Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?

Vierailija
22.04.2018 |

Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!

Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".

Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.

Kommentit (1164)

Vierailija
201/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ehdotettu vaikka mitä kiertelyä, ainoa mikä auttaa on pitää ovet lukossa ja perheen oltava yksimielinen, keiden kanssa ollaan tekemisissä.

Ettei muutu "yhteiskunnalliseksi näytelmäksi" kuten kauniissa ja rohkeissa ikään.  "Tämä ei ole demokratia, tämä on minun kotini", ihmiset vihaavat toisiaan ja roikkuvat yhdessä silti, jankutus pääasiana.

En vihaa näitä vieraita. Pidän heistä paljon. Mutta se on totta, että yhdessäololle heidän kanssaan on asetettava jatkossa paljon tiukemmat rajat. Ja pidettävä niistä koko oman perheen voimin kiinni. Ehkä tämä vuorovaikutus ajan saatossa tästä hiukan hioutuu, vaikka tuskin tulee muuttumaan lähtöjä koskien niin helpoksi kuin toivoisin.

Vierailija
202/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi hieman avasi sitä, että tykkää olla kavereiden kanssa, eikä sen vuoksi ota ainakaan ensi vinkkausta lähdöstä tosissaaan, mutta olisi kyllä kiva tietää, mitä näiden tälläisten venyjien mielessä oikein todella voi olla.

Nimittäin onhan se nyt ihan hemmetin outoa, että ei muka ymmärretä, että vierailu oli kiva, mutta nyt se on ohi. Mullakin on näitä ollut muutama ja aina se on päättänyt (minun mielestä) ikävästi siihen, että olen suoraan sanonut, että no niin, nyt oikeasti sinä lähdet, koska haluan vielä omaa aikaa ennen töiden alkamista, tms. mikä onkaan ollut syynä. Ikävää se on ilmeisesti ollutkin vain mulle, koska nämä eivät näytä olevan moksiskaan. Sama juttu seuraavalla kerralla.

Onko se oikeasti jotenkin outoa  näiden roikkujien mielestä, että jotkut ihmiset haluavat aikaa olla ihan itsekseen, pariskuntana tai perheenä? Eikö heillä tosiaankaan ole mitään tälläistä tarvetta, vaan mieluummin kuin olisivat esim. partnerin tai perheen kanssa, roikkuvat kylässä?

Jonkinlaisesta rajattomuudesta tässä taitaa usein olla kyse. On ymmärretty liiankin tosissaan joskus jossain kuultu lausahdus "ole kuin kotonasi". Eihän kukaan oikeasti toivo vieraiden ottavan sitä täysin kirjaimellisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh, itse varmaan olen yleensä tuollainen vieras. Eikö muka olisi tökeröä vieraan lähteä sillä sekunilla, kun emäntä vihjaa ensimmäisen kerran lähdöstä? Minusta on vaikeaa vaan lähteä pois kylästä, koska viihdyn ystävieni luona ja itse ainakin tulen tosi surulliseksi aina omien vieraideni lähtiessä pois. Toivon omien ystävieni suhtautuvan pitkiin vierailuihin samalla tavalla kuin minä eikä tällä teidän tyylillä.. Kai omat ystäväni sanoisivat suoraan, että vierailen liian pitkään jos tuntevat oikeasti niin? :/

Aargh, ei voi olla todellista! Millä logiikalla on tökeröä lähteä, kun emäntä vihjaa? Emäntähän vihjaa yleensä kohteliaana ihmisenä vasta viimeisessä hädässä. Siinä vaiheessa, kun minä vihjaan, olen jo tunteja toivonut, että ihminen jo lähtisi!

Tuo johtaa vain siihen, että sinua kutsutaan harvemmin. Näin jo toimin yhden ystävän kanssa; en enää kutsu häntä meille, koska hän ei koskaan lähde. Menen hänen luokseen tai ulos syömään, jotta pääsen hänestä eroon, kun haluan. En todellakaan jaksa mitään maratontapaamisia vaan muutama tunti riittää ihan hyvin.

Vaikka olisi kuinka läheinen ystävä, tällaista on todella vaikea sanoa suoraan. Useimmat välttelevät kiusallisia tilanteita eivätkä halua loukata. Voit olla ihan varma, että ystäviesi mielestä viivyt ihan liian kauan, jos he vihjailevat sinulle lähtemisestä.

Vierailija
204/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huidon pesäpallomailalla vieraita takaraivoon, kunnes he lähtevät.

Panee kummasti vipinää kinttuihin!

Vierailija
205/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ehdotettu vaikka mitä kiertelyä, ainoa mikä auttaa on pitää ovet lukossa ja perheen oltava yksimielinen, keiden kanssa ollaan tekemisissä.

Ettei muutu "yhteiskunnalliseksi näytelmäksi" kuten kauniissa ja rohkeissa ikään.  "Tämä ei ole demokratia, tämä on minun kotini", ihmiset vihaavat toisiaan ja roikkuvat yhdessä silti, jankutus pääasiana.

En vihaa näitä vieraita. Pidän heistä paljon. Mutta se on totta, että yhdessäololle heidän kanssaan on asetettava jatkossa paljon tiukemmat rajat. Ja pidettävä niistä koko oman perheen voimin kiinni. Ehkä tämä vuorovaikutus ajan saatossa tästä hiukan hioutuu, vaikka tuskin tulee muuttumaan lähtöjä koskien niin helpoksi kuin toivoisin.

Enkä minä, olihan tämä ääriesimerkki, anteeksi.

Vierailija
206/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jo edesmennyt tätini otti yllätysvieraat vastaan herätyskellon kanssa, asetti kelloon tunnin (tai jos mieluisia vieraita kahden tunnin ajan) ja kun kello pärähti soimaan, täti nousi ylös ja totesi, että vierailu on loppu nyt. Kukaan ei pitänyt tätiä epäkohteliaana - päinvastoin minusta oli reilu tyyppi.

Vierailija
207/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa että teillä käy vieraita!

Minun luonani ei ole pariin vuoteen käynyt ketään.

Tasan ei käy..

Anna osoite. Ohjaan vieraat luoksesi, niin et ole enää yksin.

Vierailija
208/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi hieman avasi sitä, että tykkää olla kavereiden kanssa, eikä sen vuoksi ota ainakaan ensi vinkkausta lähdöstä tosissaaan, mutta olisi kyllä kiva tietää, mitä näiden tälläisten venyjien mielessä oikein todella voi olla.

Nimittäin onhan se nyt ihan hemmetin outoa, että ei muka ymmärretä, että vierailu oli kiva, mutta nyt se on ohi. Mullakin on näitä ollut muutama ja aina se on päättänyt (minun mielestä) ikävästi siihen, että olen suoraan sanonut, että no niin, nyt oikeasti sinä lähdet, koska haluan vielä omaa aikaa ennen töiden alkamista, tms. mikä onkaan ollut syynä. Ikävää se on ilmeisesti ollutkin vain mulle, koska nämä eivät näytä olevan moksiskaan. Sama juttu seuraavalla kerralla.

Onko se oikeasti jotenkin outoa  näiden roikkujien mielestä, että jotkut ihmiset haluavat aikaa olla ihan itsekseen, pariskuntana tai perheenä? Eikö heillä tosiaankaan ole mitään tälläistä tarvetta, vaan mieluummin kuin olisivat esim. partnerin tai perheen kanssa, roikkuvat kylässä?

Jonkinlaisesta rajattomuudesta tässä taitaa usein olla kyse. On ymmärretty liiankin tosissaan joskus jossain kuultu lausahdus "ole kuin kotonasi". Eihän kukaan oikeasti toivo vieraiden ottavan sitä täysin kirjaimellisesti.

Tajuan kyllä tämän, mutta en sitä, eivätkö he mieluummin sitten olisi kotonaan kuin roikkumassa jonkun toisen kodissa? Olisi siis tosi mielenkiintoista kuulla, miten tämän kokevat he, jotka eivät halua lähteä, vaikka vihjaillaan. Että onko vain niin, että kylässä on kivempaa kuin kotona ja sen vuoksi ollaan kovakorvaisia vihjeille?

Vierailija
209/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi päivä ja vieraat eivät ole jäämässä yökylään, alkaisin varmaan tehdä lähtöä johonkin asioille ja sanoisin että tapaan ehkä jonkun kaverin samalla, tai että olen itse menossa kylään johonkin.

Vierailija
210/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en halua kyläilijöitä kun minä vaan odotan että milloin ne lähtis pois... miksi minä en viihdy jos tulee vieraita, vaikka olenkin todella sosiaalinen... outoo joo 😩

Muita?

Vierailija
211/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kaverin luona kerran kylässä tekemässä yhtä kouluhommaa, ja illan edetessä halusin varovasti tietää olisiko ok että jäisin vielä hetkeksi. Kysyin "mitäs ajattelit tehdä seuraavaksi?" ja kaveri vastasi "Laittaa ruokaa. Mutta sä et kyllä enää siinä vaiheessa ole täällä." Kyseessä oli kaverin puolelta lipsahdus, mutta viesti meni ainakin perille :D olemme naureskelleet tätä yhdessä jälkeenpäin. 

Vierailija
212/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupea aloittaja säästämään aina jotain paskahommaa näiden vierailijoiden varalle, tyyliä mökin paskahuussin tyhjennys. Kun vierailu alkaa mielestäsi lähetä loppuuaan, sanot iloisesti että jaaha, tänään oli tarkoitus tyhjentää tuo paskahuussi, kiva kun tulitte niin voitte olla apuna! Joko lähtevät, tai sitten saat heistä apurin paskahommaan. Voitat joka tapauksessa.

Vierailija
213/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt jo edesmennyt tätini otti yllätysvieraat vastaan herätyskellon kanssa, asetti kelloon tunnin (tai jos mieluisia vieraita kahden tunnin ajan) ja kun kello pärähti soimaan, täti nousi ylös ja totesi, että vierailu on loppu nyt. Kukaan ei pitänyt tätiä epäkohteliaana - päinvastoin minusta oli reilu tyyppi.

Tässä on asennetta!

Vierailija
214/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia en halua kyläilijöitä kun minä vaan odotan että milloin ne lähtis pois... miksi minä en viihdy jos tulee vieraita, vaikka olenkin todella sosiaalinen... outoo joo 😩

Muita?

Vieraiden kestitseminen ja heidän kanssaan seurustelu on isäntäväelle täyttä työtä vaikka vieraat olisivat mukaviakin.

Vierailija
215/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras oli kun nuorena mentiin kaljalle tuttujen bändin "managerille"

Kyseessä siis tosi pieni aloitteleva yhtye.

Mentiin kämppään ja isäntä vääntää oven TAKALUKKOON.

No olihan meitä vieraita 4 kpl, mutta tuli superouto olo.

Hullu isäntä horisi outoja juttuja kauniista äidistään ja sitä kaljaa tais olla yhteensä pari pulloo..

Joku sai sen puhutettua sit avaamaan oven...huh huh

Vierailija
216/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kaikki tajuavat, että vieraat saa lähtemään sanomalla, että lähtekää vetään nyt välittömästi! TAI olemalla avaamatta ovea.

Ap haluaa varmastikin tietää, että miten saman asian saa hoidettua ystävällisesti. En minäkään rupea huutamaan tai uhkailemaan vieraita vaikka eivät sitten muuten tajua lähteä. Onneksi meillä ei ole käynyt ap:n kuvailemia vieraita. En myöskään kyyristele verhon takana odottamassa, että tajuavat lähteä kun "ketään ei ole kotona".

Itse sanoisin heti, että kiva kun tulitte, mutta valitettavasti ehditään vain juoda kahvit pikaisesti kun minun pitää olla klo X ystäväni luona muuttoapuna. Varttia vaille mainitsemaasi aikaa sanot, että nyt on ihan pakko lähteä vaikka olisi ollut kiva jutella pidempäänkin. Alat ojentamaan vieraiden lapsille vaatteita naulakosta ja autat heitä pukemaan (jos on pienempiä lapsia mukana).

Vierailija
217/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!

Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".

Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.

Opettele.

Itse saatan kyllä sanoa, että pitäisiköhän teidän nyt lähteä? Tulette sitten taasen uudemman kerran.

Ainakin vielä ovat tulleet toistekin.

Vierailija
218/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee niin nuoruus mieleen 😊 ei noista noin käyttäytyvistä "ystäväperheistä" päässyt lopulta muuten eroon kuin suututtamalla.

Kaikenlaista kokeiltiin.

Kerrankin satuttiin ikkunasta näkemään, että perhe Iiliäiset ovat tulossa tuntikausiksi passattaviksi niin äkkiä koko perhe vaatteet päälle, (talvikamppeet) ja siihen hissille mukamas odottamaan ulosmenoa.

Hämmästyneet "passattavat" joutuivat lähtemään toiseen kyläpaikkaan.

Olivat kyllä ihan tunnettuja tuosta tavastaan, itse olivat kehuskelleet säästävänsä pitkän pennin viikonloppuisin tuolla tavoin.

Itsellämme kyllä pokka petti, kun huomattiin, ettei oltu ehditty kenkiä pukea ollenkaan.

Vierailija
219/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt.

Vierailija
220/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tällainen kaveri. Ensimmäisen vihjeen jälkeen ÄLÄ ISTU ENÄÄ ALAS, vaan mene eteisen suunnille seisomaan. Viimeksi jouduin toteamaan, että ”ajan sut nyt ulos että pääsen tekemään asiaa x”. Kysy ”onko sulla kaikki mukana? Puhelin?”.