Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän akne

Vierailija
20.04.2018 |

Mikä siihen tehoaisi parhaiten? Mulla on aikuisiän akne, joka johtuu kaiketi polykystisistä munasarjoista. Siihenhän ei varsinaisesti parantavaa hoitoa ole. Mietin mitä tekis tolle aknelle? Roaccutan? Vinkkejä? Olis mukava kesällä joskus mennä ihmisten ilmoille ilman meikkivoidetta. Ei se meikkikään oikein pysy kauniisti kesällä hikoilevalla iholla enkä jaksa pakkeloida.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaa, rasvaa, rasvaa, sisäisesti.

Vierailija
2/20 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kokeillu vaikka mitä. Tähän asti ainoa mikä on auttanut on gluteeniton maidoton ja sokeriton ruokavalio. Sillä lähti isoimmat finnit. Otsassa on vielä jäljellä sellaisia pieniä näppyjä, kokeilen tällähetkellä fodmap ruokavaliota, josko auttaisi. Vähän epäilen että tää mun akne liittyy jotenkin suolistoon ja sen huonoon kuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä PCOS myös, ja voin sanoa että kaikki, ihan oikeasti KAIKKI kokeiltu.

Ruokavaliot, geelit, voiteet...

Ongelmahan on se että kaikki lähtee sisältäpäin.

Pahin kausi mulla puhkesi 26-vuotiaana ja en oikeasti voi sanoin kuvata millä tapaa se manifestoitui. Olen puhunut 4 dermatologin ja 2 gynen kanssa ja sitä on vaan omalla kohdalla niin ettei mikään (oikeasti) muu kuin Yaz-merkkinen yhdistelmäpillero korjaa tuota ylimääräistä testosteronin määrää mikä ongelman aiheuttaa.

Olen kapinallisena lopettanut hoidon 3 kertaa eikä mitää valoa tunnelin päässä, 3 kk lopetuksen jälkee sama tilanne. Aiheeseen liittyy tietysti myös liika hieneritys (oikeasti, ilman lääkity.stä haisen kuin murrosikäinen) ja hiurismi.

Täällä ikää 34v.

Suosittelen että käyt ensin tarkastuttamassa ruokavalion ja sen jälkeen gynelle...

Vierailija
4/20 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diane Nova tai Cypretyl -merkkiset e-pillerit. Eivät sovi kaikille, mutta minulla ne auttoivat! 

Vierailija
5/20 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon antioksidantteja sisältävä, maidoton ja vähäsokerinen ruokavalio. Hyvät ihonhoitorutiinit. Säännöllinen hikiliikunta. Stressinhallinta. Ehkäisypillerit tai spironolaktoni.

Vierailija
6/20 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi e-pillerit, mutta sitten sainkin aivoihin veritulpan ja pillerit piti lopettaa. Ihan kamalaa kun näppyjä tulee yön aikana 5 lisää. Kutiseekin ja sattuu. 

Vierailija
7/20 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kokeillu vaikka mitä. Tähän asti ainoa mikä on auttanut on gluteeniton maidoton ja sokeriton ruokavalio. Sillä lähti isoimmat finnit. Otsassa on vielä jäljellä sellaisia pieniä näppyjä, kokeilen tällähetkellä fodmap ruokavaliota, josko auttaisi. Vähän epäilen että tää mun akne liittyy jotenkin suolistoon ja sen huonoon kuntoon.

Rasvaa, rasvaa ruokaan.

Vierailija
8/20 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tetrasykliiniä kuuri, ja sen jälkeen pienellä annoksella ylläpitohoitona. Mikään muu ei tehonnut aikuisiän akneen. Tämä toimi täysin.

Vierailija
9/20 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasvaa, rasvaa ruokaan.

Jankuttamisen sijaan voisit selittää vaikutusmekanismin, jolla tuo neuvo tuo apua ap:n ongelmaan.

Vierailija
10/20 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan rasvaa lisää.

Vierailija
11/20 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roaccutan auttoi mulla. Pari vuotta meni täysin finnittä, sitten ne palasivat mutta paljon lievempänä. Voisin toki hakea uuden kuurin mutten ole vielä katsonut tarpeelliseksi.

Vierailija
12/20 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viherminttutee on hyvää ja säännöllisestä juomisesta saattaisi olla hyötyäkin. 

"Spearmint herbal tea has significant anti-androgen effects in polycystic ovarian syndrome. A randomized controlled trial.

This study was a two centre, 30 day randomized controlled trial. Forty two volunteers were randomized to take spearmint tea twice a day for a 1 month period and compared with a placebo herbal tea. At 0, 15 and 30 days of the study serum androgen hormone levels and gonadotrophins were checked, the degree of hirsutism was clinically rated using the Ferriman-Galwey score and a questionnaire (the modified DQLI = Dermatology Quality of Life Index) was used to assess improvements in the level of self-reported hirsutism. Forty one of 42 patients completed the study. Free and total testosterone levels were significantly reduced over the 30 day period in the spearmint tea group (p < 0.05). LH and FSH also increased (p < 0.05)."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19585478

Vierailija
13/20 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää rasvaa ruokaan, niin akne häviää.

Vierailija
14/20 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonit + roa. Eli hormonaalinen ehkäisy, ei-androgeeninen sellainen (ei levonorgestreeliä esim.), ja roa-kuuri siihen päälle sitten. Jompikumpi, tosin jos sen hormonaalisen ehkäisyn sitten lopetat niin tod.näk. se akne posahtaa päälle sellaisena, että roa pitänee syödä kuitenkin.

Itsellä hormonaalinen akne räjähti totaalisesti, kun oli pakko alkaa syödä minipillereitä helvetillisen migreenin hoidossa niin tässähän tätä ihanuutta yritän hoitaa sitten ihoa korealaisen periaatteen mukaisesti. Mahdoton sanoa, onko rutiini vai hormoneihin tottuminen (4kk) syynä jonkinlaiseen rauhoittumiseen... jännityksellä seurataan vielä pari kuukautta kehitystä, sitten marssin ihotautilääkärin juttusille.

Vierailija
15/20 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan lisää rasvaa, se vaikuttaa hormoneihin.

Vierailija
16/20 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokaan lisää rasvaa, se vaikuttaa hormoneihin.

Jotkin rasvahapot alentavat testosteronitasoja naisilla (eaim. omega-3), mutta kyllä se rasvan lisäämisen hyöty perustuu ennen kaikkea siihen, että sillä korvataan hiilareita, jolloin insuliinitasot laskevat. Hyöty ei siis niinkään tule itse rasvasta, vaan hiilareiden välttelystä.

Vierailija
17/20 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on pco, ja söin roaccutania näin: 1kk, keskeytys, sit 6kk kuuri, akne tuli lievempänä, mutta häiritsevänä takaisin, vielä 3kk kuuri. Nyt pysynyt ok kurissa. Iho on silti tosi työläs hoitaa, en tiedä ketään, jolla vaikeahoitoisempi naama.

Semmonen homma, et pitäis vissiin vältellä hiilareita. Kun sokeriaineenvaihduntakin toimii vähän miten toimii.

Vierailija
18/20 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reseptillä saatu a-vitamiinivoide ja maidon raju vähentäminen ruokavaliosta tepsi mulla.

Vierailija
19/20 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tehosi hormonikierukka ja sokeriton ruokavalio. Muuta en tarvinnut niin lähti finnit joista olin kärsinyt yli 10 vuotta. En voi sanoa tehoaako muilla sama juttu mutta näin meikäläisellä.

Vierailija
20/20 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästellyt näitä tietojani siihen, että otan yrityksiin yhteyttä ja sana provikat aina, kun he saavat tyytyväisiä asiakkaita, heh. Mutta ehkä nyt voin kertoa mikä omalla kohdallani on toiminut. Alussa jätin maidon juomisen ja maitotuotteet muutenkin minimiin. Lisäsin vedenjuontia. En tiedä oliko syy lopulta tässä mutta ihon kunto ainakin paranani. Aiemmin posket ovat olleet täynnä kipeitä ja isoja paiseita mutta tällä hetkellä ei ole kuin finneistä jääneitä punaisia jälkiä sekä kuukautisten aikana muodostuvia yksittäisiä näppyjä. 

Ihonhoidossa siirryin täysin luonnonkosmetiikkaan. Meikit eivät ole luonnonkosmetiikkaa mutta kaikki puhdistustuotteet ja kosteusvoiteet. Tämä omalla kohdallani varmasti oli myös ratkaiseva tekijä. Kannattaa googlettaa näistä ja ottaa esim. tuotteita kokeiluun. Itselleni on toiminut Afrikan musta saippua puhdistukseen ja glykoolihappoa sisältävä rasva kosteusvoiteeksi. Olen tämän Afrikan mustan saippuan tilannut Iherbsistä, sillä on yli 15 000 arvostelua ja 9000 näistä viiden tähden arvoisia. Puhdistaa tehokkaasti ja poistaa finniarpia ym. mutta ei kuitenkaan kuivata. Valitettavasti ilmeisesti saippuan koostumusta on tässä viime aikoina muutettu, joten täysin samasta tuotteesta ei taida olla enää kyse mutta tätä saa muualtakin. Tärkeää, että saippua on täysin luonnontuote, jottei se ärsytä ihoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme