Kilpirauhasen vajaatoiminta! Tarviin tietoa ja kokemuksia? Mistä lähen selvittämään tämän mahdollisuutta?
Mulla on ollut jo useemma vuoden (ehkä 5v) ollut väsymystä, aloitekyvyn puutetta, alavireyttä jne. Samassa ajassa mun paino on noussut tosi paljon ja kuukautiset loppuneet tai tulevat vain kerran-pari vuodessa. Oon ajatellut tietenkin että nää kaikki liittyy toisiinsa. Muutama vuosi sitten kävin lääkärissä väsymykseen ja menkkojen loppumiseen liittyen. Silloin diagnosoitiin pcos ja anemia (hg ja ferritiinit). Lääkkeeksi progesteroni muutaman kuukauden välein ja rauta säännölliseksi (myöhemmin muutettiin että vain menkkojen jälkeen, koska arvot parani).
Ite oon aatellut painonnousun johtuvan vaan omasta laiskuudesta, saamattomuudesta ja itsehillinnän puutteesta. Joskus oon epäillyt voisko mulla olla lievää masennusta tms, mutta en oo hankkiutunut minnekkään mt-palveluiden piiriin.
Nyt kuitenkin luin kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja löysin itsestäni melkein kaikki sen oireet. Olis siis kiva nyt kuulla millasia oireita teillä on ollut kilpparin vajaatoiminnasta, ennen lääkityksen alkua. Onko lääkitys auttanut? Mitä kautta tätä lähtis nyt sitten selvittämään? Varaanko ihan vaan ajan terkkariin hoitajalle ja kerron hänelle ajatuksistani?
Kommentit (27)
Tekisin myös sylkitestin. Pcos ja väsymys ja raudanpuute kuulostaa myös potentiaalisesti hiivaongelmalta.
Vierailija kirjoitti:
Helpointa on varata ihan ensimmäiseksi aika tk-lääkärille. Saat lähetteen labraan, varmista että TSH:n lisäksi otetaan ainakin T4V. Ei haittaa, vaikka katsottaisiin myös T3V ja vasta-aineet, mutta niitä ei välttämättä laiteta ennen noiden peruskokeiden ottamista. Jos tk:sta ei saa apua, mieti sitten muita vaihtoehtoja.
Minulla oli vuosien väsymys, hiustenlähtöä, muutenkin huonokuntoiset hiukset, hauraat kynnet, kuiva ja hilseilevä huonokuntoinen iho, ajattelu hidastui, muisti huononi, paino nousi rajusti... Lääkitys on ollut viime joulukuusta ja olen selvästi virkeämpi, ihon kunto on parantunut ja jaksan ajatella seuraavaa päivää pidemmälle.
Oho mulla kans hiukset alkaneet tippua. En edes tiennyt että voi liittyä tohon. Silloin kun mun lapsi oli vauva (5v sitten) niin alkoi hiuksia lähtä. Neukkari sanoi että liittyy imetykseen ja samaa kuulin monilta. Nyt se ei ole vaan edelleenkään loppunut. Oon lakannut värjäämästä tukkaa ja käsittelemästä sitä millään kuumalla, shamppoon ja hoitoaineen oon vaihtanut luonnollisiin. Ei tää nyt kauheesti oo ohentunut, kokoajan varmaan kasvaa lisää, mutta hillittömiä tukkoja lähtee suihkussa ja muutenkin kotoa löytyy joka paikasta. Pitääkin muistaa mainita tästäkin!
Ap
Multa on poistettu kilppari kokonaan eli sitä kautta on vajaatoiminta, mutta tietoa kyllä löytyy asiasta.
Vajaatoiminta voi vuosia oireilla eri tavoilla, pikkuhiljaa kyllä pahenee mutta oireesi kyllä sopivat hyvin vajaatoimintaan (mutta myös moneen muuhunkin).
Mene tk-lääkärille ja pyydä ottaa ensinnäkin nuo rauta-arvot ja lisäksi tsh, t4 JA t3. Monet eivät otata tuota t3 ja vaikka nuo tsh ja t4 voivat olla viitearvoissa, mutta t3 taasen kertoo vähän enemmän ja syy voi löytyä sieltä. Anteeksi vaikea ilmaisu.. 😬
Kilpparilääkitys voi kestää vuosiakin että sen saa tasapainoon ja vuodenaikojen vaihtelukin voi vaikuttaa kilpirauhashormoneihin. Sitten myös joillekin ei vain tyroksiini sovi ja pitää siirtyä eläinhormoneihin..
Toivottavasti apu löytyy!
Vierailija kirjoitti:
Mietin että kun pcos ja insuliiniresistenssi liittyvät toisiinsa (pcos-hoidossa käytetään myös metformiinia), niin voisiko taustalla olla sokeriaineenvaihdunnan ongelmat? Väsymys, saamattomuus, painonnousu, alakulo selittyisivät kaikki myös sillä.
Varsinaista diabetesta ei tarvitse olla jotta oireet tuntuvat. Milloinka sulta on mitattu verensokeri?
Ja mielestäni kilppariarvojen lisäksi voisit pyytää päästä sokerirasitukseen.
Jep, varsinkin kun usein ihmisellä on useampikin autoimmuunisairaus.
Sairastuin yli 20 vuotta sitten. Silloin en tiennyt mitään kilpirauhasen vajaatoiminnasta, eikä ilmeisesti lääkäritkään. Väsyin, lihoin, päässä tuntui olevan sumupilvi. Lopulta en edes oikein pysynyt hereilläkään. Minut laitettiin mielisairaalaan syvän masennuksen takia. Psyykelääkkeet saivat minut entistä huonovointisemmaksi. Lopulta yksi psykiatri ymmärsi laittaa minut kilpirauhaskokeeseen. Loput arvaattekin.
Ap, sinulla on jo takuuvarmasti varastoraudanpuute, joten lähde hoitamaan sitä heti huomenna. Jos se on ollut viitearvon ala-alueella, ei se sieltä ole itsestään noussut. Olin itse työkyvyttömyyden partaalla oman raudanpuutteeni kanssa. Ajattelin, että parin kuukauden sisällä on luovuttava työstä, jos en pysty parantamaan itseäni siihen mennessä. Onneksi rautalisä antoi uuden elämän.
Myös jodinpuute aiheuttaa kaikenlaista ja vaikuttaa kilpirauhasen toimintakykyyn. Erittäin yleinen vaiva.
Kannattaa puhua lääkärille epäilyistäsi ja pyytää kilpirauhasverikokeet. Varminta olisi mennä yksityiselle endokrinologille suoraan, sillä yleislääkärit ovat usein aika pöllöjä kilpirauhassairauksien suhteen. Luulisi, että sinultakin olisi jo nuo kilpirauhasarvot tarkistettu tähän mennessä, koska niilläkin voi olla vaikutusta kuukautiskierron ongelmiin ja muihin oireisiisi. PCOS on yleinen vajaatoimintaa sairastavilla. Raudanpuutteessa tosin on pitkälti samanlaisia oireita kuin vajaatoiminnassa, mutta voihan sulla hyvin olla molemmat. Tyroksiinikorvaushoito taas vaatii toimiakseen sen, että rauta-arvot ovat kunnossa.