja maittavaa kasvisruokaa. Nyt minä olen valitettavasti perheemme kokki ja hallitsen parhaiten liharuokien laiton.
Lisäksi mies tekee fyysisesti raskasta työtä eikä taida tulla toimeen pelkällä perunalla.
Kasvisruuan pitäis olla parempaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maailmasta loppuisi liha, niin silloin sitä ei enää voisi syödä.
Mitä jos tapetaan kaikki kanat, siat ja lehmät sukupuuttoon? Olisiko se hyvä juttu, koska silloin lihan syönti jäisi hyvin vähiin?
PS. Lihan syönnnin vastustaminen on joukkomurhaa
Vitsit miten urpo kommentti? Ei tarvitse tappaa eläimiä, vaan lopettaa se tehotuottaminen ja niiden lisäännyttäminen tehotuotantoa varten. Edelleen voidaan niitä possuja yms pitää jos haluaa ja kohdella hyvin.
Kun kerran pidät tuota joukkomurhana (lol) niin sitten lihansyöminen vasta joukkomurhaamista on.
T: sekasyöjä
Nyt ei puhuttu tuotantotavasta, vaan lihan syömisestä. toope
Kasvisruoka on nyt niiden valinta, jotka ovat koulutettuja ja edistyksellisiä, koska ympäristöarvot, eettisyys ja terveys ovat nykyään koulutetuille tärkeitä. Lopulta vastusteleva idioottien massa tulee kyllä perässä, ihan kuten missä tahansa muussakin asiassa. Oli kyse sitten lastenhakkaamisesta, röökin vetämisestä tai rotuerottelusta, tarvitaan ensin pieni joukko edelläkävijöitä, jotka muuttavat kulttuuria paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruuan pitäis olla parempaa
Asutko jossain perähikiällä missä ei voi ostaa kuin euron hampurilaisia? Maailmahan on pullollaan ihan mielettömiä kasvisruokia, miten voit väittää ettei kasvisruoka ole hyvää, kun sitä löytyy ihan jokaisesta keittiöstä Ranskasta Intiaan ja todella erilaisina?
Vakava aivovamma voisi toimia.