Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten lakata olemasta liian kiltti ilman, että muuttuu hirviöksi?

Vierailija
23.04.2018 |

Mietin vaan, missä menee raja. Olen 30v mies. Joo, epäsosiaalisena ja muutenkin mulla ei ole muita kanavia. Ja eikö tämä ole yleensä naisten ongelma?

Olen aina ollut äärimmäisyyteen asti kiltti. Olen ollut kuin Jeesus ja kääntänyt vaan toisen posken. Kun olin lapsi, kotona piti kaiken mukailla vanhempien sääntöjä kävelytyyliä ja ilmeitä myöten. Mua kiusattiin koulussa ja päiväkodissa. Siis heti kun vaan jouduin muiden lasten kanssa tekemisiin. Ja kotiolot oli karseat.

Mut pahoinpideltiin pari vuotta sitten ja siskoni raiskattiin samoihin aikoihin. Olen aika pienikokoinen, ja fyysisten vammojen takia olen aina sen lisäksi ollut todella heikko. Siitä huolimatta rupesin treenaamaan kotona. En tunne enää itseäni heikoksi.

Musta on tullut todella vihainen. Toimin niin kuin ennen, mutta olen jotenkin todella valmis räjähtämään viimeisen kerran. Olen ryypännyt enemmän. En halua enää
mennä ulos, jos siellä on muita ihmisiä. Tuntuu, että jokainen koittaa vain käyttää toisia hyväkseen. Enkä kestä sitä enää ja pelkään, että teen jotain kamalaa. Siskonikin on henkisesti ihan raunio, ja haudon kostoa siitäkin. Olen vihainen itselleni, kun en voinut estää sitä, mitä tapahtui.

Muistan jokaisen tilanteen, jossa olen ollut mielestäni liian heikko, ja suutun ihan älyttömästi.

Miten voisi oppia jotain tasapainoa? Olen nykyisin vaan yksin kotona, koska en siedä muita ihmisiä. Tätä on oikeastaan jatkunut jo jotain viisi vuotta. Joskus pitää palata ihmisten ilmoille, mutta en tiedä, uskallanko. En halua oikeasti muille pahaa, mutten myöskään halua olla kynnysmatto.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiaan, sussa on liikaa vihaa.

Vierailija
2/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi en halua ikäänkuin laittaa omaa vihaani eteenpäin, koska maailma on muutenkin niin sekaisin vihan ja kaiken kärsimyksen takia. Viha vaan kiertää ympäriinsä ja kasvaa. Sen pitää loppua johonkin. Joskus lapsena ajattelin tätä ensimmäisen kerran, ja halusin olla se viimeinen linkki, josta mikään paha ei enää vuoda eteenpäin. Mutta onko se oikea vaihtoehto? Mä olen niin naiivi. Muut vaan käyttää tällaisia ihmisiä hyväkseen.

Ajattelen myös, että aina pitää päättää uudestaan ja uudestaan, ettei ole paha ja kuljeta pahoja asioita eteenpäin, mutta ei se oikeasti ole niin mustavalkoista. En itse vaan näe niitä eri sävyjä.

Joo, anteeksi, olen hullu.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole hullu. Olet ihminen, joka on voimiensa puolesta puskettu äärirajoilleen. Räjähtämispisteessä - ja syystäkin.

Suosittelen menemään juttelemaan.

Vierailija
4/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapiaan, sussa on liikaa vihaa.

Ehkä se on oikea osoite. Mun on pakko yrittää jotain.

Miten vihaa voi edes purkaa? Kun mä olin lapsi, meidän perheessä lapset ei saaneet pitää ääntä yms, joten en ikinä oppinut purkamaan mitään tunteita muuten kuin ehkä kirjoittamalla. Luin paljon ja kirjoitin omia juttujakin lopulta.

Ehkä terapia auttaisi. Tosiaan on ehkä pakko yrittää sitten sitä.

Liikuntakin auttaa hetken. Sen jälkeen on vähän tyynempi olo.

ap

Vierailija
5/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnistan tuon patoutuneen vihan, joka on syntynyt elämänkokemuksista ja siitä, että kiltteyttä on käytetty hyväksi. Olin noin kolmeenkymppiin asti vihainen ja katkerakin, kunnes opettelin sanomaan ei ja tarttumaan jokaiseen tilanteeseen heti, jos tuntui että minua kohdeltiin kaltoin. Varmaan olisi pitänyt jossain terapiassakin käydä, mutta viha alkoi vuosien myötä laantua itsekseenkin. Ihan hirmuisesti voimia sulle.

Vierailija
6/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että selviät tästä. Olet niin hyvin tiedostanut ja analysoinut tilannettasi. Sinulla on selkeä tavoite ja olet jo edennyt ja esim. treenannut.

Minä sinuna hakisin ulkopuolista apua (vertaisryhmä, terapeutti tms.) Minä en selvinnyt kiltteydestä ilman ulkopuolista apua, vaikka minulla ei ollut noin pahoja kokemuksiakaan. Terapiaa voi yrittää saada mielenterveystoimiston kautta tai jos rahat antavat hiukkaakaan myöten, niin yksityiseltä puolelta. On tärkeää, että terapiasuhde toimii (minulla toimi vasta kolmannen terapeutin kanssa). Vertaistukiryhmissä kävin seurakunnassa (Krito-ryhmä). Suosittelen, jos ei ole pahoja antipatioita seurakuntaa kohtaan. Tietysti ryhmän toimivuus riippuu vetäjästä ja osallistujista, mutta noissa ryhmissä oli turvalliset säännöt.

Täytyy myöntää, että kyllä minulla pikkasen löi yli muutosvaiheessa ennen kun löytyi tasapaino kiltteyden ja puolensa pitämisen välille. Toivon kaikkea hyvää sinulle ja siskollesi.

Vierailija
7/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lista ihmisistä jotka ovat aiheuttaneet vahinkoa sinulle. Näin estät sen yleisen ilmiön, että nostetaan vääryydet syyttömille. Pahankierre menee juuri niin.

Eli treenaat itsesi todella kovaksi ja sitten aloita.

Vierailija
8/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole hullu. Olet ihminen, joka on voimiensa puolesta puskettu äärirajoilleen. Räjähtämispisteessä - ja syystäkin.

Suosittelen menemään juttelemaan.

Kiitos. Olet oikeassa.

Mikähän siinä on, kun jonkun toisen pitää vaikka näin anonyymin palstan välityksellä antaa lupa siihen, että on äärirajoilla? Kasvatus kaiketi.

ap

Vierailija
9/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee lista ihmisistä jotka ovat aiheuttaneet vahinkoa sinulle. Näin estät sen yleisen ilmiön, että nostetaan vääryydet syyttömille. Pahankierre menee juuri niin.

Kostetaan. Liian usein se menee niin, että lopulta räjähtää ja väärille henkilöille.

Hallittu vihanpurku.

Voi myös todeta, että joskus auttaa se, että antaa olla ja joskus ei.

Maailman pahuus on osittain juuri siksi niin pahaa koska hyvyys on vain pelkuruuden toiset kasvot.

Vierailija
10/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kostetaan. Liian usein se menee niin, että lopulta räjähtää ja väärille henkilöille.

Hallittu vihanpurku.

Maailman pahuus on osittain juuri siksi niin pahaa koska hyvyys on vain pelkuruuden toiset kasvot.

En tarkoita sinua siis.Maailmanhan pitäisi mennä niin, että hyvyys on hyvä asia.

Vierailija
11/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käsittelen elämässäni juuri samaa asiaa. Ja kyllä, terapeutin kanssa. Jos sitä viimein oppisi olemaan terveellä tavalla itsekäs.

Vierailija
12/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä voisi olla hyvä. Sen haluan estää, että syyttömät joutuisivat kärsimään, koska se juuri aiheuttaa ison osan maailman pahuudesta. En kostaakaan haluaisi, vaikka tekisi mieli. Se ei vain ole sitä, mitä haluaisin tehdä, jos olisin se tyyppi, joka haluan olla. Haluaisin olla kuin peruskallio. Hievahtamaton, turvallinen ja varma.

ap

Vierailija
13/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallittu vihanpurku.

Mä olen koittanut olla kuin joku muuri. Olen suojellut siskoani esimerkiksi viime aikoina. Päädyn aina suojelemaan jotakuta jotenkin. Olen ajatellut, että olen ikäänkuin zen, ja ne pahat asiat kimpoaa musta ulospäin kuin vesi ankan selästä. Mutta oikeasti mä olen todella vihainen. Oikeasti haluaisin kostaa kaikille, jotka on tehneet mulle pahaa, koska on luottaneet mun heikkouteeni ja myös kaikille, jotka on tehneet siskolleni pahaa, koska sisko luottaa muhun.

Toisaalta se, mitä tekisin, kostautuisi osittain myös muille. Haluaisin lähteä mielivaltaiselle kostoretkelle, ja se on juuri sitä, mitä pelkään.

ap

Vierailija
14/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että selviät tästä. Olet niin hyvin tiedostanut ja analysoinut tilannettasi. Sinulla on selkeä tavoite ja olet jo edennyt ja esim. treenannut.

Minä sinuna hakisin ulkopuolista apua (vertaisryhmä, terapeutti tms.) Minä en selvinnyt kiltteydestä ilman ulkopuolista apua, vaikka minulla ei ollut noin pahoja kokemuksiakaan. Terapiaa voi yrittää saada mielenterveystoimiston kautta tai jos rahat antavat hiukkaakaan myöten, niin yksityiseltä puolelta. On tärkeää, että terapiasuhde toimii (minulla toimi vasta kolmannen terapeutin kanssa). Vertaistukiryhmissä kävin seurakunnassa (Krito-ryhmä). Suosittelen, jos ei ole pahoja antipatioita seurakuntaa kohtaan. Tietysti ryhmän toimivuus riippuu vetäjästä ja osallistujista, mutta noissa ryhmissä oli turvalliset säännöt.

Täytyy myöntää, että kyllä minulla pikkasen löi yli muutosvaiheessa ennen kun löytyi tasapaino kiltteyden ja puolensa pitämisen välille. Toivon kaikkea hyvää sinulle ja siskollesi.

Toivon, että selviän. Jos selviän, kiitän kirjastoautoa, joka kävi säännöllisesti kun olin lapsi.

Seurakuntaa voisin kokeilla. En ole sitä ajatellut. Jotain on tosiaan tehtävä, ja näissä tilanteissa koitan tehdä kaikkeni.

Mä haluaisin oppia pitämään puoleni lyömättä takaisin. En tiedä, onko se mahdottomuus.

ap

Vierailija
15/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä voisi olla hyvä. Sen haluan estää, että syyttömät joutuisivat kärsimään, koska se juuri aiheuttaa ison osan maailman pahuudesta. En kostaakaan haluaisi, vaikka tekisi mieli. Se ei vain ole sitä, mitä haluaisin tehdä, jos olisin se tyyppi, joka haluan olla. Haluaisin olla kuin peruskallio. Hievahtamaton, turvallinen ja varma.

ap

Ihmisiä jotka pysäyttävät vihan kierteen kutsutaan pyhimykseksi. Minullekkin on tarjottu sitä roolia sitkeästi. Mutta koska ja jos lapsuudessa on ollut se kiltti suodatin kaikelle pahalle niin aikuisena se sairastuttaa. Eli pyhimyksiä maailma tarvitsisi, mutta se rooli sopisi enemmän heille joilla lapsuuteen ei kuulu näitä kiltteys vaatimuksia.

Vierailija
16/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallittu vihanpurku.

Mä olen koittanut olla kuin joku muuri. Olen suojellut siskoani esimerkiksi viime aikoina. Päädyn aina suojelemaan jotakuta jotenkin. Olen ajatellut, että olen ikäänkuin zen, ja ne pahat asiat kimpoaa musta ulospäin kuin vesi ankan selästä. Mutta oikeasti mä olen todella vihainen. Oikeasti haluaisin kostaa kaikille, jotka on tehneet mulle pahaa, koska on luottaneet mun heikkouteeni ja myös kaikille, jotka on tehneet siskolleni pahaa, koska sisko luottaa muhun.

Toisaalta se, mitä tekisin, kostautuisi osittain myös muille. Haluaisin lähteä mielivaltaiselle kostoretkelle, ja se on juuri sitä, mitä pelkään.

ap

Kostamiseen liittyvät ajatukset ovat minusta normaaleja, mutta eivät kovin terveitä. Jos oikeasti harkitset kostoa, neuvon muiden lailla että etsit apua ASAP.

Minusta kuulostat tosi järkevältä ja kivaltakin ihmiseltä. Yrität löytää ulospääsyä tilanteessa joka on ahdistava ja painostava. Etsi se keskusteluapu, mutta koita myös miettiä asioita näin: viha ei aiheuta sinulle mitään hyvää. Kun päädyt ajattelemaan ikäviä asioita yksin, sitä jää helposti junnaamaan samaa kehää loputtomiin. Kun näin käy, etsi jotain muuta ajateltavaa hetkeksi, ohjaa ikään kuin huomiosi toisaalle, johonkin mukavampaa asiaan. Vaikka siihen urheiluun. Alkoholi pahentaa asioita sillä se saa saa jotkut ihmiset melankolisiksi ja vihaisiksikin. Käsittele näitä asioita muiden kanssa, he tuovat uutta näkökulmaa ja ymmärrystä.

Vierailija
17/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ihmisiä jotka pysäyttävät vihan kierteen kutsutaan pyhimykseksi. Minullekkin on tarjottu sitä roolia sitkeästi. Mutta koska ja jos lapsuudessa on ollut se kiltti suodatin kaikelle pahalle niin aikuisena se sairastuttaa. Eli pyhimyksiä maailma tarvitsisi, mutta se rooli sopisi enemmän heille joilla lapsuuteen ei kuulu näitä kiltteys vaatimuksia.

Se sairastuttaa. Kirjallisuudessa tulee joskus vastaan tällainen käsite ikäänkuin valinnasta. Jos jollakulla on paha tausta, on ikäänkuin valittava kahdesta ääripäästä. Usein se on oikeastikin totta, ja sitten taas ei ole.

Ihmiset, jotka ei ole vihan kierteen uhreja tai sen vaikutuksen alaisina, ei ehkä ymmärrä sitä tarpeeksi ollakseen sen ketjun viimeisiä linkkejä. Sehän vaikuttaa jokaiseen, vaikka se on hyvin näkymätön.

En tiedä, itse olen ihan sekaisin. Inhoan itseäni, koska annan ihmisten vaan kävellä mun ylitseni, mutta sitten useimmiten joku muu kärsisi. Sellainen pyhimyksen osa vaatisi sitä, että kärsii kaikkien puolesta ties mitä. Ja siitä luopuminen vaatii sitä, että antaa muiden kärsiä, jos on ollut "pyhimys" aikaisemmin.

ap

Vierailija
18/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kykenet analysoimaan loistavasti. Tulet saamaan terapiasta todellista hyötyä mikäli sinne hakeudut. Koska sinulla on moniulotteiseen ajatteluun kapasiteettia, kykenet käyttämään terapeutin tarjoamia "työkaluja".

Kirjoituksestasi tulee selkeästi läpi että olet tunteellinen ja älykäs.

Kumpikin asia on sun valtteja tässä pahvipäiden maailmassa. Kova elämän alku sulla, ja fiiliksesi ovat täysin ymmärrettävissä.

Uskon sun selviämiseen vihan vuosistasi, olet nyt alkanut hakea reittiä niistä ulos. Timantit syntyy paineessa.

Vierailija
19/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava aloituspostaus, hienosti osaat pohtia asiaa ja analysoida, tuosta on apua ja toivon, että voit vaikka kirjottamisenkin kautta purkaa asioita alkuun. Ikävä tilanne sulla siellä. Tilanne, johon mä voin samaistua aika hyvin...oon samanikänen mies ja painiskelen "liian kiltteyden" kans myös ja kiusatuks joutumiset ja muut taustalla. Mulla on jotain pikku neuvoja/ideoita:

1. Terapia, mistä olikin puhetta aiemmin. Itellä se on loppusuoralla, mut pieni varoituksen sana, että se ei pakosta auta. Monet aattelee sen jonain ihme-apuna, mut voi olla niinkin, ettei siitä saa paljoakaan apua. Jotain uusia ideoita ja ajatuksia ehkä, mut toiminta pitää lähteä sit itsestä sen jälkeen. Jos se ei lähde, niin oot samassa tilanteessa, kuin ennen terapiaa.

2. Kuntoilu/liikunta/kuntosali...ite harrastan kuntonyrkkeilyy ja sitä suosittelen ehdottomasti. Siinä pääsee purkamaan vihan tunteet ja tehokkain keino purkaa niitä, on hakata kuin hullu =) Salia suosittelen myös ehdottomasti, oot ihmisten ilmoilla siellä ja näet tyyppejä, mut ei tartte puhua kellekään, ellet haluu.

3. Kiltteyden ei tartte kadota minnekään, mut ite oon huomannu sellasen, että sitä voi kohdistaa eri tavalla. Nyt käytän kaiken kiltteyteni ja hyvyyteni sellasiin tyyppeihin, jotka sen ansaitsevat mun mielestä. Oon kaikille kiltti tietty alkuun, mut vaistoan tyypeistä heti, että jos ne aikoo käyttää mua hyväkseen ja sit mä vaan "katoan" heidän elämästä tai meen etäiseks. Oon pistäny välejä poikki tosta noin vaan, kun oon huomannu että joku imee hyvää energiaani. Ja myös välejä poikki sellasiin, joiden kans oon tavallaan vaan "säälistä" tai just siitä kiltteydestäni johtuen, mut en oikeesti nauti heidän seurastaan. Vaikeeta niin on tehdä, mut ne on ensi askeleet kiltteydestä eroon pääsemiseen. Tietty jos ei kontakteja oo, niin eipä tartte pistää välejäkään poikki kehenkään.

4. Kotiin linnottautuminen ei oo koskaan hyvä juttu. Kotona koneen ääressä netin palstoilla roikkuessa pahenee kaikki viha ihmisiin ja muuhun. Sit kun menee ulos, niin siellä näkeekin ihan perusmukavia tyyppejä, jotka voi suhtautua suhun hyvin.

5.  Toivon, että pystyt puhumaan siskos kanssa näistä kaikista ja voitte tukea toisianne ja sit palata ihmisten keskuuteen entistä vahvempina ja antaa uudenlaisen valonne säteillä ympärillänne. Kiltteys on upea voima, on vain niin surullista kun siitä joutuu itse kärsimään.

Ehkä sait näistä jotain....tsemppiä!

Vierailija
20/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallittu vihanpurku.

ap

Kostamiseen liittyvät ajatukset ovat minusta normaaleja, mutta eivät kovin terveitä. Jos oikeasti harkitset kostoa, neuvon muiden lailla että etsit apua ASAP.

Minusta kuulostat tosi järkevältä ja kivaltakin ihmiseltä. Yrität löytää ulospääsyä tilanteessa joka on ahdistava ja painostava. Etsi se keskusteluapu, mutta koita myös miettiä asioita näin: viha ei aiheuta sinulle mitään hyvää. Kun päädyt ajattelemaan ikäviä asioita yksin, sitä jää helposti junnaamaan samaa kehää loputtomiin. Kun näin käy, etsi jotain muuta ajateltavaa hetkeksi, ohjaa ikään kuin huomiosi toisaalle, johonkin mukavampaa asiaan. Vaikka siihen urheiluun. Alkoholi pahentaa asioita sillä se saa saa jotkut ihmiset melankolisiksi ja vihaisiksikin. Käsittele näitä asioita muiden kanssa, he tuovat uutta näkökulmaa ja ymmärrystä.

Kiitos.

Ehkä etsin vähän itseänikin. Mun vanhemmat sanoi, että mä en tunne empatiaa ja olen käytännössä psykopaatti, joku täysin empatiakyvytön ja epänormaali, ja myös hyvin heikko ihminen. En ymmärrä sitä logiikkaa nyt. Olen pelännyt oikeastaan koko ikäni sitä, että olen tosiaan psykopaatti ja tarkkaillut empatiakykyäni yms.

Mulla on erikoisia lapsuuden traumoja. Mua on pidetty autistisena, ja ehkä mulla on aspergerin oireyhtymä, josta on diagnoosikin, mutta en ole psykopaatti, täysi autisti, tunnevammainen, kyvytön kaikkeen empatiaan yms., mitä mulle on lapsuudesta asti sanottu. Syytin itseäni kaikesta pitkään.

Nämä viestit on auttaneet mua oikeasti todella paljon. Ja aion hakea apua mistä tahansa. Ihmisen luontoon kuuluu aggressio. Mäkin olen ihminen, ja mulla on ongelmia sen kanssa. Mun on saatava aggressioni hallintaan tullakseni jotenkin osaksi muuta maailmaa. Mun aggressiivisuuteni juuri nyt ei ole tervettä.

ap