Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?

Vierailija
22.04.2018 |

Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!

Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".

Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.

Kommentit (1164)

Vierailija
101/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tähän ketjuun kommentoida yökylävieraista, jotka viipyvät seuraavaana päivänä todella pitkään. Itse lapsiperheenä noustaan viimeistään ysiltä, mutta vieras/vieraat saattaa nukkua puolille päivin ja ilmestyy sitten tukka pystyssä lounaspöytäämme. Pohjanoteeraus oli kun vanhempi ja vilkas poikansa oli kylässä. Vanhempi nukkui puolille päivin ja oletti että vahdin ja viihdytän sitä viikariaan koko aamupäivän. Pakosti sille tietysti aamupalat laitoin, mutta muuten alkoi vähän ärsyttää.

Vierailija
102/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä helvettiä. Millainen tossukka sä ap oikein olet 😮 Mä en kattelis tollasta yhtään! Mutta jos haluat olla täysin jyrättävä lammas niin minkäs teet. Siis oikeesti huh...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy vierailta : Mihin aikaan olette kotona kun lähdette nyt?

Vierailija
104/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt sanomassa heidän lapsille että korjatkaa Legot pois, te lähdette nyt kotiin. Sitten viet kaikille takit syliin ja sanot että nähdään taas ensi kerralla, nyt teidän täytyy lähteä että me päästään nukkumaan.

Jos eivät tuolla lähde, niin en tajua miksi edes haluat tuollaisten kanssa olla väleissä, hehän ovat täysiä idiootteja. Tuossa vaiheessa sanoisin itse jo varmaan suoraan että lähtekää pois tai soitan poliisit. Olen aika lyhytpinnainen ihminen enkä kestä tuollaista typeryyttä.

Vierailija
105/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä helvettiä. Millainen tossukka sä ap oikein olet 😮 Mä en kattelis tollasta yhtään! Mutta jos haluat olla täysin jyrättävä lammas niin minkäs teet. Siis oikeesti huh...

"Mä en kattelis tollasta yhtään!"... Tämä kertoo ensisijaisesti siitä, ettet ole tällaisiin tilanteisiin joutunut. Tämä kuulostaa tietysti absurdilta, jollei itse ole tällaista kokenut. Olet onnekas, jos vuorovaikutus sinun vieraidesi kanssa pelaa kuten kuuluukin.

Vierailija
106/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!

Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".

Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.

Aloittajalta pelkkää selkärangattomuutta. Asia pitää kohteliaasti, ystävälliseti mutta päättäväisesti kertoa, milloin on aika lähteä. Jos sovittu aika venyy vähääkään, minä sanoisin vieraille että sovittu aika on kulunut umpeen ja nyt pitää lähteä. Jos ei vieläkään tapahdu mitään, sanoisin että oliko asiassa jotain mitä ei ymmärretty, vai pitääkö soittaa poliisi poistamaan teidät asunnosta. Jos joku loukkaantuu, se ei ole minun ongelmani, sillä vieraat ovat niitä rikkureita, en minä. Kun olet jämäkkä ja selvästi ilmioitat tahtosi, sitä myös aletaan kunnioittaa. Vässykkää ei kunnioita kukaan.

Aloittajan tunne on ensisijaisesti suunnaton hämmennys noissa tilanteissa. On todella outo kokemus, kun vuorovaikutus ei toimi normaalilla tavalla. Ja ei, en ole ajatellut soittaa poliiseja hakemaan sukulaisiani, vaikken näihin ylipitkiin kyläilyihin olekaan tyytyväinen. Sekään ei ole ihan normaalia toimintaa hälyttää tuollaisiin juttuihin virkavaltaa avuksi.

Sulla on sivistyneet sukulaiset!

Osaavat lähteä ilman poliisia.

Minä olen joutunut soittamaan poliisin sukulaisten takia kaksi kertaa.

Vierailija
107/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silleen että seuraavaksi  ilmoitat sulla olevan menoa just sillo kun ovat tulossa. Ainoa mikä  auttaa tuohon ON kaverien feidaus. I'm sorry. Ne käyttävät sua hyväksi ja ovat moukkia.

Vierailija
108/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi sanoa ihan suoraan, miten tunnet ja mitä haluat? Se on sentään sinun kotisi.

Sanon, että haluamme ehtiä hoitaa asioita ja rauhoittua omassa rauhassa. Ongelma on se, että viesti ei mene perille. Vieraat alkavat väittää vastaan, jotteivät joutuisi lähtemään.

Ainoa ratkaisu on porttikielto. Ja niin että suoraan kerrotaan myös syy.Eli: Emme halua teitä kylään koska ette oma-aloitteisesti  ymmärrä poistua.

Ihan sama onko sukua vai  ei. Jos niiden kanssa ei ole pakko olla tekemisissä joka päivä,ilmoittakaa ettei ole asiaa teille. Minä olen ihan härskisti toiminut noin rajattomien tapausten kanssa eli lakannut kutsumasta. Toinen mahis on sopia treffit jonnekin puoliväiin kahvilaan  ja olla päästämättä niitä lainkaan omasta ovesta sisään.

Vierailija
109/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä tavannut vastaan väittäviä vieraita, kun on suoraan sanottu, että nyt on aika lähteä. Jos tuossa tilanteessa mulle sanottaisiin, ettei me mihinkään lähdetä, niin nauraisin "vitsille" ja sanoisin, että kyllä mä nyt olin ihan tosissani. Toisen vastaväitteen jälkeen suuttuisin. Ihan aidosti suuttuisin, ja silloin tulee varmasti selväksi, että olen tosissani. Ei omassa kodissaan kenenkään tarvi alistua vieraiden kynnysmatoksi. Jos tuosta välit katkeaa, niin kenenköhän ongelma se on?

Vierailija
110/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla on liian pitkään viipyviä vieraita.

Miten on jos itse olette näiden ihmisten luona kylässä niin pyytävätkö vielä esim. jäämään jos olette lähdössä? Eli odottavatko he aina pitkää vierailua, kuten itsekin tykkäävät olla kylässä vai onko vierailu edes molemminpuolista? Itse tykkään, että vieraat on pitkään ja kyläilläänkin monesti aika pitkään, mutta tottakai lähdetään jos alkaa vaikuttamaan siltä, että isäntäväki niin toivoo. Sellaisesta meillä harvemmin on viitteitä ja saatetaan vaikka toivoakin, että jäätäisiin vaikka yöksikin vielä.

Tiedän tosin, että on olemassa ihmistyyppi, joka ei viihdy kotona ja tykkää vaan lorvailla toisten nurkissa kun "se on niin helppoa". Heillä taas ei voi koskaan vierailla vaan tulevat ainoastaan itse kylään.

Vierailija
111/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalta pelkkää selkärangattomuutta. Asia pitää kohteliaasti, ystävälliseti mutta päättäväisesti kertoa, milloin on aika lähteä. Jos sovittu aika venyy vähääkään, minä sanoisin vieraille että sovittu aika on kulunut umpeen ja nyt pitää lähteä. Jos ei vieläkään tapahdu mitään, sanoisin että oliko asiassa jotain mitä ei ymmärretty, vai pitääkö soittaa poliisi poistamaan teidät asunnosta. Jos joku loukkaantuu, se ei ole minun ongelmani, sillä vieraat ovat niitä rikkureita, en minä. Kun olet jämäkkä ja selvästi ilmioitat tahtosi, sitä myös aletaan kunnioittaa. Vässykkää ei kunnioita kukaan.

Aloittajan tunne on ensisijaisesti suunnaton hämmennys noissa tilanteissa. On todella outo kokemus, kun vuorovaikutus ei toimi normaalilla tavalla. Ja ei, en ole ajatellut soittaa poliiseja hakemaan sukulaisiani, vaikken näihin ylipitkiin kyläilyihin olekaan tyytyväinen. Sekään ei ole ihan normaalia toimintaa hälyttää tuollaisiin juttuihin virkavaltaa avuksi.

Sulla on sivistyneet sukulaiset!

Osaavat lähteä ilman poliisia.

Minä olen joutunut soittamaan poliisin sukulaisten takia kaksi kertaa.

Vierailut ovat yleensä mukavia kokemuksia sitä lukuunottamatta, että ne kestävät liian pitkään. Vieraat kyllä lopulta poistuvat, mutta se vain kestää mielestäni liian kauan. Jos vieraat eivät olisi kylässä ylettömän pitkään kerrallaan, niin kyläilystä jäisi paljon mukavampi muisto.

Vierailija
112/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkoeläin kirjoitti:

Niiiin suomalaista! Me ei juuri vieraita kutsuta juuri tuosta syystä. 

Yksiä huijattiin (sorry vaan, mutta tiesimme heidän tavat) siten, että laitoin puhelimeeni hälytyksen kohtuullisen pitkän vierailuajan mietittyäni. Puhelin sitten hälytti ja menin vastaamaan ja tulin silmät pystyssä takaisin, että sorry, mutta meidän pitää nyt lähteä auttamaan yhtä hätään joutunutta kaveria. Vieraat kun olivat kehuskelleet kyläilleensä jollakin kello 10-19!!

10 h vierailutkaan eivät ole suomipiireissä outoja. No, ehkä me ollaan, mutta kamalampaa en keksisi.

Tällaistako ei ulkomailla tapahdu? Tiedät tarkkaan, miten ruotsalaiset, norjalaisrt, britit, puolalaiset, unkarilaiset, romanialaiset, kiinalaiset, laosilaiset, argentiinalaiset, naminbialaiset ym. käytyäytyvät keskenään?

Ne ulkomaat, joissa olen asunut: Tapana on ollut tavata kaverit joko kahvilassa tai ravintolassa. Kyläkutsut, siis kotiin kutsumiset ovat harvinaisuus. Ja jos sellainen joskus on tullutkin, olen oppinut jo kauan sitten, että ensivierailun pituus on enintään kaksi tuntia. 

Itse en pidä kyläilystä ja en sen paremmin kutsu kotiini, rauha maassa.

Vierailija
113/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat näyttään matkakuvia HELVETIN isosta kansiosta niin jo tulee kiire kotiin :D :D :D

Vierailija
114/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi sanoa ihan suoraan, miten tunnet ja mitä haluat? Se on sentään sinun kotisi.

Sanon, että haluamme ehtiä hoitaa asioita ja rauhoittua omassa rauhassa. Ongelma on se, että viesti ei mene perille. Vieraat alkavat väittää vastaan, jotteivät joutuisi lähtemään.

-No jopas  - kello onkin jo noin paljon. -kyllä mun nyt täytyy saada hoidettua XX ja sitten vielä rauhoittua hetken. Teidän täytyykin nyt sitten lähteä, kiva kun kävitte.

-Ei me mihinkään lähdetä.

- Minun pitää saada olla yksin, kun teen tuon xx. Oli kiva kun kävitte, mutta nyt teidän pitää lähteä.

- Ei me mihinkään lähdetä.

Siis voiko joku todella kieltäytyä lähtemästä?

Höh,no ei tietenkään noin suoraviivaisesti. Mutta voi sanoa että selvä,mepäs alamme tehdä lähtöä ihan kohta...juu mepäs lähdemme ihan pian..noniin lapset aletaas tekeen lähtöä...nohnoh,nyt aletaan lähtemään..lapseeet.. ja tässä voi mennä vaikka 3 tuntia. Välillä aina unohdutaan puuhailemaan tai juttelemaan jostain muusta ja lähtö "unohtuu".

Vierailija
115/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden vastaavanlaisen ihmisen. Yleensä mielummin ehdottelen, että voidaan tulla lapsen kanssa heille leikkimään tai mennä puistoon. Sieltä on helpompi lähteä itse pois, koska helposti jää meille lapsien leikkien varjossa oleilemaan helposti aamupäivästä iltaan asti. Itse oon viikolla töissä ja viikonloput vapaana joten olisi ihan kiva olla rauhassa illat oman perheen parissa. 

Vierailija
116/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, nyt on vuorossa lattiakaivon tyhjennys. Ottakaa tosta hanskat ja ämpäri ja sit tännepäin.

Vierailija
117/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko nuo vieraat jotain aspergereita? Meillä kävi yksi jossain vaiheessa kylässä, oli meidän tyttöön ihastunut ja vietti tämän kanssa paljon aikaa. Yhdenkin kerran kun kysyin häneltä, milloin hänen pitää lähteä (kello taisi olla yhdeksän illalla) hän vain totesi huolettomasti, ettei hänellä ole mitään kiirettä. No pikku hiljaa sitten opin miten hänelle pitää puhua. Seuraavalla kerralla aiemmasta viisastuneena sanoin hänelle, että "nyt pitäisi katsoa bussiaikataulut ettei mene liian myöhään" (illalla pitkät vuorovälit). Ja sitten saatiin selvitettyä millä bussilla hän lähtee ja milloin pitää lähteä meiltä. 

Mitkään kiertoilmaukset eivät näiden kanssa toimi. Pitää puhua suoraan, vaikka se saattaisi kuulostaa tylyltä. Ap:n pitää sanoa, että "Minä haluan että te lähdette nyt kotiin." eikä selittää mitään nukkumaanmenosta tai odottavista kotiaskareista.

Vierailija
118/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat siivoamaan, pyyhkimään pölyjä, keskittymään vain puhelimeesi tms tekemään jotain töitä, niin alkaa vieraat tajuamaan että alkaa olla aika poistua.

Vierailija
119/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiva esiin Raamattu ja virsikirja ja sano, että "rukoillaan nyt läksiäisiksi, jotta teidän matkanne olisi turvallinen".

Tää on ihana, oikeasti, ja silti naurattaa uskovaistakin :D <3

Vierailija
120/1164 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko nuo vieraat jotain aspergereita? Meillä kävi yksi jossain vaiheessa kylässä, oli meidän tyttöön ihastunut ja vietti tämän kanssa paljon aikaa. Yhdenkin kerran kun kysyin häneltä, milloin hänen pitää lähteä (kello taisi olla yhdeksän illalla) hän vain totesi huolettomasti, ettei hänellä ole mitään kiirettä. No pikku hiljaa sitten opin miten hänelle pitää puhua. Seuraavalla kerralla aiemmasta viisastuneena sanoin hänelle, että "nyt pitäisi katsoa bussiaikataulut ettei mene liian myöhään" (illalla pitkät vuorovälit). Ja sitten saatiin selvitettyä millä bussilla hän lähtee ja milloin pitää lähteä meiltä. 

Mitkään kiertoilmaukset eivät näiden kanssa toimi. Pitää puhua suoraan, vaikka se saattaisi kuulostaa tylyltä. Ap:n pitää sanoa, että "Minä haluan että te lähdette nyt kotiin." eikä selittää mitään nukkumaanmenosta tai odottavista kotiaskareista.

Olen ihmisten käytöksen perusteella miettinyt sitä, että voisiko suvussa olla jotain tällaisia taipumuksia. Nimittäin ihan normaaliälyisiä kaikki vaikuttavat olevan, mutta silti nämä sosiaaliset taidot ovat jotenkin siihen nähden yllättävän heikolla tasolla. Mitään diagnooseja ei kuitenkaan ole, joten tämä asia tuskin tulee kovin helposti selviämään.