Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?
Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!
Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".
Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.
Kommentit (1164)
Kokeile näitä
-pitää vielä ehtiä käydä lenkillä
-pitäisi käydä kaupassa
-(koiran omistajille) pitäähän sitä koiraakin ulkoiluttaa vielä tänään.
-mites pitkää aattelitte olla täällä?
-(vanhemmille)lapsien/lapsen nukkumaanmeno aika lähestyy:)
Ja muita tälläisiä niin useimmiten(jos löytyy jotain tapoja) niin ymmärtävät,että olevat viipyneet kauan.
Mä olen kerran soittanut taksin yhdelle pariskunnalle ja vienyt ne sinne taksille.
Tosin tää oli vähän eri kuvio. Kyseessä oli rouveliini, joka aina tarpeeksi alkomahoolia juotuaan alkoi ikäväksi. Milloin kenellekin, mutta sillä kertaa ikäväkseen minulle, joka satuin olemaan emäntä ja siis kotonani. Minulle saa olla monella tapaa ikävä ja kestän sen, mutta kun hän alkoi arvostelemaan aikuisia lapsiani ja siitä miten olen heidät kasvattanut (ihan väärin, kun lopputulos on niin huono), ilmoitin, että nyt meidän ilta on varmaan lopuillaan, ja soitan teille auton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun veli kerran lupas viedä mut autolla yhteen paikkaan.
Se vaan istui ja istui eikä lähtenyt mutta kun laitoin takin päälle ja kumisaappaat jalkaan ja seisoin kynnyksellä, se totes:. " ai sää oot lähdössä".
Se nousi ja lähti autolle.
Pointti oli siis ne eleet ja teot kun pelkkä puhe ei auttanut.Aivan, mutta miten konkreettisesti heität vieraat ulos kotoasi? Tuot takin syliin ja kengät eteen?
Täytyy keksiä sopivat konstit. Teot ja eleet jotka vieraat tajuavat että pitäsköhän lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile näitä
-pitäisi käydä kaupassa
-(vanhemmille)lapsien/lapsen nukkumaanmeno aika lähestyy:)Ja muita tälläisiä niin useimmiten(jos löytyy jotain tapoja) niin ymmärtävät,että olevat viipyneet kauan.
Eivät ymmärrä! Näitä on yritetty käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile näitä
-pitäisi käydä kaupassa
-(vanhemmille)lapsien/lapsen nukkumaanmeno aika lähestyy:)Ja muita tälläisiä niin useimmiten(jos löytyy jotain tapoja) niin ymmärtävät,että olevat viipyneet kauan.
Huokaus. Juuri sitähän täällä on kerrottu, että mikään tälläinen, joka normaalille ihmiselle olisi vahva signaali ymmärtää, että vierailu on loppu, ei näille ihmisille ole mikään vihje edes.o
- joo käy vaan lenkillä, me ootellaan täällä
- joo käy vaan kaupassa, me ootellaan täällä
- ei sitä tartte, on tottunut olemaan pitkiäkin aikoja yksin
- hehheee naurua, eihän meillä mitään kiirettä ole tai aikatauluja!
- on lapsenvahti/osaa ne itsekin nukkumaan mennä
Eli useimmiten ei oikein meinaa löytyä tapoja eivätkä ymmärrä, että ovat viipyneet liian kauan. Eli joo, on vaan oltava joko ilkeä tai alettava tuomaan niitä takkeja ja selästä työnnettävä ovelle päin.
Isäntäväki vois alkaa koota tiskejä ja ryhtyä iltapuuhiin.
Luulis sitten tajuavan jo
Vierailija kirjoitti:
Luulis sitten tajuavan jo
Ei toimi. Aloitus ei ole mikään provo. Tämä vieraiden saaminen pois kotoa on ihan oikeasti todella hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulis sitten tajuavan joEi toimi. Aloitus ei ole mikään provo. Tämä vieraiden saaminen pois kotoa on ihan oikeasti todella hankalaa.
Sanot suoraan, että nyt haluat jo omiin oloihisi. Turhaan kiusaat itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulis sitten tajuavan joEi toimi. Aloitus ei ole mikään provo. Tämä vieraiden saaminen pois kotoa on ihan oikeasti todella hankalaa.
Täällä oli yksi, joka myönsi, että ei ota vinkkejä vastaan, koska itse ei halua vieraiden lähtevän ja viihtyy ystäviensä seurassa. Ei tuntunut näkevän tässä mitään ongelmaa, vaan omasta mielestään seurustelu, jossa vinkitellään lähdöstä, mutta vinkkejä ei vaariteta, on ihan normaalia ja ok.
Olisi todella mielenkiintoista tietää, onko tämä näiden roikkuvien vierailijoiden motiivi yleensäkin vai mistä ihmeestä tässä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile näitä
-pitäisi käydä kaupassa
Eivät ymmärrä! Näitä on yritetty käyttää.
Joo, no mä odotan täällä/ käydään samalla kaupassa kun käytetään koiraa/ ei täs mitään kiirettä oo, iltahan on vasta nuori/ joo kiva käydä lenkillä yhdessä jne jne...
Ei kai mitään ongelmaa oliskaan jos nuo auttais, toiset ei vaan tajua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot suoraan, että nyt haluat jo omiin oloihisi. Turhaan kiusaat itseäsi.
Olen sanonut vieraille, että haluamme jo rauhoittua oman perheen kesken. On vain hirveän ikävää sanoa kauempaa tulleelle vieraalle, että hänestä haluaisi jo päästä eroon. Ilmeisesti vieraat eivät tätä koe yhtä ikävänä, mutta itselle päällimmäiseksi tunteeksi näistä kyläilyistä jää näiden hankalien lähtöjen takia usein kurja olo.
Vierailija kirjoitti:
Kysy, koskahan vieraat ois kotona jos nyt heti lähtis ?
Tätä vanhaa vitsiä en ole koskaan käsittänyt, ei kai kukaan ottaisi tuollaista tosissaan?
Kysymyksessä on ilmeisesti ap:n omat tai puolison vanhemmat, jotka eivät miellä olevansa vieraita ja kylässä. Ap:n mielestä ovat. Tässä se ristiriita.
Kerro tulleesi uskoon ja että pidät raamattupiiriä juurikin tälle valitsemallesi pariskunnalle.
Kerro myöskin opetelleesi akupunktiota, jota olet päättänyt testata juurikin näihin ystäviin sillä neulojen on saatava vaikuttaa mahdollisimman pitkään.
Jätätte heidät teille piikkeineen rauhottumaan ja kipaisette pitsalle.
Laita soimaan nonstoppina Martti Servoa ja ota lähtiessä sulakkeet pois, koska hoidon tulee vaikuttaa pimeässä.
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksessä on ilmeisesti ap:n omat tai puolison vanhemmat, jotka eivät miellä olevansa vieraita ja kylässä. Ap:n mielestä ovat. Tässä se ristiriita.
Jostain tämäntyyppisestä jutusta olen itsekin arvellut tässä olevan kyse, kun vieraat käyttäytyvät meillä näin. En silti oikein tiedä, voiko asiaa ratkaista mitenkään hirveän tyydyttävällä tavalla.
Olisko tässä kyse siitä, että toisille on luontevaa vaikkapa siivota tai puuhastella muuta kun on vieraita, joten eivät ymmärrä kylässäkään sitä vinkiksi poistua. (mulle tulee epä-tervetullut olo jos mut kutsutaan kylään ja emäntä siivoilee ja puuhailee ja välillä huutelee kuulumisia.)
Toisille on ok vieraitten kans katsoa tv:tä tai leffaa, olla tietokoneella, näprätä puhelinta, kun taas moni ymmärtää nuo vinkiksi poistua.
Toisia ei niin haittaa jos lapset valvoo myöhään tai sit he vaan laittaa lapset nukkumaan ja jatkaa juttua vieraitten kans, eivät kylässä ymmärrä sitä vinkiksi poistua, kun aletaan puhua lasten nukkumaanmenosta.
Toisia ei haittaa jättää ihmisiä kotiinsa kun ovat itse jossain käymässä, eivät siis ymmärrä lähteä jos joku alkaa puhua kauppaan lähdöstä.
Esim toisissa paikossa käsketään itse etsimään muki ja hakemaan kahvia keittimestä, toisissa paikoissa se olis törkeää mennä itse kaapeille ja hakemaan kahvia.
Pitäisi ymmärtää että ihmisillä on erilaisia tapoja ja kaikki ei ole niin tuttavallisia, pitää vähän yrittää lukea rivien välistä.
Vierailija kirjoitti:
Olisko tässä kyse siitä, että toisille on luontevaa vaikkapa siivota tai puuhastella muuta kun on vieraita, joten eivät ymmärrä kylässäkään sitä vinkiksi poistua. (mulle tulee epä-tervetullut olo jos mut kutsutaan kylään ja emäntä siivoilee ja puuhailee ja välillä huutelee kuulumisia.)
Toisille on ok vieraitten kans katsoa tv:tä tai leffaa, olla tietokoneella, näprätä puhelinta, kun taas moni ymmärtää nuo vinkiksi poistua.
Toisia ei niin haittaa jos lapset valvoo myöhään tai sit he vaan laittaa lapset nukkumaan ja jatkaa juttua vieraitten kans, eivät kylässä ymmärrä sitä vinkiksi poistua, kun aletaan puhua lasten nukkumaanmenosta.
Toisia ei haittaa jättää ihmisiä kotiinsa kun ovat itse jossain käymässä, eivät siis ymmärrä lähteä jos joku alkaa puhua kauppaan lähdöstä.
Esim toisissa paikossa käsketään itse etsimään muki ja hakemaan kahvia keittimestä, toisissa paikoissa se olis törkeää mennä itse kaapeille ja hakemaan kahvia.
Pitäisi ymmärtää että ihmisillä on erilaisia tapoja ja kaikki ei ole niin tuttavallisia, pitää vähän yrittää lukea rivien välistä.
Niin ja onhan se vieraana ihan eri asia istua kyläpaikassa valmiiseen pöytään, kun isäntäväen edustajana pitää tunti toisensa jälkeen huolta siitä, että vierailla on kylässä kaikki hyvin. Isännän tai emännän rooli väsyttää aivan eri tavalla kuin vierailijan osa. Siksi vieraiden pitäisikin ymmärtää ajoissa lähteä, ettei kestitseminen ala muuttua väkinäiseksi.
Näyttelijä Jeremy Irons kertoi tv:ssä, olleensa jossain Tiibetissä tai Nepalissa ja kuninkaan tms sisar järjesti että Irons voi vierailla ylhäisyyden luona.
Vieraille tarjottiin teetä jossa oli voita. Jossain vaiheessa kuningas alkoi piereskelemään, mutta Irons ei tiennyt mitä on meininki. Sisko sitten ehdotti että lähdetään. Myöhemmin hän kertoi että pierentä oli juuri merkki, jolloin vieraiden on aika lähteä.