Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?
Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!
Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".
Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.
Kommentit (1164)
Vierailija kirjoitti:
Auttoi kummasti ongelmaan kun olikello meni rikki. Enkä sitten saanut sitä pikapuoliin korjatuksi. Jonkin ajan kuluttua huomasin että oli aika rauhallista. Kun joku ihmetteli etten ollut avannut ovea, kerroin syyn ja vastededs pyysin soittamaan kun tulevat. Puhelimessa helppo keksiä syy miksi nyt juuri ei sovi.
Taitaapa jäädä korjaamatta kokonaan.
Ehkei vinkki sovi kaikille, täällä toimii...
Joo ihan hyvä vinkki jos ei halua yllätysvieraita eikä viitsi päin naamaa sanoa että nyt ei käy, mutta ap:n ongelmaan tuo ei auta, ap on itse kyllä kutsunut vieraat, mutta kun nämä vieraat eivät ymmärrä lähteä kotiin, vaikka vähän on jo yrittänyt vihjata että on jo myöhä..
Minulla(kin) on tällainen kaveri. Haluaisi nähdä koko ajan. Kun ilmoitan, että olen esim. tänään kiireinen niin heti alkaa tenttaaminen miksi ja "entä huomenna tai sitten ylihuomenna? Viikonloppuna?". Ei auta kaupungilla tapaaminen, koska koittaa senkin jälkeen vielä tunkea kotiini kahville. Saattaa ilmestyä yhtäkkiä kutsumatta takapihalle tai oven taakse. Jos suostun tapaamaan niin ei lähde kulumallakaan. Jauhaa samoja miesongelmiaan tuntitolkulla, eikä mistään muusta pysty juttelemaan. Syyllistää, kun hänellä ei ole mitään tekemistä kotona ja miksi minun pitäisi viettää aikaa perheeni kanssa. Ennen lähtöään tivaa vielä, että koska nähdään seuraavan kerran. Voitte arvata kuinka usein haluan tällaisen takiaisen kanssa viettää aikaa...
Meillä on käynyt muutaman (lapsettoman) kaveripariskunnan kanssa niin, että kun ollaan kutsuttu viikonloppuna kylään kahville tai vaikka leffaa katsomaan, niin vierailla onkin kaljapussit tai viinipullot mukanaan ja ilmeisesti olisivatkin istumassa iltaa aamuun asti. Minä olen kyllä siinä klo. 11 maissa sanonut, että menen nyt nukkumaan, kun aamulla lapset herättää aikaisin. Mies on jäänyt vielä pariksi tunniksi juttelemaan, mutta lopulta hän on joutunut lähettämään vieraat kotiin, kun eivät he ole itse näyttäneet minkäänlaista merkkiä kotiinlähdöstä. Lapsellisten vieraiden kanssa ei ole ollut tätä ongelmaa ;)
Ongelman ydin on siinä että vieraat viihtyvät liian hyvin. Yritä saada heidän olonsa niin ei-mukavaksi kuin kohteliaisuuden rajoissa voi. Ilmoitat ääneen että iltatouhut alkaa ja talo rauhoittuu. Lopetat kaiken tarjoilun, kahvit sun muut. Laitat keneltäkään mitään kysymättä television kiinni, musiikin yms muut pois. Keräät lasten lelut pois. Laita valoja vähemmälle ja haukottele maireasti. Älä istahda enää alas juttelemaan...Poista kaikki virikkeet mitä vaan keksit.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama ongelma meillä! Meillä ”piipahtaa” jatkuvasti kaveriperheitä ja serkkuja ja muita, joille on varmaan kymmeniä kertoja painotettu, että ovat kyllä lämpimästi tervetulleita käymään esim arkisin, mutta meillä lapset menevät nukkumaan klo 20 ja ihan viimeistään siihen mennessä on lähdettävä kotiin. Mutta kun ei. Nämä samat ihmiset pitää melkeinpä heittää ulos talosta kun ystävälliset vihjailut ja muistutukset eivät mene perille. Juuri pari päivää sitten sanoin vieraille klo 19.30, että nyt meidän lapsilla on aika mennä kylpyyn ja iltapalalle ja nukkumaan. Että nähdään sitten taas vaikka ensi viikolla joku päivä. Vein lapset pesulle ja sieltä tultuamme nämä vieraat olivat antaneet omien lastensa aloittaa legonrakennuksen lasten huoneessa. Kun ”ei heillä ole niin kiire kotiin kun heidän lapsensa eivät ole päiväkodissa eikä tarvitse aamulla herättää - laita ihan rauhassa vaan teidän lapset sänkyyn”. No milläs laitat kun toiset samanikäiset lapset leikkivät samassa huoneessa. Aika harva lapsi malttaa rauhoittua nukkumaan kun on leikkikaverit paikalla. Vasta kun kolmannen kerran sanoin että tämän päivän vierailut on nyt vierailtu, alkoivat pikkuhiljaa tehdä lähtöä, silti siinä kesti vielä lähemmäs tunnin kun piti tehdä sitä ja tätä. Ja asuvat siis parin kilometrin päässä.
Teillä on huonosti kasvatetut lapset, jos he eivät tottele teitä vanhempia. Kyllä meillä lapset tekevät aina niin kuin me aikuiset käskemme heidän tehdä eli he menevät nukkumaan jos heidän käskee menemään nukkumaan vaikka kaikki muut maailman lapset jäisivät leikkimään.
Pitää vilkuilla kelloa ja todeta, että tuholaistorjuja on näköjään myöhässä, kun on ongelmia noiden luteiden kanssa.
Keksit valkoisen valheen siitä, kuinka teidän on nyt lähdettävä heti sinne ja sinne, että tämän takia on aika lopetella tämä vierailu tältä päivältä.
Antakaa lapsillenne piiskaa! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama ongelma meillä! Meillä ”piipahtaa” jatkuvasti kaveriperheitä ja serkkuja ja muita, joille on varmaan kymmeniä kertoja painotettu, että ovat kyllä lämpimästi tervetulleita käymään esim arkisin, mutta meillä lapset menevät nukkumaan klo 20 ja ihan viimeistään siihen mennessä on lähdettävä kotiin. Mutta kun ei. Nämä samat ihmiset pitää melkeinpä heittää ulos talosta kun ystävälliset vihjailut ja muistutukset eivät mene perille. Juuri pari päivää sitten sanoin vieraille klo 19.30, että nyt meidän lapsilla on aika mennä kylpyyn ja iltapalalle ja nukkumaan. Että nähdään sitten taas vaikka ensi viikolla joku päivä. Vein lapset pesulle ja sieltä tultuamme nämä vieraat olivat antaneet omien lastensa aloittaa legonrakennuksen lasten huoneessa. Kun ”ei heillä ole niin kiire kotiin kun heidän lapsensa eivät ole päiväkodissa eikä tarvitse aamulla herättää - laita ihan rauhassa vaan teidän lapset sänkyyn”. No milläs laitat kun toiset samanikäiset lapset leikkivät samassa huoneessa. Aika harva lapsi malttaa rauhoittua nukkumaan kun on leikkikaverit paikalla. Vasta kun kolmannen kerran sanoin että tämän päivän vierailut on nyt vierailtu, alkoivat pikkuhiljaa tehdä lähtöä, silti siinä kesti vielä lähemmäs tunnin kun piti tehdä sitä ja tätä. Ja asuvat siis parin kilometrin päässä.
Teillä on huonosti kasvatetut lapset, jos he eivät tottele teitä vanhempia. Kyllä meillä lapset tekevät aina niin kuin me aikuiset käskemme heidän tehdä eli he menevät nukkumaan jos heidän käskee menemään nukkumaan vaikka kaikki muut maailman lapset jäisivät leikkimään.
Ankeaa besserwisseröintiä! 👎
Vierailija kirjoitti:
Mun yksi sukulaispariskunta ei suostunut lähtemään kotiin, vaikka me mentiin miehen kanssa jo makuuhuoneeseen nukkumaan ja kello oli jotain 1 yöllä. Miehellä aamuvuoro seuraavana päivänä, josta heille kerroimme, mutta ei. Menimme sitten nukkumaan. Sitten lähtivät.
Mitähän tuolla oikein on tapahtunut. Eivät suostuneet lähtemään, vaikka mentiin nukkumaan. Mentiin nukkumaan, sitten lähtivät.
Monessa tapauksessa taitaa olla niin, että isäntäväki antaa lieviä viittauksia siitä, että olisi kotiinlähdön aika, mutta ei osaa sanoa asiaa suoraan. Ja sitten itketään täällä.
Voisin kuvitella, että näin kävisi yhden ystäväni kanssa. Seurustelisi mukavia ja yhtäkkiä vain katoaisi toiseen huoneeseen nukkumaan mitään ilmoittamatta. Jostain olisi pitänyt vain telepaattisesti tietää että on lähdön aika 😂
En ymmärrä miksi niin monet suosittelevat tuota "jos lähtisit nyt, moneltako olisit kotona". Mielestäni ihan käsittämätön kysymys, eikä tuota välttämättä ymmärtäisi lähtövihjaukseksi jos ei ennestään tietäisi.
Itse inhoan näitä vihjausleikkejä joissa kumpikaan, vieras tai vierailtava, ei halua pahoittaa toisen mieltä ja sitten vaan arvaillaan mitä se toinen nyt oikeasti haluaa. Pakenen paikalta tökerösti mahdollisimman pian 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun yksi sukulaispariskunta ei suostunut lähtemään kotiin, vaikka me mentiin miehen kanssa jo makuuhuoneeseen nukkumaan ja kello oli jotain 1 yöllä. Miehellä aamuvuoro seuraavana päivänä, josta heille kerroimme, mutta ei. Menimme sitten nukkumaan. Sitten lähtivät.
Mitähän tuolla oikein on tapahtunut. Eivät suostuneet lähtemään, vaikka mentiin nukkumaan. Mentiin nukkumaan, sitten lähtivät.
Monessa tapauksessa taitaa olla niin, että isäntäväki antaa lieviä viittauksia siitä, että olisi kotiinlähdön aika, mutta ei osaa sanoa asiaa suoraan. Ja sitten itketään täällä.
Voisin kuvitella, että näin kävisi yhden ystäväni kanssa. Seurustelisi mukavia ja yhtäkkiä vain katoaisi toiseen huoneeseen nukkumaan mitään ilmoittamatta. Jostain olisi pitänyt vain telepaattisesti tietää että on lähdön aika 😂
En ymmärrä miksi niin monet suosittelevat tuota "jos lähtisit nyt, moneltako olisit kotona". Mielestäni ihan käsittämätön kysymys, eikä tuota välttämättä ymmärtäisi lähtövihjaukseksi jos ei ennestään tietäisi.
Itse inhoan näitä vihjausleikkejä joissa kumpikaan, vieras tai vierailtava, ei halua pahoittaa toisen mieltä ja sitten vaan arvaillaan mitä se toinen nyt oikeasti haluaa. Pakenen paikalta tökerösti mahdollisimman pian 😁
Oletko tämä sama henkilö, joka aiemmin tässä ketjussa ilmoitti, ettei isäntäväen vihjailuista huolimatta lähde pois, koska kylässä on niin kivaa? Ellet ole, niin teillä molemmilla on sosiaalisissa taidoissa yhtä lailla pahasti häikkää.
Ihanko oikeasti ei muka ihmiset tajua, jos sanoo että on aikainen herätys tai pitää kohta lähteä suihkuun ja muihin iltatoimiin, tai että kohta täytyy laittaa lapset nukkumaan, noissa edellämainituissa on aika suoraan ilmaistu että vieraat voisi lähteä kotiin.
Tai ihan ilman noita edellisiä jossakin vaiheessa vieras voi sanoa että pitäis varmaan päästää teidät nukkumaan tms.
Kyllä isäntäväki sanoo jos haluaa vieraiden vielä jäävän, mutta jos ei, niin aika selvää on että voisi todella lähteä jo kotiin.
Mä en usko että kukaan haluaa sanoa tai kuulla että Nyt ootte olleet täällä jo niin kauan, että lähtekää jo pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lähtisit nyt, niin monelta oisit kotona?
Ja tämäkö ei herätä joissakin ihmisissä ajatusta että haluaakohan nuo mun lähtevän?
EiVaanJaksaEnää kirjoitti:
Minulla(kin) on tällainen kaveri. Haluaisi nähdä koko ajan. Kun ilmoitan, että olen esim. tänään kiireinen niin heti alkaa tenttaaminen miksi ja "entä huomenna tai sitten ylihuomenna? Viikonloppuna?". Ei auta kaupungilla tapaaminen, koska koittaa senkin jälkeen vielä tunkea kotiini kahville. Saattaa ilmestyä yhtäkkiä kutsumatta takapihalle tai oven taakse. Jos suostun tapaamaan niin ei lähde kulumallakaan. Jauhaa samoja miesongelmiaan tuntitolkulla, eikä mistään muusta pysty juttelemaan. Syyllistää, kun hänellä ei ole mitään tekemistä kotona ja miksi minun pitäisi viettää aikaa perheeni kanssa. Ennen lähtöään tivaa vielä, että koska nähdään seuraavan kerran. Voitte arvata kuinka usein haluan tällaisen takiaisen kanssa viettää aikaa...
Sama, yks tuttu päivittäin kyseli "tuu käymään kun mä oon yksin kotona", "no jos mä tuun sit sinne kun ei mulla oo mitään tekemistä, sun seuraks", "mitenniin ei käy jos sä oot kuitenki kotona", "no mikä tässä on ongelmana, eikö seura kelpaa, voidaanhan me yhdessä siivota", "siis voitas jutella jos sinäkin oot kotona etkä oo lähdössä mihinkään", "no jos mä tuun siihen asti seuraksi kun sun pitää lähteä", "voidaanhan me yhdessäkin lähteä mihin sä ootkaan menossa", "no tuu myöhemmin tänne, mun seuraks" jne jne
Siis en minä tarvitse seuraa aamusta iltaan, koko ajan, joka päivä, mut toiset kai tarvitsee jonkun koko ajan seuraksi. Eri asia olisi nähdä joskus, ja viettää aikaa yhdessä, mut ei koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti ei muka ihmiset tajua, jos sanoo että on aikainen herätys tai pitää kohta lähteä suihkuun ja muihin iltatoimiin, tai että kohta täytyy laittaa lapset nukkumaan, noissa edellämainituissa on aika suoraan ilmaistu että vieraat voisi lähteä kotiin.
Tai ihan ilman noita edellisiä jossakin vaiheessa vieras voi sanoa että pitäis varmaan päästää teidät nukkumaan tms.
Kyllä isäntäväki sanoo jos haluaa vieraiden vielä jäävän, mutta jos ei, niin aika selvää on että voisi todella lähteä jo kotiin.
Mä en usko että kukaan haluaa sanoa tai kuulla että Nyt ootte olleet täällä jo niin kauan, että lähtekää jo pois.
Normaalilla ihmisellä luulisi parin tunnin vierailun jälkeen käyvän mielessä se, että jotain muutakin voisi isäntäväki vielä päivän aikana haluta puuhailla hänen kanssaan seurustelun lisäksi.
Reippaasti vain että "Nyt täytyy alkaa puuhata omia juttuja, oli kiva kun kävitte, nähdään taas joku toinen kerta (viekää terveisiä)", ottaa vieraiden kahvikupit/lasit ja alkaa määrätietoisesti johdattaa vieraita eteiseen menemällä sinne itse laittamaan valot päälle, avaamaan välioven valmiiksi jne.
Ja sitten vain pysyt eteisessä seisomassa ja kieltäydyt tulemasta takaisin olohuoneeseen/ruokapöydän luo tai missä vieraat nyt ovatkaan. Voit pidellä valmiiksi vieraiden takkeja käsissäsi, ei kukaan jätä toista pitkäksi aikaa kannattelemaan omia ulkovaatteita.
Jos vieraat ovat suulasta sorttia niin pysyt itse äänessä toistamalla miten kiva oli nähdä ja nähdään taas niin, etteivät vieraat voi keksiä mitään pitkää kertomusta pitkittämään lähtöä. Ja jos ovat onnistua pitkän kertomuksen aloittamisessa niin sanot suoraan että on nyt on päästävä vessaan, heihei (ja hyvää kotimatkaa).
Vierailija kirjoitti:
Reippaasti vain että "Nyt täytyy alkaa puuhata omia juttuja, oli kiva kun kävitte, nähdään taas joku toinen kerta (viekää terveisiä)", ottaa vieraiden kahvikupit/lasit ja alkaa määrätietoisesti johdattaa vieraita eteiseen menemällä sinne itse laittamaan valot päälle, avaamaan välioven valmiiksi jne.
Ja sitten vain pysyt eteisessä seisomassa ja kieltäydyt tulemasta takaisin olohuoneeseen/ruokapöydän luo tai missä vieraat nyt ovatkaan. Voit pidellä valmiiksi vieraiden takkeja käsissäsi, ei kukaan jätä toista pitkäksi aikaa kannattelemaan omia ulkovaatteita.
Jos vieraat ovat suulasta sorttia niin pysyt itse äänessä toistamalla miten kiva oli nähdä ja nähdään taas niin, etteivät vieraat voi keksiä mitään pitkää kertomusta pitkittämään lähtöä. Ja jos ovat onnistua pitkän kertomuksen aloittamisessa niin sanot suoraan että on nyt on päästävä vessaan, heihei (ja hyvää kotimatkaa).
Ihan nokkela keino torpata pitkä seisoskelu ovensuussa!✌️
Kysy "milloin vieraat olisi kotona jos heti lähtisi"?
Pitäisi hitaampienkin tajuta.
En ole itse onneksi koskaan joutunut tuollaiseen tilanteeseen jossa vieraat eivät tajua lähteä. Luulen että itse sanoisin jumittaville vieraille jotain suoraan mutta kohteliaasti tyyliin: "Kiva kun kävitte, mutta nyt joudun pyytämään teitä lähtemään koska lapset pitää laittaa nukkumaan / minua alkaa jo väsyttää / puolen tunnin päästä pitää lähteä paikkaan x ja haluan valmistautua rauhassa tms". Jos siihen joku alkaisi vängätä vastaan miksi voivat siitä huolimatta jäädä ("Ei se haittaa vaikka laitat lapset nukkumaan / valmistaudut/ whatever, me voidaan katsoa tässä telkkaria", jatkaisin varmaan samalla linjalla: "Joo, mutta mä haluaisin tehdä sen rauhassa / meillä ei ole tapana että on vieraita nukkumaan laiton aikaan / jnejne, joten pyytäisin teitä nyt lähtemään. Jatketaan sitten seuraavalla kerralla.". Ei kai kukaan enää siinä vaiheessa jankkaisi vastaan kun on kaksi kertaa selväsanaisesti ja suoraan pyydetty lähtemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lähtisit nyt, niin monelta oisit kotona?
Ja tämäkö ei herätä joissakin ihmisissä ajatusta että haluaakohan nuo mun lähtevän?
No ei herätä. Se kuulostaa vain typerältä vitsiltä - ei kai kukaan noin hölmösti sanoisi, jos tosissaan on sitä mieltä, että vierailu on kestänyt jo liian kauan?
Kyllä jotkut kaverit tai tutut on myös sellaisia ettei ymmärrä että milloin olisi oikeasti aika lähteä kotiin.
Kivoja ihmisiä muuten, mutta eivät meinaa mitenkään ymmärtää vaikka sanoo että mulla on aikainen herätys, pakko olis nyt päästä nukkumaan tai että mun on nyt itse lähdettävä joten vieraidenkin pitäis lähteä.
Kannattaa mieluummin näiden kaverien luona itse käydä kylässä eikä kutsua heitä käymään, pääsee lähtemään kun haluaa, eikä vierailut veny loputtomiin.