Miten uskaltaa sijoittaa isoja summia?
Aiemmin ei ole ollut tätä "ongelmaa", säästetylle rahalle on aina ollut kohde. Nyt säästöön jää ihan kiva summa joka kk, eikä erityistä tarvetta millekään ole. En viitsisi makuuttaa rahoja tilillä. Miten uskaltaisin sijoittaa (osakkeisiin, rahastoihin) isompia summia (siis minulle isoja, ei varmaan av:n miljonääreille)? Pienimuotoista sijoittamista olen harrastanut joitakin vuosia ja tutustunut asiaan. Tuo on ollut helppoa, koska vaikka kaikki rahat häviäisivät, ei se kymppitonnin menetys olisi maailmanloppu. Mutta jos elinikäiset säästöt häviäisivät (eivätkä tulisi odottamalla takaisin) se olisi surullista minulle.
Miten siis uskallat sijoittaa itsellesi isoja rahoja?
Kommentit (49)
Et niitä rahoja hautaas saa kirjoitti:
Joku anto 5 vuotta sitten vinkin että kaivosalaan. 10 tonni meni talvivaaraan ja 8 tonnia on kiinni Endominessa ja senkin arvo on nyt alle puolet tuosta.
Nyt en sijoittele enää mihinkään muuhun kuin itseeni josta saan 100% tuoton kun syön kalliisti ja ryyppään paljon. Eilen vedin pullollisen Jamesonin savu wiskiä, pullo makso melkeen 100€, Dublinin Jamesonin tehtaalla.
Entäs kun eläke on puolet palkasta ja kalliita lääkkeitä pitäisi ostaa. Saattaa olla, ettei kunnan antampa vaippamäärä riitäkään. Silloin saattaa käydä mielessä, että olisi kannattanut säästää, vaikkei käärinliinoissa olisikaan taskuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoita asuntoon, se on aika turvallista.
Kaikkea muuta!
Ja edellyttää ihan toisen luokan pääomaa kuin osakesijoittaminen.
Osakkeita ei tarvitse ylläpitää mitenkään, ja niistä pääset napinpainalluksella eroon kun haluat. Rahat on tilillä parissa päivässä.Vuoden tai yli asuneiden vuokralaisten irtisanomisaika on puoli vuotta.
Harvoin ongelma on vuokralaisten pitkä irtisanomisaika. Ennemminkin, että vähän väliä pitää etsiä uusia. Ja hankalista pääsee eroon nopeammin häätämällä.
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea muuta!
Osakkeita ei tarvitse ylläpitää mitenkään, ja niistä pääset napinpainalluksella eroon kun haluat. Rahat on tilillä parissa päivässä.Vuoden tai yli asuneiden vuokralaisten irtisanomisaika on puoli vuotta.
Harvoin ongelma on vuokralaisten pitkä irtisanomisaika. Ennemminkin, että vähän väliä pitää etsiä uusia. Ja hankalista pääsee eroon nopeammin häätämällä.
Sijoituksena asunto on kyllä varsin työläs verrattuna osakkeisiin. Mikäs siinä, jos saa hyvän vuokralaisen pitkäksi aikaa. Mutta jos ei...
Ainoa miksi olen miettinyt muutamaa sijoitusasuntoa on, että lapset voisivat aikuisena muuttaa niihin. Mutta ehkä kuitenkin laitan osakkeisiin ja irrotan sieltä sitten rahaa, jos tarvii lapsia autella joskus 10 vuoden päästä omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea muuta!
Sijoituksena asunto on kyllä varsin työläs verrattuna osakkeisiin. Mikäs siinä, jos saa hyvän vuokralaisen pitkäksi aikaa. Mutta jos ei...
Ainoa miksi olen miettinyt muutamaa sijoitusasuntoa on, että lapset voisivat aikuisena muuttaa niihin. Mutta ehkä kuitenkin laitan osakkeisiin ja irrotan sieltä sitten rahaa, jos tarvii lapsia autella joskus 10 vuoden päästä omilleen.
Onhan niissä oma vaivansa. Ei sinulla ainakaan pikkurahasta ole pulaa, jos suoraan mietit useamman sijoitusasunnon ostamista. Meillä niiden hankkiminen on ollut pitkä ja kallis projekti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttämäsi sana "hävitä" paljastaa, että sulla ei ole hajuakaan sijoittamisesta.
Luulet kai että se on lottoamista?
Kuvittelertko että yritys jonka osakkeita ostat, katoaa yön aikana savuna ilmaan?Hanki tietoja, niin opit ymmärtämään.
Tosin ihminen joka haluaa sijoittaa "turvalliseen, varmaan ja hyvätuottoiseen kohteeseen" on niin pihalla, ettei sellaista jaksa alkaa edes neuvoa.
Ei, sä et sanonut niin, mutta moni sanoo.Kyllä monien osakkeiden arvo on hävinnyt murto-osaan, eikä odottelukaan sitä arvoa takaisin tuo. Tietenkin on epätodennäköistä että kaikkien valitsemieni osakkeiden arvo romahtaisi, eikä tuli parissakymmenessä vuodessa takaisin. Jotenkin kuitenkin jännittää.
Ap
Jos Talvivaaraan sijoitit niin....
Mutta vakavasti: hajauttamalla olet turvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea muuta!
Onhan niissä oma vaivansa. Ei sinulla ainakaan pikkurahasta ole pulaa, jos suoraan mietit useamman sijoitusasunnon ostamista. Meillä niiden hankkiminen on ollut pitkä ja kallis projekti.
Heh, en nyt sentään suoraan olisi kolmea hankkimassa vaan tosiaan sopivalla lainamäärällä yhden, sitten muutaman vuoden päästä toisen jne. Osakkeista saisin irrotettua kahden asunnon verran rahaa tällä hetkellä, mutta en ajatellut niitä ryhtyä realisoimaan tässä(kään) kohdassa.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin ei ole ollut tätä "ongelmaa", säästetylle rahalle on aina ollut kohde. Nyt säästöön jää ihan kiva summa joka kk, eikä erityistä tarvetta millekään ole. En viitsisi makuuttaa rahoja tilillä. Miten uskaltaisin sijoittaa (osakkeisiin, rahastoihin) isompia summia (siis minulle isoja, ei varmaan av:n miljonääreille)? Pienimuotoista sijoittamista olen harrastanut joitakin vuosia ja tutustunut asiaan. Tuo on ollut helppoa, koska vaikka kaikki rahat häviäisivät, ei se kymppitonnin menetys olisi maailmanloppu. Mutta jos elinikäiset säästöt häviäisivät (eivätkä tulisi odottamalla takaisin) se olisi surullista minulle.
Miten siis uskallat sijoittaa itsellesi isoja rahoja?
Näköjään helposti. Sijoitan vain säännöllisesti kaiken aikaa lisää. Osingot ja muut yhtiötapahtumista koituvat tulot sijoitan aina uudelleen. Näin olen ajatellut toimia oikeustoimikelpoisuuteni loppuun asti ja olen täysin vakuuttunut ja varma, että moni muu joutuu pelkäämään rahojensa puolesta loputtoman monissa erilaisissa eksoottisissa ja vähemmän eksoottisissa, konkreettisissa ja vähemmän konkreettisissa sijoituskohteissa paljon enemmän. Ei se viinavarastonkaan hallinnointi ressitöntä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakekurssit ovat nousseet vuoden 2009 alusta lähtien, eli lähes 10 vuotta. Epäilen, että moni ketjuun kirjoittanut on aloittanut vasta sen jälkeen. Muuten muistettaisiin hyvin vuosien 2000 ja 2007 pörssiromahdukset. Niistä toipuminen samalle tasolle vei vuosia.
Nyt ollaan jälleen ennätyslukemissa, joten tuskin on paras mahdollinen aika sijoittaa edes "laadukkaisiin" tai "hyviin osingonmaksajiin". Ei, vaikka sijoitushorisontti olisi vuosikymmeninen päästä. Parin vuoden pästä saattaa jo ollakin, kun korot ovat nousseet ja raha paennut osakkeista.
Minä olen kokenut kummatkin. Ja aina on noustu uusiin korkeuksiin.
Tasaisesti kk-säästämällä saat välillä kalliilla, välillä halvalla. Jos yrittää ajoittaa, voi saada keskimäärin halvemmalla, mutta voi myös missata parhaat nousut. Kristallipalloa ei ole kellään.
All-in en löisi nyt mitään kymppitonneja, saati enemmän, jos vaikka perinnön saisin, mutta tasainen kk-sijoittaminen toimii aina.
Hajautuksen nimeen minäkin vannon. Niin ajalliseen, maantieteelliseen kuin toimialalliseen. Sitä suuremmalla syyllä epäilen näiden huippuosakkeiden löytäjiksi ilmoittautuneiden juttuja. Miten se onnistuu nappikauppiailta kun ei se onnistu ammattisijoittajiltakaan?
Arvosijoittamisessa toimii jossain määrin tunnuslukujen vertailu. Pe, pb, osinko, osingonjakosuhde. Kun systemaattisesti vertaa, ja ajallisesti hajauttaen ostaa, yleensä pääsee indeksiä parempaan tuottoon. Mutta romahduksilta ei välty kukaan, joka yhtään enempää laittaa ja pidempään pörssissä on. Eikä romahduksia tarvitse pelätä, silloin voi lyödä all-in ja nauttia kun muutaman vuoden päästä heittää korkealle, jos on hyviin yhtiöihin rahansa pistänyt.
"Pe, pb, osinko, osingonjakosuhde". Joo, noita lukuja kannattaakin varmaan ihan summamutikassa vertailla? Mitä hyötyä niistä on, jos ei osaa?
Näistä löytää googlella helposti tietoa. Mutta tässä nyt vaikka kauppalehden selostus pe:stä.
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/sijoittajan-perustyokalu-paljastaa-edu…
Ja kuten jutussakin sanotaan, se on vain yksi luku joka pelkästään tuijotettuna ei anna kovin monipuolista käsitystä.
Miten? Helposti.