TAAS meni dieetti iltaa kohden pieleen. Kuten joka päivä.
Siis en ala enää oikeasti, tästä ei tule mitään. Ei niin mitään. Vaikka mitä yrittäisin, en kykene laihduttamaan. Herkkuhimo on liian suuri ja itsekuri surkea. Ironista, sillä kaikkea muuta elämässäni kykenen kyllä hallitsemaan, mutta en syömistä.
Yritän syödä terveellisesti, tasapainoisesti ja riittävästi, mutta sisällä jäytää sietämätön ruuan ja herkkujen himo, jos yritän olla ilman. Mihin se sitten tänäänkin johti? Ensin murruin ja söin 19 aikoihin ison lautasellisen huomiseksi tarkoitettua ruokaa. Siitä ei mennyt kauaa kun tein vielä juustosämpylän, ja sen jälkeen meni kourallinen marenkeja (jotka olen ostanut tyydyttämään pahimman sokerinhimon) ja sen jälkeen vielä puoli pakettia jaffakeksejä. Vasta tuon satsin jälkeen jäytävä nälkä on tyydytetty. Ja pettymys itseeni hirmuinen.
Näin käy oikeasti melkein joka päivä. Mitään en sille voi, en pysty hillitsemään itseäni.
Mitä tässä pitäisi enää osata tehdä?? Aloin laihduttamaan kun painoa oli 79 kiloa, nyt sitä on sitten 86 kiloa. Enkä ole yrittänyt mitään nälkäkuureja vaan ruokavalion järkeistämistä.
Kommentit (102)
Entäs jos olet vain väsynyt, mutta et tunnista sitä? Keho koittaa kertoa, että tarvitsee energiaa, mutta et ole tottunut ottamaan sitä levosta vaan ruuasta. Kyllähän se sokeri hetkeksi piristää.
Jospa tarvitsetkin vaan reilusti enemmän unta ja ehkä jonkin monivitamiinivalmisteen ja/rautaa.
Nukkuminen on myös äärettömän tärkeää, kokeile lisätä yöunen määrää se saattaa vaikuttaa suoranaisesti siihen miten tarvitset ruokaa ja energiaa päivän aikana. Joku puhui ketjusta siitä hiivasta tässä sulle linkki jossa ohjeet sen selvittämiseksi .
https://askelterveyteen.com/onko-sinulla-hiivan-epatasapaino/
Yksi juttu mikä on hyväksi on myös se, että noudattaa orjallisesti kelloa ja syö samanlaisia ruokia. Ei siis mietitä, mitäköhän laittaisin, vaan syö samat jutut samoihin aikoihin. Klo 6.30 ruisleivät ja kahvi, 9.30 banaani ja pähkinät, klo 12 liha ja kasvikset yms., klo 15 jogurttia ja lisukkeet, klo 18 liha ja kasvikset klo 20.30 puuro. Menet päivästä toiseen näin, niin siitä tulee tapa. Ala syömään myös maitohappobakteereja aamuisin tyhjään mahaan.
Yritä löytää vähäkalorinen herkku illaksi. Itse syön Skyr mansikkajuustokakku rahkan 170g ja tais sisältää vain 130kcal ja täyttää hyvin ja vie makeanhimon. Niitä vaan kaappiin odottamaan valmiiksi niin et koe tarvitta hankkia muuta lihottavaa :D
Ala metsästämään ravintoaineita, kiinnostu siitä miten erilaiset elementit vaikuttavat aivokemioihisi, kehoosi jne. Innostu terveydestä <3. Älä vähennä syömistä kurinalaisesta vaan apgreidaa, panosta laatuun. Jos haluat herkutella niin herkuttele sitten kunnollisilla, oikeilla, puhtailla raaka-aineilla. Ota selvää mistä saat hyvänolon tunnetta, mitkä raaka-aineet rauhottaa, mitkä tuottaa iloa, mitkä poistaa kuonaa ja mitkä rakentaa jne jne.
Ravintoaineiden ihmeellenin maailma..
P.s. kalori ei ole = kalori
Lopettakaa niiden huonojen hiilareiden syönti niin ei nälkä vaivaa! Simple as that!
Korvatkaa ruiskin kauralla niin vatsa tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa sun ruoissa ei ole tarpeeksi rasvaa ja proteiinia. Syö aamulla kaksi ruisleipää, päälle voita, rasvaista juustoa ja tomaattia ja kurkkua, lisäksi pähkinöitä kourallinen. Juo aina vettä. Ei koskaan hiilihapotettuja juomia. Lounaalla syö ainakin 200g lihaa/kalaa/kanaa ja kasviksia/salaattia öljyllä. Välipalaksi rasvaista jogurttia ja marjoja ja pähkinöitä. Päivälliseksi lihaa/ kalaa/kanaa, kasviksia ja ruisleipä. Iltapalaksi kaurapuuroa voilla ja marjoilla ja ruisleipä. Vältä kaikkea lisättyä sokeria. Kaikki herkut pois kaapista.
Toi kuulostaa ihan hyvältä ei-apnkin korvaan. Itse ehkä jättäisin maitotuotteet vielä pois tosta ja olisi paremmin itelle sopivaa. Ehkä jotain turkkilaista jugurttia voisi syödä silloin tällöin.
Mikäs vika hiilihapotetuissa juomissa on? Vaikka kalorittomissa?
Kiitos niin paljon näistä, motivaatio yrittää kohosi taas hiukan <3
ap
Katsoin juuri dokumentin, jossa maitotuotteita kehuttiin ihan parhaiksi palautumisjuomiksi ja maidon kalsium auttaa myös rasvaa poistumaan kehosta. Että miksi ne pois?
Vierailija kirjoitti:
Siis en ala enää oikeasti, tästä ei tule mitään. Ei niin mitään. Vaikka mitä yrittäisin, en kykene laihduttamaan. Herkkuhimo on liian suuri ja itsekuri surkea. Ironista, sillä kaikkea muuta elämässäni kykenen kyllä hallitsemaan, mutta en syömistä.
Yritän syödä terveellisesti, tasapainoisesti ja riittävästi, mutta sisällä jäytää sietämätön ruuan ja herkkujen himo, jos yritän olla ilman. Mihin se sitten tänäänkin johti? Ensin murruin ja söin 19 aikoihin ison lautasellisen huomiseksi tarkoitettua ruokaa. Siitä ei mennyt kauaa kun tein vielä juustosämpylän, ja sen jälkeen meni kourallinen marenkeja (jotka olen ostanut tyydyttämään pahimman sokerinhimon) ja sen jälkeen vielä puoli pakettia jaffakeksejä. Vasta tuon satsin jälkeen jäytävä nälkä on tyydytetty. Ja pettymys itseeni hirmuinen.
Näin käy oikeasti melkein joka päivä. Mitään en sille voi, en pysty hillitsemään itseäni.
Mitä tässä pitäisi enää osata tehdä?? Aloin laihduttamaan kun painoa oli 79 kiloa, nyt sitä on sitten 86 kiloa. Enkä ole yrittänyt mitään nälkäkuureja vaan ruokavalion järkeistämistä.
Jätä KAIKKI herkut kauppaan ja lakkaa valehtelemasta itsellesi. Jos noin tekee makeaa mieli, ruokavaliosi on pielessä muutenkin. Kukaan ei tarvitse marenkia ja keksejä kotiin mistään syystä. Lopeta viljan syöminen ja lisää rasvaa ja kasviksia ruokavalioon.
Kuulostaa kovin hiilihydraattipainotteiselta. Oletko testannut niiden rajoittamista? Voisit aloittaa vaikka vaihtamalla aamupalan kunnon munakkaaseen, joka pitää nälkää paremmin kuin leipä. Perunaa voi vaihtaa kasviksiin.
Tässä neuvo kaikella rakkaudella:
Älä valita, ala valita.
:) <3<3<3<3
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian vähän päivällä ja tarvitset enemmän rasvaa ja proteiinia. Syö kolmen tunnin välein, niin ei iske ahmimishimo.
Kolmen tunnin välein syöminen on tarkoitettu verensokeria vahtiville 1-tyypin diabeetikoille, ei terveille ihmisille. Huono ohje. Jos kolmen tunnin välein pitää mässätä, ruoassa on liikaa hiilaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ap hiukan, mitä ja minkä verran syöt päivän mittaan?
Otan esimerkiksi tyypillisen työpäivän: aloitan aamun kupillisella kahvia ja juustoleivällä. Töissä hotkaisen esim. välipalapatukan n. klo 9 ja klo 10.30, muuten en kestä klo 12 lounaaseen saakka kuolematta nälkään. Ja myönnettäköön että tässä välissä menee myös makeita herkkuja, jos niitä saatavilla on. Lounaan uskon olevan useimpina päivinä riittävä, pakkaan mukaan rasiallisen kotiruokaa (usein esim. perunoita jonkinlaisella kastikkeella tai vaikka pastaa). Ennen päivän päätöstä menee taas kaiken maailman kahvipullia sekalaisia määriä, ja esim. joku jogurtti välipalaksi. Kotona syön samanlaisen kunnon annoksen ruokaa kuin töissäkin. Ja iltaisin tapahtuu sitten se pahin ahmiminen, sellainen jonka kuvasin aloituksessa.
Nyt kun kuvasin tämän teille, niin tajusin että mitä syytä minulla oikeastaan olisi lyhentää aterioiden väliä, minähän syön oikeasti koko ajan......
ap
Tuo jatkuva sokerin mussutus pitää sitä jatkuvaa pikkunälkää ja ruuanhimoa yllä. Mulle käy ihan samalla tavalla: jos vaikka iltapäivällä syön pullan, syön koko illan. Kokeile joku päivä kokonaan ilman sokeria ja syö vaikka raejuustoa vielä aina ruuan yhteydessä, niin pysyy nälkä pois... Ja ei mitään piilosokereitakaan... Oikeaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa niiden huonojen hiilareiden syönti niin ei nälkä vaivaa! Simple as that!
Korvatkaa ruiskin kauralla niin vatsa tykkää.
No ei ole mulla ainakaan auttanut mitään, ei edes kunnolla vähähiilarinen ruokavalio. Nälkä oli sietämätön silti monta kertaa päivässä ja ahmimishimo kova. Tosin onnistuin niin kauan itsekurilla pakottamaan itseni vhh:hon että laihduin 15 kiloa, mutta sitten repsahti ja mentiin taas. Nykyisin olen sitä mieltä, että mikään mikä vaatii jatkuvaa itsekuria ei voi toimia, koska aina tulee joku stressikausi tms ettei olekaan voimia pakottaa itseään esim. sietämään jokapäiväistä nälkää.
Vihanneksia joka aterialle! Minulla tulee heti tukkoinen olo, jos jätän vihannekset välistä. Vaihtoehtoisesti voi syödä hedelmän (mutta ei nyt kovin monta päivässä). Vihannekset täyttää vatsaa ja pitää nälän loitolla. Lämpimän ruoan kanssa syön usein kypsennettyjä pakastevihanneksia vähintään yhtä paljon kuin muuta ruokaa, ainakin minulla ne toimivat paremmin kuin joku kylmä tomaatti-jäävuorisalaatti. Ja porkkanoihin välipalana kannattaa kehittää riippuvuus ;)
Mä laihdutan kymppiä pois, nyt n. 71kg. Lähtisin ensimmäisenä miettimään että miksi sinulla on kotona keksejä ja marenkeja? Mulla ei ole kotona mitään herkkuja juuri tästä syystä.
Itse juon aamulla klo 6.30 kahvin jossa maitoa ja kookosöljyä. Töissä klo 9 syön esim. kananmunan ja rasian tomaattia. Lounaalla klo 13 vaikkapa 100g proteiinia tai juustoa, oliiviöljyä, valtava kasa pinaattia, kurkkua, paprikaa... en tarvitse välipaloja. Illalla kuuden aikaan esim. bataattia ja kalaa tai kanaa, salaattia. Jälkiruoaksi hedelmä tai marjoja.
Kaloreita 1000-1500 päivässä. Kotona on iltaisin tyyliin kurkkua ja porkkanaa jääkaapissa. Eli en voi syödä Jaffoja! Tsemppiä. Ei se helppoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ap hiukan, mitä ja minkä verran syöt päivän mittaan?
Otan esimerkiksi tyypillisen työpäivän: aloitan aamun kupillisella kahvia ja juustoleivällä. Töissä hotkaisen esim. välipalapatukan n. klo 9 ja klo 10.30, muuten en kestä klo 12 lounaaseen saakka kuolematta nälkään. Ja myönnettäköön että tässä välissä menee myös makeita herkkuja, jos niitä saatavilla on. Lounaan uskon olevan useimpina päivinä riittävä, pakkaan mukaan rasiallisen kotiruokaa (usein esim. perunoita jonkinlaisella kastikkeella tai vaikka pastaa). Ennen päivän päätöstä menee taas kaiken maailman kahvipullia sekalaisia määriä, ja esim. joku jogurtti välipalaksi. Kotona syön samanlaisen kunnon annoksen ruokaa kuin töissäkin. Ja iltaisin tapahtuu sitten se pahin ahmiminen, sellainen jonka kuvasin aloituksessa.
Nyt kun kuvasin tämän teille, niin tajusin että mitä syytä minulla oikeastaan olisi lyhentää aterioiden väliä, minähän syön oikeasti koko ajan......
ap
Siis sä syöt miltei pelkästään verensokerivuoristoratasafkaa eli hiilihydraattia. Ei ihme jos ei dieetti onnistu. Ja syöt vielä sitä hiilari*skaa reilusti kulutustasi enemmän. Tuo ei ole terveellista ruokavaliota nähnytkään. Lopeta laiduntaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian vähän päivällä ja tarvitset enemmän rasvaa ja proteiinia. Syö kolmen tunnin välein, niin ei iske ahmimishimo.
Olen aika varma että syön ihan tarpeeksi :( Ehkä vielä noita syömisten välejä voisi lyhentää, jos siitä olisi edes hiukan apua.
Turhauttavinta on koluta netistä ohjeita, kun suurin osa vinkeistä on tyyliä "pakasta viinirypäleitä ja syö niitä makeannälkään". Minulle jotkut hedelmät ovat aivan yhtä tyhjän kanssa jos himoitsen suklaata tai sipsejä. Ne ehkä jopa pahentavat asiaa.
ap
Mikähän naisilla on tässä makeassa.. itsellä ei ole yhtään sokerihammasta! Sokeriset ruuat ovat pahimpia lihottajia, jopa pahempia kuin sipsit. Onko sulla masennusta tai jotain? Lohtusyömistä? Juotko paljon vettä? Älä vaan sano että juot limuja...
Yksi asia mikä naisilla on ihan fysiologisesti makeassa on se, että naisilla verensokerin säätely toimii toisin kuin miehillä. Siksi usein naisten täytyy syödä tiheämmin ateriavälein kuin miesten. Jos ei syö, niin tulee ärtyisyys, vilutus, päänsärky, huimaus, keskittymiskyvyn puute jne. Tämä siksi, että kroppa alkaa naisilla vapauttaa vereen varastoista sokeria vasta estääkseen pyörtymisen, kun miehillä taas jo heti kun mahan tyhjennyttyä verensokeri vähänkin laskee.
Kivaa pseudotieteilyä. Onko sulla vielä lisää mutua?
Toi kuulostaa ihan hyvältä ei-apnkin korvaan. Itse ehkä jättäisin maitotuotteet vielä pois tosta ja olisi paremmin itelle sopivaa. Ehkä jotain turkkilaista jugurttia voisi syödä silloin tällöin.