Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?
Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!
Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".
Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.
Kommentit (1164)
Edelliseen lisäten: voi myös olla, että on paljastunut jo, ja käyttävät tarvettasi ylläpitää miellyttävää kulissia itsestäsi hyväkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tarpeeks luotettavia vieraita niin lähet vaan ite menemään :D
Tämä ei ole mikään todellinen ratkaisu. En halua, että vieraat ovat meillä tuntitolkulla. Haluan päästä yksin rauhoittumaan, kun palaan kotiin hoidettuani ensin asioita.
Kannattaa sairastaa migreeniä. Jokainen osaa näyttää hyvin sairaalta ja kärsivältä, jos on tarvis karkottaa ei-toivotut vieraat jo ovelta.
Vieraat eivät ole lähteneet, jos olen yrittänyt vedota päänsärkyyn ja väsymykseen päästäkseni nukkumaan. Jäivät toiseen huoneeseen seurustelemaan keskenään.
Migreenipotilas voi vaatia täydellistä hiljaisuutta ja pimeyttä. Valot pois koko kämpästä ja surkeaa valitusta, jos pienikin ääni lähtee vieraasta.
Periaatteessa nokkela idea, mutta vähän vierastan tätä ajatusta keksittyjen sairauksien esittämisestä. Tässä pitäisi niin loogisesti muistaa pitää tarina samana kautta linjan. En ole hirveän hyvä tällaisissa jutuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä ongelma teillä on oikeasti sanoa suoraan, että nyt vieraiden on aika lähteä? Luovutatteko lastenkin kanssa heti kun ne vähän väittää vastaan?
Ei siinä tarvitse ilkeä olla ja jos joku sellaisesta loukkaantuu, niin sittenpähän loukkaantuu
En luovuta. Ongelma on se, että kyläilyt ovat epämiellyttäviä, kun niiden loppuosa on pelkkää jankuttamista vieraan kanssa siitä, että pois kylästä on oikeasti lähdettävä.
No sitten korotat ääntä kerran ja käsket poistumaan, älä jää jankuttamaan
Tämä ei poista sitä ongelmaa, että kyläilystä jää paha mieli. Haluaisin olla hyvissä väleissä ja saada nämä tilanteet hoidettua jollain näppärällä tavalla. Toki voin huutaa vieraille, että painukaa nyt jo pois, mutta tämä ei ole sellainen tapa, joka ratkaisisi ongelmani tyydyttävällä tavalla.
Yrität siis säilyttää maineesi sovinnaisena ja miellyttävänä ihmisenä vaikka et halua olla sovinnainen ja miellyttävä vieraillesi? Piti ihan jäädä seuraamaan tätä ketjua, että minkä ratkaisun se ap kelpuuttaa, kun ei voi rehellisesti vaan ottaa ohjia omiin käsiinsä ja olla avoin siitä, ettei ole lapanen. Tuota mitä teet kutsutaan manipuloinniksi ja kieroiluksi. Tiedät varmaan itsekin, että kun sukulaisille jossain kohtaa paljastuu todelliset motiivisi, heidän luottamuksesi sinuun on mennyt iäksi. Itse olen mieluummin mulkku kuin selkärangaton niljaska.
Kiva kommentti. Oliko tämä lapsen kirjoittama?
Ehkä, lapset luonnostaan näyttele tai kieroile. Lapsen suusta totuus jne.
Vierailija kirjoitti:
Edelliseen lisäten: voi myös olla, että on paljastunut jo, ja käyttävät tarvettasi ylläpitää miellyttävää kulissia itsestäsi hyväkseen.
Sinulla on mielenkiintoisen mustavalkoisia näkemyksiä ihmissuhteista ja niissä toimimisesta. Kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä ongelma teillä on oikeasti sanoa suoraan, että nyt vieraiden on aika lähteä? Luovutatteko lastenkin kanssa heti kun ne vähän väittää vastaan?
Ei siinä tarvitse ilkeä olla ja jos joku sellaisesta loukkaantuu, niin sittenpähän loukkaantuu
En luovuta. Ongelma on se, että kyläilyt ovat epämiellyttäviä, kun niiden loppuosa on pelkkää jankuttamista vieraan kanssa siitä, että pois kylästä on oikeasti lähdettävä.
Tämä ei poista sitä ongelmaa, että kyläilystä jää paha mieli. Haluaisin olla hyvissä väleissä ja saada nämä tilanteet hoidettua jollain näppärällä tavalla. Toki voin huutaa vieraille, että painukaa nyt jo pois, mutta tämä ei ole sellainen tapa, joka ratkaisisi ongelmani tyydyttävällä tavalla.
Yrität siis säilyttää maineesi sovinnaisena ja miellyttävänä ihmisenä vaikka et halua olla sovinnainen ja miellyttävä vieraillesi? Piti ihan jäädä seuraamaan tätä ketjua, että minkä ratkaisun se ap kelpuuttaa, kun ei voi rehellisesti vaan ottaa ohjia omiin käsiinsä ja olla avoin siitä, ettei ole lapanen. Tuota mitä teet kutsutaan manipuloinniksi ja kieroiluksi. Tiedät varmaan itsekin, että kun sukulaisille jossain kohtaa paljastuu todelliset motiivisi, heidän luottamuksesi sinuun on mennyt iäksi. Itse olen mieluummin mulkku kuin selkärangaton niljaska.
Sinulla ei taida olla lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Kun se 3 tuntia on täynnä aloitan puhumaan kotiinlähdöstä,
Miksi kotiinlähdöstä pitää alkaa puhua? Kokoa perheesi ja kiitä vierailusta, ja suoraan ovesta ulos.
Jep, näin teen nykyään 👍
Ilmeisesti loukkaantuvat tästä? Ennen yritin saada suostumuksen sillä ”jahas, voisi lähteä kotiinpäin” jolloin normaalisti vastaaan ”kiva kun kävitte, pitääpä kahvitella taas pian!” niin nämä aloittaa sen panttivankidraaman ”eihän kellokaan ole kuin../pitäis käydä katsomassa onko../ei nyt vielä, laitetaan sauna päälle!”
Nykyään se on jämäkkä kiitos ja ulko-ovea kohti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei taida olla lapsia?
Ei näytteleviä tai kieroilevia lapsia. En kyllä ihmettele mistä sinun lapsesi ovat moiset tavat oppineet.
Mun yksi sukulaispariskunta ei suostunut lähtemään kotiin, vaikka me mentiin miehen kanssa jo makuuhuoneeseen nukkumaan ja kello oli jotain 1 yöllä. Miehellä aamuvuoro seuraavana päivänä, josta heille kerroimme, mutta ei. Menimme sitten nukkumaan. Sitten lähtivät.
Mitähän tuolla oikein on tapahtunut. Eivät suostuneet lähtemään, vaikka mentiin nukkumaan. Mentiin nukkumaan, sitten lähtivät.
Monessa tapauksessa taitaa olla niin, että isäntäväki antaa lieviä viittauksia siitä, että olisi kotiinlähdön aika, mutta ei osaa sanoa asiaa suoraan. Ja sitten itketään täällä.
Vierailija kirjoitti:
Mun yksi sukulaispariskunta ei suostunut lähtemään kotiin, vaikka me mentiin miehen kanssa jo makuuhuoneeseen nukkumaan ja kello oli jotain 1 yöllä. Miehellä aamuvuoro seuraavana päivänä, josta heille kerroimme, mutta ei. Menimme sitten nukkumaan. Sitten lähtivät.
Mitähän tuolla oikein on tapahtunut. Eivät suostuneet lähtemään, vaikka mentiin nukkumaan. Mentiin nukkumaan, sitten lähtivät.
Monessa tapauksessa taitaa olla niin, että isäntäväki antaa lieviä viittauksia siitä, että olisi kotiinlähdön aika, mutta ei osaa sanoa asiaa suoraan. Ja sitten itketään täällä.
Mikä ihmeen syy tai mielihalu jollain voi olla hillua yksinään tai isäntäväen nukkuessa toisten asunnossa? Oli viestintä miten kömpelöä vain, niin onhan tuo vieraan osalta hyvin outoa käytöstä. En itse kokisi millään tavalla miellyttäväksi tuollaista hengailua toisten luona.
Höh, itse varmaan olen yleensä tuollainen vieras. Eikö muka olisi tökeröä vieraan lähteä sillä sekunilla, kun emäntä vihjaa ensimmäisen kerran lähdöstä? Minusta on vaikeaa vaan lähteä pois kylästä, koska viihdyn ystävieni luona ja itse ainakin tulen tosi surulliseksi aina omien vieraideni lähtiessä pois. Toivon omien ystävieni suhtautuvan pitkiin vierailuihin samalla tavalla kuin minä eikä tällä teidän tyylillä.. Kai omat ystäväni sanoisivat suoraan, että vierailen liian pitkään jos tuntevat oikeasti niin? :/
Vierailija kirjoitti:
Mene äänekkäälle paskalle ja sano olevasi vatsataudissa.
Tätä voisin harkita joskus hätätapauksessa käyttäväni, mutta tämä alkaa ehkä kuulostaa epäilyttävältä käytettynä monta kertaa peräkkäin samoihin vieraisiin.
Yllätysvierailut on mielestäni muutenkin tänä päivänä aika epäkohteliaita. Eipä se nyt paljoa vaadi soittaa tai laittaa viestiä, että sopiiko tulla. Itse elän aika sikamaisesti, joten tuskin edes päästäisin yllätysvieraita kotiiin. Jos päästäisin niin saattaisin vihjailla jostakin menosta, kuinka pitää mennä aikaisin nukkumaan tms. tai esim. opiskelut sinällään tällä hetkellä hyvä, kun aina on jotakin tekemistä, johon voi vedota.
Jos mitkään vihjailut tai suoraan sanomiset omista meooista ei auta niin yksinkertaisesti lähtisin seurasta ja alkaisin tekemään omia juttuja. Olen sen verran nössö etten pysty suoraan sanomaan, että "lähtekää nyt." Pitäisin ainakin huolen etten näitä samoja ihmisiä päästäisi ikinä enää yllätysvierailulle.
Pyydä kauniisti heitä lähtemään, jos istuvat aamuun asti, sano tunnin välein, olkaa hyvät ja lähtekää.
Niiiin suomalaista! Me ei juuri vieraita kutsuta juuri tuosta syystä.
Yksiä huijattiin (sorry vaan, mutta tiesimme heidän tavat) siten, että laitoin puhelimeeni hälytyksen kohtuullisen pitkän vierailuajan mietittyäni. Puhelin sitten hälytti ja menin vastaamaan ja tulin silmät pystyssä takaisin, että sorry, mutta meidän pitää nyt lähteä auttamaan yhtä hätään joutunutta kaveria. Vieraat kun olivat kehuskelleet kyläilleensä jollakin kello 10-19!!
10 h vierailutkaan eivät ole suomipiireissä outoja. No, ehkä me ollaan, mutta kamalampaa en keksisi.
Jos vieraat eivät lapsiperheestä suostu lähtemään, niin kysykää heiltä onko heillä mitään menoa just nyt ja kun luultavasti ei ole, niin sano, että 'kiva juttu, olen jo pitkään halunut mennä katsomaan yhden leffan/lenkille/lähteä viihteelle/viettää laatuaikaa puolison kanssa... olkaat kuin kotonanne tulen kympiltä takas, laittakaa ipanat maate... eiköhän kyläilyhalut karise. Lapset voi jo etukäteen ohjeistaa, että vanhemmat saattavat piiahtaa jossain jos tulee vieraita.
Ulkoeläin kirjoitti:
Niiiin suomalaista! Me ei juuri vieraita kutsuta juuri tuosta syystä.
Yksiä huijattiin (sorry vaan, mutta tiesimme heidän tavat) siten, että laitoin puhelimeeni hälytyksen kohtuullisen pitkän vierailuajan mietittyäni. Puhelin sitten hälytti ja menin vastaamaan ja tulin silmät pystyssä takaisin, että sorry, mutta meidän pitää nyt lähteä auttamaan yhtä hätään joutunutta kaveria. Vieraat kun olivat kehuskelleet kyläilleensä jollakin kello 10-19!!
10 h vierailutkaan eivät ole suomipiireissä outoja. No, ehkä me ollaan, mutta kamalampaa en keksisi.
Tällaistako ei ulkomailla tapahdu? Tiedät tarkkaan, miten ruotsalaiset, norjalaisrt, britit, puolalaiset, unkarilaiset, romanialaiset, kiinalaiset, laosilaiset, argentiinalaiset, naminbialaiset ym. käytyäytyvät keskenään?
Aina voi kysyä, että "jos nyt lähdette kotiin, niin mihinköhän aikaan olette perillä?" Tai sanoa ihan että oli kiva nähdä, meillä aloitetaan iltatoimet vartin päästä.
te menette heille kylään joka ilta ettekä suostu lähtemään ajoissa!