Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?

Vierailija
22.04.2018 |

Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!

Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".

Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.

Kommentit (1164)

Vierailija
221/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota liukastusvoide esiin ja sanoo vieraalle miehelle, että tänään on hänen vuoronsa olla btm kun miehesi on top.

Vierailija
222/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, nyt on vuorossa lattiakaivon tyhjennys. Ottakaa tosta hanskat ja ämpäri ja sit tännepäin.

Voi, kun kiva, kun tulitte me pidetäänkin tänää ruåtsalainen päivä ja avataan surströmmingpurkki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän kaikki tajuavat, että vieraat saa lähtemään sanomalla, että lähtekää vetään nyt välittömästi! TAI olemalla avaamatta ovea.

Ap haluaa varmastikin tietää, että miten saman asian saa hoidettua ystävällisesti. En minäkään rupea huutamaan tai uhkailemaan vieraita vaikka eivät sitten muuten tajua lähteä. Onneksi meillä ei ole käynyt ap:n kuvailemia vieraita. En myöskään kyyristele verhon takana odottamassa, että tajuavat lähteä kun "ketään ei ole kotona".

Itse sanoisin heti, että kiva kun tulitte, mutta valitettavasti ehditään vain juoda kahvit pikaisesti kun minun pitää olla klo X ystäväni luona muuttoapuna. Varttia vaille mainitsemaasi aikaa sanot, että nyt on ihan pakko lähteä vaikka olisi ollut kiva jutella pidempäänkin. Alat ojentamaan vieraiden lapsille vaatteita naulakosta ja autat heitä pukemaan (jos on pienempiä lapsia mukana).

Laita niille textaria. Katso kuinka nopeasti häipyvät.

Vierailija
224/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tällainen kaveri. Ensimmäisen vihjeen jälkeen ÄLÄ ISTU ENÄÄ ALAS, vaan mene eteisen suunnille seisomaan. Viimeksi jouduin toteamaan, että ”ajan sut nyt ulos että pääsen tekemään asiaa x”. Kysy ”onko sulla kaikki mukana? Puhelin?”.

Joo tässä on sitten toinen juttu. Viimeksi yhdelle kaverille sanoin, että joo voidaan olla mun ja voin tehdä ruokaa, mutta mulla on aikainen työaamu ja pomo toimistolla (siis yleensä ei olla samassa toimistossa, joten siinä on aina oma fiiliksensä, kun ollaan), joten pitkää EN VOI ISTUA. Että jos näillä haluat tulla, tervetuloa.

No mitä luulette, miten teidän mielestä meni. Aivan niin, moneen kertaan sain sanoa, että nyt alkaa olla mun nukkumaan menoaika, nyt lähde. Kunnes viimein ärähdin, että nyt olis ihan tottakin aika. Minä tyhmä siinä käänsin selkäni laittaakseni lautaset tiskikoneeseen ja kun sain tyypin viimein hätisteltyä ulos sain huomata, että sitä sun tätä tavaraa oli tietysti jäänyt. Nyt sitten on monta viikkoa mulla ollut riesana ne roinat ja joudun pohtimaan, missä nähtäis ja miten ja minne ne roudaan, kun hälle ei tietysti mikään ehdotettu sovi. Siellä ne seilaa varmaan siihen saakka, kun taas olen valmis kestitsemään...mitä saa kyllä vähän aikaa odottaa.

Vierailija
225/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kiva jutella, nyt minä heitän teidät ulos.

Vierailija
226/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan niin voi menetellä.että kysyisi vierailta,pitäisikö teidän lähteä jo kotiin.Minä ainakaan en nokkaan sellaiseen kyläpaikkaan enää pistäisi toista kertaa,Kyllä niin "Loukkaavaa"olisi tuollainen käytös.

Vierailija
227/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh, itse varmaan olen yleensä tuollainen vieras. Eikö muka olisi tökeröä vieraan lähteä sillä sekunilla, kun emäntä vihjaa ensimmäisen kerran lähdöstä? Minusta on vaikeaa vaan lähteä pois kylästä, koska viihdyn ystävieni luona ja itse ainakin tulen tosi surulliseksi aina omien vieraideni lähtiessä pois. Toivon omien ystävieni suhtautuvan pitkiin vierailuihin samalla tavalla kuin minä eikä tällä teidän tyylillä.. Kai omat ystäväni sanoisivat suoraan, että vierailen liian pitkään jos tuntevat oikeasti niin? :/

Jos ystäväsi joutuvat vihjailemaan sinulle, että olisi jo aika lähteä, niin silloin sinä olet jo ylittänyt toivotun vierailuajan. He vaan eivät kehtaa suoraan sanoa että lähde jo kotiisi siitä, koska eivät halua loukata sinua. Ylipäätään kohteliasta on lähteä ennen kuin isäntäväki joutuu mitään vihjailemaan. Jos sinulle on toistuvasti vihjattu lähtemisestä, olet käyttäytynyt epäkohteliaasti ja silloin sinun pitäisi ymmärtää lähteä heti ja viivyttelemättä. Lähtökohtaisesti tällaisesta ei pitäisi joutua mainitsemaan edes, vaan kohtelias vieras osaa lähteä ajoissa ilman eri kehotuksia ja vihjailuja.

Jos sinulle on vaikeaa lähteä kylästä pois, niin päätä että olet kylässä vaikka kaksi tuntia maksimissaan ja sitten lähdet pois. Tai että viimeistään klo 18 lähdet kotiin. Ystäväsi kyllä pyytää sinua jäämään vielä, jos haluaa sinun jäävän. Jos tällaista pyyntöä ei esitetä, tiedät, että siinä on hyvä hetki lopettaa vierailu. Kohteliaampaa on lähteä liian aikaisin kuin liian myöhään ja siinä vaiheessa kun lähdöstä jo vihjataan, on vierailu kestänyt jo aivan liian pitkään. Moni alkaa vihjailemaan todella vasta siinä vaiheessa, kun on jo aivan epätoivoinen että eikö tuo lähde kulumallakaan.

Vierailija
228/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höh, itse varmaan olen yleensä tuollainen vieras. Eikö muka olisi tökeröä vieraan lähteä sillä sekunilla, kun emäntä vihjaa ensimmäisen kerran lähdöstä? Minusta on vaikeaa vaan lähteä pois kylästä, koska viihdyn ystävieni luona ja itse ainakin tulen tosi surulliseksi aina omien vieraideni lähtiessä pois. Toivon omien ystävieni suhtautuvan pitkiin vierailuihin samalla tavalla kuin minä eikä tällä teidän tyylillä.. Kai omat ystäväni sanoisivat suoraan, että vierailen liian pitkään jos tuntevat oikeasti niin? :/

Jos ystäväsi joutuvat vihjailemaan sinulle, että olisi jo aika lähteä, niin silloin sinä olet jo ylittänyt toivotun vierailuajan. He vaan eivät kehtaa suoraan sanoa että lähde jo kotiisi siitä, koska eivät halua loukata sinua. Ylipäätään kohteliasta on lähteä ennen kuin isäntäväki joutuu mitään vihjailemaan. Jos sinulle on toistuvasti vihjattu lähtemisestä, olet käyttäytynyt epäkohteliaasti ja silloin sinun pitäisi ymmärtää lähteä heti ja viivyttelemättä. Lähtökohtaisesti tällaisesta ei pitäisi joutua mainitsemaan edes, vaan kohtelias vieras osaa lähteä ajoissa ilman eri kehotuksia ja vihjailuja.

Jos sinulle on vaikeaa lähteä kylästä pois, niin päätä että olet kylässä vaikka kaksi tuntia maksimissaan ja sitten lähdet pois. Tai että viimeistään klo 18 lähdet kotiin. Ystäväsi kyllä pyytää sinua jäämään vielä, jos haluaa sinun jäävän. Jos tällaista pyyntöä ei esitetä, tiedät, että siinä on hyvä hetki lopettaa vierailu. Kohteliaampaa on lähteä liian aikaisin kuin liian myöhään ja siinä vaiheessa kun lähdöstä jo vihjataan, on vierailu kestänyt jo aivan liian pitkään. Moni alkaa vihjailemaan todella vasta siinä vaiheessa, kun on jo aivan epätoivoinen että eikö tuo lähde kulumallakaan.

Juuri näin, paitsi että harva alkaa vihjailemaan, ennen kuin on todella epätoivoinen. Miksi vihjailisikaan, jos toivoo vieraan vielä viipyvän. Kyllä se, että joutuu vihjaamaan, on aina tosi noloa ja tuntuu inhottavalta.

Pahimmalta se tuntuu silloin, kun toinen on väkisin halunnut tulla kylään, vaikka on sanonut, että se on ok, jos sulle käy, että lähden aikaan x sinne ja sinne tai alan tekemään jotain. Ja kun aika sitten koittaa ja sanoo, että kello on nyt x, ollaan naama nyrpeänä, pettyneitä ja loukkaantuneita. Ihan kuin ei oltaisi alun perin uskottu, että toisella nyt on jokin muukin tärkeä asia ja sen vuoksi vierailu ei voi enempää jatkua.

Vierailija
229/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takavuosina kaveri, joka asui toisessa kaupungissa oli ottanut loparit töistään ja ilmaantui yllätten meille.Iltaisin lähti taksikierrokselle baareihin ja osti itselleen nakkarilta syömiset.Meille ei ostanut mitään koskaan.Päivisin lojui sohvalla telkkaria katsellen tai musaa huudattaen nousukaljoissaan.Nuoruudenkaveri kun oli ajaattelin antaa hetken aikaa olla kun oli vielä erokin tullut .Muutaman päivän jälkeen alkoi pinna kiristyä kun mitään ei näyttänyt tapahtuvan.Viikko tuli täyteen niin kävin VR.ä ostamassa lipun kotikaupunkiinsa ja lykkäsin kouraan.Koitahan pärjaillä.

Vierailija
230/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tällainen kaveri. Ensimmäisen vihjeen jälkeen ÄLÄ ISTU ENÄÄ ALAS, vaan mene eteisen suunnille seisomaan. Viimeksi jouduin toteamaan, että ”ajan sut nyt ulos että pääsen tekemään asiaa x”. Kysy ”onko sulla kaikki mukana? Puhelin?”.

Kiitos, kokeilen tätä!

Vierailija
231/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exällä kävi naapurin vanhapoikaisäntä joka ikinen ilta.Yleensä olivat ulkona tai autotallissa tunti jos toinenkin.Lapset kouluikäisiä niin nukkumaankin olisi pitänyt päästä. Asuttiin maalla ja koulumatkat pitkät. Jos ex ei ollut kotona niin ryysi sisälle."Parasta" oli eräs jouluaatto... ex taas tapansa mukaan jossain,että naisväki (minä) sain laittaa joulua valmiiksi ja sai tulla valmiille. No tämä vanhapoikaisäntä jaaritteli tunnin jos toisenkin. Ei auttanut vaikka menin toiseen huoneeseen tai tein jouluvalmisteluja. Nyt ottaisin jo niskap..seestä kiinni ja häittäisin ulos, mutta silloin olin lapanen ;(

Vierailija
232/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai pitäis sanoa suoraan, että hei nyt takki päälle ja ulos??

Etkö muka loukkaantuisi siitä?

Vierailija
233/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, paitsi että harva alkaa vihjailemaan, ennen kuin on todella epätoivoinen. Miksi vihjailisikaan, jos toivoo vieraan vielä viipyvän. Kyllä se, että joutuu vihjaamaan, on aina tosi noloa ja tuntuu inhottavalta.

Pahimmalta se tuntuu silloin, kun toinen on väkisin halunnut tulla kylään, vaikka on sanonut, että se on ok, jos sulle käy, että lähden aikaan x sinne ja sinne tai alan tekemään jotain. Ja kun aika sitten koittaa ja sanoo, että kello on nyt x, ollaan naama nyrpeänä, pettyneitä ja loukkaantuneita. Ihan kuin ei oltaisi alun perin uskottu, että toisella nyt on jokin muukin tärkeä asia ja sen vuoksi vierailu ei voi enempää jatkua.

Joo tuo on inhottavaa, kun sanoo että tuu vaan käymään, mutta mun pitää sitten lähteä klo 16.00 paikkaan x.

Sit kun sanoo että kello alkaa olla kohta jo neljä, ja pitäis nyt lähteä, vieras loukkaantuu, ja aloittaa valituksen että oisit sanonut ettei käy ja että mä oon häiriöksi.

Selitä siinä sitten että oikeasti kiva kun kävit, tuu paremmalla aikaa uudestaan, mut minähän sanoin jo etukäteen että lähden klo 16.00

Vierailija
234/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tuo on inhottavaa, kun sanoo että tuu vaan käymään, mutta mun pitää sitten lähteä klo 16.00 paikkaan x.

Sit kun sanoo että kello alkaa olla kohta jo neljä, ja pitäis nyt lähteä, vieras loukkaantuu, ja aloittaa valituksen että oisit sanonut ettei käy ja että mä oon häiriöksi.

Selitä siinä sitten että oikeasti kiva kun kävit, tuu paremmalla aikaa uudestaan, mut minähän sanoin jo etukäteen että lähden klo 16.00

Nämä ovat tosi ikäviä tilanteita. Mikä tuollaisia kyläilijöitä oikein vaivaa? En itse kerta kaikkiaan kehtaisi toimia noin.

Vierailija
235/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt vierailta, että mihinkäs aikaan vieraat olisivat kotona, jos nyt lähtisivät? ;-)

Vierailija
236/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nestori toinenN kirjoitti:

No ei todellakaan niin voi menetellä.että kysyisi vierailta,pitäisikö teidän lähteä jo kotiin.Minä ainakaan en nokkaan sellaiseen kyläpaikkaan enää pistäisi toista kertaa,Kyllä niin "Loukkaavaa"olisi tuollainen käytös.

Miten sinusta sitten pääsee eroon loukkaamatta tunteitasi?

Vierailija
237/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli kerran lupas viedä mut autolla yhteen paikkaan.

Se vaan istui ja istui eikä lähtenyt mutta kun laitoin takin päälle ja kumisaappaat jalkaan ja seisoin kynnyksellä, se totes:. " ai sää oot lähdössä".

Se nousi ja lähti autolle.

Pointti oli siis ne eleet ja teot kun pelkkä puhe ei auttanut.

Vierailija
238/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ikävä kyllä laitan aina miehelleni viestin "sano että mun on pakko viedä sut jonnekkin" ja toiste päin mies laittaa mulle "tuu vihaisena sanoon että mun on pakko tulla laittaan lapset nukkumaan" jos ei molemmat olla kotona, laitetaan kännykästä äänet lujalle ja soitetaan tärkeästä menosta. Ikävää ja tuntuu pahalta mut tässä vinkki

....

Vierailija
239/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun veli kerran lupas viedä mut autolla yhteen paikkaan.

Se vaan istui ja istui eikä lähtenyt mutta kun laitoin takin päälle ja kumisaappaat jalkaan ja seisoin kynnyksellä, se totes:. " ai sää oot lähdössä".

Se nousi ja lähti autolle.

Pointti oli siis ne eleet ja teot kun pelkkä puhe ei auttanut.

Aivan, mutta miten konkreettisesti heität vieraat ulos kotoasi? Tuot takin syliin ja kengät eteen?

Vierailija
240/1164 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyt vierailta, että mihinkäs aikaan vieraat olisivat kotona, jos nyt lähtisivät? ;-)

Lakatkaa nyt hokemasta tätä 100 v vanhaa vitsiä. Tämä lakkasi olemasta hauska seitkytluvulla.

Oikeasti tässä on ikävästä asiasta kyse. Jos haluaa (tai pystyy) olla töykeä, niin eihän sitten mitään ongelmaa ole. Varmaan jokainen kykenee löytämään ilkeät sanat, jolla ajaa ihmiset pois. Mutta kun ei halua eikä pysty. Ja vielä ymmärtää, että ei ihmiset tätä ilkeyttään tee, hekään. Eivät istu siinä vaan vallanhalun tms. takia, vaan ihan siksi, että viihtyvät ja haluavat olla seurassa.

Samalla se tunne, kun ahdistaa, kun haluaisi jo olla itsekseen/perheen/puolison kanssa omissa oloissa, on aivan kauhea.

En itsekään ole keksinyt muuta kuin elekielen, eli vihjaus lähdöstä ja sitten seisoskelu ulko-oven läheisyydessä niin kuin valmiina saattamaan vieraat ulos. Joskus olen tekopirteästi kysellyt, onkos kaikilla nyt kännykät ja missäs ne teidän takit onkaan. Ihan idiootiksi siinä itsensä tuntee, mutta jotain on vaan pakko tehdä.