Voiko vanhemmista irtautua, vaikka taloudellinen toimeentulo ei olisi turvattuna?
Olen M20 ja hukassa. Tällä hetkellä minusta tuntuu, että muutto äitin nurkista tekisi hyvää ja tukisi aikuistumistani, esim. opettelisin ruoanlaittoa. Nyt en opettele, kun ei ole pakko. Et kai sinäkään tekisi ruokaa itse, jos joku muu tekisi sen sinulle aina?
Minulla on säästöjä 6 000 euroa, mutta eipä niillä paljon juhlita kun vuokravakuus on asunnosta riippuen 2kk eli varmaan 1500€. Sitten pitäisi vielä kalusteet ostaa ja sen sellaista. Toimeentulotukeahan ei tipu, ennen kuin olisin käyttänyt kaikki säästöt. Asumistukeen olisin oikeutettu.
Tällä hetkellä tienaan keskimäärin 1 100 euroa kuussa bruttona, joka sisältää myös työmarkkinatuen. Eihän sillä makseta kuin vuokra ja jotain pientä, mutta kuukautta ei vajaa 850 euroa netto eletä. Olen toki tietoinen, että työmarkkinatuki nousee kun asuisin yksin. Ja asumistukea - mutta kysymys on, että riittääkö ne jos vuoroja ei saa.
Olen pelännyt muuttoa kamalasti juuri sen takia, kun taloudellinen toimeentulo ei ole turvattuna.
Kommentit (2)
Täällä päin esimerkiksi suhteellisen uusi kaksion vuokra on 750,00€/kk. Asun eräässä pk-seudun kehyskunnassa. Tein alustavan laskelman, jonka mukaan saisin 312€ asumistukea ja vaikka ei olisi mitään tuloja, työmarkkinatukea tulisi vain 385€/kk - 20% vero eli 308€. 312€ + 308€ = 620, ei edes vuokraa saa maksettua. Näin ollen säästöt kuluisivat loppuun 2-3 kuukaudessa ja toimeentulotukea tulisi pikaisen laskun mukaan 672€. 672€ + 308€ + 312€ = 1291 - 750 - 20 = 521€. Sillä sitten netit puhelimet ja muut. Omien laskujen mukaan menisin silti miinukselle, mutta ehkä laskin jotain extraa mukaan minkä Kela laskee tarpeettomaksi.
Jos menot pystyy maksamaan ja elämään aivan siedettävää elämää, mikä ettei. En tiedä haluamasi paikkakunnan vuokratasoa, joten voihan se olla, ettei tuet millään riitä. Itselleni aikanaan riitti työmarkkinatuki+asumistuki aivan hyvin - rikkaaksi ei sillä päässyt ja aika paljon jäi hankkimatta, sen huomasi kyllä, kun töitä sai ja vihdoin pystyi ostamaan uudet vaatteet vuosikausien paikattujen rääsyjen tilalle.
Mutta kyllä se itsenäisyys oli sen arvoista.