Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttäydynkö mielestänne väärin? (eron jälkeinen tilanne)

Vierailija
25.04.2018 |

Minua hieman syyllistetään tästä ja haluaisin kuulla mielipiteitä. Oma sydämeni ja järkeni sanoo, että käyttäydyn ja toimin ihan oikein.

Meillä oli siis kipeä ero. Mies petti. Vuosi siinä yritettiin, mutta lopulta mies ei enää jaksanut sitä vääntämistä ja ero tuli. Miehen mielestä ero oli yhteinen päätös, mutta mitä minä siihen enää sanomaan, jos toisella ei ole tahtoa selvitä vastoinkäymisestä? En voi pakottaa ketään rakastamaan.

Ex-mies löysi melkein heti eron jälkeen uuden naisen. Meni varmaan kuukausi kun aloin kuulla mieheltä, kuinka hän haluaa esitellä uuden naisen lapsillemme. Kaikki tapahtui siis tosi nopeasti. Jouduin pienessä ajassa käsittelemään pettämisen, eron, ex-miehen uuden naisen ja vielä sen, että lasten elämään tulee tämä uusi ihminen. Lisäksi olen kuullut lukuisia kertoja ex-mieheni suusta, että minun pitäisi päästä katkeruudestani eroon. Ensimmäistä kertaa kuulin tämän lauseen jo n. kaksi kuukautta eron jälkeen.

Mitä olen lukenut eroista, niin yleensä sen käsittelyyn voi mennä kaksikin vuotta, varsinkin jos on ollut pitkä suhde takana. Mielestäni en ole katkera, vana loukkaantunut - ja ihan syystä. Tottakai minussa on ollut vihan ja surun tunteita ja yleensäkin kaikenlaisia, järkyttävän voimakkaita tunteita. En tietenkään loppuelämääni vello näissä tunteissa, mutta sen takia juuri halua käsitelläkin tunteeni nyt, ettei ne jää vaivaamaan. Mielestäni ihan tervettä käsitellä surua ja vihaa.

Nyt olen tehnyt päätöksen, etten halua nähdä ex-miestäni. Se on toipumisprosessini kannalta kaikista parhainta. Lapseen liittyvät asiat hoidetaan viesteillä ja lasten viemiset/hakemisetkin voidaan hoitaa niin, ettemme näe toisiamme. Kyllä varmasti vielä jossain vaiheessa ex-miestäni haluan nähdä, mutta en ainakaan vielä vuoteen. Tästä olen saanut syyllistämistä osakseni ja ex-mies on loukkaantunut.

Mitä mieltä olette? Onko tosiaan väärin olla näkemättä ex-miestäni jos asiat muuten sujuvat asiallisesti?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet oikein. Tsemppiä tulevaisuuteen. Olet vahva ja viisas.

Tuohan on tyhmä kuin saapas. Ensiksi ottaa ukon joka pettää ja nyt sitten märisee kun ei jaksa valitsemaansa elämää.

Avaatko vähän? 

Vierailija
22/43 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mulla on oikeasti tullut sellainen huonon ihmisen olo siitä, kun ex on sanonut, etten saa olla katkera. Olen alkanut maalailla itsestäni sellaista katkera ex -kuvaa. Olen miettinyt, että sellainenko olen tosiaan? 

Suurin järkytys tässä on se, että en olisi ikinä koskaan uskonut ex-miehestäni mitään tällaista. Ajattelin aina, että hän ei koskaan eptä ja jätä, että hän on kunnon mies, joka pitää perheestään huolta. Mutta hän olikin kaikista pahin. Niin se elämä voi yllättää...

ap

Monesti juuri se, joka on toiminut itse väärin, haluaa pitää yhteyttä ja "pysyä väleissä". Se helpottaa syyllisyyttä. Oman syyllisyydentunteen välttelyä on sekin, ettei kestä toisen oikeutettuakaan vihaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mulla on oikeasti tullut sellainen huonon ihmisen olo siitä, kun ex on sanonut, etten saa olla katkera. Olen alkanut maalailla itsestäni sellaista katkera ex -kuvaa. Olen miettinyt, että sellainenko olen tosiaan? 

Suurin järkytys tässä on se, että en olisi ikinä koskaan uskonut ex-miehestäni mitään tällaista. Ajattelin aina, että hän ei koskaan eptä ja jätä, että hän on kunnon mies, joka pitää perheestään huolta. Mutta hän olikin kaikista pahin. Niin se elämä voi yllättää...

ap

Monesti juuri se, joka on toiminut itse väärin, haluaa pitää yhteyttä ja "pysyä väleissä". Se helpottaa syyllisyyttä. Oman syyllisyydentunteen välttelyä on sekin, ettei kestä toisen oikeutettuakaan vihaa.

Ja sillä tavalla sabotoi myös toisen eteenpäin menemistä. helppohan se itse on yhteyttä pitää kun on jo uusi rakkaus löydetty eikä tarvitse yksin pärjätä. 

Itsekästä toimintaa. Aplle tsemppiä!

Vierailija
24/43 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Katkera olet siinä vaiheessa, jos olet exsään yhteydessä ja haukut häntä, jos haukut häntä/uutta suhdettaan sukulaisille tai lapsille, tai muuta vastaavaa. Omien tunteidesi käsittely on ihan oma asiasi ja saat olla pettynyt ja vihainen exsälle. Sinulla ei ole mitään velvollisuutta tavata häntä tai selviytyä noista tunteista missään määräajassa, kunhan saatte lapsiin liittyvät asiat jollain tavalla käsiteltyä.

Sinulla on tällä hetkellä kriisi päällä ja kriisit pitää käsitellä. Ota aikaa omille tunteillesi, ja jatka sen jälkeen eteenpäin. Ole exsän kanssa tekemisissä ainoastaan tärkeissä lapsiin liittyvissä asioissa, mutta muista myös että et kaada tilannetta lasten niskaan.

Vierailija
25/43 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Katkera olet siinä vaiheessa, jos olet exsään yhteydessä ja haukut häntä, jos haukut häntä/uutta suhdettaan sukulaisille tai lapsille, tai muuta vastaavaa. Omien tunteidesi käsittely on ihan oma asiasi ja saat olla pettynyt ja vihainen exsälle. Sinulla ei ole mitään velvollisuutta tavata häntä tai selviytyä noista tunteista missään määräajassa, kunhan saatte lapsiin liittyvät asiat jollain tavalla käsiteltyä.

Sinulla on tällä hetkellä kriisi päällä ja kriisit pitää käsitellä. Ota aikaa omille tunteillesi, ja jatka sen jälkeen eteenpäin. Ole exsän kanssa tekemisissä ainoastaan tärkeissä lapsiin liittyvissä asioissa, mutta muista myös että et kaada tilannetta lasten niskaan.

No olen kyllä "haukkunut" eksääni ystävilleni ja sukulaisilleni. Mielestäni en silti ole katkera. Lapsille en ole koskaan haukkunut. Joskus olen itkenyt lasten nähden ja silloin olen sanonut, että äiti on surullinen eron takia. Mutta siitä on aikaa jo aika paljon eikä sitä usein tapahtunut.

ap

Vierailija
26/43 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Muille saa minusta haukkuakin, paitsi lapsille, jos aihetta on. Ei tietenkään suositeltavaa, mutta ihan sallittua. Exällekin saa suoraan sanoa, että pitää tätä pettävänä p*askapäänä, jonka kanssa kommunikoi vain lasten takia. 

Vierailija
27/43 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Muille saa minusta haukkuakin, paitsi lapsille, jos aihetta on. Ei tietenkään suositeltavaa, mutta ihan sallittua. Exällekin saa suoraan sanoa, että pitää tätä pettävänä p*askapäänä, jonka kanssa kommunikoi vain lasten takia. 

Joo, mä oon kans rehellisyyden kannalla.

Vierailija
28/43 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Olet kohtuullinen ja sinun ei ole mikään pakko tavata exääsi, jos lapset ovat tarpeeksi isoja kulkemaan omin jaloin oman repun kanssa isin autoon. Narratiivi mitä exä syöttää sinulle on vahingollista ja sairastuttavaa, teet oikein kyseenalaistaessasi sen. Pidä kiinni rajoistasi ja mielenterveydestäsi.

Vierailija
29/43 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia sinulle.

Olet erittäin kohtuullinen. Itse tuossa tilanteessa tekisin varmasti kaikki, mitä vaan keksisin.

Mies on todella anteeksiantamattoman tunteeton. Eikä taida edes katua tekojaan😕

Vierailija
30/43 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän sama tilanne. Mies petti ja jätti, mutta sitten se poismuutto yhteisestä kodista kesti kesti. Tulin joka kerta tosi vihaiseksi kun mies muina miehinä tulu toimittamaan jotain asiaa, hakemaan työkalujaan jne. Loukkaantuu kun ei olla lasten takia hyvissä väleissä. Eikö riitä että ollaan väleissä, en halua olla hyvissä väleissä. Lapset sen verran isoja että voivat hoitaa välinsä itse. En halua nähdä koko miestä.

Vierailija
31/43 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en exääni halua nähdä. Meillä tilanne on se, että minä rakastuin toiseen mieheen ja halusin eron. En halua enää olla minkäänlaisissa väleissä eli siis ei hyvissä tai huonoissa. Olemme eronneet eikä ole mitään tunteita enää. Kuin ex olisi kuka tahansa vieras mies. Nuorin lapsista on 12v. Viesteillä hoidetaan asiat.

Vierailija
32/43 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voimia sinulle.

Olet erittäin kohtuullinen. Itse tuossa tilanteessa tekisin varmasti kaikki, mitä vaan keksisin.

Mies on todella anteeksiantamattoman tunteeton. Eikä taida edes katua tekojaan😕

Mikä aiheuttaa tuon tunteettomuuden? Onko sehotain syyllisyyden peittelyä vai mitä?

Vierailija
33/43 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en exääni halua nähdä. Meillä tilanne on se, että minä rakastuin toiseen mieheen ja halusin eron. En halua enää olla minkäänlaisissa väleissä eli siis ei hyvissä tai huonoissa. Olemme eronneet eikä ole mitään tunteita enää. Kuin ex olisi kuka tahansa vieras mies. Nuorin lapsista on 12v. Viesteillä hoidetaan asiat.

Kyllä on ihmiset julmia. "Rakastuin toiseen, ex on kuin vieres."

Muista, että ahneella on paskainen loppu.

Vierailija
34/43 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
35/43 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten yhtään lukenut rivien välistä, että joku voisi olla pahasti pielessä, jos en lasten isään halua olla missään tekemisissä. Niin kylmä ja tyhmä ihminen oli suhteen loppuvuodet, ja nyt eron jälkeen tajuan ettei tuo ole ollut isä lapsille koskaan eikä ole nytkään.

Mitä julmaa siinä on, että rakastuu toiseen. Tunteille ei mitään voi ja miksi niitä pitäisikään estää?! Suhde oli huono ja rakkaus kuoli vuosien aikana. Se, että rakastuin toiseen mieheen ja sain vastarakkautta ei todellakaan ole mitään ahneutta.

Vierailija
36/43 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten yhtään lukenut rivien välistä, että joku voisi olla pahasti pielessä, jos en lasten isään halua olla missään tekemisissä. Niin kylmä ja tyhmä ihminen oli suhteen loppuvuodet, ja nyt eron jälkeen tajuan ettei tuo ole ollut isä lapsille koskaan eikä ole nytkään.

Mitä julmaa siinä on, että rakastuu toiseen. Tunteille ei mitään voi ja miksi niitä pitäisikään estää?! Suhde oli huono ja rakkaus kuoli vuosien aikana. Se, että rakastuin toiseen mieheen ja sain vastarakkautta ei todellakaan ole mitään ahneutta.

No ensinnäkin a) mulla ei ole selvännäkijän kykyjä ja b) jos et rakastanut miestäsi, niin miksi et kertonut siitä hänelle ja jättänyt aiemmin? Itse kuulostat aika heikolta kun et voi irtautua vanhasta suhteesta ilman uutta miestä.

Vierailija
37/43 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan useita muita eli minustakin toimit ihan oikein.

Olet vahvemmassa tilassa eronne suhteen kun exäsi, vaikket sitä taida vielä nähdäkään.

Tämä, koska exäsi ei ole tarvinnut kohdata eroa, yksinäisyyttä, itsekseen olemista, hiljaisia ajatuksia, mitkä noisevat mieleen kun toinen puoli sängystä onkin tyhjä.

Ymmärrätkö? Sinä käsittelet asioita ja kun jonain päivänä olet valmis uuteen suhteeseen niin menet siihen uusin silmin eikä vanhat asiat kukje repussa mukana taakkana.

Exälläsi on tilanne toinen. Hän ei ole eikä ehdi käsittelemään asiaa kun ei ole tarvinnut eroa ns.kohdata kun vierellä on heti uusi kumppani.

Hän voi olla äärimmäisen vakavissaankin uuden kumppanin suhteen, mutta suhde ei mitenkään silti ole voinut alkaa puhtaalta pöydältä, asiat käsiteltynä. Teillä ei ole syntynyt vielä rutiineja hoitaa lapsien asioita ymv eronneena ja kaikki sellainen on uutta vähintäänkin sen vuoden kun kohtaat jokaisen juhlapyhän ja vuodenajan uudessa elämäntilanteessa. Toki joku voisi sanoa, että kun exäsi teki sinulle noin niin voi tehdä sen uudellekin kumppanille. Surullista lastenkin vuoksi jos asia toistuu. Sillä jokin ajoi miehen pettämään ja se syy hänen tulisi edes sisäistää ja ymmärtää itsessään voidakseen rakastaa uutta kumppania ja mahdollisesti huomatessaan samoja elkeitä itsessään, oppia ja osata käsitellä ne toisin. Ilman pettämistä.

Teillä on yhteisiä vuosia takana ja jos se ei ole synnyttänyt suurta kiintymystä sinuun ja lapsiin niin voiko sitten mikään? Ja jos se kiintymys on niin eron tuska kyllä jotenkin pyrkii joskus pintaan. Se katumus voikin olla suurta ja silläkin voi pilata uuden suhteen, vaikka olisikin hyvä ja tyytyväinen. Vaikeasti kai perusteltu, mutta jokainen ymmärtää varmasti mitä ajatuksillani tarkoitan.

Olen nähnyt useita vastaavia tilanteita ja ne on mennyt usein niin, että nainen on yksin jonkun aikaa (exä saattaa kuvitella naisen roikkuvan vanhassa ja moni muukin saattaa ajatella, että miksi ihmeessä se ei nyt jo hae uutta) ja mies hypännyt suhteesta toiseen.

Nainen on oppinut ajan kanssa mitä tulevalta haluaa ja löytänyt eron jälkeen itsensä ja ehkä uusiakin puolia itsestään. Katselee rauhassa ympärilleen. Exä hehkuttaa rakkauttaan ja edetään kovaa vauhtia, mutta sitten kun aikaa on kulunut ja nainen löytääkin tasapainoisemman suhteen niin exän kilpailuasettelu on valmis. Exän uusi kumppaninsaattaa kokea mustasukkaisuutta kun huomaa miehensä yhä antavan niinkin paljon painoarvoa sille mitä exänsä puuhaa, vaikka heillä saattaa olla jo omakin, yhteinen lapsi ym. Usein se johtaa eroon ja se puolisko kuka on käsitellyt asiat saa suhteensa kestämään eikä koe tarvetta näyttää kelleen mitään vaan tunteet on aitoja ja suhde vain häntä itseään varten ei näytön vuoksi.

Toki voi mennä toisinkin, mutta niin monta tuollaista tarinaa olen todistanut tapahtuneeksi.

Eli ota ihmeessä oma tilasi, ei sinua voida hoputtaa. Elämäsi on nyt sinun ja lasten ja rakennat sen teidän näköiseksi, isän ollessa isä lapsilleen, mutta tekemisissä ei tartte olla. :)

Vierailija
38/43 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yhtään kohtuuton. Tottakai saat ajatella omaa hyvinvointiasi. Monet mun tuntemista petetyistä ja jätetyistä on ruvenneet kiristämään lapsilla ym. kyseenalaista. Kuulostat fiksulta. Tsemppiä!

Vierailija
39/43 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhtään kohtuuton. Tottakai saat ajatella omaa hyvinvointiasi. Monet mun tuntemista petetyistä ja jätetyistä on ruvenneet kiristämään lapsilla ym. kyseenalaista. Kuulostat fiksulta. Tsemppiä!

Oon miettinyt, että olen käyttäytynyt todella hyvin. En ole missään kohtaa kieltänyt lapsien ja isän välistä tapaamista vaan päinvastoin. En ole ikinä tehnyt lapsista pelinappulaa. En ole ominut juhlapyhiä vaan ne ollaan sovittu kummankin eduksi. En ole kieltänyt lasten ja uuden naisen tapaamista. Oon ollut todella kiltti monessa suhteessa ja tiedostan myös, että kaikki ei tässä tilanteessa olisi olleet.

Vierailija
40/43 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komppaan useita muita eli minustakin toimit ihan oikein.

Olet vahvemmassa tilassa eronne suhteen kun exäsi, vaikket sitä taida vielä nähdäkään.

Tämä, koska exäsi ei ole tarvinnut kohdata eroa, yksinäisyyttä, itsekseen olemista, hiljaisia ajatuksia, mitkä noisevat mieleen kun toinen puoli sängystä onkin tyhjä.

Ymmärrätkö? Sinä käsittelet asioita ja kun jonain päivänä olet valmis uuteen suhteeseen niin menet siihen uusin silmin eikä vanhat asiat kukje repussa mukana taakkana.

Exälläsi on tilanne toinen. Hän ei ole eikä ehdi käsittelemään asiaa kun ei ole tarvinnut eroa ns.kohdata kun vierellä on heti uusi kumppani.

Hän voi olla äärimmäisen vakavissaankin uuden kumppanin suhteen, mutta suhde ei mitenkään silti ole voinut alkaa puhtaalta pöydältä, asiat käsiteltynä. Teillä ei ole syntynyt vielä rutiineja hoitaa lapsien asioita ymv eronneena ja kaikki sellainen on uutta vähintäänkin sen vuoden kun kohtaat jokaisen juhlapyhän ja vuodenajan uudessa elämäntilanteessa. Toki joku voisi sanoa, että kun exäsi teki sinulle noin niin voi tehdä sen uudellekin kumppanille. Surullista lastenkin vuoksi jos asia toistuu. Sillä jokin ajoi miehen pettämään ja se syy hänen tulisi edes sisäistää ja ymmärtää itsessään voidakseen rakastaa uutta kumppania ja mahdollisesti huomatessaan samoja elkeitä itsessään, oppia ja osata käsitellä ne toisin. Ilman pettämistä.

Teillä on yhteisiä vuosia takana ja jos se ei ole synnyttänyt suurta kiintymystä sinuun ja lapsiin niin voiko sitten mikään? Ja jos se kiintymys on niin eron tuska kyllä jotenkin pyrkii joskus pintaan. Se katumus voikin olla suurta ja silläkin voi pilata uuden suhteen, vaikka olisikin hyvä ja tyytyväinen. Vaikeasti kai perusteltu, mutta jokainen ymmärtää varmasti mitä ajatuksillani tarkoitan.

Olen nähnyt useita vastaavia tilanteita ja ne on mennyt usein niin, että nainen on yksin jonkun aikaa (exä saattaa kuvitella naisen roikkuvan vanhassa ja moni muukin saattaa ajatella, että miksi ihmeessä se ei nyt jo hae uutta) ja mies hypännyt suhteesta toiseen.

Nainen on oppinut ajan kanssa mitä tulevalta haluaa ja löytänyt eron jälkeen itsensä ja ehkä uusiakin puolia itsestään. Katselee rauhassa ympärilleen. Exä hehkuttaa rakkauttaan ja edetään kovaa vauhtia, mutta sitten kun aikaa on kulunut ja nainen löytääkin tasapainoisemman suhteen niin exän kilpailuasettelu on valmis. Exän uusi kumppaninsaattaa kokea mustasukkaisuutta kun huomaa miehensä yhä antavan niinkin paljon painoarvoa sille mitä exänsä puuhaa, vaikka heillä saattaa olla jo omakin, yhteinen lapsi ym. Usein se johtaa eroon ja se puolisko kuka on käsitellyt asiat saa suhteensa kestämään eikä koe tarvetta näyttää kelleen mitään vaan tunteet on aitoja ja suhde vain häntä itseään varten ei näytön vuoksi.

Toki voi mennä toisinkin, mutta niin monta tuollaista tarinaa olen todistanut tapahtuneeksi.

Eli ota ihmeessä oma tilasi, ei sinua voida hoputtaa. Elämäsi on nyt sinun ja lasten ja rakennat sen teidän näköiseksi, isän ollessa isä lapsilleen, mutta tekemisissä ei tartte olla. :)

Kiitos ihanasta viestistäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi