Vaimo on raskaana ja täysin eri ihminen kuin enne raskautta
Otsikossa tuo oleellisin tulikin. Eli vaimo on toivotusti raskaana. En vaan olisi kuvitellut tämän olevan tällaista, enkä edes tiedä onko tämä normaalia.
Ennen raskautta vaimo oli sosiaalinen, energinen, iloinen, urheili monta kertaa viikossa ja seksikin maittoi. Nyt tuntuu kuin tuo nainen olisi muisto vain. Ymmärrän että alkuun ei energiaa riittänyt ja mielikin oli maassa, kun hän oksensi lähes kokoajan ekat kolme kuukautta.Ei oksenna enää, mutta on vaan väsynyt ja itkuinen kokoajan. Mieli heittelee vuoristorataa ja minä saan kaiken paskan niskaani. Ei ihminen voi olla noin jumalattoman väsynyt ja saamaton kokoajan: Nuokkuu sohvalla, eikä jaksa kotitöiden lisäksi tehdä yhtään mitään. Ei tule mukaan sosiaalisiin tapahtumiin, ei käy tapaamassa ystäviään. Kun tulee töistä kotiin, rösähtää sohvalle. Ikää vaimolla 36 vuotta, voiko tämä vaikuttaa? Syyt siihen ettei lähde urheilemaan tuntuvat jotenkin tekosyiltä: tietysti väsymys ykkössyynä aina, mutta milloin ei väsytä on kipuja nivusissa, tai hermosärkyä jalassa nesteenkertymisen takia. Aina jotain.
Ja sitten tämä itkuisuus. Tuntuu että vaimo suuttuu ja pahoittaa mielensä aivan mitättömistä asioista nykyään. Ennen niin itsevarma ja iloinen nainen tuntuu olevan epävarma hermoraunio nykyään.
Onko tämä normaalia ja sanokaa joku että saan vielä joskus vaimoni takaisin tämän kiukuttelevan sohvalla nuokkujan sijaan.
M- 34
Kommentit (1190)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten monelle tuntuu olevan ongelma hoitaa perusasioita?
Miten te oikein selvätte perhe elämästä?Uskomattomia kommentteja.
Mä hoidan neuvolat ja lääkärikäynnit. Se on yksi meidän äitien hommista :D
Hoidan kodin. Hoidan lapset. Hoidan koiran. Pääsääntöisesti. Aika kuluu mukavasti kun on tekemistä :)
Hoidatko urasi myös? Entä jos sairastut kroonisesti tai vaan pitkäaikaisesti tai muuten vaan vakavasti, kuka nuo sitten hoitaa?
Ura on jäissä koska äitiysloma. Ihan tavallista arkea tämä on. En ole niin kädetön että tarvitsen miehen joka paikkaan mukaan. Tai kotitöitä tekemään.
Oletko koskaan kuullut kotiavusta?
Miten monta lasta teillä on? Mutta ihan kiva, että olet tyytyväinen järjestelyynne. Tosin voi olla, että 30 vuoden kuluttua alat jo väsyä siihen, että kaikki jää sinun hoidettavaksi.
Neljä. Vanhin 14, 13, 12 ja 4kk. Mulla on itselläni kaksi ammattitutkintoakin taskussa lapsista huolimatta. Olin yli vuoden töissä ennen iltatähden syntymistä. Ikää 33 v.
Mikä tässä on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on edesvastuutonta edes hankkiutua raskaaksi, ellei nainen ole henkisesti valmistautunut kantamaan vastuuta valinnastaan yksin. Täällä joku sanoi, että raskaus on vanhempien yhteinen projekti, mutta käytännössä se ei sitä kuitenkaan ole. Ei milloinkaan. Naisella on kaikki päätösvalta päättää raskaus tai jatkaa sitä, ja oletan kyllä kaikkien älykkäiden naisten pohtivan raskaaksi tullessaan siihen liittyviä riskejä, mahdollisia ja väistämättömiä kipuja ja kehossa tapahtuvia muutoksia. Mikäli nainen näistä riskeistä huolimatta päättää jatkaa raskautta, vastuu on viime kädessä yksin hänen ja vastuusta turha valittaa. Aina voi myös jättää lapset tekemättä ja kivut kärsimättä.
Missä täällä ketjussa olet nähnyt aloittaja raskaana olevan vaimon valittavan mistään?
Ketju on pullollaan Ap:ta kritisoivia kommentteja, joissa häntä käsketään "kasvamaan aikuiseksi" ja "olemaan mies", lopettamaan harrastuksensa, ottavan päävastuun kotitöistä ja jäämään kotiin sohvalle röhnöttämään vaimon viereen, vaikkei itse haluaisi. Jos raskaana oleminen tarkoittaa tilapäistä vammaa, joka estää naista suoriutumasta normaaleista arkirutiineista ilman toisen ihmisen apua, naisen kannattaa miettiä, onko lapsen hankinta hänelle hyvä ratkaisu. Raskaana oleminen ja siihen liittyvät ongelmat kun tulevat automaattisesti paketin mukana. Jos nainen kuitenkin päättää jatkaa raskautta näiden ongelmien mahdollisuudesta tietoisena, hänen pitää kyetä kantamaan vastuu yksin sekä itsestään että lapsesta. Mies ei ole millään lailla vastuussa siitä, että nainen päättää uhrata kehonsa ja olla keskeyttämättä raskautta.
Voi hyvä luoja! Ap:n vaimo käy töissä, tekee kaikki kotityöt ja vielä ap:lle ruoat, eli hänellä ei ole mitään ongelmia suoriutua enemmästäkin kuin "normaaleista arkirutiineista" (kun normaalia olisi se, että kotityöt tehdään puoliksi). Ap:llahan tässä ongelmia on sen suhteen, että vaimon tarvitsee levätä enemmän kuin ennen tehtyään tuon kaiken. Mikä on edelleenkin täysin normaalia.
Joo, mutta miksi AP:n pitäisi uhrata oma elämänsä sen vuoksi, että vaimo päätti jatkaa raskautta? Syytönhän AP siihen on.
Heikko trollausyritys. Lopeta tuo jankkaaminen tuosta miehen osattomuudesta raskauteen ja keksi jotain parempaa.
En ihan oikeasti trollaa. Tämä on minun mielipiteeni. Minusta naisen kuuluu tiedostaa ja tunnustaa oma vastuunsa ja aktiivisuutensa raskauden jatkamisesta päätettäessä. Vaikka yhteiskunta olisi muuten kuinka patriarkaalinen ja naista alistava, tämä asia jos jokin on sellainen, jossa naisella on kaikki valta. Joidenkin vaan tuntuu olevan vaikea hyväksyä sitä, että vallan mukana tulee myös vastuu siitä, miten sitä valtaa käyttää.
Mä en nyt oikein ymmärrä? Sun mielestä siis parisuhteessa, molempien toivomaa vauvaa odottaessa, ei ole raskaana olevalla "oikeutta" pyytää tukea ja töiden uudelleenjakoa, jos raskaus sattuukin olemaan vaikeanpuoleinen, koska on ihan itse ottanut riskin siitä, että raskaus ei suju kuin strömsöössä?
Mulla on edelleen käsitys, että parisuhde on yhteispeliä. Että tuetaan toista, kun toisella on vaikeaa ja iloitaan yhdessä, kun niitä ilon hetkiä tulee. Että tehdään kompromisseja ja uhrataan välillä osia omasta elämästä sen toisen hyväksi. Muutenhan ette elä yhteistä elämää, elätte vain omia elämiänne rinnakkain.
On oikeus pyytää tukea mutta oltava varautunut myös siihen, ettei sitä jostain syystä saa. Lisäksi täällä on ehdotettu, että Ap esim. lopettaisi saliharrastuksensa kokonaan, mikä on mielestäni kohtuutonta. Ei lainkaan kompromissi.
Ja mies voi varautua siihen, että jos ei tukea vaimolle tipu, ei ole kohta sitä vaimoakaan. Jos molemmat sen lapsen haluaa, ei ole mitenkään kohtuullista, että vain toisen elämä menee siitä uusiksi.
Ja kukaan ei ole ehdottanut, että ap lopettaisi saliharrastuksensa kokonaan loppuiäksi, vaan siksi aikaa, että vaimo voi paremmin, jos tarve näin vaatii. Se on kompromissi.
Mahtavaa ajattelua. Vaimon on ok luopua omasta hyvinvoinnistaan raskauden ajaksi, mutta mieheltä ei saa pyytää edes saliharrastuksensa vähentämistä hetkellisesti jotta pystyisi olemaan väsyneen vaimonsa tukena.
Se vaimo on ihan itse valinnut olla raskaana ja ottanut riskin hyvinvoinnistaan luopumisesta. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Toivottavasti trolli pysyt piilossa siellä jossain kivenkolossasi. En halua törmätä sinuun.
Sellaset tunnekuoharit sieltä sitten. :D
"Vaimo äitinä hoitaa"
Mitä sinä isänä hoidat, muuta kuin itseäsi?
Vierailija kirjoitti:
"Vaimo äitinä hoitaa"
Hoidan perheelle rahaa talouteen ja pidän vaimon tyytyväisenä antamalla hänelle aikaa harrastuksilleen iltaisin kun kotona ollessaan hoitaa lapset ja kodin. Ei meidän tarvitse noin typerästä asiasta kuin kotityöt edes riidellä. Vaimo palaa töihin kun hän itse niin haluaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidan kodin. Hoidan lapset. Hoidan koiran. Pääsääntöisesti. Aika kuluu mukavasti kun on tekemistä :)
Hoidatko urasi myös? Entä jos sairastut kroonisesti tai vaan pitkäaikaisesti tai muuten vaan vakavasti, kuka nuo sitten hoitaa?
Ura on jäissä koska äitiysloma. Ihan tavallista arkea tämä on. En ole niin kädetön että tarvitsen miehen joka paikkaan mukaan. Tai kotitöitä tekemään.
Miten monta lasta teillä on? Mutta ihan kiva, että olet tyytyväinen järjestelyynne. Tosin voi olla, että 30 vuoden kuluttua alat jo väsyä siihen, että kaikki jää sinun hoidettavaksi.
Neljä. Vanhin 14, 13, 12 ja 4kk. Mulla on itselläni kaksi ammattitutkintoakin taskussa lapsista huolimatta. Olin yli vuoden töissä ennen iltatähden syntymistä. Ikää 33 v.
Mikä tässä on ongelma?
Ihanaa, että vielä on näinkin tarmokkaita äitejä, jotka eivät julista inhoavansa lastaan, vaadi lapsivapaata ja ole heti eroamassa lapsensa isästä!
Meidän suhteessa ei kumpikaan ole kynnysmattona toiselle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli olet luopunut urastasi jonkun vinkuvan ja salille pakenevan miehen vuoksi? Entä sitten, kun olet kädetön, kun kätesi on kipsissä, osallistuuko mies sitten vai onko sinun mietittävä, kenet hälyytät tai palkkaat apuun?
Mieheni ei vingu eikä käy salilla. Autoharrastaja ja tiesin alusta saakka mihin soppaan lusikkani laitoin.
Osallistuu kyllä perhe-elämään. Itse käyn salilla joka toinen ilta.
Meille ei perhe-elämä ongelma ole, kuten monelle kommentoijalle näköjään on. Vauva 4kk.
Elämä on valintoja ja valintoja.Oletko kuullut kotiavusta koskaan?
Apua saa arkeensa kun sitä osaa avata suunsa. Ei ole vaikeaa. Sitä varten neuvola on että siellä voi puhua myös siitä omasta jaksamisestaan. Tai jos äkillisiin tilanteisiin tarvitaan apua.Perhe-elämä on sellaista joksi sen itse tekee.
Outo perhe. Isää ei kiinnosta osallistua lapsen hoitamiseen ja se paikataan käyttämällä yhteiskunnan tukipalveluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli olet luopunut urastasi jonkun vinkuvan ja salille pakenevan miehen vuoksi? Entä sitten, kun olet kädetön, kun kätesi on kipsissä, osallistuuko mies sitten vai onko sinun mietittävä, kenet hälyytät tai palkkaat apuun?
Mieheni ei vingu eikä käy salilla. Autoharrastaja ja tiesin alusta saakka mihin soppaan lusikkani laitoin.
Meille ei perhe-elämä ongelma ole, kuten monelle kommentoijalle näköjään on. Vauva 4kk.
Apua saa arkeensa kun sitä osaa avata suunsa. Ei ole vaikeaa. Sitä varten neuvola on että siellä voi puhua myös siitä omasta jaksamisestaan. Tai jos äkillisiin tilanteisiin tarvitaan apua.Perhe-elämä on sellaista joksi sen itse tekee.
Outo perhe. Isää ei kiinnosta osallistua lapsen hoitamiseen ja se paikataan käyttämällä yhteiskunnan tukipalveluja.
Osaatko lukea. Tuollahan sanotaan että osallistuu perhe-elämään. Ja se oli vinkkinä että apua saa kotipalvelulta jos sitä tarvitsee, ääliö.
On sitten typeriä kommentteja että huh huh
Kuinka moni nainen joka tänne on "viisauksiaan" kommentoinut itse ollut äitiyslomalla vauvan syntymän jälkeen? Vai onko ne miehet jääneet äitiyslomalle ja naiset menneet töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidatko myös työurasi, eläketurvasi, entä jos sairastut tai sattuu tapaturma, puoliso kuolee tai teille tulee ero.
Eikö sinulla ole muuta kuin koti ja lapset?
Ja miksi haluat olla omassa perheessä ja suhteessa noin epätasa-arvoisessa asemassa. Saatko siitä jotakin tyydytystä?En koe asiaa noin. Olen nyt äitiyslomalla ja mitä mun täytyisi sitten tehdä? Vauva 4 kk.
Ulkoilen, teen kotihommia, hoidan neuvolat, pääsen katsokaas autolla liikkumaan ja jalatkin toimii. Näen toisia äitejä kahviloissa silloin tällöin.Ja ongelma oli niinko missä?
Ongelmaksi muodostuu lapsi-isäsuhde, joka muodostuu vain arjessa ja yhdessäololla.
Lapsi ei pysty muodostamaan läheistä ja lämmintä suhdetta, jos ei ei ole lapsen elämässä.
Helposti käy kun mun työkaverille, joka tekee melko paljon matkatöitä ja on pois kotoa lapsen valveilla oloaikana.
Pari vuotias lapsi oli kysynyt isältään: milloin tulet meille uudestaan kylään. Ja se pysäytti isän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko lukea. Tuollahan sanotaan että osallistuu perhe-elämään. Ja se oli vinkkinä että apua saa kotipalvelulta jos sitä tarvitsee, ääliö.
Mihin te sitä apua oikein tarvitsette? Mikä on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on ongelma?
Ihanaa, että vielä on näinkin tarmokkaita äitejä, jotka eivät julista inhoavansa lastaan, vaadi lapsivapaata ja ole heti eroamassa lapsensa isästä!
Olet 33-vuotias ja olet tähän mennessä ollut töissä vasta reilun vuoden verran?
Siis olet 33-vuotias ja työurasi on kestänyt yhden vuoden. Onhan se jonkinasteinen ongelma, kanssa kun käsittääkseni et ole tohtoriksi lukenut tässä samalla. Sinulle luontaisinta taitaa olla kodinhoito ja se, että mies ja yhteiskunta kantaa leivän pöytään. Moni nainen ei vaan enää pysty tyytymään tuohon samaan eikä miehillä ole elatushalua tai -kykyä.
"Vaimo äitinä hoitaa"
Hoidan perheelle rahaa talouteen ja pidän vaimon tyytyväisenä antamalla hänelle aikaa harrastuksilleen iltaisin kun kotona ollessaan hoitaa lapset ja kodin. Ei meidän tarvitse noin typerästä asiasta kuin kotityöt edes riidellä. Vaimo palaa töihin kun hän itse niin haluaa
Etkös tuolla aiemmin kertonut että olet töissä 10h ja päälle tulee työmatkat, oma sali, ja oletettavasti vähän muutakin.
Milloin sä ajattelit vaimon haluta omaa aikaa, yölläkö?
Kyllä sä vielä heräät, viimestään elatusmaksutapaamisessa ;)
Olen viimeksi ollut töissä reilun vuoden ja palaan töihin kun muksu on tarpeeksi iso päiväkotiin. Vaihdoin työpaikkaa. Olen tehnyt myös pätkätöitä. Ja toisen ammatin opiskelin neljä vuotta sitten.
Että kun kaikki pitää ratakiskoista vääntämällä vääntää.
Vierailija kirjoitti:
"Vaimo äitinä hoitaa"
Hoidan perheelle rahaa talouteen ja pidän vaimon tyytyväisenä antamalla hänelle aikaa harrastuksilleen iltaisin kun kotona ollessaan hoitaa lapset ja kodin. Ei meidän tarvitse noin typerästä asiasta kuin kotityöt edes riidellä. Vaimo palaa töihin kun hän itse niin haluaaEtkös tuolla aiemmin kertonut että olet töissä 10h ja päälle tulee työmatkat, oma sali, ja oletettavasti vähän muutakin.
Milloin sä ajattelit vaimon haluta omaa aikaa, yölläkö?
Kyllä sä vielä heräät, viimestään elatusmaksutapaamisessa ;)
En ole se keneksi minua luulit :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin te sitä apua oikein tarvitsette? Mikä on ongelma?
En ole hakenut mutta minulle sanottiin neuvolassa että jos sitä tarvitsee niin sitä myös saa halutessaan.
Mitä ihmeellistä siinä nyt on? Ja mitä sitten vaikka joskus sitä tarvitsenkin?
Itse minä sen maksan. Ei se ilmaista ole.
Minun lapsuudessa sitä tarvittiin kun äiti joutui sairaalaan ja isän oli pakko mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen viimeksi ollut töissä reilun vuoden ja palaan töihin kun muksu on tarpeeksi iso päiväkotiin. Vaihdoin työpaikkaa. Olen tehnyt myös pätkätöitä. Ja toisen ammatin opiskelin neljä vuotta sitten.
Että kun kaikki pitää ratakiskoista vääntämällä vääntää.
Et ole penaalin terävin kynä ja jutuistasi on vaikea saada selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä oudompaa se olisi jos sitä odottelisi koko päivän miestä kotiin töistään hoitamaan lapset ja kodin naisen ollessa kotona 😂
Toivottavasti trolli pysyt piilossa siellä jossain kivenkolossasi. En halua törmätä sinuun.