Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?
Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!
Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".
Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.
Kommentit (1164)
Entäpä jos ihan vain sanoisi: Teidän täytyy nyt lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Ihme aloitus. Jos neuvoksi eivät käy kohtelias mutta tiukka suoraan sanominen tai treffien sopiminen muualle, ei tilanteessa ole mitään tehtävissä. Toivot jotakin epämääräistä taikatemppua, jonka avulla muut muuttaisivat käytöstään, kunhan sinun itsesi ei tarvitse tehdä mitään. Tiedät jo, että kohtelias vihjailu ei auta, joten miksi kyselet? Jos et osaa pitää rajojasi, et voi muuta kuin kärsiä hiljaa.
Tässä siis vielä moneen kertaan sanotut vinkit:
1. Sano suoraan ja osoita myös teoillasi, että olet tosissasi. Älä jankuta tai pyytele, vaan toimi.
2. Sovi tapaamiset muualle kuin kotiisi.
Jos nämä neuvot eivät kelpaa, ei voi mitään.
Mä kyllä toisaalta ymmärrän ap:ta, vieraat on kyllä kivoja ihmisiä joiden haluaakin kyläilevän ja joita ei haluaisi loukata, mutta ärsyttävä asia on se, että vieraat ei jostain syystä ymmärrä milloin pitäisi lähteä, tai ymmärtävät kyllä vihjeet tehden lähtöä, mutta se kestää älyttömän kauan, niin että ilta menee tosi myöhäksi ja aamulla on itse ja lapset väsyneitä kun pitäisi herätä.
Kyllähän vieraat ulos saa, vaikka soittamalla poliisin paikalle, mutta välit voi olla huonot sen jälkeen, ja sitä ap ei halua.
Joten ei kai muuta voi sanoa kun että kannattaa kokeilla täällä ehdotettuja asioita, ja aika reippaasti sanoa vieraille että "nyt teidän kyllä pitää lähteä kun muuten lapset ei jaksa aamulla herätä ja ne ei osaa nukkua jos talossa on vieraita" tai joku muu syy jonka tietää toimivan vieraisiin.
Tai jos ne ei ymmärrä, eikä mikään tässä ketjussa kerrotuista toimi, niin niitä ei enää kutsuta/päästetä kylään, kyläillään vuorostaan niillä tai sit täytyy vaan kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ai, te olisitte tulleet käymään? Valitettavasti nyt ei sovi. Soittakaa ensi kerralla etukäteen. Heippa!"
Ja ovi kiinni nenän edestä. Näin ei pääse kutsumattomat vieraat kynnystä pidemmälle.
Tuohan on vielä ihan helppo juttu, mutta ap:lla taisi olla lähinnä ongelmana se, että vieraat on kyllä kutsuttu, tai yllätysvierailu ei haittaa, mutta vieraat ei ymmärrä milloin pitäisi lähteä kotiin, ei vaikka kuinka sanoisi että on jo myöhä, täytyy päästä nukkumaan, jatketaanko juttua ensi kerralla, kiva kun kävitte, jne...
Miksi tällaisia vieraita pitää kutsua kylään tai päästää sisään yllätysvierailulle? Jos tietää jo etukäteen, että nää tyypit eivät osaa lähteä ajoissa eikä itse osaa heitä riittävän napakasti käskeä poistumaan, niin ei silloin ole vaihtoehtoja kuin jättää heidät kutsumatta tai kestää heitä.
Mulla on eräs sukulainen, jonka kutsun vain silloin kun on tulossa muitakin sukulaisia. Muiden vieraiden vanavedessä hän osaa lähteä pois ihan oma-aloitteisesti, mutta ei silloin kun on yksin kylässä. Joten hän ei vieraile meillä yksin koskaan. Hän ei myöskään ole koskaan tervetullut yllätysvierailulle samasta syystä.
Eräs pariskunta meni vaan nukkumaan, kyn vieraiden oli aika lähteä. Ei mitään vinkkiä tai viestiä.
Tässä osa on taas sitä suomalaista kursailua.
Toinen kun sanoo että älkää nyt vielä lähtekö, tarkoittaa sitä mitä sanoo, toinen taas sanoo niin kohteliaisuuttaan, vaikka toivookin vieraiden jo lähtevän.
Toiset hokee pitkin iltaa että kyllä nyt täytyy jo lähteä kotiin, vaikka eivät ole lähdössä vielä piiiitkään aikaan mihinkään.
Ehkä toisilla on erilainen päivärytmi, ja heistä tuntuu että jos lähtee "normaalia aiemmin" kotiin, vierailu on mennyt jotenkin pilalle tai on epäkohteliasta lähteä "kesken illan". Toiset taas ymmärtää että kellonajasta riippumatta ei jäädä tuntikausiksi roikkumaan kylään.
Ehkä tässäkin on kyse erilaisista tavoista ja tottumuksista?
Mutta siinä vaiheessa jos emäntä/isäntä sanoo että on jo myöhä ja pitäisi mennä kohta nukkumaan, pitäisi jokaisen ymmärtää että nyt lähdetään, heti.
Auttaisiko ap:ta muuten se, että jos talon isäntä sanoisi vieraille että niiden on lähdettävä tai lasten täytyy nyt päästä nukkumaan, ymmärtäisikö vieraat asian silloin paremmin? Vai onko sillä mitään vaikutusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ai, te olisitte tulleet käymään? Valitettavasti nyt ei sovi. Soittakaa ensi kerralla etukäteen. Heippa!"
Ja ovi kiinni nenän edestä. Näin ei pääse kutsumattomat vieraat kynnystä pidemmälle.
Tuohan on vielä ihan helppo juttu, mutta ap:lla taisi olla lähinnä ongelmana se, että vieraat on kyllä kutsuttu, tai yllätysvierailu ei haittaa, mutta vieraat ei ymmärrä milloin pitäisi lähteä kotiin, ei vaikka kuinka sanoisi että on jo myöhä, täytyy päästä nukkumaan, jatketaanko juttua ensi kerralla, kiva kun kävitte, jne...
Miksi tällaisia vieraita pitää kutsua kylään tai päästää sisään yllätysvierailulle? Jos tietää jo etukäteen, että nää tyypit eivät osaa lähteä ajoissa eikä itse osaa heitä riittävän napakasti käskeä poistumaan, niin ei silloin ole vaihtoehtoja kuin jättää heidät kutsumatta tai kestää heitä.
Mulla on eräs sukulainen, jonka kutsun vain silloin kun on tulossa muitakin sukulaisia. Muiden vieraiden vanavedessä hän osaa lähteä pois ihan oma-aloitteisesti, mutta ei silloin kun on yksin kylässä. Joten hän ei vieraile meillä yksin koskaan. Hän ei myöskään ole koskaan tervetullut yllätysvierailulle samasta syystä.
Mä oon joutunut katkaisemaan välit yhteen tuttuun joka ei osannut lähteä vaikka mitä ois sanonut. Muu ei auttanut.
Itsepintaisista kahvivieraista pääsee eroon seuraavasti:
Ostat uuden vessaharjan ja laitat sen tiskikoneeseen kahviastioiden sekaan kun tiedät vieraiden saapuvan. Pidät huolta siitä että vieraat näkevät sinun ottavan vessaharjan pois tiskikoneesta. Samalla laitat kätevästi puhtaat kahvikupit pöytään.
Jos joku utelee että pesetkö aina vessaharjan tiskikoneessa sanot että "tietysti, niinhän mä oon aina tehnyt".
Vierailija kirjoitti:
Tässä osa on taas sitä suomalaista kursailua.
Toinen kun sanoo että älkää nyt vielä lähtekö, tarkoittaa sitä mitä sanoo, toinen taas sanoo niin kohteliaisuuttaan, vaikka toivookin vieraiden jo lähtevän.
Toiset hokee pitkin iltaa että kyllä nyt täytyy jo lähteä kotiin, vaikka eivät ole lähdössä vielä piiiitkään aikaan mihinkään.
Ehkä toisilla on erilainen päivärytmi, ja heistä tuntuu että jos lähtee "normaalia aiemmin" kotiin, vierailu on mennyt jotenkin pilalle tai on epäkohteliasta lähteä "kesken illan". Toiset taas ymmärtää että kellonajasta riippumatta ei jäädä tuntikausiksi roikkumaan kylään.
Ehkä tässäkin on kyse erilaisista tavoista ja tottumuksista?
Mutta siinä vaiheessa jos emäntä/isäntä sanoo että on jo myöhä ja pitäisi mennä kohta nukkumaan, pitäisi jokaisen ymmärtää että nyt lähdetään, heti.
Auttaisiko ap:ta muuten se, että jos talon isäntä sanoisi vieraille että niiden on lähdettävä tai lasten täytyy nyt päästä nukkumaan, ymmärtäisikö vieraat asian silloin paremmin? Vai onko sillä mitään vaikutusta?
Tätä olemme alkaneet nyt itsekin miettiä, että ilmeisesti vieraita pitäisi olla muidenkin kuin minun olla käskemässä lähtemään. Mies ei ole kovin innostunut puuttumaan tilanteisiin, mutta vielä vähemmän innoissaan siitä, että innoissaan siitä, että vieraat eivät lähde ajallaan pois. Yritämme jatkossa toimia näissä tilanteissa paremmin yksi yhteen, jotta vieraille ei tulisi sellaista mielikuvaa, että lähtemisestä pystyy aina yrittämään neuvotella. Kahden ihmisen sana toimii tässä ehkä paremmin kuin yhden.
Osta kaappiin varalle tarjottavia jotka moni mieltää ällöiksi. Kanna olkkariin juustotarjotin jossa on haisevimpia ranskalaisia juustoja joita löytyy. Voikukanlehdistä keitetty yrttijuoma höyryämään ja kaarnalls maustettu salaatti tms. Saa monet vieraat kaikkoamaan kun lähdön hetken pitäisi koittaa ja vieraat istuu kuin tatit.
Vierailija kirjoitti:
No etkö lukenu kun ensimmäisen viestin? Tässähän sitä on 13 sivua jankutettu, kun ei uskota sanomista, osa on kertonut että jos isäntäväen tarvii ite poistua niin vieraat kysyy että voiko jäädä oottamaan, joku oli ottanut päikkärit ja herätessä huomannut että vieraat oli vielä talossa... Kaikkee on kyllä kokeiltu mut ilmeisesti mikään ei auta...
Vierailija kirjoitti:
Osta kaappiin varalle tarjottavia jotka moni mieltää ällöiksi. Kanna olkkariin juustotarjotin jossa on haisevimpia ranskalaisia juustoja joita löytyy. Voikukanlehdistä keitetty yrttijuoma höyryämään ja kaarnalls maustettu salaatti tms. Saa monet vieraat kaikkoamaan kun lähdön hetken pitäisi koittaa ja vieraat istuu kuin tatit.
Toimisiko tämä muka sinuun? Suurin osa aikuisista ihmisistä maistaisi tarjolla olevaa juttua siemauksen tai nokarellisen ja toteaisi tarjottavan olevan "mielenkiintoista, ei ihan oma juttu". Vieraat eivät ole lapsia, jotka lähtisivät ovesta huutaen homejuuston nähdessään.
Siten, kun sanot että lähtekää menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi sanoa ihan suoraan, miten tunnet ja mitä haluat? Se on sentään sinun kotisi.
Sanon, että haluamme ehtiä hoitaa asioita ja rauhoittua omassa rauhassa. Ongelma on se, että viesti ei mene perille. Vieraat alkavat väittää vastaan, jotteivät joutuisi lähtemään.
-No jopas - kello onkin jo noin paljon. -kyllä mun nyt täytyy saada hoidettua XX ja sitten vielä rauhoittua hetken. Teidän täytyykin nyt sitten lähteä, kiva kun kävitte.
-Ei me mihinkään lähdetä.
- Minun pitää saada olla yksin, kun teen tuon xx. Oli kiva kun kävitte, mutta nyt teidän pitää lähteä.
- Ei me mihinkään lähdetä.
Siis voiko joku todella kieltäytyä lähtemästä?
Kyllä voi! Tällainen ihminen selittelee olevansa kylässä vielä pienen hetken ja ettei hän ole muille häiriöksi.
Näin juuri: Me ei häiritä ketään, sitten hän hymyili ja katsoi aviomieheeni, kun mies oli "antanut luvan", lopuksi en päästänyt sisälle kun olin yksin kotona, hän tarrasi ensimmäistä vastaan tulijaa ja haukkui ettei ovi auennut. Häirintä loppui vasta kun sain avioeron ja muutin pois.
Ei tarvitse uskoa mutta oli todellista.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nuo vieraat jotain aspergereita? Meillä kävi yksi jossain vaiheessa kylässä, oli meidän tyttöön ihastunut ja vietti tämän kanssa paljon aikaa. Yhdenkin kerran kun kysyin häneltä, milloin hänen pitää lähteä (kello taisi olla yhdeksän illalla) hän vain totesi huolettomasti, ettei hänellä ole mitään kiirettä. No pikku hiljaa sitten opin miten hänelle pitää puhua. Seuraavalla kerralla aiemmasta viisastuneena sanoin hänelle, että "nyt pitäisi katsoa bussiaikataulut ettei mene liian myöhään" (illalla pitkät vuorovälit). Ja sitten saatiin selvitettyä millä bussilla hän lähtee ja milloin pitää lähteä meiltä.
Mitkään kiertoilmaukset eivät näiden kanssa toimi. Pitää puhua suoraan, vaikka se saattaisi kuulostaa tylyltä. Ap:n pitää sanoa, että "Minä haluan että te lähdette nyt kotiin." eikä selittää mitään nukkumaanmenosta tai odottavista kotiaskareista.
Mielestäni ei ole kyse ymmärtämättömyydestä, ei Asperger ei muukaan tee ihmistä tyhmäksi. Nämä joita itse tunsin, olivat kokeneet lapsena sen asian vaikeaksi kun heiltä oli kielletty jotain, sitten he alkoivat järjestelmällisesti painostaa jotakuta.
Näin ymmärsin jälkeenpäin. Ihminen ei lakkaa ennen kuin on pakko, vaikka vaikuttaa yksinkertaiselta ja keskiaikaiselta.
Tässäpä toisenlainen näkökanta vierasongelmaan, ei ihan ap:n tilanteeseen liittyen.
Vieraat 1: Vanhempi sukulaispariskunta kutsui itsensä luokseni yökylään. Ihan okei, olivat tervetulleita. Ilmoittivat heti, että on tarjottava alkajaisiksi voileipiä ja sitten aamiaiseksi puuroa.
Herra kävi tunnustelemassa sänkyäni ja ilmoitti että eiköhän se kelpaa vuoteeksi. Ja nukkuivat sängyssäni yön, minä sohvalla.
Vieraat 2: Sukulaisaviopari, joilla on pieni lapsi, tulevat luokseni mielellään yökylään. Lapsi menee nukkumaan klo 20 ja silloin vieraat sammuttavat telkkarin ja valot ja ilmoittavat että on oltava hiljaisuus
jotta lapsen uni ei häiriinny. Arvatkaas, kuinka pitkä ilta minulla on valvoa pimeässä, kun olen tottunut menemään nukkumaan vasta puolilta öin.
Ihanaa että teillä käy vieraita!
Minun luonani ei ole pariin vuoteen käynyt ketään.
Tasan ei käy..
Täällä yksi hieman avasi sitä, että tykkää olla kavereiden kanssa, eikä sen vuoksi ota ainakaan ensi vinkkausta lähdöstä tosissaaan, mutta olisi kyllä kiva tietää, mitä näiden tälläisten venyjien mielessä oikein todella voi olla.
Nimittäin onhan se nyt ihan hemmetin outoa, että ei muka ymmärretä, että vierailu oli kiva, mutta nyt se on ohi. Mullakin on näitä ollut muutama ja aina se on päättänyt (minun mielestä) ikävästi siihen, että olen suoraan sanonut, että no niin, nyt oikeasti sinä lähdet, koska haluan vielä omaa aikaa ennen töiden alkamista, tms. mikä onkaan ollut syynä. Ikävää se on ilmeisesti ollutkin vain mulle, koska nämä eivät näytä olevan moksiskaan. Sama juttu seuraavalla kerralla.
Onko se oikeasti jotenkin outoa näiden roikkujien mielestä, että jotkut ihmiset haluavat aikaa olla ihan itsekseen, pariskuntana tai perheenä? Eikö heillä tosiaankaan ole mitään tälläistä tarvetta, vaan mieluummin kuin olisivat esim. partnerin tai perheen kanssa, roikkuvat kylässä?
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä toisenlainen näkökanta vierasongelmaan, ei ihan ap:n tilanteeseen liittyen.
Vieraat 1: Vanhempi sukulaispariskunta kutsui itsensä luokseni yökylään. Ihan okei, olivat tervetulleita. Ilmoittivat heti, että on tarjottava alkajaisiksi voileipiä ja sitten aamiaiseksi puuroa.
Herra kävi tunnustelemassa sänkyäni ja ilmoitti että eiköhän se kelpaa vuoteeksi. Ja nukkuivat sängyssäni yön, minä sohvalla.
Vieraat 2: Sukulaisaviopari, joilla on pieni lapsi, tulevat luokseni mielellään yökylään. Lapsi menee nukkumaan klo 20 ja silloin vieraat sammuttavat telkkarin ja valot ja ilmoittavat että on oltava hiljaisuus
jotta lapsen uni ei häiriinny. Arvatkaas, kuinka pitkä ilta minulla on valvoa pimeässä, kun olen tottunut menemään nukkumaan vasta puolilta öin.
Tarinasi ei ole toisenlainen näkökanta, vaan uusi kertomus siitä, kuinka ihminen voi olla ihan lapanen omassa kodissaan ja alistua mihin toiset vain hänet keksivät vetää mukaansa. Että lapsiperhe tulee MIELELLÄÄN yökylään luoksesi ja valot sammuvat klo 20. Josko et nyt sitten enää vain päästäisi heitä luoksesi yökylään? Ja ennen kuin joku käy kokeilemassa omaa vuodettasi OHJAAT hänet lempeästi ajattelemallesi paikalle, ja kerrot että puuron saa keittää ihan itse.
Täällä ehdotettu vaikka mitä kiertelyä, ainoa mikä auttaa on pitää ovet lukossa ja perheen oltava yksimielinen, keiden kanssa ollaan tekemisissä.
Ettei muutu "yhteiskunnalliseksi näytelmäksi" kuten kauniissa ja rohkeissa ikään. "Tämä ei ole demokratia, tämä on minun kotini", ihmiset vihaavat toisiaan ja roikkuvat yhdessä silti, jankutus pääasiana.