Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?
Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!
Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".
Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.
Kommentit (1164)
Tai sitten toisinpäin. Itse olet juonut ne pakolliset kahvit santsikuppeineen,syönyt munkit ja kysellyt kuulumiset. Aikaa on mennyt kylässä kolmisen tuntia, alat liikennehtimään siihe malliin että lähtisit kotia... Sitten perheen pirttihirmu kertoo että on luvannut perheen ainokaiselle että kiltti täti katsoo pienokaisen kanssa jonkun kolmen tunnin lasten elokuvan 🙄Sinne vaan peremmälle kamariin istumaan kovalle penkille ja dvd päälle. Nouuuuu....
Sanot miehelle että mennään ukko nukkumaan niin vieraatki pääsee kotiin
Sanot jo ennen heidän tuloa, että on joku menoheidän käynnin jälkeen.
"meidän pitäisi mennä nukkumaan puolen tunnin päästä ja sitä ennen suihkuun, oli tosi kiva kun kävitte ja oli mukava jutella, tavataan sitten toiste paremmalla ajalla!" tämän sanottuasi joko sinä tai isäntä lähtee eteiseen, ottaa vieraiden takit ja tarjoaa niitä puettavaksi.
Mä menin teininä ihan pokkana sänkyyn nukkumaan. Ja oli kellon aika mikä hyvänsä. Uuvuttava seura väsyttää ja nukahdan samantien :")
"Noniin, ei ole pakko mennä kotiin, mutta ette voi jäädä tännekään. Kiitos vierailusta, nyt haluan olla yksin."
Vierailija kirjoitti:
Hah! Meidän perheen vierailua varten oli ilmiselvästi mietitty taktiikka miten meidät saa lähtemään mahdollisimman nopeasti pois.
Tapahtuneesta on jo vuosia aikaa, kyseessä oli lapsuuden/nuoruuden aikainen paras ystävä joka oli myös puolisolleni tuttu, ei oltu nähty pitkään aikaan ja kysyin häneltä viestitse kävisikö jos tulisimme x viikonloppuna käymään? vastaus viipyi useita päiviä, mutta kävi kuulemma tulla. Minä ilmoitin että tosi kiva, tulemme klo 13 jos käy, tämä kävi. Meiltä oli parin tunnin ajomatka ystävän ja puolisonsa kotiin, ilmoitin puoli tuntia ennenkuin olisimme perillä, vastaus oli, emme ole kotona, tullaan ehkä tunnin päästä.. No, kuluteltiin aikaa ajelemalla pidempää reittiä perille. Perillä juttu luisti kivasti puolin ja toisin, katseltiin heidän uutta taloaan ja juotiin kahvit, tämän jälkeen meille ilmoitettiin että heidän täytyy alkaa kohta valmistautumaan synttärijuhliin mihin heidät on kutsuttu illaksi. Tuli kyllä selväksi että oli etukäteen suunniteltu taktiikka ja tuskin oli juhlia, kai niistä olisi voinut mainita ja sanoa että kyseinen ajankohta ei käy meidän vierailulle, emme muutenkaan olisi jääneet "asumaan" mutta olisi ollut kiva vaihtaa kuulumisia vähän pidempään. Ei tuon jälkeen olla "tuppauduttu" sen verran hölmö fiilis jäi tuosta vierailusta..
On ylipäätään sietämätöntä kutsua itsensä toiselle kylään! Jos haluaa tavata toisen, niin silloin kutsuu sen itse luokseen tai vaikka kahvilaan.
"kysyin häneltä viestitse kävisikö jos tulisimme x viikonloppuna käymään? vastaus viipyi useita päiviä," - eikö tämä oli jo selkeä vastaus?
Tästä syystä en ota arkisin vieraita vastaan ja viikonloppuisin/vapaalla sovin tapaamiset leikkipuistoon (josta ei kävellä meille kylään) tapaan "nähdään xx puistossa klo 10 niin ehditään leikkiä se 2h ennen kuin lähdemme lounaall" ja sitten kun lähdemme puistosta klo 12 niin sanon että oli kiva tavata ja nähdään taas ensi kuussa, heippa! (meille ei voi tulla lounaalle vaan jatkamme sitten toisella kertaa leikkejä, kiitos hei)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuli mieleen bisnesidea eli kun vieraat ei tajua lähteä niin voi kutsua paikalle vieraiden karkoituspalvelun. Eli jossain vaiheessa iltaa paikalle saapuu yllärivieraaksi "naapurin seppo tai seija" joka olemuksellaan, jutuillaan ja tarvittaessa hajullaan karkoittaa sitkeämmänkin normivieraan.
Ei jumaliste, tämä on niin hieno idea että voisin tilata Sepon/Seijan joskus ihan muuten vain kylään tylsää iltaa piristämään :D
Pahkasika-lehdessä aikoinaan oli tämäntyyppinen idea. Jostain palvelusta sai tilata ylimääräisen vieraan örveltämään ja säikäyttämään pitkään viipyvät sukulaiset tai vieraat. Juho Juntunen oli piirtänyt mainiot kuvat.
Vierailija kirjoitti:
Kysy, moneltakohan olisitte kotona, jos nyt lähtisitte.
Jippii! 50. kerta! Nyt tuuletetaaaan!
Kysy, että moneltakohan olisitte täällä toisen kerran, jos nyt älyäisitte lähteä.
Tää on mulle iso ongelma. Kun tietyt vieraat aina vaan viipyy ja viipyy, olen lopettanut heidän kutsumisen mun luokse. Olen etääntynyt heistä. Tapaamiset pidetään esimerkiksi kahvilassa, josta helposti pystyn lähteä pois. (Kun nämä istuisivat siellä tuntikausia) Mukavia ihmisiä, mutta olen kahden lapsen työssäkäyvä yh eikä aikaa vaan ole koko iltaa/yötä istua jossain.
Olen ihmetellyt, että eikö näille ihmisille ole opetettu käytöstapoja? Yleisesti kylässä ollaan 2-3 tuntia ellei erikseen sovita. Näin olen itse aina ajatellut.
Lisään vielä, että yksi tällainen viipyilijä ei kuitenkaan koskaan kutsu minua omaan kotiinsa. Jos ehdotan, että voisin piipahtaa hänen luona, niin hän aina sanoo, että ei mun luona, kivempi sun tai jossain ulkona. En ole koskaan känyt hänen luonaan.
Kerran yksi ihminen jolle esittelin asuntoani jäi istumaan ja paasaamaan. Siis täysin vieras.
Oli outo fiilis kyllä. Sanoin että nyt alan laittamaan ruokaa ja aloin. Älysi siitä sitten häipyä..
Jos ei lähde, sanoo että lähtekää jo nykimään! Ei ainakaan tee mieli kutsua uudestaan.
Entisellä miehellä oli tuohon keino. Sammui sohvalle, tai sitten "sammui" eli teeskenteli sammunutta. Mutta kappas, kaveripiiri oli vähän sellaista, ettei se aina estänyt vieraita jäämästä. Useimmiten kyllä.
Jos sattuu olemaan koira niin lähdet viemään sitä ulos ja sanot että voit saattaa samalla autolle, bussipysäkille tms. Toimii aina!
- Kissavihaajiin tepsii kissa tai useampi kissa. Kissavihaajat tuntevat olonsa epämukavaksi, kun isäntäväen kissa rojahtaa vieraan syliin tai hyppää päälle. Ja aina on parempi, jos lemmikistä lähtee paljon karvaa.
- Kuolaava, nuoleva ja piereskelevä koira. Vaihtoehtoisesti hyppivä ja haukkuva tai muriseva koira.
- Ahneille vieraille tepsii, kun lopetat kahvitarjoilun ja ruokatarjoilun. Isäntäväen buffetruokailu on päättynyt ja kahvila on laitettu kiinni. Ruoka- ja juomahanat äkkiä kiinni, ei loputtomia tarjoiluja.
- Kitise, marise ja valita vieraille koko ajan liian pitkään viipyvistä vieraista.
- Arvostele, juoruile ja hauku ihmisiä mahdollisimman paljon. Keksi, sepitä ja liioittele tarinoita. Näin liian pitkään viipyvät vieraat ajattelevat, että heistäkin tulee jatkossa juoruilun ja haukkumisen kohteita.
- Haukottele, röyhtäile ja piereskele vieraitten aikana.
- Kerro, että vieraiden pitää nyt lähteä. Teidän isäntäväki menee pian nukkumaan, koska teillä on huomenna aikainen herätys.
- Ala puhua vieraille sairauksista, kolotuksista, säryistä ja vaivoista. Keksi särkyjä, sairauksia ja vaivoja ja liioittele. Sairauskertomusten kuuntelu saa vauhtia vieraisiin!
- Keskeytä vieraan puhe ja puhu röyhkeästi päälle. Älä kuuntele vieraita, vaan vaihda toistuvasti ja nopeasti puheenaiheita.