Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?

Vierailija
22.04.2018 |

Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!

Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".

Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.

Kommentit (1164)

Vierailija
901/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli joskus ketju, jossa oli aiheena perheen lähtölaulu vieraille ja mikä laulu kullakin perheellä oli. on hyvä laulaa aina sama laulu. Vieraat tietää, että kun perhe kokoontuu ovelle availemaan ääniänsä, että nyt on aika poistua. Aika monet häipyvät juoksujalkaa.

Tää kuulostaa hauskalta :D

Emme ole yhtään musikaalisesti lahjakkaita ihmisiä, mutta kyllähän tätä olisi hauska kokeilla, vaikka sinänsä tarvettakaan ei olisi.

Catcatin bye bye baby vai NSYNCin bye bye bye?

Jotain tämän tapaista

Vierailija
902/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko olla sukulaisia, sillä ei kai kukaan kaveri voi tuollatavoin jymähtää kenenkään kotiin. Jotain sukulaisia on oppinut sietämään (jos siis ovat tuollaisia pesiytyjiä) ja voi tuntea velvollisuudeksi kestää vierailuja. 

Mulla on kyllä kaveri joka ei millään meinaa saada itseään ulos ovesta vihjailuista huolimatta. Puhelunkin lopettaminen on yleensä yhtä tuskaa kun moneen kertaan pitää sanoa että nyt pitää oikeasti hei lopettaa. 😅 Oon oppinut olemaan vastaamatta jos on kiire ja en kyllä ole pahemmin kotiin kutsunut. Osaan kyllä sanoa että nyt pitää lopettaa tai lähteä, mutta kaikuu kuuroille korville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota, että nyt onkin mukava hetki ruveta katsomaan meidän Kanarialla ottamia kesälomavideoita!

Vierailija
904/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin vieraat jotka tulevat iltaisin käymään saa pois, kun sanoo, että nyt aletaan tehdä iltatoimia ja yöpuvut päälle. Mikä siinä on vaikeaa sanoa milloin tahansa, että nyt on muita hommia joten voitteko vieraat poistua?

Onko kukaan oikeasti niin uusavuton, ettei saa suutaan auki?

Vierailija
905/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli täti, jolla oli tapana kysyä:

”Moneltakohan vieraat ovat kotona, jos nyt lähtevät!”

Tämä toimi aina ja kukaan ei koskaan suuttunut, jokainen otti huumorilla.

Vierailija
906/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat laittautumaan ja vilkuilemaan kelloa ja toteat, että sun on kyllä nyt valitettavasti lähdettävä sinne ja sinne. Sit lähdet käymään vaikka lähikaupassa samalla oven avauksella kun vieraat lähtee.

Vierailija
907/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ilmoittavat että ovat tulossa sanon: Ihanaa kun tulette. Harmi että mun täytyy lähteä klo 15, on lääkäri/kampaaja/mikävaanmeno mutta ehdin kyllä keittämään nopeat kahvit.

14.45 sanon että nyt mun täytyy kyllä alkaa valmistautumaan lähtöön, tulettehan joskus paremmalla ajalla uudestaa. Nousen pöydästä ja korjaan kamat pois

Juuri näin, tämä on oikeasti toimiva, harmiton ja ihan kohteliaskin tapa toimia. Kannattaa räätälöidä valhe valmiiksi sekä vierailustaan viimetingassa ilmoittaville että yllätysvierailujen varalle. 

Ilmoittaville käy tuo, että "tervetuloa, joudun vaan valitettavasti lähtemään sit klo jotain" ja ilmoittamatta saapuville voi vaikka jättää kahvitkin keittämättä, jos "olin just lähdössä, että ehdin sinne" ja kenkää jalkaan vaan. Eri asia sitten, jos on koko perhe kotona. Silloin voi aina lapsella olla ripulitauti, nykyään flunssa koronan oirein tai sit alkaa olla aika mennä nukkumaan, iltapuuhiin, ruoanlaittoon "huos pakko lähteä käymään hakeen kaupasta just se pakollinen juttu".

"Puhelin on ollut äänettömällä, en ole huomannut viestejäsi ja puheluitasi"

Vierailija
908/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kuitenkin miettiä sitä onko oikeasti jokin meno vai "vain muka meno."

Jälkimmäinen vaihtoehto on siinä mielessä huono jos se ei ole totta. Voi käydä niin, että vieras saa tämän"muka jutun" jotenkin tietoonsa.

Vierailija
909/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alat laittautumaan ja vilkuilemaan kelloa ja toteat, että sun on kyllä nyt valitettavasti lähdettävä sinne ja sinne. Sit lähdet käymään vaikka lähikaupassa samalla oven avauksella kun vieraat lähtee.

Miksi moinen teatteri? Toteaa vain että kyllä teidän on nyt aika lähteä.

Vierailija
910/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monilla ihme tuttuja kun pitää keksiä sitä, tätä ja vielä tuota teatteria, että saa ihmiset lähtemään omasta kodistaan! Koettakaa nyt opetella edes ystävällisen jämäkkyyden alkeet niin säästytte monelta aivan turhalta huolelta.

Vierailija
911/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäaikana voi käyttää vaikkapa seuraavaa tekosyytä: olen ilmoittautunut yhteen webinaariin ja se alkaa vartin päästä. Ei tarvitse esittää lähtevänsä kotoa, riittää että kaivaa läppärin tai tabletin esiin ja laittaa luurit korville. 

Vierailija
912/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vieraat ovat seuraavan kerran tulossa, ota ihan asiallisesti puheeksi, että heidän vierailunsa tuppaavat kestämään niin pitkään, että isäntäväen elämänrytmi menee niistä sekaisin. Sano, että nyt otetaan uusi tyyli ja sovitaan jo tullessa lähtöaika. Sitten siitä täytyy muistuttaa noin varttia ennen kuin lähtöaika tulee täyteen. Jos eivät vieläkään ala tehdä lähtöä, täytyy sen takarajan tullessa sanoa: nyt sitten tämä vierailu päättyy kuten jo alussa sovimme. Jos eivät liikahda siirtyäkseen ovelle, nouse ylös ja pyydä vieraita myös nousemaan. Ota sitten varmemnan vakuudeksi vieraiden nokkatyypin käsivarresta kiinni ja ihan ohjaa ulos. Voi tulla alkuun jälkipuhetta, mutta kun tuon muutaman kerran toistaa, homma alkaa pelittää ihan eri tavalla ja usko pois, välit paranevat. Koettu on!

Vierailija
913/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

” Ai kiva ku tulit mä just ajattelinki sua… tuu sisää ehitää just ja just juomaa kahvit ja sit mun pitääki lähtee hammaslääkärii… juu älä ota kenkii turhaa vek. ”

Vierailija
914/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

” Ai sinä taas, mä just ajattelinki sua…. Tuu sisää vaa eikai sua haittaa et mul on korona? ”

Vierailija
915/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet pois ja ala runkkaamaan niin kyllä ne lähtee :D 

Vierailija
916/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauppaan ja lasku puoleksi maksetaan, tai jos on hommia niin töihin vaan esim lumihommia. Itsellä ei oo tuota ongelmaa ja nyt varsinkaan koska korona aika, ei yhtään ylimääräistä kotiin

Vierailija
917/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa ne muutkin kuin sukulaiset kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko olla sukulaisia, sillä ei kai kukaan kaveri voi tuollatavoin jymähtää kenenkään kotiin. Jotain sukulaisia on oppinut sietämään (jos siis ovat tuollaisia pesiytyjiä) ja voi tuntea velvollisuudeksi kestää vierailuja. 

Mulla on kyllä kaveri joka ei millään meinaa saada itseään ulos ovesta vihjailuista huolimatta. Puhelunkin lopettaminen on yleensä yhtä tuskaa kun moneen kertaan pitää sanoa että nyt pitää oikeasti hei lopettaa. 😅 Oon oppinut olemaan vastaamatta jos on kiire ja en kyllä ole pahemmin kotiin kutsunut. Osaan kyllä sanoa että nyt pitää lopettaa tai lähteä, mutta kaikuu kuuroille korville.

Olet kyllä itsekin ihan yhtä tyhmä. Katsos ,kun puhelimessa on sellainen nappi ,josta voi lopettaa puhelun.

Vierailija
918/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kuitenkin miettiä sitä onko oikeasti jokin meno vai "vain muka meno."

Jälkimmäinen vaihtoehto on siinä mielessä huono jos se ei ole totta. Voi käydä niin, että vieras saa tämän"muka jutun" jotenkin tietoonsa.

Mitä väliä, jos on niin tyhmä, että änkee väkisin kylään.

Vierailija
919/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh, itse varmaan olen yleensä tuollainen vieras. Eikö muka olisi tökeröä vieraan lähteä sillä sekunilla, kun emäntä vihjaa ensimmäisen kerran lähdöstä? Minusta on vaikeaa vaan lähteä pois kylästä, koska viihdyn ystävieni luona ja itse ainakin tulen tosi surulliseksi aina omien vieraideni lähtiessä pois. Toivon omien ystävieni suhtautuvan pitkiin vierailuihin samalla tavalla kuin minä eikä tällä teidän tyylillä.. Kai omat ystäväni sanoisivat suoraan, että vierailen liian pitkään jos tuntevat oikeasti niin? :/

Tuota kutsutaan läheisriippuvaisuudeksi ja takertumiseksi.

Vierailija
920/1164 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on vaikeaa toisten luona vierailut. Osaan olla aina liian kotoisissa tunnelmissa ja viihtyisin kylässä pitkäänkin. Ja mua varten ei siis tarvitse mitään passata, pidän vaan niistä ihmisistä kenen luona kyläilen ja nautin sosiaalisista kontakteista. Yleensä osaan aika hyvin lukea toista ihmistä ja nopeasti tajuan, että nyt kai olisi hyvä hetki häippästä. Stressaan siksi kyläilyä enkä usein enää tee sitä, koska en halua olla kellekään riesa.