Miten uskaltaa sijoittaa isoja summia?
Aiemmin ei ole ollut tätä "ongelmaa", säästetylle rahalle on aina ollut kohde. Nyt säästöön jää ihan kiva summa joka kk, eikä erityistä tarvetta millekään ole. En viitsisi makuuttaa rahoja tilillä. Miten uskaltaisin sijoittaa (osakkeisiin, rahastoihin) isompia summia (siis minulle isoja, ei varmaan av:n miljonääreille)? Pienimuotoista sijoittamista olen harrastanut joitakin vuosia ja tutustunut asiaan. Tuo on ollut helppoa, koska vaikka kaikki rahat häviäisivät, ei se kymppitonnin menetys olisi maailmanloppu. Mutta jos elinikäiset säästöt häviäisivät (eivätkä tulisi odottamalla takaisin) se olisi surullista minulle.
Miten siis uskallat sijoittaa itsellesi isoja rahoja?
Kommentit (49)
Käyttämäsi sana "hävitä" paljastaa, että sulla ei ole hajuakaan sijoittamisesta.
Luulet kai että se on lottoamista?
Kuvittelertko että yritys jonka osakkeita ostat, katoaa yön aikana savuna ilmaan?
Hanki tietoja, niin opit ymmärtämään.
Tosin ihminen joka haluaa sijoittaa "turvalliseen, varmaan ja hyvätuottoiseen kohteeseen" on niin pihalla, ettei sellaista jaksa alkaa edes neuvoa.
Ei, sä et sanonut niin, mutta moni sanoo.
Vierailija kirjoitti:
En kertakaikkiaan uskalla. Siksi laitan vain sellaisiin kohteisiin missä pääomaa ei voi menettää (määräaikaiset tilit,...). Voittoa kuitenkin vähintään 5% vuodessa, riittää minulle.
Mistä tuollaisen tuoton saa? Vinkit jakoon!
Monipuolisesti. Talletuksiin, indeksirahastoihin, vakavaraisiin osakeyhtiöihin.
Vierailija kirjoitti:
Käyttämäsi sana "hävitä" paljastaa, että sulla ei ole hajuakaan sijoittamisesta.
Kuvittelertko että yritys jonka osakkeita ostat, katoaa yön aikana savuna ilmaan?Hanki tietoja, niin opit ymmärtämään.
Tosin ihminen joka haluaa sijoittaa "turvalliseen, varmaan ja hyvätuottoiseen kohteeseen" on niin pihalla, ettei sellaista jaksa alkaa edes neuvoa.
Ei, sä et sanonut niin, mutta moni sanoo.
Kyllä monien osakkeiden arvo on hävinnyt murto-osaan, eikä odottelukaan sitä arvoa takaisin tuo. Tietenkin on epätodennäköistä että kaikkien valitsemieni osakkeiden arvo romahtaisi, eikä tuli parissakymmenessä vuodessa takaisin. Jotenkin kuitenkin jännittää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kertakaikkiaan uskalla. Siksi laitan vain sellaisiin kohteisiin missä pääomaa ei voi menettää (määräaikaiset tilit,...). Voittoa kuitenkin vähintään 5% vuodessa, riittää minulle.
https://www.intus.ee/deposits/
Viro on kiva maa.
Ehkä Sveitsi tai Panama tai USA olis vielä kivempia mutta niistä en mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun tuo firma ei tee harakiria niin saa 7%. Eikä tuo firma ole yhtään epäilyttävä =D
Hajauttamalla ja sijoittamalla monipuolisesti.
Kerro yksikin yritys, jonka osake on romahtanut päivässä.
Arvaamatta, ilman huonoja uutisia.
Vuoden 1929 laman jälkeen.
Osakkeet myydään eikä jäädä tumput suorana odottamaan konkurssia.
Kumma kyllä aina löytyy uunoja, jotka ostaa mitä vain, kun halvalla saa.
Itse kyllä myyn aina kalliimmalla kuin ostin, koska sijoitan saadakseni tuottoa, en tappioita.
Toiseksi, sijoituskohde valitaan huolella, sen jälkeen sitä ostetaan alesta, jonka syy on jokin muu, kuin yrityksen heikko tila.
Laittaisin osan Norwegian 1,75 % tilille. Sen parempaa tuottoa ei tilille saa vaikka joku kehuskeli 5 % määräaikaistilin tuotolla. Ei pidä paikkaansa.
Osan sijoittaisin osakkeisiin hyvin hajauttaen. Ei kaikkia munia samaan koriin, muistutuksena miten Talvivaaran kävi. Myös indeksirahastot hyvä vaihtoehto, Nordnetissa löytyy täysin kulutun Superrahasto.
Sitten vielä joku kiinteistörahasto. S-pankin asuntorahasto tuottanut tosi hyvin ja sisään pääsee jo 200 eurolla, OPn vastaavassa minimi 5000 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelertko että yritys jonka osakkeita ostat, katoaa yön aikana savuna ilmaan?Hanki tietoja, niin opit ymmärtämään.
Ei, sä et sanonut niin, mutta moni sanoo.Kyllä monien osakkeiden arvo on hävinnyt murto-osaan, eikä odottelukaan sitä arvoa takaisin tuo. Tietenkin on epätodennäköistä että kaikkien valitsemieni osakkeiden arvo romahtaisi, eikä tuli parissakymmenessä vuodessa takaisin. Jotenkin kuitenkin jännittää.
Ap
Kuulostaa siltä, että et sovi sijoittajaksi.
Kaikille se ei tosiaan sovi.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin osan Norwegian 1,75 % tilille. Sen parempaa tuottoa ei tilille saa vaikka joku kehuskeli 5 % määräaikaistilin tuotolla. Ei pidä paikkaansa.
Osan sijoittaisin osakkeisiin hyvin hajauttaen. Ei kaikkia munia samaan koriin, muistutuksena miten Talvivaaran kävi. Myös indeksirahastot hyvä vaihtoehto, Nordnetissa löytyy täysin kulutun Superrahasto.
Näin olen tehnyt.
Ap
Jos sijoittaa tasaisesti tietyn summan kuukaudessa vaikkapa rahastoihin tai osakkeisiin, välillä saa kalliilla vähemmän, välillä halvalla enemmän. Siksi ajallisesti hajauttamalla riski kovin suurille arvonmenetyksille on aika vähäinen. Toki konkursseja jne tapahtuu, mutta niiden varalta pitää ostaa laadukkaita yhtiöitä ja seurailla jatkuvasti omistamiensa yritysten tunnuslukuja.
Romahduksia pitkäaikaisen sijoittajan ei kannata pelätä. Romahduksissa sitä juuri rikastumisen mahdollisuus on, toisin kuin tällaisissa melko tasaisissa taaperruksissa hinnat korkealla.
Hajauttamalla. Minulla on pieni salkku josta jo mukavia roposia viikoittain tilille tippuu, Niitä on kiva sijoitella sitten uusiin kohteisiin tai lisätä omistusta nykyisissä.
Salkun arvo on nyt noin 5000€ miinuksilla nimellisesti, syystä että järjestelin salkkua uusiksi. "primäärirahaan" eli palkoista säästettyyn rahaan nähden salkku kuitenkin 40% plussilla.
Tänäänkin salkun arvo kasvoi useammalla tonnilla. Sijoittaminen on kivaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viro on kiva maa.
Ehkä Sveitsi tai Panama tai USA olis vielä kivempia mutta niistä en mitään tiedä.
Googlasin. Noita tollasia eurooppalaisia "talletustilifirmoja" on näköjään aika paljon. Esim tässä yksi itävaltalainen joka tarjoaa jopa 9,5% tuottoa:
https://amicusinvest.com/products/single-investment-plan/
Eri asia sitten että miten uskaltaa luottaa ulkomaiseen firmaan josta ei ole koskaan kuullutkaan. Varmaan monet niistä on vähintään yhtä luotettavia kuin suomalaiset, mutta varmaan joukossa on myös joitain ihan huijauksia. Mistä tunnistaa luotettavan firman huijauksesta??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viro on kiva maa.
Googlasin. Noita tollasia eurooppalaisia "talletustilifirmoja" on näköjään aika paljon. Esim tässä yksi itävaltalainen joka tarjoaa jopa 9,5% tuottoa:
https://amicusinvest.com/products/single-investment-plan/
Eri asia sitten että miten uskaltaa luottaa ulkomaiseen firmaan josta ei ole koskaan kuullutkaan. Varmaan monet niistä on vähintään yhtä luotettavia kuin suomalaiset, mutta varmaan joukossa on myös joitain ihan huijauksia. Mistä tunnistaa luotettavan firman huijauksesta??
niin ja olihan täälläkin se "voittopääoma" joka kans lupaili 400% tuottoja.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Noksu noussut kivasti. Pari muutama muukin elpynyt kivasti. Aamun eka toimenpide on avata Kauppalehden pörssikurssit-sivusto :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Noksu noussut kivasti. Pari muutama muukin elpynyt kivasti. Aamun eka toimenpide on avata Kauppalehden pörssikurssit-sivusto :).
eka? Täh Suomen pörssi aukee vasta 10ltä. Ja Jenkit 16.30. En minä aasiaa hirveesti seuraa, ja ei taida hirveen hyvä seurantapaikka tuo kauppalehti aasian pörsseille.