Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aina toitotetaan että matkailu avartaa mut avartaako se kuitenkaan kovin paljoa loppujen lopuksi?

Vierailija
22.04.2018 |

Eivät paljon matkustelevat mitenkään kovin avartuneilta välttämättä vaikuta. Aika samanlaista meininki on missä vaan maailmassa, sen tajuaa matkustelemattakin. Asioita tehdään muualla myös eri tavalla ja senkin tajuaa ilman matkustelemista.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pakettimatkalla menee suomalaisten kanssa,bussilla hotellille, jossa myös paljon suomalaisia, dokaa seitsemän päivää putkeen, ja syö repustansa ruisleipää eikä juuri liiku minnekään niin ei se paljon avarra maailmankuvaa.

Vierailija
22/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kovin paljon loppujen lopuksi avarra. Mutta rentouttaa käydä välillä muualla ja ennenkaikkea voi välttää tai ainakin antaa mahdollisuuden lyhentää Suomen ikävää talvea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs se avartuminen sitten tarkoittaa? Ja jos ei matkustele, niin onko tällaisen avartuneen mielestä sitten jotenkin epäkelpo ja typerä ihminen? Voiko ihminen avartua vain validin (siis ei pakettimatkat, turistirysät) matkustamisen kautta?

Vierailija
24/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaminen on yliarvostettua ja ihmisten pitäisi luopua ajatuksesta että sivistynyt ihminen matkustaa ja matkustamaton on ahdasmielinen ja tyhmä. Lentomatkustaminen, eritoten kaukomatkailu, on ympäristön kannalta kestämätön elämäntapa. Arvostan enemmän ihmistä, joka ei reissaa huvin vuoksi, kuin sellaista joka tekee vuosittain lentomatkoja.

Vierailija
25/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mieltä on avartaneet ehkä eniten omat sairaudet. Kuulostaa tyhmältä, mutta se oikeasti opettaa paljon itsestä ja toisista, kun vartalo toimii epäluotettavastl ja joutuu ajattelemaan ja tekemään eri tavalla monia asioita. Olisin aivan uupunut, jos tämän päälle vielä yrittäisin matkustella tutustumaan kaikenlaiseen jännittävään. Mieluummin olisin avartanut itseäni näkemällä maailmaa, että en tätä elämäntapaa minään siunauksena pidä, mutta ei matkustelemattomuus aina ole tylsää luonnetta tai mielen ahtautta.

Vierailija
26/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustaminen on yliarvostettua ja ihmisten pitäisi luopua ajatuksesta että sivistynyt ihminen matkustaa ja matkustamaton on ahdasmielinen ja tyhmä. Lentomatkustaminen, eritoten kaukomatkailu, on ympäristön kannalta kestämätön elämäntapa. Arvostan enemmän ihmistä, joka ei reissaa huvin vuoksi, kuin sellaista joka tekee vuosittain lentomatkoja.

Täysin samaa mieltä.

Vierailija
27/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä tarkoitetaan paljon muutakin kuin pelkkää reissaamista, mm maailman asioiden seuraamista, vieraiden kielten opiskelua, uusien asioiden kokeilua ja asioiden tarkastelua eri näkökulmista.

Sillä lailla se avartaa.

Nimenomaan. Silti moni perusturistirysät läpi kahlannut on olevinaan niin kosmopoliittia ja suhtautuu alentuvasti esim. minuun, jonka reissut rajoittuneet ainakin toistaiseksi länsi- ja etelänaapureihin.

Vierailija
28/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä tarkoitetaan paljon muutakin kuin pelkkää reissaamista, mm maailman asioiden seuraamista, vieraiden kielten opiskelua, uusien asioiden kokeilua ja asioiden tarkastelua eri näkökulmista.

Sillä lailla se avartaa.

Nimenomaan. Silti moni perusturistirysät läpi kahlannut on olevinaan niin kosmopoliittia ja suhtautuu alentuvasti esim. minuun, jonka reissut rajoittuneet ainakin toistaiseksi länsi- ja etelänaapureihin.

Tarkoitan siis, että kohteista on nähty ja koettu vain se pintaraapaisu, mikä turistille on tyrkyllä. Hauskaa ja halpaa ollut. Ok, mutta miten se avartaa ja kehittää ihmistä?😂

Vierailija
29/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amen.

"Maailman valloittaminen" on ennen kaikkea hyvin itsekästä toimintaa, jossa oma elämyshakuisuus menee planeetan hyvinvoinnin edelle. Ekologisten ongelmien lisäksi matkailuun liittyy liuta sosio-ekonomisia haittavaikutuksia, joista ei paljon mölytä. Kannatan eniten niitä massaturismin kohteita, jotka on jo pilattu, kuin että pilataan lisää etenkin luontokohteita turismin käyttöön.

Itse olen opiskellut amk-tason matkailualan tutkinnon ja lopettanut lentomatkailun 10 vuotta sitten. Harrastan kohtuullisesti matkailua, ja em. ongelmia omalta osaltani vähentääkseni ja kotimaista kansantaloutta tukeakseni matkustan mieluiten kotimaassa.

Kaikenlainen uusien ihmisten ja ilmiöiden kohtaaminen tuo uusia näkökulmia, vahvistaa tai muuttaa mielikuvia ja -piteitä, avartaa maailmankuvaa. Mutta itselleni on tärkeää, että voin täysin seisoa oman toimintani takana, eli mulle on tärkeämpää olla lentomatkailematta kuin kerätä joitain maita. Vain juntit harrastavat sellaista enää.

Vierailija
30/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muistan erityisen lämmöllä mauritiuslaiset ihmiset. Miten onnellisia, viisaita, huolettomia ja ylettömän ylpeitä saarestaan. Monet maailman uskonnot yhdessä limittäin, käyvät toistensa uskonjuhlissa, jopa meidät pakanaturistit otettiin mukaan.

Ja sitten joku kainuulainen skini, jonka mielestä kaikki mustat vaan haluaa tulla nauttimaan suomalaisesta perusturvasta... on tää Suomi hullu maa... ja juu tietty hulluutta muuallakin!

Minä seurustelin mauritiuslaisen miehen kanssa ja ei kyllä ollut kauhean hyvä kokemus. Paitsi että oli hyvä kokki. Joten et voi yleistää. Ja voi sieltä kainuustakin löytyä ihana, viisas ja avarakatseinen puoliso.

Vierailija
31/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailu ei näköjään avarra, ainakaan siitä päätellen miten matkailevat puhuvat heistä jotka eivät matkaile.

Vierailija
32/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimmillaan joo. Pahimmillaan tarttuu maailmankansalaisen fraasit ja manööverit, mutta ymmärrystä ei riitä edes naapurin erilaiselle perhetaustalle.

Vierailija
33/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan tutkittu juttu, että matkailu ei avarra.

Vierailija
34/66 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailu voi avartaa, jos on asioista tietämätön juntti. Silti voi sekin uusi oivallus unohtua krapulapäivänä.

Kehittäkää itseänne muulla tavoin, niin ei tarvi matkustella sitä varten.

Vierailija
35/66 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymykseen vastaus on täysin yksilöllistä. Avartuminenkin tarkoittaa monille eri asioita: itse olen kiinnostunut kulttuurielämyksistä, kuten taiteesta ja esim.jonkin tunnetun teoksen näkeminen paikanpäällä on kyllä eri asia kuin kuvasta. Esim.David-patsas Firenzessä tai Sikstuksen kappelin kattofresko Roomassa. Paikalliskulttuurin haistelu ja ruokien maistelu eivät ehkä avarra ihmisenä mutta antavat uusia elämyksiä.

Vierailija
36/66 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amen.

"Maailman valloittaminen" on ennen kaikkea hyvin itsekästä toimintaa, jossa oma elämyshakuisuus menee planeetan hyvinvoinnin edelle. Ekologisten ongelmien lisäksi matkailuun liittyy liuta sosio-ekonomisia haittavaikutuksia, joista ei paljon mölytä. Kannatan eniten niitä massaturismin kohteita, jotka on jo pilattu, kuin että pilataan lisää etenkin luontokohteita turismin käyttöön.

Itse olen opiskellut amk-tason matkailualan tutkinnon ja lopettanut lentomatkailun 10 vuotta sitten. Harrastan kohtuullisesti matkailua, ja em. ongelmia omalta osaltani vähentääkseni ja kotimaista kansantaloutta tukeakseni matkustan mieluiten kotimaassa.

Kaikenlainen uusien ihmisten ja ilmiöiden kohtaaminen tuo uusia näkökulmia, vahvistaa tai muuttaa mielikuvia ja -piteitä, avartaa maailmankuvaa. Mutta itselleni on tärkeää, että voin täysin seisoa oman toimintani takana, eli mulle on tärkeämpää olla lentomatkailematta kuin kerätä joitain maita. Vain juntit harrastavat sellaista enää.

Kun tätä lukee, niin kieltämättä tulee mieleen, ettei se matkailu kyllä avarra.. Todella itsekeskeinen vastaus, jossa nostetaan oma itsensä ja omat valinnat korkeimmalle jalustalle huolimatta siitä, että on maailmaa nähnyt. Avartuminen kun tarkoittaa myös sitä, että ymmärrys ja hyväksyntä erilaisille asioille kasvaa.

Vierailija
37/66 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

M30 ja latino kirjoitti:

Avartaa se. Maailmassa on uskomattoman paljon erilaista nähtävää, koettavaa ja maistettavaa. Ihmisiä, joita jokaisen pitäisi hetki kuunneella. Erilaisia ajatuksia. Tapoja, joita kokeilla, toiset parempia ja toiset huonompia. Tiedostamalla, että muualla tehdään asioita erilailla ei silti näe kokonaiskuvaa. Erilaisia tapoja on yhtä paljon kuin ihmisiä maapallolla. Kyllä matkailu avartaa.

Paitsi tietenkin jos ei halua avartua. Aina voi matkustaa samaan hotelliin samalle uima-altaalle. Juoda saman oluen ja vaikka syödä siinä samassa tutussa Ravintola Finlandiassa ne tutut lihapullat.

Virtuaalimatkailulla näkee toki paikkoja, mutta ei koe niiden tunnelmaa. Ei maista ruokia, ei haista hajuja. Ei koe kuumuutta, eikä tunne tuulta kasvoilla.

Jokainen silti omalla tyylillään.

Kyllä, kyllä se avartaa jos uskaltautuu  sieltä hotellihuoneesta ulos. Jos uskaltautuu liikkeelle omin päin, ilman oppaan vetämää lammaslaumaa jota viedään ennalta valittuihin kohteisiin ja kaikki aito ja paikallinen jää näkemättä ja kokematta.

Jos jätetään se halpa viina vähemmälle. Selvin päin tajuaakin jotain ja myös muistaa jälkeenpäin.

Kaikkein parasta on, kun matkustaa omin päin! Ilman mitän lihavaa mölyävää turistilaumaa. Varaa hotellit netistä, käyttää paikallisia kulkuneuvoja, ravintoloita. Kulkee omin päin ja tutustuu ennakkoluulottomasti ympäristöön. 

Olen 20-vuotiaasta matkustellut omin päin. Nuorena kävin yksin mm. Romaniassa ja Albaniassa. Viimeksi mainittu muuten mahtava maa! ihmiset avuliaita ja ystävällisiä. Vierailin kutsuttuna jopa yksityiskodissa jossa suurperhe isoisästä tyttären pojan poikaan ottivat vastaan kuin rakkaan vieraan. Vahvaa kahvia pikkuruisista kupeista, itse tehtyä viinaa lasillinen, vaatimaton mutta runsas ateria.

Paikalle saapui myös vanhan isännän veli ja jotain serkkuja ym. Pihalla persikkapuut, viinirypäleet. Kanat kotkotti ympäriinsä, lehmä sivummalla, koira.

Koskaan en ole joutunut minkäänlaisiin vaikeuksiin. Johtuu varmasti siitäkin, että perseet olalla en hortoile kaduilla pimeän tulon jälkeen, enkä hakeudu epämääräisiin kaupunginosiin, joita kyllä löytyy joka kaupungista.

Niin, ja nainen olen ja matkailu avartaa edelleen. Niin kauan kun jalat kantaa.

Vierailija
38/66 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi ymmärtää, miksi matkustamattomat tekevät näitä avauksia, joissa he "mollaavat" matkustelevia. En itse esim laskettele tai pelaa golfia, mutta en liioin ole ikinä kokenut tarvetta tehdä avauksia siitä, miksi joku toinen niitä harrastaa.

Vierailija
39/66 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi ymmärtää, miksi matkustamattomat tekevät näitä avauksia, joissa he "mollaavat" matkustelevia. En itse esim laskettele tai pelaa golfia, mutta en liioin ole ikinä kokenut tarvetta tehdä avauksia siitä, miksi joku toinen niitä harrastaa.

Ehkä sen tähden, että matkustamattomatkin elävät tällä samalla maapallolla ja joutuvat lemaan ilmastonmuutoksen kurimuksessa.

Ehkä sen tähden, että matkustelun väitetään avartavan, vaikka se ei tutkitusti niin vaikuta. Matkustelu tuo vain elämyksiä, kuten joku matkustavainen tässä ketjussa sanoiķin.

Ehkä siksi, että joutuvat kuuntelemaan matkustavaisten armotonta brassailua. Ihan kuin matkustaminen tänä päivänä olisi mitenkään erikoista.

Sinä et arvostele golfausta ja laskettelua, mutt kyllä niitä arvostellaan myös ympäristövaikutusten tähden.

Vierailija
40/66 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole mikään himoreissaaja, mutta olen elämäni aikana matkustanut kolmella eri mantereella, useissa eri maissa. Olen saanut noilta matkoilta paljon upeita kokemuksia ja muistoja. Yhtäkään reissua en kadu. Voi että mä nautin siitä tunteesta, kun ei ole kiire mihinkään, pääsee näkemään jotain uutta, maistamaan ja haistamaan, tuntemaan ja kuulemaan. Ei niiden tarvitse olla isoja asioita. Kuuma hiekka varpaiden alla, meritähti merivedessä, ihana maku suussa tai henkeäsalpaava maisema. Tuollaiset asiat tuovat minulle paljon iloa. Oli se sitten avartavaa, nautinnollista tai muuten mielekästä, niin mun mielestä on tärkeä tehdä elämällään sellaisia asioita joista itse saa paljon hyvää :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme