Aina toitotetaan että matkailu avartaa mut avartaako se kuitenkaan kovin paljoa loppujen lopuksi?
Eivät paljon matkustelevat mitenkään kovin avartuneilta välttämättä vaikuta. Aika samanlaista meininki on missä vaan maailmassa, sen tajuaa matkustelemattakin. Asioita tehdään muualla myös eri tavalla ja senkin tajuaa ilman matkustelemista.
Kommentit (66)
35 vuoden elämänkokemuksella ajattelen, että eniten minua on avartanut se, että ympärilläni on erilaisia ihmisiä erilaisista taustoista: on ihmisiä, jotka ovat muuttaneet Suomeen osa työn perässä, osa puolison takia, osa siksi että YK:n pakolaisjärjestö järjesti heidät tänne. Ympärilläni on ihmisiä, joilla on erilaisia perhetaustoja: on huostaanotettu, adoptoitu, aatelisen suvun (naispuolinen) jäsen, tavallisten perheiden tavallisia ihmisiä. Jokaisella on jokin tarina kerrottavanaan. Se, että en elä homogeenisessä yhteisössä, auttaa näkemään muutakin maailmaa eri tavalla.
Mutta on matkustelukin avartanut todella paljon. En ole reppureissaaja, mutta se ei tarkoita ettenkö olisi pitänyt silmiä ja korviani auki maailmalla mennessäni. Parhaiten Suomen vahvuudet ja heikkoudet näkee vertaamalla, jota toki voi tehdä kotoa käsin, mutta silloin siitä puuttuu se tietty autenttisuus ja konkretia.
Vierailija kirjoitti:
Sillä tarkoitetaan paljon muutakin kuin pelkkää reissaamista, mm maailman asioiden seuraamista, vieraiden kielten opiskelua, uusien asioiden kokeilua ja asioiden tarkastelua eri näkökulmista.
Sillä lailla se avartaa.
Näin juuri!
Tällaisessa maassa haluaisin asua. Olen loputtoman kyllästynyt tähän meininkiin täällä. Mistä löytyy tuollainen maa?
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä kyllä. Oon asunut koko ikäni Helsingissä ja opiskellut parhaissa kouluissa. Lukion jälkeen seurustelin vajaan vuoden ajan maalla asuvan tytön kanssa ja samalla tutustuin tämän sukuun. Poks, sanoi kupla. Niin junttia, ennakkoluuloista, vihamielistä ja typerää porukkaa, että oikein pahaa tekee. Luulin, että tuollaisia oli vain sketseissä, mutta ei. Kouluttamaton maalaisväestö ja koulutettu kaupunkilaisväestö ovat niin eri planeetoilta paitsi tuo nainen oli ihan fiksu. Siksi se muuttikin lukion jälkeen pois
Kuvittelit, että erilaisessa ympäristössä kasvaisi samanlaisia ihmisiä? Et taida itsekään olla mikään penaalin terävin kynä. Yksinkertaisuudessaan maalaiset ja kaupunkilaiset ovat käyneet läpi eri aivopesukoneiston ja valmistettu toimimaan erilaisessa ympäristössä. Sinun kuvitelmasi maailmankuvasi ja elinympäristösi paremmuudesta on täydellinen esimerkki siitä, miten sulkeutunut maailmankuva koulutetuilla, matkustelevilla kansalaisilla pahimmillaan on.
Mikäli ihminen on umpimielinen, niin ei sitä mikään matkailu avarra. Eikä mikään muukaan. Sellaiset ihmiset taas jotka seuraavat ympäristöään, ovat tietoisia eri kulttuureista ja ylipäätään maailman ja maapallon tilasta, avartuvat kyllä ihan riittävästi ilman matkailuakin. Itse olen jo aikoja sitten tehnyt päätöksen olla matkailematta mihinkään, missä tietoisesti riistetään luontoa, alkuperäisväestöä ja muitakin heikompiosaisia turismin kustannuksella. Valitettavasti tätä tapahtuu pienemmässä mittakaavassa myös täällä armaassa kotimaassamme. Toivoisin että me, kellä on se valta tehdä päätöksiä näistä asioista, viisastumme joskus vielä sen verran, että ymmärrämme lopettaa luonnon ja heikompiosaisten riistämisen oman mukavuudenhalumme takia. Heillä kun ei sitä mahdollisuutta ole ja maapallon kellokin tikittää koko ajan.
Ei välttämättä avarru. Johtuu siitä että aika monet ihmiset vaan on kovin joustamattomia luonteeltaan. Eriryisen hyvin tämän näkee, kun tapaa paikalliseen suomalaisyhteisöön kuuluvia ihmisiä siellä maassa missä asuvat. Monilla on kamala kulttuurishokki päällä ja kimpassa haukutaan maata jossa oleskellaan. Ja Suomeen palattua sama toisin päin.
Ja saman ilmiön olen nähnyt Suomen sisällä muuttavissa .
Ihmiset ymmärtävät tuon avartaa erilailla. Sehän voi tarkoittaa myös sitä, että uudet kokemukset rikastuttavat. Ja onhan se nyt ollut aivan eri asia katsoa kuvia ja ohjelmia esim. Yhdysvalloista, kyllä se eri tavalla aukeni, kun itse siellä kiersi.
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä kyllä. Oon asunut koko ikäni Helsingissä ja opiskellut parhaissa kouluissa. Lukion jälkeen seurustelin vajaan vuoden ajan maalla asuvan tytön kanssa ja samalla tutustuin tämän sukuun. Poks, sanoi kupla. Niin junttia, ennakkoluuloista, vihamielistä ja typerää porukkaa, että oikein pahaa tekee. Luulin, että tuollaisia oli vain sketseissä, mutta ei. Kouluttamaton maalaisväestö ja koulutettu kaupunkilaisväestö ovat niin eri planeetoilta paitsi tuo nainen oli ihan fiksu. Siksi se muuttikin lukion jälkeen pois
Tuossapa menikin sitten oman mielesi avaruuden raja. Itse työläistaustaisena akateemisesti koulutettuna seurustelin puoli vuotta akateemisesta perheestä lähtöisin olleen helsinkiläismiehen kanssa. Totesin, että minä uin kuin kala vedessä hänen piireissään mutta hän ei kyennyt samaan minun piireissäni.
Matkailu on yliarvostettua. Minä matkustan pari kertaa vuodessa, koska minulla kerran on rahaa ja aikaa joten miksi en matkustaisi. Se on ihan viihdyttävää. Mutta henkisten näköalojen laajuudessa on kyse enemmän kyse älystä, lukeneisuudesta, sivistyksestä. Kaikissa maissa ihmiset jakautuvat aika selvästi kahteen: ne joilla on käsitys vain omasta ahtaasta elämänpiiristään, ja sitten kansainväliset ihmiset. Mutta jälkimmäisillä on kyse nimenomaan asenteesta, ei siitä kuinka monta yötä vietetty hotellissa. Lapsuudenkavereista muutama jäi sinne surkeaa tuppukylään ilman mitään kiinnostusta kehittää itseään ja ajatella laajemmin, ja kyllä ne on sellaisia Losers Of Odineita että oksat pois. Lottkuponki ja keskikalja riittää elämän sisällöksi heille.
Enpä usko. Minä olen avartanut maailmankuvaani tv:n ja kirjojen kautta, koko maailman voi nähdä omassa olohuoneessaan.
Yhtäkään lentokonematkaa en ole eläissäni tehnyt, mutta mielestäni en ole mitenkään umpimielinen tai täystollo sen vuoksi... vaikka itse sanonkin.
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko. Minä olen avartanut maailmankuvaani tv:n ja kirjojen kautta, koko maailman voi nähdä omassa olohuoneessaan.
Yhtäkään lentokonematkaa en ole eläissäni tehnyt, mutta mielestäni en ole mitenkään umpimielinen tai täystollo sen vuoksi... vaikka itse sanonkin.
Lisäys äskeiseen. ^
En usko että koskaan tule matkustamaankaan ulkomaille, ei ole varaa, ja muutenkin olen kotihiiri-introvertti.
Ikäni on 46.
Jossain kulttuurissa, maassa tulisi oleskella kauan ennen kuin siihen todella tutustuu. Nyt kun on viikon tai kaksi turistina tai työmatkalla, näkee vain pinnan.
Vierailija kirjoitti:
Jossain kulttuurissa, maassa tulisi oleskella kauan ennen kuin siihen todella tutustuu. Nyt kun on viikon tai kaksi turistina tai työmatkalla, näkee vain pinnan.
Välillä vaan nekin ihmiset, jotka oleskelee pitkään jossain maassa eristäytyy omasta kotimaastaan lähtöisin olevien yhteisöön. Siellä sitten kaivataan ruisleipää, odotetaan lomia Suomessa ja haukutaan paikallisia. Aika harvassa lopultakin on ihmiset, jotka oikeasti kykenevät pääsemään sisään asuinmaansa yhteisöihin muulla kuin hyvin pinnallisella tasolla. Nää on myös niitä jotka sanovat miten "oma suomalaisuus ulkomailla vain korostuu "ja pitävät sitä hyveenä, että vuosienkaan asuminen ulkomailla ei ole saanut heitä integroitumaan syvätasolla.
Vierailija kirjoitti:
Jos käy vain kanarialla, ei se matkailu juuri avarra, mutta jos käy niiden turistikohteiden ulkopuolella, on jo ihan eri tilanne.
Kyllä matkailu avartaa, varsinkin Gambian matkailu. T. Pissis-Lissu
Matkailuhan voi tarkoittaa viikon bilelomaa Ibizalla, Burger Kingissä ranskalaisia syöden ja omien kavereiden kanssa vietettyä viikkoa, tai esimerkiksi kuukauden vaellusretkeä Nepalissa, majoittuen paikallisten seurassa ja viettäen viikon kuunnellessa paikallisen oppaan tarinoita. Ja kaikkea noiden kahden väliltä. Eli riippuu varmaan aika paljon siitä "matkailusta", että avarataako se vai ei.