Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voiko toimeentulotukea saada vaikka tililä varoja

Vierailija
24.04.2018 |

? esimerkiksi minulla asp tilillä 1500 e ja käyttötilillä 2000e tällä hetkellä.
Olen muuttamassa omaan vuokra-asuntoon, ja tiedän että asumistukea saan mutta mietiskelen tätä toimeentulotukea. Työ- ja opiskelukuviot niin epävarmat että hirvittää.

Kommentit (186)

Vierailija
101/186 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehä on Kelalta mukavaa, että säästöt mitä säästänyt / kovalla työllä ansainnut. Ja sitten joutuu ulos töistä.  Niin niitä ei saa pitää pahan päivän varalle. Vaan ne täytyy käyttää ja sitten vasta saa kun 0 euroa tilillä.  

en ymmärrä

Jos kerran toimeentulotukeen joutuu turvautumaan niin silloin on paha päivä iskenyt. Oletko tosiaan noin lapsellinen, että kuvittelet ihmisen saavan rahaa Kelalta jos sinulla on helposti likvidoitavaa varallisuutta puhumattakaan pankissa olevasta käteisvarallisuudesta. Kasva nyt herranen aika ihminen aikuiseksi.

Jos minä maksan vuokran ja laskut ja mulle jää 150 loppukuuksi, niin onko mulla oikeus saada sieltä tukea?

Kun eikös pakollisten menojen jälkeen pitäis jäädä joku 400?

Viimeks eivät edes hyvittäneet sähkölaskua, vaikka rahat oli oikeesti loppu. Kyllä ne sen niistä tiliotteista näki, hylätty päätös tuli, eikä hyvitetty edes sähkölaskua. mitä hel.vettiä

Asumiskulujen jälkeen muuhun elämiseen pitää jäädä lain mukaan n 490e/kk.

Kannattaa selvittää kelan toimistolla.

Niin pitäisi. Ei jää lähellekkään tuota ja viimeksi toimeentulotukianomus hylättiin, eikä sähkölaskua hyvitetty, niinkuin jo olen useaan kertaan kertonut.

Heippa.

Tuohon asiaan voi olla useita selityksiä.

Joku sanoi täällä että pakollisten menojen jälkeen jäi 200 euroa ja ihmetteli miksi ei saa perustoimeentulotukea. Pakollisiksi menoiksi katsotaan mm. vuokra ja sähkö sekä reseptilääkkeet. Ihmisen käsitys pakollisista menoista voi olla aika erinevä. Lisäksi ed. mainittuun tilanteeseen vaikuttaa se kuinka paljon vuokranmäärä on. Jos asut esimerkiksi 900 euron vuokra-asunnossa, ei tietyn summan ylittävää määrää huomioida, koska vuokramäärälläkin on katto. Tämä "katto" määräytyy asunnossa asujien ja asunnon sijainnin mukaan.

Jos haluat eritellä tarkemmin nuo laskut joita olet maksanut, niin voin kertoa kuuluvatko ne toimeentulotuenpiiriin eli huomioidaanko niitä laskelmassa. Pääsääntöisesti yksin asuvan ihmisen kuuluu maksaa kaikki laskut peruosalla (joka on n. 490 euroa), poislukien vuokra, sähkö, vesi ja terveydenhoito. Jokaisen omavalinta on haluaako elää niin että laskuja tulee esim. lehtitilauksista, osamaksutuotteista, kuntosalista, jne vai elääkö niin ettei tule mistää näitä "ylimääräisiä" laskuja.

Minä maksan vuokraa ANSIOSOSIDONNAISESTANI, kuten maksan kaikki laskunikin.

Mutta kun nuo menot vie melkein kaikki "ansioni". Niin eikö minulla ole oikeutta perustoimeentulotukeen?

Ei ole mitään "ylimääräisiä" laskuja ja tiedän, että niitä kela ei korvaa.

Kyse on siitä, että mulla ei jää pakollisten menojen jälkeen rahaa elämiseen. Ei edes puolta siitä perusosasta, joka kaikkien pakollisten menojen jälkeen pitäisi jäädä.

Asumistukea saan noin 30 euroa kuukaudessa.

Jaha, tämä maksan ITSE vuokrani tyyppi maksaakin sen vuokran valtion rahoilla. Kyllä se on niin että ihan joku muu sen sun vuokran maksaa. Ja lisää pitäis vaan olla antamassa. Minulla on oikeus asua tässä, minulla on oikeus.

Joo, sinun mielestäni mulla ei ole oikeutta itse kustantamaani päivärahaan. Onhan mulla oikeus asua, mitä sä oikein selität?

Vartiainenko se siellä, veronmaksajien lihottama pullasorsa :D. En haluaisi kaltaistasi nilkkiä elättää.

Et sä ole siitä kustantanut kuin murto-osan. Ja joo, sulla on oikeus asua, mutta ei muiden kustannuksella. Sulle maksetaan jo nyt tukea ihan tarpeeksi. Laskelmat on tehty ja todettu, että sun pitäis tulla toimeen. Jos sä hassaat rahas liian kalliiseen asuntoon, niin se on ihan sun oma mokas. Kannattaa miettiä valintojaan ja sitä voiko niiden kanssa elää. 

Joo, tämä jankuttaja on muka itse kustantanut ansiosidonnaisensa 😂. Jos matikka on tuota tasoa, ei ihme ettei rahat riitä.

Vierailija
102/186 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan summittainen esimerkki.

Ansiosidonnainen on 1200 euroa.

Vuokra, vesi, sähkö on yhteensä 600 euroa.

Jäljelle jää 600 euroa. Tällä summalla tulee itse maksaa muut menot.

Ei saa toimeentulotukea.

Jotkut lääkkeet ja kotivakuutus kuuluu tt-tuen piiriin.

Siis jäljelle jää 600 euroa ja vielä ostaa lääkkeitä 60 eurolla ja kotivakuutus 40 eurolla, niin jää 500 euroa.

Ei vieläkään saa toimeentulotukea.

Loput omat menot maksaa edelleen itse, ellei loppukuussa tule TT-korvattavia menoja lisää.

Jos siis yksinasuva ihminen.

Asumistuki on eri asia ja haettavissa erikseen.

Sille omat laskelmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/186 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehä on Kelalta mukavaa, että säästöt mitä säästänyt / kovalla työllä ansainnut. Ja sitten joutuu ulos töistä.  Niin niitä ei saa pitää pahan päivän varalle. Vaan ne täytyy käyttää ja sitten vasta saa kun 0 euroa tilillä.  

en ymmärrä

Jos kerran toimeentulotukeen joutuu turvautumaan niin silloin on paha päivä iskenyt. Oletko tosiaan noin lapsellinen, että kuvittelet ihmisen saavan rahaa Kelalta jos sinulla on helposti likvidoitavaa varallisuutta puhumattakaan pankissa olevasta käteisvarallisuudesta. Kasva nyt herranen aika ihminen aikuiseksi.

Jos minä maksan vuokran ja laskut ja mulle jää 150 loppukuuksi, niin onko mulla oikeus saada sieltä tukea?

Viimeks eivät edes hyvittäneet sähkölaskua, vaikka rahat oli oikeesti loppu. Kyllä ne sen niistä tiliotteista näki, hylätty päätös tuli, eikä hyvitetty edes sähkölaskua. mitä hel.vettiä

Sossu/Kela laskee paljonko sulle jää pakollisten (hyväksyttävien) menojen jälkeen tilille rahaa, sen perusteella sulla voi olla oikeus tukeen.

Saan ansiosidonnaista, josta menee veroja 25 %. Vuokra vie melkein kaikki rahat. Pitäskö minun saada sitä perusosaa?

Viimeks ne ainakin hylkäs sen hakemuksen, eivätkä korvannu sitä sähkölaskua.

No. Toivottavasti pääsen kohta töihin.

Kuinka korkea vuokra sulla on? Jos se menee paikkakuntakohtaisten kohtuullisten asumismenojen yli niin et välttämättä saa toimeentulotukea. 

Aha, jos mulla on liian iso vuokra, niin minulla ei ole oikeutta saada rahaa ruokaan. Mitä tämä nyt oikein on.

Asuminen on pakollinen meno, niin eikö minulla sitten mukamas ole oikeutta perusosaan, jos mulla on laskujen maksun jälkeen muutama kymppi loppukuuksi rahaa.

Ei tätä voi ymmärtää.

Sun mielestä siis yksin asuvalle ihmiselle pitäis maksaa asuminen 200 neliön omakotitalossa? Tai tuliterässä 150 neliön kattoterassiluksushuoneistossa? Totta helvetissä noissa on kohtuulliset asumismenot. Ei kai kukaan kuvittele, että yhteiskunta maksaa kaiken mitä sä keksit vaatia. Muuta halvempaan jos tuet ei riitä elämiseen. Jääminen kalliiseen asuntoon on oma valintasi, ei sitä muiden tarvi maksaa. Sä maksat ylimenevät menot niistä tuistasi ja vaikka sitten jätät syömättä. Sorry, mut ei veronmaksajien rahat ihan kaikkeen riitä.

Minä olen maksanut veroja ja maksan vuokrani ihan itse. Älä v.ittuile ja viisastele yhtään.

Ne sun maksamat verot ei kata edes vielä saamaasi koulutusta ja terveydenhuoltoa. Eli et ole maksanut mitään, olet edelleen saamapuolella. Ja lisää pitäis saada.

Itse olen koulutuksenikin maksanut. Kaikki tuet piti maksaa takaisin, koska "tienasin liikaa". On se, kiellettyä on saada liikaa palkkaa.

Että ihan itse maksoit peruskoulun opettajien palkat, terveyskeskusten lääkärien palkat, maksoit lukukausimaksuja opiskelustasi jne. Oot sä kova maksamaan. Kyllä sulle pitää luksuskattohuoneisto ostaa veronmaksajien piikkiin. Ehdottomasti.

p.s. Tutkimusten mukaan suomalainen on maksanut itsestään koituvat kulut vasta päälle nelikymppisenä. Sekin vain jos on valmistunut ajallaan ja ollut koko ajan työelämässä. Sitä ennen hän on saamapuolella. 

Ja miksi ihmeessä työssäkäyvälle opiskelijalle pitäis antaa opintotukea? Ne on tarkoitettu niille, jotka ei tienaa tarpeeksi. Ei niille joilla on rahaa elättää itsensä. Ihmeellistä tää joidenkin ajattelu, että heille kuuluu kaikki mahdolliset tuet riippumatta omista tuloista tai mistään muustakaan. Kaikki mulle ja heti!

Nykysuomessa on kaikki saamapuolella. Miten meni noin niinkun omasta mielestä?

Niin on, mutta suurin osa ymmärtää, että ihan mahdottomia ei voi vaatia. Jotkut taas kuvittelee, että heillä on oikeus saada mitä mieleen juolahtaa. Muiden piikkiin.

Eikös olekkin aika jännä, että sellaiset ihmiset jotka eivät tarvitse mitään etuuksia, saavat niitä eniten ja ne taas, jotka eniten tarvitsisivat ukea, saavat sitä minimaalisesti.

Palkkojen kanssa sama asia. Tee vähiten yhtään mitään tienaa eniten. Tee eniten, tienaa vähiten. Ihan sairas ja vääristynyt systeemi.

Mitähän etuutta mä nyt sitten saan? Kun en ole sossun asiakas vaan maksan menoni palkkatuloilla eli en tarvitse etuuksia. En saa edes asumistukea. Jotain salaetuuksiahan mulla sun mukaan kuitenkin on. Olen mitoittanut elämäni tulojeni mukaan. Joo, olishan se kiva jos olis iso asunto hyvällä paikalla. Mutta kun syödäkin pitää. Joten on pakko asua pienemmässä ja halvemmassa. Ymmärrän hyvin, että vuokrillakin on oltava katto. Ihan mitä tahansa ei voida maksaa toimeentulotukena. 

Mitäs jos nyt muiden kahdehtimisen sijaan pistät ne omat raha-asiasi kuntoon? Tässä sun tapauksessa syypää rahojen vähyyteen olet sinä itse. Sinä olet valinnut asunnon joka ei sun tuloille sovi. Turha siitä on syyttää vuokranantajaa, poliitikkoja, kelaa, sossuja ym. Sinä sen valinnan olet tehnyt. Sinä.

Joo joo. Työttömät syylisiä työttömyyteen ja irtisanomisiin. Kissat koiria.

Vierailija
104/186 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa toimeentulotukea.

Siis jäljelle jää 600 euroa ja vielä ostaa lääkkeitä 60 eurolla ja kotivakuutus 40 eurolla, niin jää 500 euroa.

Loput omat menot maksaa edelleen itse, ellei loppukuussa tule TT-korvattavia menoja lisää.

Sille omat laskelmat.

Ansisosidonnainen 1200 euro

Vuokra, vesi, sähkö yli 1000 euroa. Kotivakuutus ja lääkkeet 100.

Kuukauden rahat ruokaan 100 euroa.

Vierailija
105/186 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en ymmärrä

Sossu/Kela laskee paljonko sulle jää pakollisten (hyväksyttävien) menojen jälkeen tilille rahaa, sen perusteella sulla voi olla oikeus tukeen.

Saan ansiosidonnaista, josta menee veroja 25 %. Vuokra vie melkein kaikki rahat. Pitäskö minun saada sitä perusosaa?

Viimeks ne ainakin hylkäs sen hakemuksen, eivätkä korvannu sitä sähkölaskua.

No. Toivottavasti pääsen kohta töihin.

Kuinka korkea vuokra sulla on? Jos se menee paikkakuntakohtaisten kohtuullisten asumismenojen yli niin et välttämättä saa toimeentulotukea. 

Aha, jos mulla on liian iso vuokra, niin minulla ei ole oikeutta saada rahaa ruokaan. Mitä tämä nyt oikein on.

Asuminen on pakollinen meno, niin eikö minulla sitten mukamas ole oikeutta perusosaan, jos mulla on laskujen maksun jälkeen muutama kymppi loppukuuksi rahaa.

Ei tätä voi ymmärtää.

Sun mielestä siis yksin asuvalle ihmiselle pitäis maksaa asuminen 200 neliön omakotitalossa? Tai tuliterässä 150 neliön kattoterassiluksushuoneistossa? Totta helvetissä noissa on kohtuulliset asumismenot. Ei kai kukaan kuvittele, että yhteiskunta maksaa kaiken mitä sä keksit vaatia. Muuta halvempaan jos tuet ei riitä elämiseen. Jääminen kalliiseen asuntoon on oma valintasi, ei sitä muiden tarvi maksaa. Sä maksat ylimenevät menot niistä tuistasi ja vaikka sitten jätät syömättä. Sorry, mut ei veronmaksajien rahat ihan kaikkeen riitä.

Minä olen maksanut veroja ja maksan vuokrani ihan itse. Älä v.ittuile ja viisastele yhtään.

Ne sun maksamat verot ei kata edes vielä saamaasi koulutusta ja terveydenhuoltoa. Eli et ole maksanut mitään, olet edelleen saamapuolella. Ja lisää pitäis saada.

Itse olen koulutuksenikin maksanut. Kaikki tuet piti maksaa takaisin, koska "tienasin liikaa". On se, kiellettyä on saada liikaa palkkaa.

Että ihan itse maksoit peruskoulun opettajien palkat, terveyskeskusten lääkärien palkat, maksoit lukukausimaksuja opiskelustasi jne. Oot sä kova maksamaan. Kyllä sulle pitää luksuskattohuoneisto ostaa veronmaksajien piikkiin. Ehdottomasti.

p.s. Tutkimusten mukaan suomalainen on maksanut itsestään koituvat kulut vasta päälle nelikymppisenä. Sekin vain jos on valmistunut ajallaan ja ollut koko ajan työelämässä. Sitä ennen hän on saamapuolella. 

Ja miksi ihmeessä työssäkäyvälle opiskelijalle pitäis antaa opintotukea? Ne on tarkoitettu niille, jotka ei tienaa tarpeeksi. Ei niille joilla on rahaa elättää itsensä. Ihmeellistä tää joidenkin ajattelu, että heille kuuluu kaikki mahdolliset tuet riippumatta omista tuloista tai mistään muustakaan. Kaikki mulle ja heti!

Nykysuomessa on kaikki saamapuolella. Miten meni noin niinkun omasta mielestä?

Niin on, mutta suurin osa ymmärtää, että ihan mahdottomia ei voi vaatia. Jotkut taas kuvittelee, että heillä on oikeus saada mitä mieleen juolahtaa. Muiden piikkiin.

He kuuluvat puolueisiin, kaikki vaan muiden piikkiin. Ilmaiset taksit ja kaikki. Toisilla on eri oikeudet ja tasa-arvo on vitsi, aivan kuten on demokratiakin. ILLUUSIO

Ja niin se vaan ahne vuokranantajakin elää minun piikkiin niin, että minä joudun vesipaastolle.

Ei se sua siinä pakolla pidä asumassa. Senkun muutat halvempaan.

Taidan muuttaa kesäksi telttaan ja siirrän kirjat posterestanteen.

Vierailija
106/186 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lompakkoloinen töihin.

Vierailija
107/186 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa toimeentulotukea.

Sille omat laskelmat.

Tuolla tulo- ja vuokratasolla lapseton yksinasuja helsinkiläinen saa 0 € kuukaudessa asumistukea Kelan laskurin mukaan perusomavastuun ollessa 211 € kuukaudessa.

http://www.kela.fi/laskurit

Vierailija
108/186 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa toimeentulotukea.

Sille omat laskelmat.

Tuolla tulo- ja vuokratasolla lapseton yksinasuja helsinkiläinen saa 0 € kuukaudessa asumistukea Kelan laskurin mukaan perusomavastuun ollessa 211 € kuukaudessa.

http://www.kela.fi/laskurit

Kyllä tuon laskurin mukaan minun pitäisi saada perusosaa.

Niin miksi minä en ole sitä sitten saanut?

Vierailija
109/186 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potku peffaan kirjoitti:

Mene lompakkoloinen töihin.

Saattaa sinustakin tulla työtön, tai voit sairastua.

Vierailija
110/186 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa toimeentulotukea.

Sille omat laskelmat.

Sulla on ollut hyvä palkka kun saat noin paljon ansiosidonnaista. Eli työssä ollessasi olet vuokrannut kalliin asunnon. Ok.

Sitten kun jää työttömäksi, on pakko ymmärtää, että ei ole varaa enää asua kuten ennen. Tai sitten asuu ja maksaa, eikä kiukuttele täällä.

Yksin asuvalle hyväksytään asumismenoiksi 675e /kk.

Toimeentulotuki on se n. 500e /kk. Joka maksetaan pakollisten menojen jälkeen. Siitä pitää maksaa ne laskut. Eli netti, puhelin, matkakortti, lehtitilaukset, maksulliset kanavatjne.

Vierailija
111/186 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en ymmärrä

Häh? "Ei saa pitää pahan päivän varalle"? Siis eikö tuo juuri ole se paha päivä? Vai koska se sitten on?

Vierailija
112/186 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa toimeentulotukea.

Sille omat laskelmat.

Kuvitteletko oikeesti, että kela maksaisi yksin asuvalle yli tonnin asumismenot?

Asun kahden lapsen kanssa, vuokra hieman vajaa 1000e, reilu parisataa liikaa meillekin.

Kun jouduin hakemaan tttukea, jätettiin vuokrasta huomioimatta reilu 200e. Tuo 200e piti maksaa itse perusosasta. En valittanut, vaikka tiukkaa oli.

Vuokra olisi huomioitu kokonaisuudessaan jos olisin laittanut haun halvempaan asuntoon.

Vierailija
113/186 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa toimeentulotukea.

Sille omat laskelmat.

Sulla on ollut hyvä palkka kun saat noin paljon ansiosidonnaista. Eli työssä ollessasi olet vuokrannut kalliin asunnon. Ok.

Sitten kun jää työttömäksi, on pakko ymmärtää, että ei ole varaa enää asua kuten ennen. Tai sitten asuu ja maksaa, eikä kiukuttele täällä.

Toimeentulotuki on se n. 500e /kk. Joka maksetaan pakollisten menojen jälkeen. Siitä pitää maksaa ne laskut. Eli netti, puhelin, matkakortti, lehtitilaukset, maksulliset kanavatjne.

Niin, mutta kun minä maksan ne kulut siitä työttömyyskorvauksesta ja sen jälkeen mulla ei ole rahaa ostaa ruokaa.

Minkä minä sille voin, jos vuokranantaja on nostanut vuokraani parissa vuodessa melkein 200.

Elämäntilanteet muuttuu. Sitten kun sitä tukea juuri eniten tarvitsee niin sitä ei saa. On tämä kyllä ihan täyttä vi#tun pas#kaa.

Vierailija
114/186 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa toimeentulotukea.

Sille omat laskelmat.

Kuvitteletko oikeesti, että kela maksaisi yksin asuvalle yli tonnin asumismenot?

Asun kahden lapsen kanssa, vuokra hieman vajaa 1000e, reilu parisataa liikaa meillekin.

Kun jouduin hakemaan tttukea, jätettiin vuokrasta huomioimatta reilu 200e. Tuo 200e piti maksaa itse perusosasta. En valittanut, vaikka tiukkaa oli.

Vuokra olisi huomioitu kokonaisuudessaan jos olisin laittanut haun halvempaan asuntoon.

Ei kela maksa minun asumistani. Miksi minä en saa mitään perustukea elämiseen, jos mulla menee kaikki rahat vuokraan ja laskuihin.

Ongelma on se, että mulla ei jää rahaa safkaan oikeastaan ollenkaan. Mitä hel#vettiä?

Ei mulla olisi mitään tarvettä toimeentulotuelle, jos näiden asuntojen vuokrat ei olis näin hel#vetin kalliita.

Vierailija
115/186 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en ymmärrä

Asumiskulujen jälkeen muuhun elämiseen pitää jäädä lain mukaan n 490e/kk.

Kannattaa selvittää kelan toimistolla.

Niin pitäisi. Ei jää lähellekkään tuota ja viimeksi toimeentulotukianomus hylättiin, eikä sähkölaskua hyvitetty, niinkuin jo olen useaan kertaan kertonut.

Heippa.

Tuohon asiaan voi olla useita selityksiä.

Joku sanoi täällä että pakollisten menojen jälkeen jäi 200 euroa ja ihmetteli miksi ei saa perustoimeentulotukea. Pakollisiksi menoiksi katsotaan mm. vuokra ja sähkö sekä reseptilääkkeet. Ihmisen käsitys pakollisista menoista voi olla aika erinevä. Lisäksi ed. mainittuun tilanteeseen vaikuttaa se kuinka paljon vuokranmäärä on. Jos asut esimerkiksi 900 euron vuokra-asunnossa, ei tietyn summan ylittävää määrää huomioida, koska vuokramäärälläkin on katto. Tämä "katto" määräytyy asunnossa asujien ja asunnon sijainnin mukaan.

Jos haluat eritellä tarkemmin nuo laskut joita olet maksanut, niin voin kertoa kuuluvatko ne toimeentulotuenpiiriin eli huomioidaanko niitä laskelmassa. Pääsääntöisesti yksin asuvan ihmisen kuuluu maksaa kaikki laskut peruosalla (joka on n. 490 euroa), poislukien vuokra, sähkö, vesi ja terveydenhoito. Jokaisen omavalinta on haluaako elää niin että laskuja tulee esim. lehtitilauksista, osamaksutuotteista, kuntosalista, jne vai elääkö niin ettei tule mistää näitä "ylimääräisiä" laskuja.

Minä maksan vuokraa ANSIOSOSIDONNAISESTANI, kuten maksan kaikki laskunikin.

Mutta kun nuo menot vie melkein kaikki "ansioni". Niin eikö minulla ole oikeutta perustoimeentulotukeen?

Ei ole mitään "ylimääräisiä" laskuja ja tiedän, että niitä kela ei korvaa.

Kyse on siitä, että mulla ei jää pakollisten menojen jälkeen rahaa elämiseen. Ei edes puolta siitä perusosasta, joka kaikkien pakollisten menojen jälkeen pitäisi jäädä.

Asumistukea saan noin 30 euroa kuukaudessa.

Jaha, tämä maksan ITSE vuokrani tyyppi maksaakin sen vuokran valtion rahoilla. Kyllä se on niin että ihan joku muu sen sun vuokran maksaa. Ja lisää pitäis vaan olla antamassa. Minulla on oikeus asua tässä, minulla on oikeus.

Joo, sinun mielestäni mulla ei ole oikeutta itse kustantamaani päivärahaan. Onhan mulla oikeus asua, mitä sä oikein selität?

Vartiainenko se siellä, veronmaksajien lihottama pullasorsa :D. En haluaisi kaltaistasi nilkkiä elättää.

Et sä ole siitä kustantanut kuin murto-osan. Ja joo, sulla on oikeus asua, mutta ei muiden kustannuksella. Sulle maksetaan jo nyt tukea ihan tarpeeksi. Laskelmat on tehty ja todettu, että sun pitäis tulla toimeen. Jos sä hassaat rahas liian kalliiseen asuntoon, niin se on ihan sun oma mokas. Kannattaa miettiä valintojaan ja sitä voiko niiden kanssa elää. 

Joo, tämä jankuttaja on muka itse kustantanut ansiosidonnaisensa 😂. Jos matikka on tuota tasoa, ei ihme ettei rahat riitä.

No ei kai ne rahat riitä, kun kustannukset kasvaa ja liksat ei nouse.

Eli OSTOVOIMA heikenee jatkuvasti. Mikä sinua siinä naurattaa?

Naura sitten kun inflaatio tyhjentää sinunkin käyttövarat minimiin.

Vierailija
116/186 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa toimeentulotukea.

Sille omat laskelmat.

Niin, mutta kun minä maksan ne kulut siitä työttömyyskorvauksesta ja sen jälkeen mulla ei ole rahaa ostaa ruokaa.

Minkä minä sille voin, jos vuokranantaja on nostanut vuokraani parissa vuodessa melkein 200.

Elämäntilanteet muuttuu. Sitten kun sitä tukea juuri eniten tarvitsee niin sitä ei saa. On tämä kyllä ihan täyttä vi#tun pas#kaa.

Muuta halvempaan asuntoon äläkä vikise.

Vierailija
117/186 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa toimeentulotukea.

Sille omat laskelmat.

Ei kela maksa minun asumistani. Miksi minä en saa mitään perustukea elämiseen, jos mulla menee kaikki rahat vuokraan ja laskuihin.

Ongelma on se, että mulla ei jää rahaa safkaan oikeastaan ollenkaan. Mitä hel#vettiä?

Ei mulla olisi mitään tarvettä toimeentulotuelle, jos näiden asuntojen vuokrat ei olis näin hel#vetin kalliita.

Et nyt tainnut ymmärtää mitä tarkoitin.

Sinulla huomioidaan menona yksin asuvan max. vuokra (600-700e?) Siksi laskelma jää plussalle, etkä ole oikeutettu tttukeen.

Ei kela voi maksaa yksin asuvalle yli tonnin asumismenoja, kun se ei maksa niitä perheellisellekään.

Sinun on vain laitettava hakemukset kaikkiin mahdollisiin vuokrafirmoihin, kyllä sieltä jossain vaiheessa vapautuu joku kämppä.

Tai sitten vaan kituutat ja tyydyt valittamaan täälä kun ei sinun ylihintaista asumista makseta.

Vierailija
118/186 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppuu toimeentulotuen saaminen silloin kun selvisi että minulla on omistusasunto , piti realisoida se.

Vierailija
119/186 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa toimeentulotukea.

Sille omat laskelmat.

Haista sinäkin vaan homeista hilloviivaasi. Halpoja asuntoja ei ole, se on se ongelma.

Ostovoiman heikentyminen on se ongelma.

Vierailija
120/186 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa toimeentulotukea.

Sille omat laskelmat.

Haista sinäkin vaan homeista hilloviivaasi. Halpoja asuntoja ei ole, se on se ongelma.

Ostovoiman heikentyminen on se ongelma.

Kyllä niitä asuntoja on, jos vaan viitsisit edes laittaa hakemuksia vuokranvälitysfirmoihin. Ei välttämättä heti tärppää, mutta ennemmin tai myöhemmin varmasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme