Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?

Vierailija
22.04.2018 |

Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!

Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".

Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.

Kommentit (1164)

Vierailija
861/1164 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt kyllä ollenkaan ymmärrä, että mikä aikuisia ihmisiä vaivaa, kun ei osata sanoa vieraille, että "nyt ulos"? Varsinkin kun siitä on jo vihjailtu ja  lopulta puhuttu suoraan. Itse sanon siinä vaiheessa, kun alkaa olla tarpeeksi vierailtu, "että nyt alamme viettämään puolison kanssa yhteistä iltaa/aikaa, joten ovi on tuossa, kiitos kun kävitte. Koskaan ei ole vieraat jääneet maleksimaan tai viivyttelemään lähdössä. Minun mielestä kyse on nyt siitä, ettei aikuinen/aikuiset ihminen osaa sanoa toiselle suoraan. Joskus voi olla, että joku loukkaantuu, mutta ei siihen kuole tai muutakaan vakavaa seuraa. Sana haltuun aikuiset hei.

Totta kai osataan sanoa mutta sanominen ei vain tehoa.

Vierailija
862/1164 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle tämä vinkki tullee liian myöhään, mutta yksi tapa on tavata tällaisia ulkona: leikkipuistossa (jos lapsiperhe), ravintolassa, tai vaikka omallakin pihalla niin, ettei päästä sisään.

Kun tulee aika lähteä, hyvästelee toiset ja poistuu paikalta, ja estää toisten sisälle tulon, jos tunkevat. Pitää ovea lukossa ja avainta omassa taskussa, niin eivät mene omia aikojaan sisälle.

Tai sitten tapaa tällaisia henkilöitä heidän luona, jolloin voi itse lähteä kun huvittaa.

—-

Alunperin olin tulossa neuvomaan, että sopii vierailuajan - myös loppuajan - etukäteen. Ilmeisesti se ei kuitenkaan näille vieraille auttanut, mutta jollekulle toiselle voi auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/1164 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyt niiltä: "Pitäiskö teidän lähteä kotiin?"/"Oiskohan nyt aika lähteä kotiin?". Harva siitä suuttuu.

Ja sitten ne vastaavat "ei meillä mikään kiire vielä ole!"

Miksei voi sanoa suoraan, että lähtekää nyt, haluan olla itsekseni.

Vierailija
864/1164 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kiva huomata että muillakin on ongelmia vieraiden kanssa.Ketju alkanut jo 2018.Harmi että vasta nyt tämän huomasin.Meillä oli riesana pariskunta joka kutsui itsensä kylään jokatoinen viikonloppu ja pariksi yöksi tietenkin.Mökillekin tulivat itsensä kutsumina.Kun meidän oli lähdettävä kotiin niin sinne jäivät kun heillä ei vielä kiire töihin.Nyt kun on tämä korona niin ollaan saatu olla rauhassa.Heillä käytiin kai 3 kertaa yökylässä niiden vuosien aikana.

Vierailija
865/1164 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiankilttikö kirjoitti:

Kun meidän oli lähdettävä kotiin niin sinne jäivät kun heillä ei vielä kiire töihin.

Eikö tuossa voi jo vedota vaikkapa kotivakuutuksen tms. ehtoihin eli jos jotain sattuu, voi tulla vaikeuksia vastuiden määrittelyssä?

Vierailija
866/1164 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy, moneltakohan olisitte kotona, jos nyt lähtisitte.

Minulle on kerran sanottu noin, en vain tajunnut että se on lähtö merkki, joten kerroin oletetun kotimatkan ajan ja kellon ajan jolloin olisin kotona ja jatkoin kyläilyä.

Taidan olla tyhmä kun nyt vasta tätä ketjua lukiessani tajuan mitä tuo koodi-kieli tarkoittaa. Miksei voi vain puhua suoraan, niin että tyhmempikin tajuaa?

🙈

Vierailija
867/1164 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi avaat oven?

Vink: Laita puhelimeen häly ja teeskentele jonkun toisen tarvitsevan apua ja heti.

Jos siis olet oven avannut.

Vierailija
868/1164 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah! Meidän perheen vierailua varten oli ilmiselvästi mietitty taktiikka miten meidät saa lähtemään mahdollisimman nopeasti pois.

Tapahtuneesta on jo vuosia aikaa, kyseessä oli lapsuuden/nuoruuden aikainen paras ystävä joka oli myös puolisolleni tuttu, ei oltu nähty pitkään aikaan ja kysyin häneltä viestitse kävisikö jos tulisimme x viikonloppuna käymään? vastaus viipyi useita päiviä, mutta kävi kuulemma tulla. Minä ilmoitin että tosi kiva, tulemme klo 13 jos käy, tämä kävi. Meiltä oli parin tunnin ajomatka ystävän ja puolisonsa kotiin, ilmoitin puoli tuntia ennenkuin olisimme perillä, vastaus oli, emme ole kotona, tullaan ehkä tunnin päästä.. No, kuluteltiin aikaa ajelemalla pidempää reittiä perille. Perillä juttu luisti kivasti puolin ja toisin, katseltiin heidän uutta taloaan ja juotiin kahvit, tämän jälkeen meille ilmoitettiin että heidän täytyy alkaa kohta valmistautumaan synttärijuhliin mihin heidät on kutsuttu illaksi. Tuli kyllä selväksi että oli etukäteen suunniteltu taktiikka ja tuskin oli juhlia, kai niistä olisi voinut mainita ja sanoa että kyseinen ajankohta ei käy meidän vierailulle, emme muutenkaan olisi jääneet "asumaan" mutta olisi ollut kiva vaihtaa kuulumisia vähän pidempään. Ei tuon jälkeen olla "tuppauduttu" sen verran hölmö fiilis jäi tuosta vierailusta..

On ylipäätään sietämätöntä kutsua itsensä toiselle kylään! Jos haluaa tavata toisen, niin silloin kutsuu sen itse luokseen tai vaikka kahvilaan.

Tässä tapauksessa kutsuja vierailusta oli esitetty molemmin puolin, minä olen kyllä ihan tosissani jos pyydän hyvän ystävän kotiini vierailulle, ei ole tarpeen pelkän lattean kohteliaisuuden takia olla kutsuvinaan.

Vierailija
869/1164 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei vaan tajua! Ei edes silloin kun ilmoittaa lähtevänsä kauppaan tms vaan jäävät notkumaan siitä huolimatta. Ei tuollaisiin auta muu kuin olla päästämättä sisään.

Vierailija
870/1164 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-mieheni teki pari kertaa niin, että kutsui perheemme (minä, mies ja miehen 2 alle kouluikäistä lasta) kylään työkaverinsa hienolle mökille.

Ekalla kerralla luulin, että olimme kutsutut ja vierailu kyllä meni kaikin puolin hyvin. .mitä nyt lapset riehuivat aika lailla. Seuraavalla kerralla kuulin kun mies soitti työkaverilleen ja puhui "Voisimme taas tulla uimaan ja grillaamaan, ai ei käy, no entäs silloin, ai ei silloinkaan, no entäs tällöin, ai se käy kiitos me tullaan silloin".

Ehdotin miehelle että viedään grillattavat ja viinit yms. Mies oli että ei missään nimessä, kyllä meille tarjotaan! Olisi suorastaan loukkaus viedä niin varakkaille ihmisille viemisiä! Oli meillä sentään omat lakanat mukana, mutta jotenkin mua hävetti.

No, sitten kun menimme, niin tuo kohtelias työkaveri vaimoineen sanoi, että me olemme siitä rohkeita, että kutsumme itsemme kylään ja ei heidän tulisi koko kesänä tavattua ketään kun tykkäävät olla kahdestaan. Silloin lamppu syttyi päässäni.

Ruoatkin olivat (ihan oikein meille!) todella "halpaa" ruokaa, eikä mitään heidän normaaleja grilliherkkujaan.

Sen jälkeen mies ihmetteli, että jännä, ettei "Pena" ole vastannut enää hänelle kun yrittää pitää ihan vaan yhteyttä.

Vierailija
871/1164 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa että teillä käy vieraita!

Minun luonani ei ole pariin vuoteen käynyt ketään.

Tasan ei käy..

Voi, kunpa joskus saisi olla kotona ihan rauhassa!! 

Vierailija
872/1164 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kutsu heitä kylään.

Vierailija
873/1164 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tuollaista ongelmaa, mutta voisi alkaa juopottelemaan ja puhumaan kännissä hävyttömyyksiä tai aloittaa jonkin meluisan remonttityön tai suursiivouksen. Riippuen siitä seurasta josta haluaa eroon.

Vierailija
874/1164 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanukkaan tarjoaja kirjoitti:

Tää on mulle iso ongelma. Kun tietyt vieraat aina vaan viipyy ja viipyy, olen lopettanut heidän kutsumisen mun luokse. Olen etääntynyt heistä. Tapaamiset pidetään esimerkiksi kahvilassa, josta helposti pystyn lähteä pois. (Kun nämä istuisivat siellä tuntikausia) Mukavia ihmisiä, mutta olen kahden lapsen työssäkäyvä yh eikä aikaa vaan ole koko iltaa/yötä istua jossain.

Olen ihmetellyt, että eikö näille ihmisille ole opetettu käytöstapoja? Yleisesti kylässä ollaan 2-3 tuntia ellei erikseen sovita. Näin olen itse aina ajatellut.

Kerran jouduin eräille soittamaan poliisit, että hakevat pois.

Elettiin vuotta 2005, kun mulla oli vaivoina kaverukset "Pölkky & Välkky". Tykkäsivät rampata alvariinsa mun luona kylässä. Milloin molemmat, milloin tämä "Välkky" yksin. Useimmiten tämän jälkimmäisen mukaan. No eihän siinä muuta, mutta kun se heidän juttujensa taso. Aina ihan oudot jutut, mitkä olivat valheita ja puolitotuuksia tai muuta typerää. Sitten se oli aina jonkun henkilön haukkumista yms. Mua rupesi ottaa aina pattiin niitä kuunnellessa.

Eräänä päivänä olin yksin kotona, kun ovikello soi. Molemmat oli tulossa kylään ja puheen mölinä kuului oven läpi. Olin siinä, että ei helvetti, mä en jaksa niiden juttuja. Haluan olla tänään yksin omassa rauhassa. En avannut ovea.

He eivät uskoneet, etten ollut kotona, joten he jäivät siihen ovelle ja soittivat ovikelloa useamman kerran. Seisoivat siinä paikoillaan. Menin katsomaan ovisilmästä, niin näin heidän lähtevän ovelta pois. Mutta eivät poistuneet, vaan jäivät seisomaan porrastasanteelle. Siihen leiriytyivät ja jäivät odottamaan kotiin tuloani. "Välkky" alkoi jupisemaan, että missä se nyt oikein on ja alkoi puhua paskaa minusta. "Pölkky" siihen jotain sanoi, mutta se oli niin matalaa mutinaa, etten kuullut siitä mitään. No, sitten he alkoivat tupakoida ja kaljoitella siinä porrastasanteella. Sikailivat karistamalla tuhkaa ja läikyttämällä kaljaa lattialle.

Siinä kohtaa mulle riitti. Menin olohuoneeseen, otin kännykän ja soitin poliisille häiriköinnistä. Kesti kotvasen, kunnes poliisit tulivat ja veivät tyypit pois. Huokaisin helpotuksesta syvään.

Vierailija
875/1164 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun appivanhemmat haluavat aina viipyä yömyöhään vaikka itse haluaisin mennä nukkumaan tai valmistautua seuraavaan arkipäivään. Vaimon mielestä se on liikaa vaadittua heiltä lähteä jo n klo 20:00 koska asuvat niin kaukana (tunti menee ajaessa) ja heitä näkee niin harvoin (ennen koronaa 2-3 viikon välein)  ja vaimo ja hänen äitinsä puhuvat puhelimessa  joka päivä. 

Vierailija
876/1164 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olenkin aivan liian myöhässä, ap on aivan naurettava kynnysmatto. Tuossa tilanteessa en edes epäröisi vähän kylmempää asennetta. Rehellisesti itseäni ei edes kiinnostaisi päästää noin epäkohteliaita ihmisiä kyläilemään.

Vierailija
877/1164 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten oisi " Tuossa on viisi hirttä poikki antaa heittää tai heitetään, takas on tuleminen vasta ku osaatte lähtä hyvissä ajoin itse." Damalla tuuppaat kohti ovea. Ei kaikki tajua vihjailuja.

Vierailija
878/1164 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy, moneltakohan olisitte kotona, jos nyt lähtisitte.

Minulle on kerran sanottu noin, en vain tajunnut että se on lähtö merkki, joten kerroin oletetun kotimatkan ajan ja kellon ajan jolloin olisin kotona ja jatkoin kyläilyä.

Taidan olla tyhmä kun nyt vasta tätä ketjua lukiessani tajuan mitä tuo koodi-kieli tarkoittaa. Miksei voi vain puhua suoraan, niin että tyhmempikin tajuaa?

🙈

Nämä on ns. sosiaalisia vihjeitä. Mulla on elämässäni kaksi säännöllisesti hermojen menetystä aiheuttavaa ihmistä, jotka eivät näitä tajua sitten millään! Olen miettinyt pääni puhki, miten näille pitää sanoa olematta tyly, jollaisena moni kuitenkin suoruuden ottaa. Voisitko sinä auttaa? :D 

Esimerkkitapaus: asiakas tulee toimistolle tuomaan papereita, jotka eivät vaadi keskustelua tai toimenpiteitä. Tyyppi kuitenkin jää notkumaan, usein valehtelematta puoleksi tunniksi ja selittämään ummet lammet omista duuneistaan tai yleismaailmallisista asioista. Normaalin kohteliaan ajan (minuutti-pari) keskusteltuani saatan sanoa vaikka että no niin, pidän nyt lounastauon ja jatkan sitten töitäni. Siis kuka ei tajua siinä vaiheessa poistua toisen työpaikalta? Tämä tyyppi kävelee vaikka perässä keittiöön, katselee kun laitan safkojani ja jaarittelee aina vaan. Sitten mulla on lautanen kädessä, ja heitän näitä normaaleja keskustelun lopetusfraaseja, no niin, kiva, palataan, mulla on tässä nyt ruoka valmiina. Ei kun tyyppi vaan jäkittää eikä tajua lähteä! MITÄ IHMETTÄ tässä tilanteessa pitäisi sanoa?! En kerta kaikkiaan pysty sanomaan asiakkaalleni, aikuiselle ihmiselle, että nyt mene, ole hyvä, jotta saan syödä rauhassa! 

Vierailija
879/1164 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelta vieraat olisivat kotona,jos nyt lähtisivät

Vierailija
880/1164 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei herranjumala voi sanoa että kiitos kun kävitte nyt on aika poistua???