Uudessa työpaikassa kollega kysyi ensimmäiseksi yksityiselämästä - outoa?
Olisiko teistä outoa jos uudessa työpaikassa joku ensi tapaamisella haluaisi tietää missä asutte, onko omistusasunto vai ei, ja mikä parisuhdetilanne ja perhetilanne on?
Minulle kävi näin ja se kieltämättä oli mielestäni aika tungettelevaa lähteä kyselemään tuollaisia heti ensi tapaamiselle, heti aluksi ensimmäisinä ja ainoina kysymyksinä. Yleensä kysellään aikaisemmista työpaikoista ja opinnoista, tämä nainen halusi vain ja ainoastaan tietää yksityisasioista.
Kommentit (17)
Ei mitenkään outoa. Et vain tiedä mitä haastattelija todellisuudessa ajaa takaa näillä kysymyksillä. Kun menet töihin johonkin pienempään yritykseen niin sinua halutaan pitää tavallaan perheenjäsenenä.
Hei tiedän ton ihmistyypin!
Mulla oli juuri tällainen työkaverinainen edellisessä työpaikassa. Supermukava ja kiva oli tehdä yhdessä töitä, mutta hän oli erityisen kiinnostunut yksityiselämän pienimmistäkin yksityiskohdista. Usein kyseli kaiken mahdollisen, jopa ulkomaan lomamatkojen hotellien osoitteet. Tämän jälkeen katsottiin Google mapsista, missä huoneessa olin majoittunut. Ekalla kerralla menin hämilleni ja vastasin hotellin nimen, toisella kerralla luulin osaavani varautua, mutta tämä työkaveri osasi taas kysyä lisää: mikä kaupunki, oliko uima-allas jne.
Olisit sanonut "ei muuten kuulu sinulle" :-)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli juuri tällainen työkaverinainen edellisessä työpaikassa. Supermukava ja kiva oli tehdä yhdessä töitä, mutta hän oli erityisen kiinnostunut yksityiselämän pienimmistäkin yksityiskohdista. Usein kyseli kaiken mahdollisen, jopa ulkomaan lomamatkojen hotellien osoitteet. Tämän jälkeen katsottiin Google mapsista, missä huoneessa olin majoittunut. Ekalla kerralla menin hämilleni ja vastasin hotellin nimen, toisella kerralla luulin osaavani varautua, mutta tämä työkaveri osasi taas kysyä lisää: mikä kaupunki, oliko uima-allas jne.
Tosi tungettelevaa.
Parisuhdetilannetta ja perhetilannetta en ihmettelisi, mutta omistusasuntoasiaa ihmettelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi tungettelevaa.
Näin jälkikäteen ajatellen kyllä!
Ai niin, ikinä ei saanut sanoa, että oli vaikka vkl hakenut pitsan. Tästä alkoi kysely: mistä haettu, tavallinen vai perhepitsa ja lopuksi se tärkein; mitkä täytteet pitsassa oli! 😂
Mukava ihminen, mutta vaan niin todella kiinnostunut muiden asioista (hyvällä). Hän oli kuitenkin yksinäinen vanhapiika, jonka elämän täytti työ ja työkavereiden elämä. Työnantajalle korvaamaton ahertaja-asiantuntija.
Mulla oli työkaverina nainen, joka kysyi kaikilta ensimmäisenä "onko sinulla lapsia?". Ei ollut edes muuten yksityisasioista kiinnostunut, mutta oli kai vaan niin äiti-ihminen, että tuo oli ratkaiseva kysymys😂
Olen kantapään kautta oppinut, että en kerro mitään. Vaihdan puheenaihetta, vastaan jotakin epämääräistä tai sopivasti muunneltua totuutta. Entisiä työpaikkoja tai opiskelupaikkoja pyrin myös olemaan kertomatta.
Vierailija kirjoitti:
Olen kantapään kautta oppinut, että en kerro mitään. Vaihdan puheenaihetta, vastaan jotakin epämääräistä tai sopivasti muunneltua totuutta. Entisiä työpaikkoja tai opiskelupaikkoja pyrin myös olemaan kertomatta.
Tuo on niin totta.
Todella ahdistavaa tuollainen. Itsekään en kerro työpaikalla itsestäni ”mitään”. Ihan perusasiat mutta en mitään sen enempää. Haluan pitää oman ja työelämän asiat erillään.
Hyvin outoa. Multa on kysytty parisuhdetilanne, asunto- ja mökkiasiat.
Me kysymme yleensä ensimmäsinä viikkoin oman alan erityisosaamisesta, alan gurujen teeseistä jne. eli selvitämme, osaako ihminen sen teorian, joka pitää osata. Katsomme, mitä tenttikirjoja on ollut maisterivaiheessa ja sieltä kyselemme tarkentavia kysymyksiä. Hurjan moni ei osaa edes oman alansa perusasioita!
Meillä yksi assareista on niin uttelias ja utelee
Perheasiat
Koulutuksen
Kokemuksen
Jne
On tungettelevaa, kunnon juorukellolta kuulostaa toi nainen.