Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pääsen eroon liian pitkään viipyvistä vieraista?

Vierailija
22.04.2018 |

Jotkut vieraat tulevat kylään, mutteivat haluaisi millään lähteä pois. Minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta koko päivän kestäville yllätysvierailuille. Miten pääsen liian pitkään viipyvistä kylävieraista eroon ajallaan ilman, että välit täysin menevät? En jaksa tätä!

Olen yrittänyt vaikka mitä, mutta aina on yhtä hankalaa päästä näistä tietyistä vieraista eroon. Päällimmäinen tunne vierailun jälkeen onkin yleensä pelkkä väsymys ja koulutus siitä, että kaikki omat suunnitelmat menevät ihan uusiksi, jos nämä ihmiset sattuvat kylään "poikkeamaan".

Ennakkoon sovituista lähtöajoistakaan he eivät haluaisi pitää kiinni, jos sellaisia yrittää asettaa kyläilyn ehdoksi.

Kommentit (1164)

Vierailija
261/1164 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kamalaa, kun on kavereita. Kaikilla ei ole.

Vierailija
262/1164 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tarpeeks luotettavia vieraita niin lähet vaan ite menemään :D

Tämä ei ole mikään todellinen ratkaisu. En halua, että vieraat ovat meillä tuntitolkulla. Haluan päästä yksin rauhoittumaan, kun palaan kotiin hoidettuani ensin asioita.

Kannattaa sairastaa migreeniä. Jokainen osaa näyttää hyvin sairaalta ja kärsivältä, jos on tarvis karkottaa ei-toivotut vieraat jo ovelta.

Vieraat eivät ole lähteneet, jos olen yrittänyt vedota päänsärkyyn ja väsymykseen päästäkseni nukkumaan. Jäivät toiseen huoneeseen seurustelemaan keskenään.

Mullekin on käynyt näin! Kesällä kylässä oli mun kaks serkkua ja täti, joista 2 ei olleet nähneet toisiaan aikoihin ja kyläily alkoi venyä. Mulla oikeasti oli yövuoro etätöinä tulossa ja sanoin, että pitäis mennä hetkeksi päikkäreille vielä. Ei muuta reaktiota, kuin että mee vain. Hetken päästä luovutin ja ajattelin, että kai ne lähtee. Juu ei. Yhden jälkeen heräsin kahvin keittoon ja valmistautumaan työvuoroon ja tyypit istui mun terassilla (mun kaapista otetut) siiderit nokan alla läyryämässä. Selitys "Joo me tultiin tänne ulos, että ei herätetä sua."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/1164 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksessä on ilmeisesti ap:n omat tai puolison vanhemmat, jotka eivät miellä olevansa vieraita ja kylässä. Ap:n mielestä ovat. Tässä se ristiriita.

Minulla oli kerran kaveri joka ei mieltänyt itseään vieraaksi kun kävi kylässä, sanoi jopa kerran suoraan "enhän minä ole vieras" 🙄

Omine lupineen sitten penkoi jääkaappia ja keitteli kahviakin, aloin sitten hätistämään keittiöstä pois "vieraat odottavat olkkarissa!" Ei vaan tajunnu ei millään.

Yritti jopa pariin kertaan ängetä minun vanhempieni luokse "voisin tulla sinne.." (vanhempani ei tykkää siitä ihmisestä) käyttäytyy kuin olisi sukua mitä ei todellakaan ole 😡

Vierailija
264/1164 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin teillä avoimet ovet on eli yksinkertaisin ratkaisu on olla laskematta yllätysvieraita sisälle. Näin toimin ainakin itse, jos en ole sopinut tapaamista etukäteen. Siinäpä rimputtelevat ovikelloa, en avaa. Toimii joka kerta. Olen myös suoraan sanonut kaikille tuttaville ja sukulaisille, että tapaamiset ja vierailut on sovittava ennakkoon.

Vierailija
265/1164 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vaan kestänyt tai sitten olen ihan tietoisesti sopinut jonkun menon siihen vierailun perään. Ihan vaikka vaan kauppakäynti, mutta sit ei kyllä mikään auta, jos jäävät teille, vaikka sä kiität kyläilystä ja sanot, että nyt on pakko mennä.

Tietysti yllätysvierailujen osalta tää on hivenen vaikeampaa. Jos asut yksin, sulla voi ”olla joku meno”, mutta perheellisillä joku perheenjäsen voi paljastaa olemalla ihan pihalla.

Mä teen kans näin, ja kun aika tulee alan vaan valmistella lapsia lähtöön. Joskus jopa kylässä olijalla ei ollut vielä vaatteita päällä kun lapset oli jo puettu. Aloin pukea itseäni ja valmistauduin sanomaan että vedä ovi kiinni perässäsi, mutta oli kuitenkin samaan aikaan valmis kuin minäkin. :-) Melko läheinen henkilö kyseessä, niin ei ollut moksiskaan.

Vierailija
266/1164 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavaa. Ja kun perheelle on jossain vaiheessa tehtävä kuitenkin ruokaakin, niin sitten vieraat istua töröttävät ja odottavat että heillekin laitetaan. Ja jos olit suunnitellut ruuan, niin se ei välttämättä riitäkään kaksinkertaiselle väkimäärälle, joten uudet suunnitelmat ja pikasulatus pakkasesta tmv. 

Ja yleensä meillä vakiona viihtyvän perheen tyttäret aloittavat alle puolen tunnin sisään vinkumisen siitä että on nälkä. Vaikka olisivat syöneet tuntia aikaisemmin. Äitinsä on opettanut että niitä ruokitaan vähän väliä. 

No mitä muuta voit emäntänä tehdä kuin alat laittaa jotain syötävää. 

Mä en halua ketään meille enää.

Vierailija
267/1164 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasittavaa. Ja kun perheelle on jossain vaiheessa tehtävä kuitenkin ruokaakin, niin sitten vieraat istua töröttävät ja odottavat että heillekin laitetaan. Ja jos olit suunnitellut ruuan, niin se ei välttämättä riitäkään kaksinkertaiselle väkimäärälle, joten uudet suunnitelmat ja pikasulatus pakkasesta tmv. 

Ja yleensä meillä vakiona viihtyvän perheen tyttäret aloittavat alle puolen tunnin sisään vinkumisen siitä että on nälkä. Vaikka olisivat syöneet tuntia aikaisemmin. Äitinsä on opettanut että niitä ruokitaan vähän väliä. 

No mitä muuta voit emäntänä tehdä kuin alat laittaa jotain syötävää. 

Mä en halua ketään meille enää.

Tämä! Ja jos kaapit ovat jo valmiiksi tyhjinä, kun sinne kauppaan ei ole ehditty (eikä vieraiden takia samana päivänä enää ehditä), niin hirveän hankalaksi menee. Meillekin ilmestytään yleensä tyhjin käsin, vaikka viivyttäisiin pitkäänkin.

Vierailija
268/1164 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin teillä avoimet ovet on eli yksinkertaisin ratkaisu on olla laskematta yllätysvieraita sisälle. Näin toimin ainakin itse, jos en ole sopinut tapaamista etukäteen. Siinäpä rimputtelevat ovikelloa, en avaa. Toimii joka kerta. Olen myös suoraan sanonut kaikille tuttaville ja sukulaisille, että tapaamiset ja vierailut on sovittava ennakkoon.

Ongelma ei ole se, että vieraita näkisi hetken ajan. Ongelma on se, etteivät he tahdo lähteä pois, vaikka olisit etukäteen sanonut, että kyläilyn pitää päättyä tiettyyn kellonaikaan mennessä.

Vierailija
269/1164 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kamalaa, kun on kavereita. Kaikilla ei ole.

Kaverit on kivoja mutta jotai rajaa sentään 😂

Vierailija
270/1164 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksessä on ilmeisesti ap:n omat tai puolison vanhemmat, jotka eivät miellä olevansa vieraita ja kylässä. Ap:n mielestä ovat. Tässä se ristiriita.

Jos mä  olen jonkun muun kodissa kuin omassani, olen vieras ja kylässä, onhan tuo  itsestäänselvyys.

En käsitä  miten jotkut ihmiset eivät tätä  sisäistä.

Vierailija
271/1164 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleipä, pavut, kaali ja piimä kannattaa ottaa käyttöön. Mielellään ennalta ehkäistä niin että syöt tuhdin annoksen näitä kaikkia muutama tunti ennen kuin tiedät että vieraita on tulossa. Lisäksy hyvää ja terveellistä ruokaa. On siis win-win tilanne. 

Vierailija
272/1164 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä  olen jonkun muun kodissa kuin omassani, olen vieras ja kylässä, onhan tuo  itsestäänselvyys.

En käsitä  miten jotkut ihmiset eivät tätä  sisäistä.

Juuri näin! Ehkä osa ihmisistä vain on jotenkin hyvin yksinkertaisia näissä jutuissa? Tuollaisia itsestäänselvyyksiä ei vain jotenkin kyetä tajuamaan.

Vierailija
273/1164 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sittenhän on se käänteinen ongelma, kun isäntäväki ei halua päästää vierasta lähtemään! Tuostakin kokemusta... oon laittamassa ulkovaatteita päälle et nyt on kotiinlähön aika moikka niin heti alkaa "ai nyttenkö lähdet? En tiennyt sitä, etkö voisi jäädä vielä joksikin aikaa päläpäläpälä.." jään siis eteiseen jumiin kun toisen pakko saaha kälätettyä asioitaan...

Voin vaikka vannoa että tämä kaveri tahallaan jättää pisimmät jutut vierailun loppuvaiheeseen etten pääse kotiin kuin vasta iltamyöhään.

Vierailija
274/1164 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sittenhän on se käänteinen ongelma, kun isäntäväki ei halua päästää vierasta lähtemään! Tuostakin kokemusta... oon laittamassa ulkovaatteita päälle et nyt on kotiinlähön aika moikka niin heti alkaa "ai nyttenkö lähdet? En tiennyt sitä, etkö voisi jäädä vielä joksikin aikaa päläpäläpälä.." jään siis eteiseen jumiin kun toisen pakko saaha kälätettyä asioitaan...

Voin vaikka vannoa että tämä kaveri tahallaan jättää pisimmät jutut vierailun loppuvaiheeseen etten pääse kotiin kuin vasta iltamyöhään.

Toisaalta tuossa tilanteessa voi helposti feikata vaikka sairastuneensa ja sitten vain rynniä ovesta ulos. Vieraat taas eivät välttämättä katoa mihinkään, vaikka itse kuinka valittaisi huonoa oloaan.

Vierailija
275/1164 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyt vierailta, että mihinkäs aikaan vieraat olisivat kotona, jos nyt lähtisivät? ;-)

Lakatkaa nyt hokemasta tätä 100 v vanhaa vitsiä. Tämä lakkasi olemasta hauska seitkytluvulla.

En itsekään ole keksinyt muuta kuin elekielen, eli vihjaus lähdöstä ja sitten seisoskelu ulko-oven läheisyydessä niin kuin valmiina saattamaan vieraat ulos. Joskus olen tekopirteästi kysellyt, onkos kaikilla nyt kännykät ja missäs ne teidän takit onkaan. Ihan idiootiksi siinä itsensä tuntee, mutta jotain on vaan pakko tehdä.

Ei tuo ole mikään 100 vuotta vanha vitsi, vaan sitä käytetään ihan tarkoituksessaan... Jos ei vieraat tajua lähteä, niin emännän/isännän tehtävä on saada vieraat tajuamaan. Voit toki päivittää sen nykyaikaan, jos siltä tuntuu. Mutta sittenpä ei tarvitse turhaan seurustella ulko-oven läheisyydessä ja miettiä uusia elekieliä ja tuntea itseään idiootiksi...

Vierailija
276/1164 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jonkinlainen houkuttelu tai palkitseminen, vähän niin kuin koirien kanssa :D

Aluksi ilmoitat, että vieraiden pitää lähteä esim. klo 19.

"No niin, kello onkin jo seitsemän, oli kiva kun kävitte."

"Juu, jos me kohtapuolin tästä..."

"Kun nyt mennään ulos, niin otetaan samalla ryhmäkuva meistä kaikista kun on niin kauniit kukat pihalla/kaunis auringonlasku/lapset koristelivat ulkoportaat niin nätisti."

Patistelet vieraat eteiseen ja ulos hellästi hoputtaen, että pian nyt. Kun ovat ulkona niin et päästä enää sisään.

Seuraava vierailu:

"Nyt onkin teidän aika lähteä. Näytän samalla eteisessä jotakin kivaa!"

Jos eivät heti tule niin huutelet eteisestä. "Tulkaa nyt katsomaan!"

Kun tulevat niin sanot että näytät sitten kun ovat pukeneet ulkovaatteet/kengät. 

"Tässä, oikein paperikuvat viime vierailusta! Saatte ne, kiitos kun kävitte!"

Vierailija
277/1164 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jonkinlainen houkuttelu tai palkitseminen, vähän niin kuin koirien kanssa :D

Aluksi ilmoitat, että vieraiden pitää lähteä esim. klo 19.

"No niin, kello onkin jo seitsemän, oli kiva kun kävitte."

"Juu, jos me kohtapuolin tästä..."

"Kun nyt mennään ulos, niin otetaan samalla ryhmäkuva meistä kaikista kun on niin kauniit kukat pihalla/kaunis auringonlasku/lapset koristelivat ulkoportaat niin nätisti."

Patistelet vieraat eteiseen ja ulos hellästi hoputtaen, että pian nyt. Kun ovat ulkona niin et päästä enää sisään.

Seuraava vierailu:

"Nyt onkin teidän aika lähteä. Näytän samalla eteisessä jotakin kivaa!"

Jos eivät heti tule niin huutelet eteisestä. "Tulkaa nyt katsomaan!"

Kun tulevat niin sanot että näytät sitten kun ovat pukeneet ulkovaatteet/kengät. 

"Tässä, oikein paperikuvat viime vierailusta! Saatte ne, kiitos kun kävitte!"

Nerokasta! Olet tosissaan miettinyt tätä asiaa. Kiitos hyvästä ajatuksesta. 😊

Vierailija
278/1164 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttoi kummasti ongelmaan kun olikello meni rikki. Enkä sitten saanut sitä pikapuoliin korjatuksi. Jonkin ajan kuluttua huomasin että oli aika rauhallista. Kun joku ihmetteli etten ollut avannut ovea, kerroin syyn ja vastededs pyysin soittamaan kun tulevat. Puhelimessa helppo keksiä syy miksi nyt juuri ei sovi.

Taitaapa jäädä korjaamatta kokonaan.

Ehkei vinkki sovi kaikille, täällä toimii...

Vierailija
279/1164 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei onneksi pääse edes rappuun, jollei soita ovipuhelimeen. Ja toisaalta harvat tietävät tarkalleen asuntomme sijainnin. 

Se mummon konsti (vekkari soimaan) ja omani, eli uudistettu versio eli kännykkään hälytys ja "puhelu" ovat toimivia konsteja.

Vierailija
280/1164 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa voi sanoa, että anteeksi kun keskeytän, mutta kiitos, kiva oli nähdä ja jatketaan juttua paremmalla ajalla kun mun on nyt pakko lähteä että ehdin paikkaan x / nukkumaan ajoissa / tms.