Miksi vuokranantajat suuttuu/loukkaantuu kun asunnosta muuttaa pois?
Olen asunut melkein 4 vuotta samassa asunnossa opiskelujen ajan. Olen nyt kuitenkin saanut vakituisia töitä miehen kanssa samalta paikkakunnalta ja muutamme yhdessä sinne.
Vuokran olen aina maksanut ajallaan ja asunto on samassa kunnossa kun muutin. Laitoin irtisanomisenkin hyvissä ajoin. Laitoin kirjallisen irtisanomisen ja lisäksi sähköpostin missä liitteenä irtisanominen ja pyysin vastausta kun hän on ne vastaanottanut. No, vuokranantaja ei vastannut ja soitin sitten hänelle. Kuulema ei ole saanut mitään sähköpostia tai kirjettä. Minun ei ollut mahdollista toimittaa henkilökohtaisesti irtisanomista, koska hän asuu kaukana. Laitoin sitten irtisanomisen haastemiehen kautta ja maksoin siitä mukavan summan.
Ennen mukava vuokranantaja on nyt todella ärtyneen oloinen ja vihainen. Ymmärrän kyllä työtä tulee kun muuttaa pois mutta silti! Asuntoakin katsoaessa hän on vain tiuskinut. Eihän minunkaan ole kannattavaa asua vuokralla kovin pitkään vaan mahdollisesti ostamme oman asunnon.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä vuokralaiset kokevat usein, että vuokranantaja suuttuu, vaikka tämä on ainoastaan asiallinen. Vähän samaan tapaan kuin vuokranantaja kokee vuokralaisen suuttuvan, kun asuntoon on pakko mennä katsomaan mahdollista vesivahinkoa. Harvoin vuokralainen kiittelee, että ihanaa kun tulitte katsomaan tai voi kun kiva, että eteisen kaapissa on vettä.
Mun mielestä venkoilu irtisanomisessa ja mökötys ja tiuskiminen ei ole asiallista käytöstä. Ymmärtäisin ärtymistä jos asunto olisi jäljiltäni huonossa kunnossa.
Ja tuollainen vesivahinkoa vähättelevä vuokralainen ei ole hyvä vuokralainen ollenkaan. :) Mielellään itse korjaisin tuollaiset ongelmat ja arvostaisin jos vuokranantaja on aktiivinen. Ap
Ilmaisit juuri olevasi ns. vaarallinen vuokralainen eli taloyhtiössä massiivinen vesivahinko ja sinä "korjaisit" sen itseksesi vaivautumatta kertomaan muille.
Jos on ottanut velkaa tämän vuokra-asunnon ostamiseksi niin nyt tulee 1-2 kk tauko, ettei ko asunnosta tule tuloja.
Tai sitten on ahne ihmispaska ja wt. Itsekäs idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä vuokralaiset kokevat usein, että vuokranantaja suuttuu, vaikka tämä on ainoastaan asiallinen. Vähän samaan tapaan kuin vuokranantaja kokee vuokralaisen suuttuvan, kun asuntoon on pakko mennä katsomaan mahdollista vesivahinkoa. Harvoin vuokralainen kiittelee, että ihanaa kun tulitte katsomaan tai voi kun kiva, että eteisen kaapissa on vettä.
Mun mielestä venkoilu irtisanomisessa ja mökötys ja tiuskiminen ei ole asiallista käytöstä. Ymmärtäisin ärtymistä jos asunto olisi jäljiltäni huonossa kunnossa.
Ja tuollainen vesivahinkoa vähättelevä vuokralainen ei ole hyvä vuokralainen ollenkaan. :) Mielellään itse korjaisin tuollaiset ongelmat ja arvostaisin jos vuokranantaja on aktiivinen. Ap
Tuohan on suoranaista kusipäisyyttä jos väittää että ei ole saanut irtisanoutumisilmoitusta. Toivottavasti muuttoaika ei siirtynyt tuon vuoksi.
Me lähdimme, kun kyllästyimme naapureiden nimettömiin kirjeisiin. Tiesimme, ketkä niiden takana oli ja niin tiesi vuokraisäntäkin, koskapa irtisanoutumisen jälkeen kävi raivoamassa ko. naapurille ja uhkaili myyvänsä mustalaisille sen kämpän, että olisko naapurit sitten tyytyväisiä. Olemme (ja olimme silloinkin) kuitenkin säällisesti eläviä ihmisiä, vuokra tuli ajallaan, yöt nukuttiin hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisit juuri olevasi ns. vaarallinen vuokralainen eli taloyhtiössä massiivinen vesivahinko ja sinä "korjaisit" sen itseksesi vaivautumatta kertomaan muille.
En nyt tarkoittanut, että käytännössä korjaisin :D Tarkoitin, että on hyvä että vesivahinko korjattaisiin ja ilmoittaisin asiasta eikä haittaisi jos vuokranantaja sen takia tulee käymään ;)
Ap
Toisaalta vuokralaisetkin ovat aika outoja. Tein määräaikaisen vuokrasopimuksen (1 vuosi)ja totesin jo sen tehdessäni, että ei ole mahdollisuutta jatkaa. Sopimuksessa ei ole mitään merkintää siitä, että vuoden jälkeen jatketaan toistaiseksi voimassaolevana jne.
11 kk kuluttua laitoin kyselin, että koska pidetään lopputarkastus. Vuokralainen suuttui ja ihmetteli, että miksi, hänellä on lain mukaan oikeus asua siinä maailman tappiin asti, määräaikaisuus vain esti häntä lähtemästä ennen kuin vuosi on kulunut. Sen sijaan se ei tarkoita, että hänen pitäisi lähteä.
Käräjillehän siitä lopulta päädyttiin ja voitin, mutta vuokralainen asui 3 kk pitempään kuin alunperin oli tarkoitus.
miten niin tulisi taukoa? Ainakin pk-seudulla vuokrakämpät vaihtaa aina lennossa asukkia. Muuttotappiokunnissa toki eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on suoranaista kusipäisyyttä jos väittää että ei ole saanut irtisanoutumisilmoitusta. Toivottavasti muuttoaika ei siirtynyt tuon vuoksi.
Ei siirtynyt, koska olin hyvissä ajoin liikenteessä! Harmitti silti ja tuli stressiä kyllä lisää! :) Ap
Itsellä olisi mahdollisuus laittaa kaksio vuokralle. Mutta en viitsi lähteä ko rumbaan. Asunnosta on kyllä vähän lainaa jäljellä.
Tuttava vuokrasi asuntonsa. Sai huumediilirin vuokralle. Ei saanut vuokriaan kuin käteisellä. Loppupeleissä melkein joutui pidätetyksi tämän huumediilerivuokralaisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ottanut velkaa tämän vuokra-asunnon ostamiseksi niin nyt tulee 1-2 kk tauko, ettei ko asunnosta tule tuloja.
Tai sitten on ahne ihmispaska ja wt. Itsekäs idiootti.
Vuokratuloon voi tulla tauko, vaikka velkaa ei olisikaan. Vuokrantajalla on varmasti keksittynä menoja, joihin voi käyttää vuokratuottoja ja harmittaahan se jos tulee vuokratuloton kuukausi. Voi tulla myös kova stressi siitä että saako kunnollisen vuokralaisen jne.
Jos se sähköposti olisi oikeasti mennyt väärään paikkaan tai jäänyt näkemättä, niin kyllä tuo haastemies tuntuisi niin tylyltä eleeltä puolestasi, että kyllä se välit viilentää.
Vierailija kirjoitti:
miten niin tulisi taukoa? Ainakin pk-seudulla vuokrakämpät vaihtaa aina lennossa asukkia. Muuttotappiokunnissa toki eri asia.
Käsittääkseni kyllä heti ei löydy sopivaa vuokralaista, mutta voin olla täysin väärässäkin.
Tiedän tapauksen, että vipusysteemillä ostettiin liikehuoneisto. Samalla tule lama. Loppupeleissä kiinteistöyhtymään tuli putkiremppa ja liikehuoneiston lainaosuus oli 60 000 e.
Ei välttämättä kannattavaa touhua. Riskit on olemassa.
Mä asuin 5 v vuokrakämpässä, sellasessa 20 neliön kopissa ja vuokranantaja "suuttui" myös mulle kun ilmoitin muuttavani pois. Kuka jaksaa vuosikymmeniä asua noin pienessä kämpässä? Muutin siis 40 neliöiseen kaksioon sillä halusin isomman asunnon. Hirveä tivaaminen miksi haluan muuttaa pois. Öö, miten se hänelle kuuluu? Valehtelin sitten että sain perhetutun kautta vuokra-asunnon. Muutenkaan ei ollut tarkoitus asua noin kauaa, mutta siinä nuo vuodet kuitenkin vierähtivät.
Vierailija kirjoitti:
Jos se sähköposti olisi oikeasti mennyt väärään paikkaan tai jäänyt näkemättä, niin kyllä tuo haastemies tuntuisi niin tylyltä eleeltä puolestasi, että kyllä se välit viilentää.
Kuten sanoin laitoin myös postissa irtisanomisen kirjallisesti. Mielestäni aikamoinen sattuma että sekä kirje häviää ja sähköposti josta hän on kyllä ennen saanut viestit on nyt jäänyt huomaamatta. Mutta toki näinkin voi käydä.
Minun piti kuitenkin varmistaa, että irtisanominen menee ajoissa perille, sillä olisin muuten joutunut maksamaan vuokraa 1kk pidempään. Ja puhelua luonnollisesti hän ei pitänyt riittävänä irtisanomisena.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No tuohan riippuu paljon siitä että kuinka aikaansaapa vuokraisäntä on. Jos on saamaton nahjus ja arpoo viikkokausia kelle uskltaa asunnon vuokrata, niin voihan siinä palaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos sekä kirje että sähköposti on menneet väärään paikkaan, niin eiköhän siinä ole silloin syytä käyttää tuollaista varmempaa konstia. Todennäköisesti kumpikin on mennyt perille ja kusipäävuokraisäntä vain alkoi hankalaksi.
Siksihän vuokrasopimuksissa on irtisanomisaika, että ehtii etsiä uuden vuokralaisen tilalle. Onpas erikoista toimintaa. Toki toivon itse, että meidän vuokralainen viihtyisi tuossa mahdollisimman pitkään, mutta eihän minulla ole siihen mitään sanomista.
Muuten, jos teidän vuokranantaja on noin inhottava, niin älkää missään tapauksessa luovuttako avaimia takaisin ilman, että olette asunnon tyhjennyttyä yhdessä tehneet lopputarkastuksen, josta tehdään kirjallinen raportti, jonka molemmat allekirjoitatte paikanpäällä.
Vierailija kirjoitti:
Siksihän vuokrasopimuksissa on irtisanomisaika, että ehtii etsiä uuden vuokralaisen tilalle. Onpas erikoista toimintaa. Toki toivon itse, että meidän vuokralainen viihtyisi tuossa mahdollisimman pitkään, mutta eihän minulla ole siihen mitään sanomista.
Muuten, jos teidän vuokranantaja on noin inhottava, niin älkää missään tapauksessa luovuttako avaimia takaisin ilman, että olette asunnon tyhjennyttyä yhdessä tehneet lopputarkastuksen, josta tehdään kirjallinen raportti, jonka molemmat allekirjoitatte paikanpäällä.
Toisaalta jos et palauta avaimia vuokrasopimuksen päättymistä seuraavana toisena arkipäivänä, niin kannattaa varautua maksamaan vuokra siltäkin kuukaudelta.
Karkeasti jaoteltuna vuokralla asuu kansakunnan alemmat sosiaaliluokat ja siellä niitä taloudenhanllintaontelmiakin esiintyy todennäköisemmin.
Työttömän sinkkumiehen on lähes mahdoton saada vuokra-asuntoa yksitysiltä.