Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?
Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!
Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".
Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.
Kommentit (1164)
Eihän se auta kuin sanoa riittävän monta kerta selvästi. Alamme nyt iltatoimiin, vierailuaika on meillä nyt päättynyt.
Jos porukka sanoo, että katsomme tästä vielä iltauutiset. Niin ei auta muuta kuin sanoa, että nyt menette katsomaan omasta telkkarista.
Jos joku idiootti päästä omat lapset vielä kasvamaan lastenhuoneeseen legoja, niin ystävällisesti ja napakasti meidän talossa on nyt kaikkien lapsien leikkiaika lopussa. Tarvitsemme nyt aikaa rauhoittumiseen ja iltatoimille käymiseen.
Jos ei vieläkään toimi, niin nyt vieraat kohti eteistä ja takkeja päälle. Talon väki käy nyt muihin puuhiin. Nouset ylös ja ohjaat vieraat kohti eteistä. Jos eivät liikahda, niin haet eteisestä ensimmäiselle vaatteet syliin. Kysyt, että saako loput itse vai tuonko teillekin?
Laita vierashuoneeseen kyltti, jossa lukee vanha viisaus: ” Vieras ja kala alkavat haista kolmessa päivässä”.
mitäs jos ottaisit asian puheeksi silloin, kun ei ole akuutti tilanne.
Katson kelloa ja vihjaan että kiitos kun kävitte.
Olen kerran itsekin ollut kylässä liian pitkään, perheen isä meni sänkyyn, joten pakotin itseni ulos, kello oli 18.
"Nyt tota koiraa pitäis jo kait lähtä lenkittämään"
Jos omaat koiran niin toimii melkein joka kerta.
Ala ihan kylmän viileesti vetämään pyjamaa päälle.
Syö jotain mitä aiheutta piereskelyä ja valittaa vatsakipua/vatsan löysyyttä. Epäile kuuluvasti alkavatta norovirusta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten ihan aito ja ärsyttävä ongelma. Minun on perussaurauteni vuoksi vaikea jaksaa tuntia pidempään aktiivista tekemistä, esim. vieraiden kestitsemistä. Valitettavasti anoppi vierailisi meillä mielellään monta kertaa viikossa ja viipyy kerrallaan ainakin sen 4 tuntia. Aika rankkaa, kun pitää ensin tehdä pikasiivous, tehdä ruokaa (odottaa muuta kuin kahvitarjoilua) ja sitten höpötellä 4 tuntia. Mieheni ei juuri puhu äidilleen. Seuraavalla kerralla ajattelin ihan kylmän viileästi mennä päiväunille kesken vierailun, koska se todellakin on mitä teen ladatakseni akkuja. Vieraat ei haittaa, mutta liian pitkään viipyminen kyllä.
Anopista puheenollen. Mun myrkynniellyt anoppi sai jäädä poikansa kanssa ihan keskenään. Lähdin omiin harrastuksiini siksi aikaa. Lopetin passaamisen siinä vaiheessa, kun kehoitti aiemmin eroamaan pojastaan.
No erosin 13 vuoden yhteiselon jälkeen.
Höh ikävä kuulla. Oma anoppini haluaisi lähinnä olla paras ystäväni, mutta olen niin introvertti etten jaksa viittäkymmentä läheistä ihmissuhdetta. Ja sama valitus on muuten jos käymme heillä. Ei saisi lähteä kotiin vaikka kello olisi 22. Alkaa hirveä syyllistäminen kun ollaan lähdössä, vaikka oltaisiin vietetty puoli päivää heillä. Eikö voisi sanoa, että kiva kun kävitte, eikä ettekö nyt voisi jäädä vielä vähäksi aikaa ja harmi kun teitä näkee niin harvoin ja teillä on aina kiire?
Kakkaat housuun. Kyllä siinä tajuaa vieras että ei kannata tänne jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Visuaalinen show käyntiin. Valokuvakansiot esiin, dia-esitykset lisäksi heijastumaan olkkarin seinällä ja kasarikauden vhs-kaseteille nauhoitetut perhetapahtumat.
Nää on huonoja. Ekstrovertit kylässäistuskelijat katsoo mitä vaan, kunhan saavat kälättää ihmisten kanssa.
Ystäviä ja kavereita ei kannata hommata, paljon työtä ja harmia. Kaiken kaikkiaan vittumaista porukkaa.
Kaivat imurin ja mopin esiin ja alat kysellä, että kukas teistä haluaa imuroida, kuka mopata ja kuka pesisi saunan/ikkunat/jääkaapin.
No jos nuo liian pitkää viipyvät on aina niitä samoja niin ehkä kannattaa tavata vain kodin ulkopuolella?
Vieraita voi tavata ruokaravintoloissa. En pidä vieraista, koska joudun siivoamaan, passaamaan, kohtaamaan yksinäisyyden, kun he lähtevät. Parempi tavata ulkona ja olla siellä sen aikaa, kun jaksaa.
Kesällä voi lapsi perheiden kanssa tavata uimarannalla, jossa omat eväät mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole epäkohteliasta sanoa että olen väsynyt tai en juuri nyt jaksa tavata ketään. Jos näin on.
Oma veljeni ja varsinkin hänen vaimonsa ovat kroonisesti univelkaisia liian myöhään valvovia yleensäkin. Kyläilyt ovat useimmiten liittyen johonkin asiaan, kuten poiketaan matkalla sieltä ja täältä teidän kautta, tuodaan sitä tai tätä, joskus tosin myös oikeita kyläilyjä vain kyläilyn vuoksi. Kun lapseni olivat pieniä ja heillä oli vasta yksi pieni vauva, mun oli yksinkertaisesti joskus pakko sanoa että nyt mun lapset menee nukkumaan, voisitteko lähteä. Sehän ei riittänyt, kun se lähteminen oli niin helkutin hidasta, jolloin oli pakko seuraavalla kerralla sanoa, että mä haluan että lähdette klo silloin ja silloin koska meillä on pakko olla hiljaista, että mun lapset saa nukkua, koska meillä aikainen päiväkotiin lähtö aamulla. Tuo oli aikaa, jolloin erään harrastuksensa vuoksi veljen vaimo toi vauvansa meille illaksi, ja haki sen sitten harrastuksen jälkeen. Aikataulullisesti tuo olisi muuten käynyt, mutta kun se ei riittänyt että ottaa vauvan ja lähtee tiehensä, vaan se vauva piti vielä syöttää (ymmärrän...) ja sitten oli nuorella äidillä nälkä... ja sitten istuttiin ja ihmeteltiin ja juteltiin. Lopulta ilmoitin että lopetan ko. vauvan hoidon, koska valitettavasti meidän on pakko päästä arki-iltana ajoissa nukkumaan. (veli oli tuolloin iltatöissä, joten ei voinut vauvaa iltaisin hoitaa).
Nykyisin ei ole enää pieniä lapsia, mutta minulla vaikea sairaus, ja tarvitsen oikeasti paljon unta. Käyn kuitenkin puolipäiväisesti töissä, ja tämä onnistuu, kun pidän itsestäni tarkan huolen. Niin eikö tämä pariskunta nuorineen edelleen loju sohvilla ja tuoleilla tuntikausia mihinkään liikahtamatta. Olen huonontanut tarjoiluja esim. niin että tarjoan vain yrttiteetä ja kevyttä leipää, jos tulevat illalla myöhään (usein tulevat vasta puolitoista tuntia sen jälkeen kuin oli puhe). Ovat pyytäneet kahvia, niin olen sanonut että meillä ei juoda kahvia enää tähän aikaan illasta...
Sillai kurja että tykkään heistä kyllä. Mutta toi heidän käsitys iltarauhan merkityksettömyydestä arjen sujumiseen ei sitten vaan yhtään natsaa mun elämäni kanssa.
Vanha kommentti mutta oli pakko olla eka alapeukuttaja.
Huonontanut tarjoiluja?!
Tuollainen on vain omaa tyhmyyttä.
Tilanne selkeästi jatkunut KAUAN ja edelleen nämä päästetään lojumaan iltamyöhään ja tarjoilukin toimii!
Useampi näytti olevan vastaavassa tilanteessa, opetelkaa nyt herranjumala pitämään puolianne, oikeasti annatte muiden sekoittaa arkenne toistuvasti?!
Jos kyseessä on oma veli, joka on kuitenkin rakas, niin ehkä se voi olla syynä?
No heh, olen tuo jota lainasit, kuinka tulikin tämä vanha vanha kommentti esiin.
Nykyään on veljeni eronnut vaimostaan. Veljelle pystyn sanomaan että nyt meen nukkuu se on moro. Veli on muutenkin suunnitelmissaan yleensä jämptimpi. Veljen nykyisin ex-vaimo oli vähän eri asia, mutta onneksi hän käy harvoin. Yhtenä iltana tässä kylläkin kävi, kun haki tytärtään (joka oli meillä yötä, teini on), ja tapansa mukaan jäi siihen istumaan. Mieheni, joka on aina kovin ystävällienn kaikille ihmisille, lässytti ja lässytti, itse muistin ns. yllättävän menon. Menin töihin ja tein muutaman homman, ihan hyväkin että tulivat tehtyä. Mies soitteli yöllä perään, ja kun tulin takaisin niin sanoin, että tätä naista ei tartte meille kyllä ikinä houkutella jäämään minkään syyn varjolla enkä jaksa sitä kuunnella. Kyseinen henkilö on myös hyväksikäyttäjä parhaasta päästä, semmoinen ystävällinen hyväksikäyttäjä. Että "ajattelin että käy kätevästi kun sinä tuot, viet, teet, hankit, järjestät tms...." silmiin katsoen. Vaikea kieltäytyä, jos ei ole vuosien varrella paatunut, niin kuin minä olen. Nyttemmin jo.
Vierailija kirjoitti:
Syö jotain mitä aiheutta piereskelyä ja valittaa vatsakipua/vatsan löysyyttä. Epäile kuuluvasti alkavatta norovirusta..
Noro on paras.. myös karkottaa.
Luulin mulla oli noro mutta se muuttuikin koronaksi.
Näytä niille missä on ovi josta pääsee ulos.Sano enää ei tarvitse tänne tulla.
Sanot että nyt tuli aivan kamala olo, on pakko päästä lepäämään..
Sanoo vaan menevänsä nukkumaan ja alkaa pestä itseään sekä pukee yöpuvun ylleen. Jos ei liikehdintää tapahdu, kysäisen jäävätkö yöksi. Onneksi ei ole niin hulluja tuttavia, jotka eivät tuosta osaisi päätellä.
Anopista puheenollen. Mun myrkynniellyt anoppi sai jäädä poikansa kanssa ihan keskenään. Lähdin omiin harrastuksiini siksi aikaa. Lopetin passaamisen siinä vaiheessa, kun kehoitti aiemmin eroamaan pojastaan.
No erosin 13 vuoden yhteiselon jälkeen.