Lihansyöjä! Mitä pitää tapahtua, että lopetat lihansyönnin?
Olisiko se jokin uusi tutkimustulos eläinten älykkyydestä, olisiko syynä paksusuolisyöpä tai jokin muu?
Kommentit (158)
Itse kannatan vegaaneja ja metsästyksenvastustajia. Mitä enemmän niitä, sen enemmän minulla etuoikeuksia. Kiitos kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jokin traumaattinen kokemus, jota en voisi unohtaa, esim. se että joutuisi itse ta**amaan ja laittamaan eläimen lihoiksi, haistaa mätää lihaa tai vastaavaa. En tiedä auttaisiko se, mutta voisi ainakin joksikin aikaa jäädä liha syömättä.
Tuosta eläinten älykkyydestä. Ehkä jos näkisin tosi todentuntuisesti (jostain dokumentista), miten eläimet masentuu ja ahdistuu, kun ne tietää joutuvansa kuolemaan, menettää kavereitaan jne.
Joku tuollainen tunteisiin vaikuttava ehkä voisi tehota. Tai sitten se, että lihansyönti kielletään (tuskin tapahtuu?), tulee tosi kalliiksi, tulee moraalisesti laajemmin tuomituksi niin etten enää kehtaisi, tms.
Näinhän on. Eläimet ovat vähintään yhtä elämänsä tiedostavia kuin ihmisetkin. Olemme olleet harhassa että vain ihmiset tajuaisivat ja tuntisivat. Mutta joitakin julmureita ei vakuuta mikään tiede eikä kamaluus. Voit ihan hyvin kuvitella teuraseläimen sijalle ystäväsi, lapsesi, tai itsesi. Ihminen tässä on se, jolla ei tässä kohtaa ole tunteita. Ja kuollut liha on enemmän tai vähemmän mädäntyneessä tilassa.
Jotta lopettaisin lihansyönnin, pitäisi evoluution olla kehittynyt toisin, lihan pitäisi olla epäterveellistä ja maistua pahalle, lihan hinnan pitäisi olla 7000% korkeampi ja pitäisi olla allerginen sille. En näe mitään järkevää syytä nykyisessä omasa sekä maailman tilanteessa lopettaa lihan syöntiä. Jos ihmistä ei olisi luotu lihaa syömään, olisi sillä näkyviä haittavaikutuksia lyhyenkin ajan sisällä.
t: A-luokan lihansyöjä.
ps, ja ei, en syrji kasviksia, syön niitäkin paljon ja mielellään mutta missään nimessä en pelkästään ja pääsääntöisesti ikinä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko se jokin uusi tutkimustulos eläinten älykkyydestä, olisiko syynä paksusuolisyöpä tai jokin muu?
Asteroidin aiheuttama äkillinen lajien joukkotuho siihen varmaankin vaadittaisiin.
Te viherpiipertäjät ette siihen todellakaan pysty.
Huoh tämä taso keskustelussa kun lihansyöjä uhriutuu.
Kyllä, olen sekasyöjä mutta näköjään olen poikkeus kun minä ainakin haluan että lihankulutus vähenee ja haluan että eläimet eivät joudu tehotuotannossa kärsimään.
Vegaani keskusteluissa sen sijaan asiallisesti puhutaan ja tiedotetaan tärkeistä asioista (eläinten olot) ja kannustetaan.
En kyllä tajua tuota uhriutumiskommenttia.
Minähän vaan totean jatkavani a) lihansyömistä b) viherpiipertäjien dissausta.
Keskustelun tasosta lienemme yhtä mieltä.
Eläimistä löytyy jotain lihaakin parempaa syötävää.
Lopettaisin ainakin siinä tapauksessa, jos kasvisruoka paljastuisi tieteellisissä tutkimuksissa terveellisemmäksi.
En tiedä. Olen kyllä selkeästi vähentänyt lihan syömistä ja tiedostan kyllä ongelmat, mutta en silti varmaan välitä niin paljon että luopuisin lihasta, saati ryhtyisin vegaaniksi. Jonain lakto-ovo-pescona varmaan voisin elää, mutta vegaaniksi minua tuskin saa (ainakaan ennen kuin juustolle keksitään kunnollisia korvikkeita).
Mielestäni vegaaniksi ryhtyminen vaatii sen oman ajatustyön/valaistumisen, jolloin henkilö ei koe muuta vaihtoehtoa ja todennäköisesti pysyy vegaanina loppuelämänsä tai niin kauan kun se on mahdollista. Nyt moni ryhtyy vegaaniksi tai kasvissyöjäksi lähinnä trendien tai painostuksen vuoksi ja tuskin pysyy sillä tiellä sen pidempään kuin muidenkaan ruokatrendien kohdalla.
Nykyään vaaditaan paljon muutakin tiedostamista tai "ituhippeilyä" ja tuskin valtaosa jaksaa pitkään innostua näistä vegaanisuuksista, luomulähiruoasta, muovittomuudesta, hiilijalanjäljen kompensoimisesta, zero waste-jutuista jne, vaikka ei niissä mitään pahaa olekaan.
Jonkun pitää keksiä synteettinen pekoni.
Muussatapuksessa aloitan vegaanisuuden heti samalla kun menen vapaaehtoiseen selibaattiin. Saattaa hetki mennä siis =P
Tulisin allergiseksi lihalle. Nyt olen allerginen jo niin monelle asialle, että ruokavalioni perusta ovat kasvikset ja hedelmät, liha ja rasvat. Koska kehoni ei kestä härkiksiä ja nyhtiksiä tai tofua, toivon todella, että pystyn syömään jatkossakin lihaa, koska en saa ravinteita maitotuotteista tai kananmunastakaan.
Sit kun kasvisruoka on yhtä hyvää kuin mediumpihvi.
Se pitäisi olla tarpeen terveyteni vuoksi. Mulla ei ole mitään kasvisruokaa vastaan ja syön itsekin silloin tällöin sekä suosin lähinnä kalaa, kanaa ja kalkkunaa punaisen lihan sijaan, tosin tulee punaista lihaakin yleensä noin kerran viikossa syötyä. Voin hyvin näin ja tykkään siitä kun ruokavaliossani ei ole mitään erityisiä rajoitteita ja sääntöjä. Siksi tarvisi olla jokin terveysongelma, jotta löytäisin riittävästi motivaatiota lihasta luopumiseen.
Sairaus tai liha on syömäkelvotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo nyt on saatu lupaavia tuloksia lihan kasvattamisesta laboratoriossa.
Tulevaisuudessa lihat kasvatetaan "koeputkissa", ilman että siihen liittyy mitään eläintä ollenkaan.
Sitten kaikki nykyiset teuraseläimet päästetään päiviltään ja lehmät yms kuolevat turhina sukupuuttoon.
Lihansyöjät jatkavat lihan syömistä ja vegaanit ovat onnellisia, kun eläimiä on vähemmän.
Oliko tämä olevinaan sarkasmia ja vegaanien syyttelyä? Ihan hyvä että niitä kärsiviä eläimiä on sitten vähemmän. Onko se elämä kidutuksen arvoista?? Ihme kommentti sinulta.
Itse kannatan keinolihaa. Erittäin eettistä ja uskon että silloin ei myöskään ole tarvetta vegaaneille. Tai siis jotkut voivat olla toki vegaaneja jos esim liha itsessään ällöttää, mutta koska ei ole eläintä joka kärsii niin kaikki voivat tyytyväisinä syödä lihaa.
Samaa mieltähän tässä selvästi ollaan.
Tiede ratkaisee koko ongelman tuomalla meille keinolihan.
Saavat vegaanitkin mättää pippuripihviä ilman tunnontuskia. Tosin sitten varmaan keksivät jotain muuta mistä valittaa, jotta voivat jatkossakin kokea moraalista ylemmyyttä.
Kasvissyöjä! Mitä pitää tapahtua, että lopetat moralisoinnin ja jeesustelun?
Sitten lopetan lihansyönnin, jos maailmasta häviäisivät kaikki sellaiset eläimet, joiden lihaa voi syödä. En minä sentään ainakaan ihmislihaa rupeaisi syömään ja kaikkien eläinten lihaahan ei voi syödä esim. siksi että se maistuisi liian pahalta, olisi jostain muusta syystä syömäkelvotonta tai jos olisi olemassa vain joitain uhanalaisia eläimiä joita ei saisi tappaa syötäväksi että ne eivät kuolisi sukupuuttoon. Onko siitä nyt edes niin paljon haittaa, jos jonkin verran lihaa syön, koska en minä sitä kovin usein syö enkä isoja annoksia kerralla.
Lihan hinnan radikaali nousu voisi lopettaa lihansyöntini, tai ainakin vähentää sitä.
Syön lihaa, koska se maistuu hyvältä, ja koska joihinkin liharuokiin liittyy mukavia muistoja, ne ovat siis perinneruokia minulle (esim. joulukinkku). Myös, koska maitotuotteiden ja munien kanssa on samoin, ja minusta olisi älytöntä, jos maito- ja munatalouden sivutuotteena syntyviä ruhoja ei hyödynnettäisi (sama pätee hevosharrastukseenkin; syön myös hevosenlihaa).
Toivon kyllä, että liha ei maistuisi niin hyvältä.
Eläinten tappaminen sinänsä ei minusta ole eettinen ongelma, sillä käyttäväthän ne luonnossakin toisiaan ruoaksi. Tuotantoeläinten elinolot ennen sitä tappamista kyllä, etenkin sian ja broilerin (nautakarjalla menee yleensä paremmin). Ekologiset ongelmat myönnän.
Vierailija kirjoitti:
Vitsit miten urpo kommentti? Ei tarvitse tappaa eläimiä, vaan lopettaa se tehotuottaminen ja niiden lisäännyttäminen tehotuotantoa varten. Edelleen voidaan niitä possuja yms pitää jos haluaa ja kohdella hyvin.
Miksi kukaan pitäisi niitä possuja jos niitä ei saisi syödä? Lihansyönnin lopettaminen romahduttaisi possukannan, samoin lehmät ja sonnit katoaisivat lähes sukupuuttoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo nyt on saatu lupaavia tuloksia lihan kasvattamisesta laboratoriossa.
Tulevaisuudessa lihat kasvatetaan "koeputkissa", ilman että siihen liittyy mitään eläintä ollenkaan.
Sitten kaikki nykyiset teuraseläimet päästetään päiviltään ja lehmät yms kuolevat turhina sukupuuttoon.
Lihansyöjät jatkavat lihan syömistä ja vegaanit ovat onnellisia, kun eläimiä on vähemmän.
Oliko tämä olevinaan sarkasmia ja vegaanien syyttelyä? Ihan hyvä että niitä kärsiviä eläimiä on sitten vähemmän. Onko se elämä kidutuksen arvoista?? Ihme kommentti sinulta.
Itse kannatan keinolihaa. Erittäin eettistä ja uskon että silloin ei myöskään ole tarvetta vegaaneille. Tai siis jotkut voivat olla toki vegaaneja jos esim liha itsessään ällöttää, mutta koska ei ole eläintä joka kärsii niin kaikki voivat tyytyväisinä syödä lihaa.
Samaa mieltähän tässä selvästi ollaan.
Tiede ratkaisee koko ongelman tuomalla meille keinolihan.
Saavat vegaanitkin mättää pippuripihviä ilman tunnontuskia. Tosin sitten varmaan keksivät jotain muuta mistä valittaa, jotta voivat jatkossakin kokea moraalista ylemmyyttä.
Enpä usko etä kyse on moraalisesta ylemmyydestä? Tällä hetkellä on todellakin hyvät syyt vegaaneilla olla vegaaneja ja kertoa epäkohdista, siinä ei ole mitään tekomoralismia. Keinolihan tultua, saattaa vegaani edelleen jättää lihan pois, ihan vaikka siksi että liha ällöttää , mutta vegaanikaan ei voi silloin sanoa että keinolihassa olisi mitään pahaa, päinvastoin uskon että moni vege luopuu vegaanisuudesta kun siihen ei ole tarvetta. :)
Siis sun mielestä on ok lisäännyttää kärsiviä eläimiä jotta tulee enemmän kärsiviä eläimiä jotka saavat elää täysin luonnotonta ja kauheaa elämää?? Se on sen arvoista jotta eivät muka kuolisi sukupuuttoon? Vaikka eiväthän ne kuole koska edelleen ne jäljelle jäävät voidaan pitää sitten muualla, tai jos kuolee niin parempi sekin kuin synnyttää kidutettavia eläimiä.