Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten lakata olemasta liian kiltti ilman, että muuttuu hirviöksi?

Vierailija
23.04.2018 |

Mietin vaan, missä menee raja. Olen 30v mies. Joo, epäsosiaalisena ja muutenkin mulla ei ole muita kanavia. Ja eikö tämä ole yleensä naisten ongelma?

Olen aina ollut äärimmäisyyteen asti kiltti. Olen ollut kuin Jeesus ja kääntänyt vaan toisen posken. Kun olin lapsi, kotona piti kaiken mukailla vanhempien sääntöjä kävelytyyliä ja ilmeitä myöten. Mua kiusattiin koulussa ja päiväkodissa. Siis heti kun vaan jouduin muiden lasten kanssa tekemisiin. Ja kotiolot oli karseat.

Mut pahoinpideltiin pari vuotta sitten ja siskoni raiskattiin samoihin aikoihin. Olen aika pienikokoinen, ja fyysisten vammojen takia olen aina sen lisäksi ollut todella heikko. Siitä huolimatta rupesin treenaamaan kotona. En tunne enää itseäni heikoksi.

Musta on tullut todella vihainen. Toimin niin kuin ennen, mutta olen jotenkin todella valmis räjähtämään viimeisen kerran. Olen ryypännyt enemmän. En halua enää
mennä ulos, jos siellä on muita ihmisiä. Tuntuu, että jokainen koittaa vain käyttää toisia hyväkseen. Enkä kestä sitä enää ja pelkään, että teen jotain kamalaa. Siskonikin on henkisesti ihan raunio, ja haudon kostoa siitäkin. Olen vihainen itselleni, kun en voinut estää sitä, mitä tapahtui.

Muistan jokaisen tilanteen, jossa olen ollut mielestäni liian heikko, ja suutun ihan älyttömästi.

Miten voisi oppia jotain tasapainoa? Olen nykyisin vaan yksin kotona, koska en siedä muita ihmisiä. Tätä on oikeastaan jatkunut jo jotain viisi vuotta. Joskus pitää palata ihmisten ilmoille, mutta en tiedä, uskallanko. En halua oikeasti muille pahaa, mutten myöskään halua olla kynnysmatto.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aikuinen ihminen eikä kukaan voi kävellä sun yli. Jos mies käyttäytyy sikamaisesti, jätä se. Jos sukulainen, läheinenkin, latistaa sua, vähennä radikaalisti yhteydenpitoa ja laita vaikka numero estoon. Itse olen ollut alkoholisti- isän kiusaamisen ja syyttelyn uhri, lapsena hän oli väkivaltainen. Tajusin, että mikään laki ei häntä mun riesaksi pakota. Vähän sama anopin kanssa, hän piinasi mua haukkumalla pahansuovasti selän takana. Kaveri jos yrittää hyväksikäyttää, sano vain napakasti että tällä kertaa tuo ei käy. Ja etsi reilumpi kaveri.

Ole mahdollisimman etäinen kiusaajia kohtaan ja etsi ihmiset jotka ansaitsevat rakkautesi ja lämpösi.

Vierailija
22/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kykenet analysoimaan loistavasti. Tulet saamaan terapiasta todellista hyötyä mikäli sinne hakeudut. Koska sinulla on moniulotteiseen ajatteluun kapasiteettia, kykenet käyttämään terapeutin tarjoamia "työkaluja".

Kirjoituksestasi tulee selkeästi läpi että olet tunteellinen ja älykäs.

Kumpikin asia on sun valtteja tässä pahvipäiden maailmassa. Kova elämän alku sulla, ja fiiliksesi ovat täysin ymmärrettävissä.

Uskon sun selviämiseen vihan vuosistasi, olet nyt alkanut hakea reittiä niistä ulos. Timantit syntyy paineessa.

Kiitos.

Yhden vanhempani kanssa olen tehnyt ikäänkuin rauhan. En sen oikean, vaan sen, joka on päässäni ja puhuu mulle usein. Koska kun joku lapsena tekee sulle pahaa, siitä jää ikäänkuin jälki päähän. Mulla se jälki kehittyi ikäänkuin omaksi pieneksi persoonaksi. Vuosien ajan kärsin äänistä yms. kunnes lopulta kohtasin sen. Mikään mun omassa päässäni ei ole muuta kuin mua itseäni, enkä anna minkään kontrolloida itseäni.

Nykyisin näen unia, joissa se ihminen on hyvä vanhempi mulle. Kuulen joskus sen äänen, mutta se auttaa mua. Joskus se tuntuu oudolta, mutta kun se on vain osa mua, eikä se ihminen itse.

Viha vain ei ole ratkaisu. Vaikka itse olisin vihainen, niin se ei vain ole.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loistava aloituspostaus, hienosti osaat pohtia asiaa ja analysoida, tuosta on apua ja toivon, että voit vaikka kirjottamisenkin kautta purkaa asioita alkuun. Ikävä tilanne sulla siellä. Tilanne, johon mä voin samaistua aika hyvin...oon samanikänen mies ja painiskelen "liian kiltteyden" kans myös ja kiusatuks joutumiset ja muut taustalla. Mulla on jotain pikku neuvoja/ideoita:

1. Terapia, mistä olikin puhetta aiemmin. Itellä se on loppusuoralla, mut pieni varoituksen sana, että se ei pakosta auta. Monet aattelee sen jonain ihme-apuna, mut voi olla niinkin, ettei siitä saa paljoakaan apua. Jotain uusia ideoita ja ajatuksia ehkä, mut toiminta pitää lähteä sit itsestä sen jälkeen. Jos se ei lähde, niin oot samassa tilanteessa, kuin ennen terapiaa.

2. Kuntoilu/liikunta/kuntosali...ite harrastan kuntonyrkkeilyy ja sitä suosittelen ehdottomasti. Siinä pääsee purkamaan vihan tunteet ja tehokkain keino purkaa niitä, on hakata kuin hullu =) Salia suosittelen myös ehdottomasti, oot ihmisten ilmoilla siellä ja näet tyyppejä, mut ei tartte puhua kellekään, ellet haluu.

3. Kiltteyden ei tartte kadota minnekään, mut ite oon huomannu sellasen, että sitä voi kohdistaa eri tavalla. Nyt käytän kaiken kiltteyteni ja hyvyyteni sellasiin tyyppeihin, jotka sen ansaitsevat mun mielestä. Oon kaikille kiltti tietty alkuun, mut vaistoan tyypeistä heti, että jos ne aikoo käyttää mua hyväkseen ja sit mä vaan "katoan" heidän elämästä tai meen etäiseks. Oon pistäny välejä poikki tosta noin vaan, kun oon huomannu että joku imee hyvää energiaani. Ja myös välejä poikki sellasiin, joiden kans oon tavallaan vaan "säälistä" tai just siitä kiltteydestäni johtuen, mut en oikeesti nauti heidän seurastaan. Vaikeeta niin on tehdä, mut ne on ensi askeleet kiltteydestä eroon pääsemiseen. Tietty jos ei kontakteja oo, niin eipä tartte pistää välejäkään poikki kehenkään.

4. Kotiin linnottautuminen ei oo koskaan hyvä juttu. Kotona koneen ääressä netin palstoilla roikkuessa pahenee kaikki viha ihmisiin ja muuhun. Sit kun menee ulos, niin siellä näkeekin ihan perusmukavia tyyppejä, jotka voi suhtautua suhun hyvin.

5.  Toivon, että pystyt puhumaan siskos kanssa näistä kaikista ja voitte tukea toisianne ja sit palata ihmisten keskuuteen entistä vahvempina ja antaa uudenlaisen valonne säteillä ympärillänne. Kiltteys on upea voima, on vain niin surullista kun siitä joutuu itse kärsimään.

Ehkä sait näistä jotain....tsemppiä!

Mäkin toivon, että siskokin pääsisi tästä yli. Osa treenaamisesta yms. on tapahtunut, koska sisko tuntee olonsa niin turvattomaksi edelleen. Joskus siinä on ollut paljonkin työtä, että olen hänet saanut ulos. Vieläkään sisko ei halua liikkua yksin missään.

Treenaaminen on auttanut yllättävän moneen asiaan. Miehuus tuntuu koostuvan välillä fyysisestä voimasta, jota mulla ei todellakaan ole aina ollut. Ainakin omassa päässäni se, että "annoin" pahojen asioiden tapahtua siskolleni tuntuu sellaiselta asialta, ettei sitä voi jättä sikseen, vaikka sisko niin sanookin.

No, parasta olisi vaan hakata säkkiä ja tuoda siskokin hakkaamaan samaa säkkiä.

Pitäisi ehkä myös koittaa tutustua hyviin ihmisiin.

ap

Vierailija
24/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap halaus sinulle, kilttejä ihmisiä ei oo tässä maailmassa liikaa!Kuitenkin oot vasta 30v, niin hanki ihmeessä apua, että pääset vihasta eroon. Itse olen ollut myös se kiltti ja huomaamaton tyttö aina. Sinun ikäisenä suunnilleen kävin itsekkin terapiassa ahdistuksen ja pahan olon takia. Siellä tajusin kuinka täynnä vihaa olinkaan ja pääsin siitä irti. Ja kuinka paljon energiaa se viha veikään sitä ennen elämästäni. Nyt elämäni on ihan erilaista.

Vierailija
25/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee lista ihmisistä jotka ovat aiheuttaneet vahinkoa sinulle. Näin estät sen yleisen ilmiön, että nostetaan vääryydet syyttömille. Pahankierre menee juuri niin.

Eli treenaat itsesi todella kovaksi ja sitten aloita.

Tämä voisi olla hyvä. Sen haluan estää, että syyttömät joutuisivat kärsimään, koska se juuri aiheuttaa ison osan maailman pahuudesta. En kostaakaan haluaisi, vaikka tekisi mieli. Se ei vain ole sitä, mitä haluaisin tehdä, jos olisin se tyyppi, joka haluan olla. Haluaisin olla kuin peruskallio. Hievahtamaton, turvallinen ja varma.

ap

Ihmisiä jotka pysäyttävät vihan kierteen kutsutaan pyhimykseksi. Minullekkin on tarjottu sitä roolia sitkeästi. Mutta koska ja jos lapsuudessa on ollut se kiltti suodatin kaikelle pahalle niin aikuisena se sairastuttaa. Eli pyhimyksiä maailma tarvitsisi, mutta se rooli sopisi enemmän heille joilla lapsuuteen ei kuulu näitä kiltteys vaatimuksia.

Se sairastuttaa. Kirjallisuudessa tulee joskus vastaan tällainen käsite ikäänkuin valinnasta. Jos jollakulla on paha tausta, on ikäänkuin valittava kahdesta ääripäästä. Usein se on oikeastikin totta, ja sitten taas ei ole.

Ihmiset, jotka ei ole vihan kierteen uhreja tai sen vaikutuksen alaisina, ei ehkä ymmärrä sitä tarpeeksi ollakseen sen ketjun viimeisiä linkkejä. Sehän vaikuttaa jokaiseen, vaikka se on hyvin näkymätön.

En tiedä, itse olen ihan sekaisin. Inhoan itseäni, koska annan ihmisten vaan kävellä mun ylitseni, mutta sitten useimmiten joku muu kärsisi. Sellainen pyhimyksen osa vaatisi sitä, että kärsii kaikkien puolesta ties mitä. Ja siitä luopuminen vaatii sitä, että antaa muiden kärsiä, jos on ollut "pyhimys" aikaisemmin.

ap

Kiinnostavaa. Ymmärrät kuten minä tuon pahan ketjureaktion.

Tuo on iso ongelma. Minne laittaa oikeutettu viha? En usko, että se täysin ratkeaa terapiassa koska heillä ei ole tarjota hyvää maailmaa. Mutta terapia voi kyllä auttaa sinua.

Itse olen päätynyt tietynlaiseen kompromissiin. Hyväksyn vihani joka kumpuaa vääryydestä jota olemme kokeneet.

Mutta minusta yhteisöllä, yhteiskunnalla on myös velvollisuus rangaista rikoksista. Oikeudenmukaisuuden tarve on vahva tarve.

Vierailija
26/32 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta juominen, kokonaan vaikka vuodeksi.

Hakeudu terapiaan.

Käy kävelemässä metsässä kerran viikossa.

Opettele meditoimaan.

Tee vaikka kuvataidetta, johon ammennat vihaasi.

Käytä aikaasi siihen, että autat muita. Tässä en nyt tarkoita siskoasi, hän on liian lähellä. Mutta sellaista pientä, josta tulee hyvä mieli. Rakenna linnunpönttö, istuta puu, auta mummoa, auta löytöeläintalolla..

Osta jotain kivaa itsellesi.

Vierailija
27/32 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee lista ihmisistä jotka ovat aiheuttaneet vahinkoa sinulle. Näin estät sen yleisen ilmiön, että nostetaan vääryydet syyttömille. Pahankierre menee juuri niin.

Eli treenaat itsesi todella kovaksi ja sitten aloita.

Tämä voisi olla hyvä. Sen haluan estää, että syyttömät joutuisivat kärsimään, koska se juuri aiheuttaa ison osan maailman pahuudesta. En kostaakaan haluaisi, vaikka tekisi mieli. Se ei vain ole sitä, mitä haluaisin tehdä, jos olisin se tyyppi, joka haluan olla. Haluaisin olla kuin peruskallio. Hievahtamaton, turvallinen ja varma.

ap

Vaikutat hienolta ihmiseltä. Arvostan ajattelutapaasi. Tuo peruskalliomainen tyyneys vain tuskin on kenenkään mahdollista saavuttaa. Elämään kuuluvat kaikki tunteet, myös ne ikävätkin. Voimia sinulle, toivottavasti saat apua terapiasta. Olisi hyvä, että saisit jonkun kanssa turvallisesti purettua kokemuksiasi.

Vierailija
28/32 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihanhallinta.fi

Vierailija
29/32 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän epäilen tuota asperger-diagnoosia. Sä ymmärrät kuitenkin niin hyvin omaa ja muiden käytöstä ja tunne-elämää. Sulla on vain ollut vaikeaa kotona ja koulussa. Se jo riittää tekemään ihmisestä erilaisen.

Vierailija
30/32 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhriudut ikään kuin tuolla "sisko luottaa minuun" ajatuksella. Siskosi on sinusta erillinen henkilö, eikä ole tervettä koskaan ollutkaan, että hän on voinut luottaa sinuun, vaan sinun olisi pitänyt olla kasvinkumppani, ja siskon luottaa muuualle, itseensä, tai vanhempiin. Ymmärrän, ettei se ollut mahdollista, mutta niin kauan kuin se, mitä siskollesi tapahtuu on kierosti sinun vastuullasi ei vihasi ainakaan laimene. Kannustaisin käsittelemään tätä asiaa. Ja siis ymmärrän, että siskosi on sinulle todella rakas, rakkainta maailmassa, voisin uskoa, silti tuo kuvio vaikuttaa heti sellaiselta, johon olisi pureuduttava ja otettava realiteetit käteen. Siis että siskosi on sinusta erillinen ihminen ja hänelle kuuluu vastuu itsestään. Tai sitten sellaisilta, jotka eivät halua tappaa maailmaa, jos sisko kärsii. Vaan auttavat ja kestävät tuskan muulla lailla. Tsemppiä.

Vierailija
31/32 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet aikuinen ihminen eikä kukaan voi kävellä sun yli. Jos mies käyttäytyy sikamaisesti, jätä se. Jos sukulainen, läheinenkin, latistaa sua, vähennä radikaalisti yhteydenpitoa ja laita vaikka numero estoon. Itse olen ollut alkoholisti- isän kiusaamisen ja syyttelyn uhri, lapsena hän oli väkivaltainen. Tajusin, että mikään laki ei häntä mun riesaksi pakota. Vähän sama anopin kanssa, hän piinasi mua haukkumalla pahansuovasti selän takana. Kaveri jos yrittää hyväksikäyttää, sano vain napakasti että tällä kertaa tuo ei käy. Ja etsi reilumpi kaveri.

Ole mahdollisimman etäinen kiusaajia kohtaan ja etsi ihmiset jotka ansaitsevat rakkautesi ja lämpösi.

Voihan heidät etsiä, mutta mikä sen takaa, että heitä ne kiinnostaisivat? Ohis

Vierailija
32/32 |
30.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko saattaa olla myös johtolanka tunteille, joita sinulle ei ole sallittu, siis niin, että sinun kuuluisi oppia tai saada kykyä kohdistaa samoja tunteita myös itseesi, eikä vain siskoon. Tai en tiedä, jos ehkä teetkin niin. Raivo kuuluukin nousta myös siitä, miten sinua on kohdeltu. Joskin on viisasta saada sitä purettua niin, ettei itsellesi (tai muille) tapahdu pahaa.