Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?
Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!
Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".
Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.
Kommentit (1164)
Voi olla niinkin et on epäkohteliasta lähteä heti pois kun kahvi on juotu. Mikä määrä seurustelua/istuskelua on tarpeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää mikä on sopiva aika viipyä kutsuttuna kylässä?
Oikea aika on 2-4tuntia. Jos tämä ei jollekin riitä, niin vieraat kutsuvat heti vastavierailulle. Kohteliasta.
Jos sohvan alta alkaisi juoksennella yllättäen (etäavaat laatikon) torakoita/lintuhämähäkkejä (eläinkaupasta) ympäriinsä, niin lähtevät. Talvella lämmitys pois yllättäen, tekninen vika tekaistu. Eivät kauaa jaksa palella.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä yksi tällainen ystävä,joka ei osaa lähteä kotiin kun on kylässä jossain.
Ei ymmärtänyt suoranaisia käskyjäkään,että nyt meen nukkumaan tai nyt lapset menee nukkumaan sun on pakko lähteä.
Mm. Seissyt eteisessä 2h tehden lähtöä yöllä puolen yön jälkeen(nukahdin seisaalteen seinää vasten kun ensin odotin kohteliaimmin,että lähtee lopulta menin nukkumaan)sanoo menevänsä saunaan totee,että se ei haittaa jos käydään perheen kesken saunassa kun hän voi odottaa.
Joskus sovin ennalta ajan vierailun päättyvän klo:17,koska piti päästä ajoissa nukkuun. Koetin ennakoida pitkän siirtymän niin lähti klo:23,kun olin sanonut ensin alottaen klo:16 eteenpäin että pitäis sen lähteä,koska pitäis päästä nukkuun. Lopulta sanoin 5min välein ja olin jopa eri huoneessa enkä puhunut mitään muuta.
Sanoin ko. ihmiselle asian suoraan avaten osiin myöhemmin ja selittäen mikä meni pieleen. Hänen näkemyksestään vaan viihtyy ystäviensä kanssa/ei ymmärtänyt yhtään ja loukkaantui tosi syvästi..et se ongelma tossa on,et vaikka asian sanoisi mitä kohteliaimmin niin vaikuttaa väleihin.
Itse oon ratkaissut ton,etten päästä häntä kyläilemään kovin usein niin helpompi sietää.
Yllätysvieraluja ei tule kun oon sanonut kaikille suoraan,etten tykkää yllätysvieraista. Meillä ovikellon sulake irti niin ei tartte tulla kenenkään soittamaan ovikelloa,puhelimellakin voi ilmoittaa jos on tulossa kylään. Sit puhelin aina äänettömällä niin voin vastaanottaa viestitulvan silloin kun ehdin/jaksan. Introvertti olen.
Miten sinulla muuten synkkaa tämän ystävän kanssa? Itse en tule toimeen sellaisten kanssa, joilla on tuollaisia erikoisia käytösmalleja.
Ala puhua et kuinka mukavaa oli jutella ja samalla sanot et nyt täytyy ilta lopettaa ja että milloin nähdään seuraavan kerran. Tarjoilun olet luonnollisesti lopettanu jo aikaa sitten.
Miksei voi vaan kertoa emäntänä/isäntänä talon seuraavasta ohjelmanumerosta joka on et bileet on ohi, vieraat kotio. Mitä se vaivihkainen ymmärryksenantaminen muka on. Suoraa puhetta.
Sano, et voidaanko nyt lähtee teille jatkoille!
Mä en päästä enää ketään kylään, en vaan jaksa. Töissä joudun sosialisoimaan ihan tarpeeksi, joten kotona haluan olla yksin. Piste. 😊
Vierailija kirjoitti:
Tätini kerran kysyi:
moneltakohan vieraat ovat kotonaan, jos nyt lähtevät?
Miksi tätä typeryyttä ängetään kerta kerran jälkewn tällaisiin keskusteluihin? Eihän siinä ole edes vitsiä! Vai onko jonkun mielestä?
Ala siivota. Pölyimurin ääni on hienovarainen vihje.
Sano, että pitää vaihtaa kakkavaippa, kun taisi taas valahtaa tässä huonot.
Nykyisin voi sanoa että pitää lähteä käymään kaupassa, vaikka olisi mikä kellon aika, joten vieraatkin lähtee samalla kotiinsa.
Jäivätkö vieraat asumaan vai miten AP:lla kävi?
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, tajusin juuri että olen todennäköisesti ollut tällainen liian kauan istuva vieras! En siis ajallisesti ole jäänyt kovinkaan pitkäksi aikaa, mutta jälkikäteen ajatellen olisi varmasti pitänyt ymmärtää jo sen vajaan jälkeen lähteä pois.
Meidät kutsuttiin synttärikahveille tosi yllättäen, toki mentiin. Kahvit juotiin ja jäätiin hetkeksi istumaan, vajaa tunti oltiin. Sitten rupesi emäntä kyselemään että pitääkö teidän jo mennä. Ja me idiootit vastattiin, että ei tässä ole mitään kiirettä. Todennäköisesti heillä oli muita suunnitelmia, ovat aika extempore ihmisiä.
Ollaan vain totuttu että joku 2-3 tuntia voidaan helpostikin olla kylässä puolin ja toisin ilman että on kiire mihinkään.
Aika ikävää jälkikäteen huomata, että jonkin sanottu vihje oli tarkoitettu vierailun päättymiseksi eikä ymmärtänyt lähteä. Itse kannatan tuota määrätietoisempaa ja ystävällistä tapaa päättää vierailu, josta joku jo kirjoitti.
Kaikki eivät ole piilov*ttuilun asiantuntijoita, jotta ymmärtäisivät nämä muka hienovaraiset vihjailut. Toisille ihmisille on ihan normaalia viettää aikaa, vaikka toinen tekisi siinä sivussa aika ajoin kotitöitä. Ei kaikki ymmärrä, että joillekin vierailu tarkoittaa vain sitä, että istutaan kasvot vastakkain ja keskitytään yhtäjaksoisesti ja intensiivisesti vain vieraaseen ihmiseen, jolloin "minun täytyy laittaa pesukone päälle"-vihje tarkoittaa vierailun päättymistä.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla niinkin et on epäkohteliasta lähteä heti pois kun kahvi on juotu. Mikä määrä seurustelua/istuskelua on tarpeeksi?
Kuulin erään pariskunnan näkemyksen tuosta kahvien juomisesta. Heidän mielestä kahvit tarjotaan siinä vaiheessa kun isäntäväki haluaa vierailun päättyvän. Eli mitä tylsempi vieras, niin sitä nopeammin tarjotaan kahvit.
sanoo että lähdetään kauppaan ja puoleksi maksetaan, sitten alkaa suursiivous
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun yksi sukulaispariskunta ei suostunut lähtemään kotiin, vaikka me mentiin miehen kanssa jo makuuhuoneeseen nukkumaan ja kello oli jotain 1 yöllä. Miehellä aamuvuoro seuraavana päivänä, josta heille kerroimme, mutta ei. Menimme sitten nukkumaan. Sitten lähtivät.
Mitähän tuolla oikein on tapahtunut. Eivät suostuneet lähtemään, vaikka mentiin nukkumaan. Mentiin nukkumaan, sitten lähtivät.
Monessa tapauksessa taitaa olla niin, että isäntäväki antaa lieviä viittauksia siitä, että olisi kotiinlähdön aika, mutta ei osaa sanoa asiaa suoraan. Ja sitten itketään täällä.
Mikä ihmeen syy tai mielihalu jollain voi olla hillua yksinään tai isäntäväen nukkuessa toisten asunnossa? Oli viestintä miten kömpelöä vain, niin onhan tuo vieraan osalta hyvin outoa käytöstä. En itse kokisi millään tavalla miellyttäväksi tuollaista hengailua toisten luona.
Mä voisin valitettavasti kuvitella et mun kaveri tekis noin. Yritän vältellä sitä nyt
Riisut ittes alasti ja alat tyydyttämään itseäsi.
Kyllä vieraat ottaa nopeasti jalat alleen moista irstautta kohdattuaan.
Alat puuhailla omia juttujasi, jos ovat itse tulleet kylään ei sinun tehtäväsi ole viihdyttää heitä tuntikausia. Jos ei ymmärrä lähteä, sekin on huonoa käytöstä.
Haukottelet oikein pitkään ja useasti. Pitäisi ymmärtää.
Mistä tietää mikä on sopiva aika viipyä kutsuttuna kylässä?