Minkä näistä syistä uskot vaikuttavan eniten syntyvyyden laskuun?
Kommentit (460)
Onko sinulla jotain kriteerejä naiselle. Olen tavallinen nuori nainen ja opiskelen amk:ssa. En juo, polta tai käytä muita päihteitä. Oletko kiinnostunut?
N27
Kriteereillä tarkoitan millaisen naisen haluaisit lastesi äidiksi M35? Itse olen tosiaan ihan tavallinen, viihdyn aika paljon kotona vapaa-ajalla. Olen haaveillut lapsista jo pitkään.
N27
Vierailija kirjoitti:
Kriteereillä tarkoitan millaisen naisen haluaisit lastesi äidiksi M35? Itse olen tosiaan ihan tavallinen, viihdyn aika paljon kotona vapaa-ajalla. Olen haaveillut lapsista jo pitkään.
N27
Eipä minulla mitään tarkkoja kriteerejä ole. Kyllähän ne kemiat kolahtaa tavatessa/jutellessa jos ollaan samalla aaltopituudella.
Olisihan se myös hyvä, että nainen on minusta myös ulkonäöltään viehättävä. Enkä tarkoita mitään mallia tai missiä tällä.
Tästä tullaankin sitten siihen, että hyvin harva nainen pitää minun ulkonäöstäni, joten siihen se sitten kaatuukin :D
M35
mutku ei rahat riitäis lapsiin kun taas "eräille" maksetaan ajokortit ja annetaan rahat auton ostoon yhteiskunnan varoista ym.. niin ei oikein mee tasan jutut,niin ei oikein motivoi kun suunta on tämä
Olen ulkonäöltä melko kaunis, aika tyttömäinen. Vaaleahkot hiukset ja siniset silmät. Millainen sinä olet muuten m35 ja mitä harrastat, mistä olet kiinnostunut jne? Miten pitkän ajan päästä seurustelusta voisit tehdä lapsia naisen kanssa?
N27
Vierailija kirjoitti:
Olen ulkonäöltä melko kaunis, aika tyttömäinen. Vaaleahkot hiukset ja siniset silmät. Millainen sinä olet muuten m35 ja mitä harrastat, mistä olet kiinnostunut jne? Miten pitkän ajan päästä seurustelusta voisit tehdä lapsia naisen kanssa?
N27
No minulla on koira jonka kanssa ulkoilen, käyn kuntosalilla, kesäisin perhokalastusta tulee harrastettua. Autofriikki jollain tasolla, tykkään niiden parissa harrastella myös. Olen ihan kätevä niitä korjaileen :) Tykkään käydä keikoilla, musamaku raskas. Vakkari töissä, amk inssi. Eronnut pari vuotta sitten.
Eli aika tavallinen ja tylsä tapaus :) Heitetään nyt tuohon lapsi juttuun, että vaikka 2vuotta.
M35
Kierukka, pillerit ja sukelluspukujen käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Pillun puute. Sitä myöten syrjäytyminen. Naiset taasen saavat miesvaltaisilla aloilla työpaikan, jos ovat kauniita. Antavat varmasti pillua siel työhaastikses
M32.
Miespuoliset eivät ehdi edes valmistua, kun heidät käydään jo repimässä töihin lastentarhoihin ja peruskouluihin. Jos joku mies haluaa takuuvarmasti töitä, kannattaa kouluttautua hoitoalalle.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainut kenen mielestä tämä ei ole ongelma? Suomi tyhjä, maapallo täynnä. Nähkää isompi kuva
totta kai nähdään. Mutta kyllä siinä on jättikriisin ainekset kun konkreettisesti Afrikka marssii tänne pohjolaan elämään. Ja tämä on vain ajan kysymys, täysin tyhjä läntti ei kuitenkaan siinä vaiheessa olla, joten siinä sitten törmäillään, kenties soditaan, ennen kuin pieni kansamme alistuu tulijoiden tahtoon.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla jotain kriteerejä naiselle. Olen tavallinen nuori nainen ja opiskelen amk:ssa. En juo, polta tai käytä muita päihteitä. Oletko kiinnostunut?
N27
Nuori?
Meille tehtiin sinun iässä kolmatta lasta ja oltiin pitkään oltu oikeasti aikuisia.
Suurin syy lapsettomuuteen on se että lapsuus kestää nykyisin 40 vuotiaaksi asti, jolloin fysiologinen nuoruus on ohi ennen kuin ajatellaan lasten hankkimista.
Syntyvyyden väheneminen on eri asia kuin lapsettomuus. Kyseessä on koko väestön osalta ennen kaikkea tilanne, jossa syystä tai toisesta ei haluta tehdä lapsia. Pelkkä kyvyttömyys ei ole selittävä tekijä.
Tilastollisesti kaikkein tärkein selittävä tekijä on kaupungistuminen. Suurissa kaupungeissa syntyvyys on reilusti alhaisempi kuin pikkukaupungeissa, puhettakaan maaseudusta.
Tähän liittyy useita eri tekijöitä: tukiverkostojen ohuus, asumisen ahtaus ja kalleus, kaupunkimainen elämäntapa, lisääntymisikäisten miesten ja naisten kohtaamattomuus, elinympäristön riskitekijät ja epämukavuutta aiheuttavat tekijät, kulttuuriset käsitykset ja toimintamallit, ajankäyttö, korkeampi koulutustaso sekä uskonnollisten liikkeiden vähäisempi kannattajapohja (esimerkiksi vanhoillislestadiolaisuus). Kaikki nämä tekijät yhdessä selittävät suurten kaupunkien vähälapsisuutta. Tämä on globaali ilmiö, ei yksin suomalainen.
Syntyvyyden voimakas väheneminen kertoo minusta lähinnä viime vuosien uudesta kaupungistumisaallosta, ei sen kummempaa. Ihmiset ovat finanssikriisin vuoksi rynnineet pk-seudulle ja muutamiin muihin isoihin kaupunkeihin, muuttaneet vuokrakaksioon (tai yksiöön) ja elävät kiireistä, urbaania elämää, johon lapset eivät sovi.
Olisikohan kehityksen taustalla naisten lisääntynyt työelämään sitoutuminen ja valtion tarjoama sosiaaliturva, mikä on tehnyt tarpeettomaksi panostaa pitkään parisuhteeseen nuorena. Alle 8/10 miestä ei tarvitse katsoa taloudessa, kun valtion pitää kuitenkin huolta loppupelissä. Nykyiselllä koulu jaolla ollaan hyvin nopeasti kolmenkymmenen yli, kun päästään vakiintuneeseen työelämään eikä samantien pistetä perhettä pystyyn koulujen perään. Siinä sitten kisataan niistä harvoista hyväksyttävistä miehistä muiden vauvakuume siskojen kanssa neljänkympin lähestyessä, jolloin tulee entistä vaikeammaksi tehdä lapsia ylipäätään
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan kehityksen taustalla naisten lisääntynyt työelämään sitoutuminen ja valtion tarjoama sosiaaliturva, mikä on tehnyt tarpeettomaksi panostaa pitkään parisuhteeseen nuorena. Alle 8/10 miestä ei tarvitse katsoa taloudessa, kun valtion pitää kuitenkin huolta loppupelissä. Nykyiselllä koulu jaolla ollaan hyvin nopeasti kolmenkymmenen yli, kun päästään vakiintuneeseen työelämään eikä samantien pistetä perhettä pystyyn koulujen perään. Siinä sitten kisataan niistä harvoista hyväksyttävistä miehistä muiden vauvakuume siskojen kanssa neljänkympin lähestyessä, jolloin tulee entistä vaikeammaksi tehdä lapsia ylipäätään
Eikös avokätisen sosiaaliturvan, esimerkiksi lapsiperheiden turvan, pitäisi nimen omaan tehdä mahdolliseksi sen, että kaikki halukkaat voivat tehdä lapsia? Ja pikku vinkki, ei lasten hankkimiseen tarvita miestä kuin yhden siemensyöksyn verran.
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyyden väheneminen on eri asia kuin lapsettomuus. Kyseessä on koko väestön osalta ennen kaikkea tilanne, jossa syystä tai toisesta ei haluta tehdä lapsia. Pelkkä kyvyttömyys ei ole selittävä tekijä.
Tilastollisesti kaikkein tärkein selittävä tekijä on kaupungistuminen. Suurissa kaupungeissa syntyvyys on reilusti alhaisempi kuin pikkukaupungeissa, puhettakaan maaseudusta.
Tähän liittyy useita eri tekijöitä: tukiverkostojen ohuus, asumisen ahtaus ja kalleus, kaupunkimainen elämäntapa, lisääntymisikäisten miesten ja naisten kohtaamattomuus, elinympäristön riskitekijät ja epämukavuutta aiheuttavat tekijät, kulttuuriset käsitykset ja toimintamallit, ajankäyttö, korkeampi koulutustaso sekä uskonnollisten liikkeiden vähäisempi kannattajapohja (esimerkiksi vanhoillislestadiolaisuus). Kaikki nämä tekijät yhdessä selittävät suurten kaupunkien vähälapsisuutta. Tämä on globaali ilmiö, ei yksin suomalainen.
Syntyvyyden voimakas väheneminen kertoo minusta lähinnä viime vuosien uudesta kaupungistumisaallosta, ei sen kummempaa. Ihmiset ovat finanssikriisin vuoksi rynnineet pk-seudulle ja muutamiin muihin isoihin kaupunkeihin, muuttaneet vuokrakaksioon (tai yksiöön) ja elävät kiireistä, urbaania elämää, johon lapset eivät sovi.
Tähän liittyen.
Uusin, v. 2008 jälkeen voimistunut maassamuutto, vaikuttaa syntyvyyteen eniten, koska aikaisemmista muuttoliikkeistä poiketen tämä nykyinen tyhjentää myös pieniä kaupunkeja. Jopa Kouvolan kokoinen kaupunki on menettänyt väkeä suuriin kaupunkeihin valtavasti. Puhettakaan sitä pienemmistä kaupungeista.
Pienet kaupungit (asukasluku n. 15.000-100.000) ovat otollisimpia lasten kasvattamispaikkoja. Ne tarjoavat riittävän määrän palveluja riittävän suppealla alueella, mutta asumisen kustannukset pysyvät yleensä varsin kohtuullisina. Eli maaseutuun verrattuna autolla ei tarvitse ajaa palvelujen ja harrastusmahdollisuuksien parissa kymmeniä kilometrejä, ja suurkaupunkeihin verrattuna keskituloinen perhe saa tarvittaessa hankittua tilavankin perheasunnon.
Vierailija kirjoitti:
Miesten syrjäytyminen on paha, mutta sanoisin että vielä pahempi on tuo nykyajan muutokset parisuhteiden muodostumisessa. Tinder-kulttuuri, ei sitouduta vaan etsitään koko ajan vaan parempaa.
Ne on vähän niinku sama asia. Nuoret miehet syrjäytyy, koska naiset panee vaan Axl:ia. Jos ei ole naista, ei ole syytä ponnistella. Monogamia on länsimaisen sivilisaation peruskivi. Kun siitä luovutaan, niin luovutaan kehityksestä ja vaurastumisesta, globaalissa kilpailussa.
Niin, tiedän että en enää ihan nuori ole vaikka nuori aikuinen silti. Nyt olisi hyvä aika viimeistään alkaa yrittää lasta ja tiedän hyvin että jos lykkää se ei välttämättä onnistu. Mutta ongelma on se että miehet kypsyvät hitaasti eivätkä halua lapsia tämän ikäisenä :( joten vaikea hankkia lapsia kun ei ole miestä joka haluaa lapsia kanssani.
N27
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös avokätisen sosiaaliturvan, esimerkiksi lapsiperheiden turvan, pitäisi nimen omaan tehdä mahdolliseksi sen, että kaikki halukkaat voivat tehdä lapsia? Ja pikku vinkki, ei lasten hankkimiseen tarvita miestä kuin yhden siemensyöksyn verran.
Niin, lasten hyvinvoinnin edellytykset ja todennäköisyys vaan kasvaa roimasti, jos heillä on isä.
Minun ikäluokassa on myös monilla se väärä käsitys että tässä iässä ei muka ole vielä kiire ja että "hyvin ehtii parin vuoden päästä". Itse olen realisti eli tiedän että kannattaisi jo alkaa yrittää. Suurimmalla osalla ikäisistäni ystävistä ei ole lapsia eikä edes serkuillani joista vanhin on jo 35 (nainen)...
N27
Mitähän toiveita tässä tarkoitetaan?
M35