Kilpirauhasen vajaatoiminta! Tarviin tietoa ja kokemuksia? Mistä lähen selvittämään tämän mahdollisuutta?
Mulla on ollut jo useemma vuoden (ehkä 5v) ollut väsymystä, aloitekyvyn puutetta, alavireyttä jne. Samassa ajassa mun paino on noussut tosi paljon ja kuukautiset loppuneet tai tulevat vain kerran-pari vuodessa. Oon ajatellut tietenkin että nää kaikki liittyy toisiinsa. Muutama vuosi sitten kävin lääkärissä väsymykseen ja menkkojen loppumiseen liittyen. Silloin diagnosoitiin pcos ja anemia (hg ja ferritiinit). Lääkkeeksi progesteroni muutaman kuukauden välein ja rauta säännölliseksi (myöhemmin muutettiin että vain menkkojen jälkeen, koska arvot parani).
Ite oon aatellut painonnousun johtuvan vaan omasta laiskuudesta, saamattomuudesta ja itsehillinnän puutteesta. Joskus oon epäillyt voisko mulla olla lievää masennusta tms, mutta en oo hankkiutunut minnekkään mt-palveluiden piiriin.
Nyt kuitenkin luin kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja löysin itsestäni melkein kaikki sen oireet. Olis siis kiva nyt kuulla millasia oireita teillä on ollut kilpparin vajaatoiminnasta, ennen lääkityksen alkua. Onko lääkitys auttanut? Mitä kautta tätä lähtis nyt sitten selvittämään? Varaanko ihan vaan ajan terkkariin hoitajalle ja kerron hänelle ajatuksistani?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Labran lähetteet tarvit THS ja T4V tai sitten käyt itse Cityterveydessä. Lääkitys on mulla auttanut muihin oireisiin mutta ei painonnousuun.
Saanko kysyä millasia oireita sulla oli? Osasitko itse epäillä vajaatoimintaa? Onks lääkkeiden kanssa ollut mitään ongelmia, sivuvaikutuksia?
Ap
Suosittelen menemään Ilvesmäen vastaanotolle, jos asut etelä-Suomessa.
Oletko nostanut ferritiinin yli 80? Jo pelkkä varastoraudan puute vaikuttaa kaikkeen, koska olet jatkuvassa hapenpuutteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut jo useemma vuoden (ehkä 5v) ollut väsymystä, aloitekyvyn puutetta, alavireyttä jne. Samassa ajassa mun paino on noussut tosi paljon ja kuukautiset loppuneet tai tulevat vain kerran-pari vuodessa. Oon ajatellut tietenkin että nää kaikki liittyy toisiinsa. Muutama vuosi sitten kävin lääkärissä väsymykseen ja menkkojen loppumiseen liittyen. Silloin diagnosoitiin pcos ja anemia (hg ja ferritiinit). Lääkkeeksi progesteroni muutaman kuukauden välein ja rauta säännölliseksi (myöhemmin muutettiin että vain menkkojen jälkeen, koska arvot parani).
Ite oon aatellut painonnousun johtuvan vaan omasta laiskuudesta, saamattomuudesta ja itsehillinnän puutteesta. Joskus oon epäillyt voisko mulla olla lievää masennusta tms, mutta en oo hankkiutunut minnekkään mt-palveluiden piiriin.
Nyt kuitenkin luin kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja löysin itsestäni melkein kaikki sen oireet. Olis siis kiva nyt kuulla millasia oireita teillä on ollut kilpparin vajaatoiminnasta, ennen lääkityksen alkua. Onko lääkitys auttanut? Mitä kautta tätä lähtis nyt sitten selvittämään? Varaanko ihan vaan ajan terkkariin hoitajalle ja kerron hänelle ajatuksistani?
Minä ainakin menisin sisätautilääkärin luokse puhumaan asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Asun :) missäs hän vaikuttaa?
Ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Labran lähetteet tarvit THS ja T4V tai sitten käyt itse Cityterveydessä. Lääkitys on mulla auttanut muihin oireisiin mutta ei painonnousuun.
Saanko kysyä millasia oireita sulla oli? Osasitko itse epäillä vajaatoimintaa? Onks lääkkeiden kanssa ollut mitään ongelmia, sivuvaikutuksia?
Ap
No mulle kävi niin että kilpirauhanen tulehtui raskauden aikana ja kaikki oireet meni raskauden ja imetyksen piikkiin. Vahingossa huomattiin vajaatoiminta sitten pari vuotta myöhemmin. Lääkityksen jälkeen vasta tajusin kuinka paljon kaikkia oireita olikaan. Ensimmäisenä parani mieliala. Ei oireita lääkkeestä.
Kouluterveydenhoitaja pyysi lääkäriä laittamaan lähetteen, olin siis lukiolainen. Käy ihmeessä juttelemassa esim terkkarille tai hoitajalle ja pyydä verikokeita, sinänsä pieni vaiva ja yhdellä verikokeella selviää mutta elämänlaatu ja vointi paranee huomattavasti. Mullaki kävi niin että mun masennus oli sittenkin vain kilpirauhasen vajaatoiminta. Mulla se pääsi tosi pahaksi ja kesti hetki toipua, mutta jo muutamassa viikossa olo koheni lääkityksen aloittamisen jälkeen, elämään palasi värit ja ilo. Kaikki ei enää ollu tasapaksua ja harmaata, ruokahalu tuli takasin, paino normalisoitui ja jaksoin taas liikkua sekä löytää iloa ja onnea ihan vaan arjesta.
Toivon täydestä sydämestä että meet kokeisiin ja sun asiat selviää, tämä sairaus ei oo vaikea hoitaa ja sen kanssa pystyy elämään täysin normaalia elämää kunhan ensin saa lääkkeet ja pääsee tolpilleen. Oireet on melkosia hoitamattomina
Ap. Miks sä vouhotat,kyselet ja mietit kilpparin vajaatoiminnan lääkitystä ETUKÄTEEN? Eiköhän ensin pidä saada se diagnoosi? Järjestelmällisyyttä järjenkäyttöön!
Vierailija kirjoitti:
Oletko nostanut ferritiinin yli 80? Jo pelkkä varastoraudan puute vaikuttaa kaikkeen, koska olet jatkuvassa hapenpuutteessa.
En enää muista noita arvoja kun siitä on tosiaan jo jokunen vuosi aikaa. Silloin kun tutkittiin niin oli TOSI alhaalla, ja aluksi siis epäilivät että menkatomuus johtuu ihan siitä. Myöhemmin selvisi pcos (monirakkulaoireyhtymä). Silloin kyllä ferrit saatiin nousemaan ainakin ok:n alarajalle, mutta onhan ne voinut taas laskea. Samallahan ne katsois jos saa labralähetteen noista kilppariarvoista :)
Ap
Helpointa on varata ihan ensimmäiseksi aika tk-lääkärille. Saat lähetteen labraan, varmista että TSH:n lisäksi otetaan ainakin T4V. Ei haittaa, vaikka katsottaisiin myös T3V ja vasta-aineet, mutta niitä ei välttämättä laiteta ennen noiden peruskokeiden ottamista. Jos tk:sta ei saa apua, mieti sitten muita vaihtoehtoja.
Minulla oli vuosien väsymys, hiustenlähtöä, muutenkin huonokuntoiset hiukset, hauraat kynnet, kuiva ja hilseilevä huonokuntoinen iho, ajattelu hidastui, muisti huononi, paino nousi rajusti... Lääkitys on ollut viime joulukuusta ja olen selvästi virkeämpi, ihon kunto on parantunut ja jaksan ajatella seuraavaa päivää pidemmälle.
Jos on vajaatoiminta niin käsittääkseni tilanteen pitäisi jatkuvasti pahentua, ja kun tilanne on kestänyt kuitenkin jo viisi vuotta niin luulisi että tuossa ajassa olisit jo aivan järkyttävän huonossa kunnossa, hiukset harventuneet olemattomiin jne.
Kyllä ne kokeet silti kannattaa ottaa, ei ole iso juttu. Luulen silti että kysymys on muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En enää muista noita arvoja kun siitä on tosiaan jo jokunen vuosi aikaa. Silloin kun tutkittiin niin oli TOSI alhaalla, ja aluksi siis epäilivät että menkatomuus johtuu ihan siitä. Myöhemmin selvisi pcos (monirakkulaoireyhtymä). Silloin kyllä ferrit saatiin nousemaan ainakin ok:n alarajalle, mutta onhan ne voinut taas laskea. Samallahan ne katsois jos saa labralähetteen noista kilppariarvoista :)
Ap
Se viitearvon alaraja on kaukana ok:sta, se pitää nostaa ainakin tasolle 70-80 ja itselläni sen ylläpitäminen on vaatinut 1,5 vuotta lisärautaa joka päivä eikä vieläkään näköpiirissä sitä, että voisin jättää raudan pois. Syön täyslihaa jne. lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä neuvo, mutta ei ole pitkään aikaan vastaanottanut eikä vastaanota uusia potilaita.
Tota. Ainakin, jos asut pk-seudulla, suosittelen, et meet cityterveyteen testaamaan TSH ja T4V, sit katot ne viitearvot, ja katot, ettei oo ihan tapissa TSH ja T4V ihan alarajoilla. os niissä häikkää, sit varaa lekuriajan.
Pitäisikö vaikka ensin varata se lääkäriaika? Vaikka kuinka kaikki oireet sopisivat juuri tuohon tautiin, niin ne voi viitata moneen muuhunkin, esim juurikin tuohon masennukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo mulle kävi niin että kilpirauhanen tulehtui raskauden aikana ja kaikki oireet meni raskauden ja imetyksen piikkiin. Vahingossa huomattiin vajaatoiminta sitten pari vuotta myöhemmin. Lääkityksen jälkeen vasta tajusin kuinka paljon kaikkia oireita olikaan. Ensimmäisenä parani mieliala. Ei oireita lääkkeestä.
Mullakin ajallisesti sattuu raskauden tienoille tuo oireiden alku. Mulla siis 5v lapsi. Siksi onkin ollut niin helppo laittaa väsymyksen jne piikkiin kaikki. Samalla kun lapsi tuli niin säännöllinen urheilu loppui, ja pikkuhiljaa kaikki urheilu ja sitten levisi elämäntavat käsiin, eli aloin herkutella enkä liikkunut juuri lainkaan. Aina koska "ei ehdi"/jaksa tms. Tästä oon siis potenut huonoa omaa tuntoa enkä siksi oo hakeutunutkaan minnekkään kun oon aatellut just vain omaksi laiskuudeksi ja saamattomuudeksi.
Ap
Neuvo Ap.
Mene lääkäriin selvittää asia.
Mietin että kun pcos ja insuliiniresistenssi liittyvät toisiinsa (pcos-hoidossa käytetään myös metformiinia), niin voisiko taustalla olla sokeriaineenvaihdunnan ongelmat? Väsymys, saamattomuus, painonnousu, alakulo selittyisivät kaikki myös sillä.
Varsinaista diabetesta ei tarvitse olla jotta oireet tuntuvat. Milloinka sulta on mitattu verensokeri?
Ja mielestäni kilppariarvojen lisäksi voisit pyytää päästä sokerirasitukseen.
Nyt sitä rautaa huiviin reippaasti. Helppoa, koska et tarvitse reseptiä. Ota kaksi obsidania päivässä pari kuukautta ja katso, muuttuuko yhtään mikään. Superior Sourcen Women Iron imeskelytabletti nostaa tehokkaammin rautavarastoa, mutta ei vahvista hiuksia tai kynsiä yhtä hyvin. Voisit ottaa yhden molempia / pv.
Sitten kun ehdit, käyt katsomassa missä ferritiini kulkee.
Jos saat tyroksiinin, sekään ei pysty toimimaan, jos ferritiinisi on alarajan huitteilla vaan vaatii tason 50-100.