voiko toimeentulotukea saada vaikka tililä varoja
? esimerkiksi minulla asp tilillä 1500 e ja käyttötilillä 2000e tällä hetkellä.
Olen muuttamassa omaan vuokra-asuntoon, ja tiedän että asumistukea saan mutta mietiskelen tätä toimeentulotukea. Työ- ja opiskelukuviot niin epävarmat että hirvittää.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaan summittainen esimerkki.
Ansiosidonnainen on 1200 euroa.
Vuokra, vesi, sähkö on yhteensä 600 euroa.
Jäljelle jää 600 euroa. Tällä summalla tulee itse maksaa muut menot.
Ei saa toimeentulotukea.Jotkut lääkkeet ja kotivakuutus kuuluu tt-tuen piiriin.
Siis jäljelle jää 600 euroa ja vielä ostaa lääkkeitä 60 eurolla ja kotivakuutus 40 eurolla, niin jää 500 euroa.
Ei vieläkään saa toimeentulotukea.
Loput omat menot maksaa edelleen itse, ellei loppukuussa tule TT-korvattavia menoja lisää.
Jos siis yksinasuva ihminen.Asumistuki on eri asia ja haettavissa erikseen.
Sille omat laskelmat.Ansisosidonnainen 1200 euro
Vuokra, vesi, sähkö yli 1000 euroa. Kotivakuutus ja lääkkeet 100.
Kuukauden rahat ruokaan 100 euroa.
Sulla on ollut hyvä palkka kun saat noin paljon ansiosidonnaista. Eli työssä ollessasi olet vuokrannut kalliin asunnon. Ok.
Sitten kun jää työttömäksi, on pakko ymmärtää, että ei ole varaa enää asua kuten ennen. Tai sitten asuu ja maksaa, eikä kiukuttele täällä.
Yksin asuvalle hyväksytään asumismenoiksi 675e /kk.
Toimeentulotuki on se n. 500e /kk. Joka maksetaan pakollisten menojen jälkeen. Siitä pitää maksaa ne laskut. Eli netti, puhelin, matkakortti, lehtitilaukset, maksulliset kanavatjne.Niin, mutta kun minä maksan ne kulut siitä työttömyyskorvauksesta ja sen jälkeen mulla ei ole rahaa ostaa ruokaa.
Minkä minä sille voin, jos vuokranantaja on nostanut vuokraani parissa vuodessa melkein 200.
Elämäntilanteet muuttuu. Sitten kun sitä tukea juuri eniten tarvitsee niin sitä ei saa. On tämä kyllä ihan täyttä vi#tun pas#kaa.
Sitten vähennät niitä kuluja! Ei se tt-tuki ole mitään "ruokarahaa " tai shoppailurahaa.
Äh, miksi edes vaivaudun, kun ei näköjään mene perille.Miten minä vähennän sellaisia kuluja, mihin en voi mitenkään vaikuttaa. Kaikki kulut on ihan minimissä.
Asumiskuluihin todellakin voi itse vaikuttaa. Nimittäin muuttamalla halvempaan.
Eli pitää muuttaa jonnekkin ypäjälle, missä ei varmasti ole töitä. Onko siinä nyt mitään järkeä?
Älä viitsi tekeytyä tyhmäksi. Ei Suomessa ole mitään paikkakuntaa mistä ei saisi asuntoa alle 1000€ vuokralle.
Miksi te kaikki käskette muuttamaan halvempaan? Onko ihmisillä mitään käsitystä vuokrista? Asun pääkaupunkiseudulla kaupungin 3h+k 780€/kk. Lapset muuttivat pois ja minun on lähes mahdotonta saada vaihdettua kaupungin pienempään, koska en ole mikään ”kiire” tapaus, koska minullahan on asunto. Yksityiset 2h maksaa 800-900 € eli jopa enemmän kuin nykyinen asuntoni. Jopa yksiöt 700-800€.
Olen saanut asumistukea ja vuokraa jäänyt maksettavaksi 520€/kk. Nyt tuki loppuu ja maksan 780€ ja saan 1000€/kk netto. Kela saattaa antaa 3 kk siirtymäajan jolloin on löydettävä halvempi asunto, siihen saakka ottavat huomioon 675€ vuokrasta JOS/KUN haen toimeentulotukea, en ihan pärjää tuolla käteenjäävällä 220€/kk ainakaan montaa kuukautta.
Lapset vielä alaikäisiä, niin en voi kovin kauas pk-seudulta lähteä. Elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaan summittainen esimerkki.
Ansiosidonnainen on 1200 euroa.
Vuokra, vesi, sähkö on yhteensä 600 euroa.
Jäljelle jää 600 euroa. Tällä summalla tulee itse maksaa muut menot.
Ei saa toimeentulotukea.Jotkut lääkkeet ja kotivakuutus kuuluu tt-tuen piiriin.
Siis jäljelle jää 600 euroa ja vielä ostaa lääkkeitä 60 eurolla ja kotivakuutus 40 eurolla, niin jää 500 euroa.
Ei vieläkään saa toimeentulotukea.
Loput omat menot maksaa edelleen itse, ellei loppukuussa tule TT-korvattavia menoja lisää.
Jos siis yksinasuva ihminen.Asumistuki on eri asia ja haettavissa erikseen.
Sille omat laskelmat.Ansisosidonnainen 1200 euro
Vuokra, vesi, sähkö yli 1000 euroa. Kotivakuutus ja lääkkeet 100.
Kuukauden rahat ruokaan 100 euroa.
Sulla on ollut hyvä palkka kun saat noin paljon ansiosidonnaista. Eli työssä ollessasi olet vuokrannut kalliin asunnon. Ok.
Sitten kun jää työttömäksi, on pakko ymmärtää, että ei ole varaa enää asua kuten ennen. Tai sitten asuu ja maksaa, eikä kiukuttele täällä.
Yksin asuvalle hyväksytään asumismenoiksi 675e /kk.
Toimeentulotuki on se n. 500e /kk. Joka maksetaan pakollisten menojen jälkeen. Siitä pitää maksaa ne laskut. Eli netti, puhelin, matkakortti, lehtitilaukset, maksulliset kanavatjne.Niin, mutta kun minä maksan ne kulut siitä työttömyyskorvauksesta ja sen jälkeen mulla ei ole rahaa ostaa ruokaa.
Minkä minä sille voin, jos vuokranantaja on nostanut vuokraani parissa vuodessa melkein 200.
Elämäntilanteet muuttuu. Sitten kun sitä tukea juuri eniten tarvitsee niin sitä ei saa. On tämä kyllä ihan täyttä vi#tun pas#kaa.
Sitten vähennät niitä kuluja! Ei se tt-tuki ole mitään "ruokarahaa " tai shoppailurahaa.
Äh, miksi edes vaivaudun, kun ei näköjään mene perille.Miten minä vähennän sellaisia kuluja, mihin en voi mitenkään vaikuttaa. Kaikki kulut on ihan minimissä.
Asumiskuluihin todellakin voi itse vaikuttaa. Nimittäin muuttamalla halvempaan.
Eli pitää muuttaa jonnekkin ypäjälle, missä ei varmasti ole töitä. Onko siinä nyt mitään järkeä?
Älä viitsi tekeytyä tyhmäksi. Ei Suomessa ole mitään paikkakuntaa mistä ei saisi asuntoa alle 1000€ vuokralle.
Koittakaa nyt päättää, että pitääkö ihmisen asua kalliisti kasvukeskuksissa, missä on mahdolisesti töitä, vai jossain perähikiällä halvalla yhteiskunnan piikkiin, missä ei varmasti ole töitä.
Mielenkiintoista tämä idio&ottien kanssa kommunikointi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt asumistuen hakemista. Palkktuloja ei ole ollut kahteen vuoteen. Työttömyyskorvauksella olen elellyt. Tilillä on pieni pesämuna yllättäviin menoihin. Miten tarkkaan tulot ja menot kysellään asumistukiasioissa?
Asumistukeen ei vaikuta tilillä olevat varat. Kannattaa hakea, ihme ettet ole jo hakenut.
Mutta ei sitä saa, jos on liian kallis asunto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt asumistuen hakemista. Palkktuloja ei ole ollut kahteen vuoteen. Työttömyyskorvauksella olen elellyt. Tilillä on pieni pesämuna yllättäviin menoihin. Miten tarkkaan tulot ja menot kysellään asumistukiasioissa?
Asumistukeen ei vaikuta tilillä olevat varat. Kannattaa hakea, ihme ettet ole jo hakenut.
Mutta ei sitä saa, jos on liian kallis asunto
Kyllä saa. Asumistuki ei enää kasva tietyn maksimin jälkeen mutta jos on asumistukeen oikeutettu niin sen maksimimäärän kyllä saa vaikka olisi kuinka kallis asunto.
Totta kai voi saada, kun ei kerro kaikkea sosiaalitoimistossa!
Heillä on kylläkin oikeus epäilyksen herättyä saada kaikkien tilien tiedot.
Pitää vain osata pimittää ja esittää köyhää.
En saa enää mitään tukia, mutta vuosia minulla oli tili luotettavan siskoni nimissä, jonne mm. isovanhempani laittoivat rahaa ja jonne itse säästin rahaa.
Tukia tuli.