Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?

Vierailija
22.04.2018 |

Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!

Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".

Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.

Kommentit (1164)

Vierailija
881/1164 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oma syysi. Itsehän päästät tämmöset vieraat kylään etkä uskalla suoraan sanoa ajatuksiasi, kun mitä jos muut vaikka pahottaa mielensä.

Vierailija
882/1164 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käsken poistumaan ilme on niin kauhistunut että väkisinkin alan nauraa jolloin päätellään että käsky oli vitsi…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/1164 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ilmoittavat että ovat tulossa sanon: Ihanaa kun tulette. Harmi että mun täytyy lähteä klo 15, on lääkäri/kampaaja/mikävaanmeno mutta ehdin kyllä keittämään nopeat kahvit.

14.45 sanon että nyt mun täytyy kyllä alkaa valmistautumaan lähtöön, tulettehan joskus paremmalla ajalla uudestaa. Nousen pöydästä ja korjaan kamat pois

Vierailija
884/1164 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano kyllä se on nyt moro ja näkemiin.

Vierailija
885/1164 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy vieraita kerran puolessa vuodessa. Nautin todella heidän seurastaan. Erästä vierasta inhosin, kun ei koskaan ilmoittanut milloin tulee. En ehtinyt edes minuuttia laittaa paikkoja kuntoon. Sanoin, et ilmoita kun tuut, ei koskaan ilmoittanut. Häntä en halua enää nähdä. On raskasta pitkän työpäivän päälle alkaa jotain passaamaan. Eikä sekään mitään, mutta oli henkilö, joka ei koskaan antanut itsestään mitään.

Vierailija
886/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan aika lähteä oman kotin. Tai alat tapaa heitä kahvilat omakusttanushintaan.Kukin maksaa kahvinsa itse. Ei ongelmaa synny.Kotin loetin 3 vuotta sitten muiden kestitämisen.Kohdalani ei olut vuorin vieraissa vaan aina minun koti! Tänne ei tule kuin aikuiset lapseni ja heidän lapset.Ovat aina tervetuleita. Mutta muut ei,Koti osan yksinkin olla.Uusille tulokaille sanon suoraan tavataan ulkoilun merkeissä tai kahvitelaan kahvilat, on piristys minullekin!Katoavat kuin pieru saharaan.

Vierailija
887/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano, että aika lähteä. Jos haluaa, että muut soittavat sinun sävelmääsi, on sinun tehtäväsi toimia kapellimestarina.

Näin sanon, mutta olen älyttömän stressantunut näistä vierailuista. Samaa asiaa joutuu nimittäin hokemaan moneen otteeseen, kun viesti ei tahdo mennä perille.

Kun seuraavan kerran ilmoittavat tulostaa tai ilmaantuvat ovellesi, sanot heti ettei nyt valitettavasti mitenkään sovi.

Jos joudut tämän toistamaan, on kuulijoissa jotain pahasti vialla.

Vierailija
888/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei ole epäkohteliasta sanoa että olen väsynyt tai en juuri nyt  jaksa tavata ketään. Jos näin on.

Oma veljeni ja varsinkin hänen vaimonsa ovat kroonisesti univelkaisia liian myöhään valvovia yleensäkin. Kyläilyt ovat useimmiten liittyen johonkin asiaan, kuten poiketaan matkalla sieltä ja täältä teidän kautta, tuodaan sitä tai tätä, joskus tosin myös oikeita kyläilyjä vain kyläilyn vuoksi. Kun lapseni olivat pieniä ja heillä oli vasta yksi pieni vauva, mun oli yksinkertaisesti joskus pakko sanoa että nyt mun lapset menee nukkumaan, voisitteko lähteä. Sehän ei riittänyt, kun se lähteminen oli niin helkutin hidasta, jolloin oli pakko seuraavalla kerralla sanoa, että mä haluan että lähdette klo silloin ja silloin koska meillä on pakko olla hiljaista, että mun lapset saa nukkua, koska meillä aikainen päiväkotiin lähtö aamulla. Tuo oli aikaa, jolloin erään harrastuksensa vuoksi veljen vaimo toi vauvansa meille illaksi, ja haki sen sitten harrastuksen jälkeen. Aikataulullisesti tuo olisi muuten käynyt, mutta kun se ei riittänyt että ottaa vauvan ja lähtee tiehensä, vaan se vauva piti vielä syöttää (ymmärrän...) ja sitten oli nuorella äidillä nälkä... ja sitten istuttiin ja ihmeteltiin ja juteltiin. Lopulta ilmoitin että lopetan ko. vauvan hoidon, koska valitettavasti meidän on pakko päästä arki-iltana ajoissa nukkumaan. (veli oli tuolloin iltatöissä, joten ei voinut vauvaa iltaisin hoitaa).

Nykyisin ei ole enää pieniä lapsia, mutta minulla vaikea sairaus, ja tarvitsen oikeasti paljon unta. Käyn kuitenkin puolipäiväisesti töissä, ja tämä onnistuu, kun pidän itsestäni tarkan huolen. Niin eikö tämä pariskunta nuorineen edelleen loju sohvilla ja tuoleilla tuntikausia mihinkään liikahtamatta. Olen huonontanut tarjoiluja esim. niin että tarjoan vain yrttiteetä ja kevyttä leipää, jos tulevat illalla myöhään (usein tulevat vasta puolitoista tuntia sen jälkeen kuin oli puhe). Ovat pyytäneet kahvia, niin olen sanonut että meillä ei juoda kahvia enää tähän aikaan illasta... 

Sillai kurja että tykkään heistä kyllä. Mutta toi heidän käsitys iltarauhan merkityksettömyydestä arjen sujumiseen ei sitten vaan yhtään natsaa mun elämäni kanssa.

Vanha kommentti mutta oli pakko olla eka alapeukuttaja.

Huonontanut tarjoiluja?!

Tuollainen on vain omaa tyhmyyttä.

Tilanne selkeästi jatkunut KAUAN ja edelleen nämä päästetään lojumaan iltamyöhään ja tarjoilukin toimii!

Useampi näytti olevan vastaavassa tilanteessa, opetelkaa nyt herranjumala pitämään puolianne, oikeasti annatte muiden sekoittaa arkenne toistuvasti?!

Vierailija
889/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nanna82 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa että teillä käy vieraita!

Minun luonani ei ole pariin vuoteen käynyt ketään.

Tasan ei käy..

Voi, kunpa joskus saisi olla kotona ihan rauhassa!! 

Miksi et saisi olla aina kun haluat?

Se on sinun kotisi ja sinä päätät kuka sinne tulee ja milloin.

Vierailija
890/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat on nykyään niin vaivalloisia, kun on kaikenlaisia ruokavalioita. Inhottaa vierailut nykyään ihan tuon vuoksi

Vierailija
891/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieraat on nykyään niin vaivalloisia, kun on kaikenlaisia ruokavalioita. Inhottaa vierailut nykyään ihan tuon vuoksi

No miksi kutsut vieraita??

Ja jos et ole kutsunut, mutta tulevat, sanot suoraan että nyt ei ole mitään teille sopivaa tarjottavaa.

Ei ole sinun vikasi jos siitä joku hermostuu.

Vierailija
892/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei ole epäkohteliasta sanoa että olen väsynyt tai en juuri nyt  jaksa tavata ketään. Jos näin on.

Oma veljeni ja varsinkin hänen vaimonsa ovat kroonisesti univelkaisia liian myöhään valvovia yleensäkin. Kyläilyt ovat useimmiten liittyen johonkin asiaan, kuten poiketaan matkalla sieltä ja täältä teidän kautta, tuodaan sitä tai tätä, joskus tosin myös oikeita kyläilyjä vain kyläilyn vuoksi. Kun lapseni olivat pieniä ja heillä oli vasta yksi pieni vauva, mun oli yksinkertaisesti joskus pakko sanoa että nyt mun lapset menee nukkumaan, voisitteko lähteä. Sehän ei riittänyt, kun se lähteminen oli niin helkutin hidasta, jolloin oli pakko seuraavalla kerralla sanoa, että mä haluan että lähdette klo silloin ja silloin koska meillä on pakko olla hiljaista, että mun lapset saa nukkua, koska meillä aikainen päiväkotiin lähtö aamulla. Tuo oli aikaa, jolloin erään harrastuksensa vuoksi veljen vaimo toi vauvansa meille illaksi, ja haki sen sitten harrastuksen jälkeen. Aikataulullisesti tuo olisi muuten käynyt, mutta kun se ei riittänyt että ottaa vauvan ja lähtee tiehensä, vaan se vauva piti vielä syöttää (ymmärrän...) ja sitten oli nuorella äidillä nälkä... ja sitten istuttiin ja ihmeteltiin ja juteltiin. Lopulta ilmoitin että lopetan ko. vauvan hoidon, koska valitettavasti meidän on pakko päästä arki-iltana ajoissa nukkumaan. (veli oli tuolloin iltatöissä, joten ei voinut vauvaa iltaisin hoitaa).

Nykyisin ei ole enää pieniä lapsia, mutta minulla vaikea sairaus, ja tarvitsen oikeasti paljon unta. Käyn kuitenkin puolipäiväisesti töissä, ja tämä onnistuu, kun pidän itsestäni tarkan huolen. Niin eikö tämä pariskunta nuorineen edelleen loju sohvilla ja tuoleilla tuntikausia mihinkään liikahtamatta. Olen huonontanut tarjoiluja esim. niin että tarjoan vain yrttiteetä ja kevyttä leipää, jos tulevat illalla myöhään (usein tulevat vasta puolitoista tuntia sen jälkeen kuin oli puhe). Ovat pyytäneet kahvia, niin olen sanonut että meillä ei juoda kahvia enää tähän aikaan illasta... 

Sillai kurja että tykkään heistä kyllä. Mutta toi heidän käsitys iltarauhan merkityksettömyydestä arjen sujumiseen ei sitten vaan yhtään natsaa mun elämäni kanssa.

Vanha kommentti mutta oli pakko olla eka alapeukuttaja.

Huonontanut tarjoiluja?!

Tuollainen on vain omaa tyhmyyttä.

Tilanne selkeästi jatkunut KAUAN ja edelleen nämä päästetään lojumaan iltamyöhään ja tarjoilukin toimii!

Useampi näytti olevan vastaavassa tilanteessa, opetelkaa nyt herranjumala pitämään puolianne, oikeasti annatte muiden sekoittaa arkenne toistuvasti?!

Itselläni pisti myös silmään kohta "ovat pyytäneet kahvia". Kylään mennessä ei pyydetä mitään - lasin vettä saa toki, wc:ssä saa käydä, mutta vierailulle ei tosiaankaan mennä pyytämään tai vaatimaan palvelua tahi tarjoiluja. On isännän ja/tai emännän asia tarjota ja sitten saa tottakai ottaa.

Vierailija
893/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kätellään näkemiin, niin sen jälkeen ei enää puhuta vaan vieras lähtee.

Eräät ovat sitä mieltä, että kahvien juomisen jälkeen vieraan pitäisi poistua, mutta joidenkin mielestä heti kahvien jälkeen on epäkohteliasta poistua.

Jotta me tyhmemmätkin ymmärtäisimme, niin mitkä erilaiset sosiaaliset vihjailut tarkoittavat vierailun päättymistä:

a) Isäntä tai emäntä toteaa, että kiva kun kävitte.

b) Isäntä tai emäntä ilmoittaa, että hänellä on päänsärky.

c) Isäntä tai emäntä ilmoittaa, että hänen täytyy mennä päiväunille tai nukumaan.

d) Isäntä tai emäntä kysyy, milloin olisit kotona, jos nyt lähtisit.

e) Isäntä tai emäntä haukottelee.

f) Lapsi menee nukkumaan.

g) Lapsi tai joku isäntäväestä alkaa syömään.

h) Isäntä tai emäntä alkaa vihjailemaan, että hänen pitää alkaa tekemään jotain...

i) Isäntä tai emäntä ilmoittaa, että hänen täytyy mennä...

j) Isäntä tai emäntä alkaa hiplaamaan itseään tai toisiaan.

k) Isäntä tai emäntä ottaa raamatun esiin ...

l) Isäntä ja emäntä alkaa riitelemään...

m) ... lapsen, lemmikin tai joku muun päivän rutiini häiriintyy.

n) Isäntä tai emäntä kysyy, pitäisikö vieraalle keittää kahvia.

o) Isäntä tai emäntä ehdottaa vieraalle jotakin puuhaa.

p) ...

Vierailija
894/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla ei toivottuja vieraita niin kysyn jossain vaiheessa: mites ludot? mennään keittiöön, vieraat pöytään, laitan pöydälle avaamattoman kahvipaketin (euroshopperia) ja avaamattoman keksipaketin ja menen olkkariin katsomaan sohvalle telkkaa !

Vierailija
895/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli joskus ketju, jossa oli aiheena perheen lähtölaulu vieraille ja mikä laulu kullakin perheellä oli. on hyvä laulaa aina sama laulu. Vieraat tietää, että kun perhe kokoontuu ovelle availemaan ääniänsä, että nyt on aika poistua. Aika monet häipyvät juoksujalkaa.

Vierailija
896/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli joskus ketju, jossa oli aiheena perheen lähtölaulu vieraille ja mikä laulu kullakin perheellä oli. on hyvä laulaa aina sama laulu. Vieraat tietää, että kun perhe kokoontuu ovelle availemaan ääniänsä, että nyt on aika poistua. Aika monet häipyvät juoksujalkaa.

Tää kuulostaa hauskalta :D

Emme ole yhtään musikaalisesti lahjakkaita ihmisiä, mutta kyllähän tätä olisi hauska kokeilla, vaikka sinänsä tarvettakaan ei olisi.

Catcatin bye bye baby vai NSYNCin bye bye bye?

Vierailija
897/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs pykälää radikaalimpi keino käyttöön? Soitat poliisille ja sanot, että sinulla on kotonasi ihmisiä, jotka eivät suostu poistumaan. Kyllä ne viimeistään poliisin avulla lähtevät.

Olen joutunut pari kertaa toimimaan näin.

Nykyään en avaa ovea jos on ei-toivottu henkilö. Lakkasin myös vastaamasta puhelimeen tietyille ongelma tapauksille. Jokainen on ennemmin tai myöhemmin lopettaneet häiriköinnin.

Mikään muu ei näihin auta.

Vierailija
898/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää kuulostaa hauskalta :D

Emme ole yhtään musikaalisesti lahjakkaita ihmisiä, mutta kyllähän tätä olisi hauska kokeilla, vaikka sinänsä tarvettakaan ei olisi.

Catcatin bye bye baby vai NSYNCin bye bye bye?

Mulla kauuuas menolippu ooooo-ooon.

Vierailija
899/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh, itse varmaan olen yleensä tuollainen vieras. Eikö muka olisi tökeröä vieraan lähteä sillä sekunilla, kun emäntä vihjaa ensimmäisen kerran lähdöstä? Minusta on vaikeaa vaan lähteä pois kylästä, koska viihdyn ystävieni luona ja itse ainakin tulen tosi surulliseksi aina omien vieraideni lähtiessä pois. Toivon omien ystävieni suhtautuvan pitkiin vierailuihin samalla tavalla kuin minä eikä tällä teidän tyylillä.. Kai omat ystäväni sanoisivat suoraan, että vierailen liian pitkään jos tuntevat oikeasti niin? :/

Mitä ihmettä? 😅🤣 Jos joku vihjaa että olisi aika alkaa tehdä lähtöä, luultavasti hän on jo jonkun aikaa miettinyt että eikö se nyt perkele tajua itse lähteä, pitää alkaa sanoa että kello on jo vaikka mitä ja muutakin tekemistä on. Jos emäntä /isäntä avaa suunsa ja vihjaa, silloin olet jo ylittänyt sen ajan reippaasti, mitä olisi sopivaa kyläillä.

Vierailija
900/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on todella hukassa tilannetaju.

Toiset ei ymmärrä sanomallakaan poistua.

Näitä on. Takiaispalloille pantava porttikielto.

Uskomatonta, mutta totta.

Olen joutunut sanomaan jopa yhdelle useaan kertaan, että olet epätoivottu meille. Tehostin latinan kielellä jotenkin näin: persona non grata, tai miten se meni.

Ei vaan mene jakeluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan