Miksi yksinhuoltajia on niin paljon? Pitääkö lapsi tehdä heti?!?
Ihmettelen suuresti sitä, että uuden tuttavuuden kanssa pitää heti mennä lisääntymään ja yllätys, tuleekin ero.
Tehdään lapsi väkivaltaisen/pettävän/alkoholistin/narkin kanssa eikä yhtään miettiä millainen isä hänestä tulee lapselle. Sitten erotaan.
Ylipäätään erotaan helposti ja kevyin perustein, tehdään kaiken maailman uusioperheitä. Minusta yksinhuoltajien suuri määrä selittyy ihan ihmisten omilla virheillä. Lapsen kannalta tietysti tosi säälittävää ja surullista että vanhempi on tehnyt väärät valinnat.
Kommentit (109)
Ikää yli 30 ja 4 vuotta naimisissa. Katsos kun ennen oli miehet rautaa ja laivat puuta... Nyt miehet haluaa intohimoa, seksiä ja seikkailua. Olisin toki voinut jäädä liittoon. Lapsi alkoi tosin oireilla. Miehestä kuoriutui lapsen syntymän jälkeen pettäjä ja henkisesti väkivaltainen. Hän ajatteli että olen kiikissä kun lapsi on tullut, joten lakkasi esittämästä roolia.
Tosin nyt saisin jo fyysisestikin turpaani ja olisin silti yh koska lapsen isä ei ollutkaan valmis luopumaan vapaudestaan. Olisiko se lapsen paras? Meillä ei luovutettu helpolla. Olisi lähtenyt terveys lopulta joten mieluummin olen yksin ja yh. Jos saat tuomitsemisestani kiksejä niin siitä vaan. Halvat on huvit kullakin.
8v yhdessä ennen lasta, parin vuoden päästä toinen, ero kun suhde 13v...
Eikä ketuta yhtään että lapsilla on kaksi kotia, vaikkakin pääasiassa minun eli äidin luona asuvat.
Mutta noita heti raskaaksi -juttuja en kyllä käsitä, ihanan romanttista se valvottava vauva -aika... joo-o.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten hyvinvoinnin kannalta ei näytä hyvältä uusperhe eikä yksinhuoltajuus.
Väitöskirjassa on tutkittu satoja perheitä ja tulos on rankkaa, huonoiten menee uusperheiden lapsilla. Ydinperheessä vähiten ongelmia.
https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Uusperheiden-lapsilla-eniten-psyykeongelmia/437898
Tuo tukki palstalaisten kommentointihalut. Miksi?
Miksi kukaan noteeraisi viisi vuotta vanhaa väitöskirjaa jossa otanta selvästi alle tuhat, eli todellisuudessa lukema voisi olla jotain aivan muuta? Toisekseen tuossa pahin on uusperhekuvio ja eikö tän keskustelun tarkotus ollu keskittyä siihen kuinka nimenomaan yksinhuoltajat ovat epäonnistuneet elämässään? Ja jos tuo pitäisi ihan oikeasti paikkansa niin vielä kun mietit hetken että 1,3 lasta 10:stä oireilee siinä sinun ihannoimassa ydinperheessä ja yksinhuoltajissa 2,1 lasta 10:stä niin ero ei ole millään tavalla suuri taikka hämmästyttävä.
Yksinhuoltajien lasten psyykeongelmat ovat alakuloisuutta ja masennusta - niinno jos mies petti ja jätti toisen naisen takia tai mies tehnyt itsemurhan niin äidillä saattaa hetki mennä aikaa koota itsensä ja hänen mielialansa tietenkin taas tarttuu lapseen.
Lähinnä surullista teiltä, todisteiden väkisin hakemista, yritys hyvä, mutta melkosen laimea sellainen ja totta puhuakseni aika nolo. En tiedä haluanko edes tietää millainen ihminen näiden tekstien takana on, koska myötähäpeä olisi aika suuri jos oikeassa elämässä tapaisin tälläisiä mielipiteitä avoimesti suoltavan ihmisen. Mutta toisaalta olisi mielenkiintoista nähdä millä kaikilla osa-alueilla on selkeää vajausta ja kuinka elämä potkii päähän kun pitää purkaa anonyymisti huonoa oloaan. Onko ystäviä tarpeeksi tai tunteiden säätelyssä jotain ongelmia kenties? Kun alkaa jo vähän huolestuttaa että jokuhan teissä ihan oikeasti on vikana, ei tollaset ole täysjärkisen puhetta.
Mutta ei mua kyllä teidän ongelmat kiinnosta eikä vissiin ketään muutakaan, ja toivon että ette tajuakkaan koskaan miten ne teidän ongelmat olisi ratkaistavissa. Koska aina on narua ja liikaa eläkeläisiä, heikoin aines ensteks pois, eiks niin..
Yhteiskunnan pitäisi tehdä rahallisesti järkeväksi mennä naimisiin ja pysyä suhteessa.
Nykyään erotaan aivan liikaa. Yhteiskunnan kannalta huono tilanne.
Esimerkiksi lapsiperheiden, jossa vanhemmat ovat ekassa avioliitossaan ja lastensa vanhemmat, voisi saada verohelpotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Yht tulevat sosiaalisine tukineen tukipalveluineen yhteiskunnalle kalliiksi. Me muut veronmaksajat kustannamme tämän lystin. Itse pitäisin mieluummin veroihin menevät tuloni kuin kustantaisin niillä yhn kersan elämän. Jos harrastatte lastentekoa niin yrittäkää kustantaa itse lystinpitonne jälkihoito.
voi lässynlässyn ja uliuli taas. niin tulee kuule ne sinunkin kakarat, (joita et tule onneksi koskaan saamaan). myös yh on veronmaksaja, ei mikään avatuusolento.
kyllä minuakin vituttaa maksaa tieverkoista joita en käytä.. listahan on loputon jos ihmiset alkavat luettelemaan mihin heidän verorahojaan ei tarvitse käyttää, kun ovat niin älyvapaita että pyörivät vain oman napansa ympärillä. verorahoilla pyöritetään kuule yhteiskuntaa, ja sinäkin olet yhtälainen pummi kuin kuka tahansa yh, jos tällalailla ajatellaan.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan pitäisi tehdä rahallisesti järkeväksi mennä naimisiin ja pysyä suhteessa.
Esimerkiksi lapsiperheiden, jossa vanhemmat ovat ekassa avioliitossaan ja lastensa vanhemmat, voisi saada verohelpotuksia.
trolololololol
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinhuoltajuus tulee todennäköisesti vähenemään, kun syntyvyyskin laskee. Yhä useampi nainen nimittäin on nykyisin hyvin valikoiva eikä ala hankkia lapsia ihan kenen kanssa tahansa. Ja juuri siksi, että he eivät halua jäädä yksinhuoltajiksi. Jäävät siis mieluummin lapsettomiksi kuin yksinhuoltajiksi.
Jaa, minusta taas nouseva trendi nykyään on se että on huomattu ettei sillä ukolla oikein mitään tee mutta lapsia halutaan ja ne pystytään myös itse hoitamaan, eli jäädään mieluummin yksinhuoltajiksi kuin lapsettomiksi. Kehitys kehittyy ja lapsettomuushoidot muillekin kuin pareille on keksitty. Toki sitten erikseen nämä pariskunnat joilla ei mitään elämänhallintaa ja lapsi tehdään rakkaussuhteeseen ja puoli vuotta myöhemmin halutaan ero ja uusi kierrokseen.
Yst. Terv. Kahden onnellinen, hyvin toimeentuleva yh
Minäkin olen tuollanen yh, siis etten ole ollut parisuhteessa enkä halua olla parisuhteessa, mutta kolmekymppisenä biologinen kello alko soida ja halusin yhden lapsen.. ja onneksi sain, ihan perinteisin keinoin. mihinkään lapsettomuushoitoihin en olisi mennyt, yksin olen tottunut aina elämään, ei se olisi ollut katastrofi jäädä ilman lasta, enkä mitään "hoitoja" edes ymmärr', minusta ahneiden ihmisten juttuja.
Kyllä niitä siittäjiä on onneksi kolmekymppiselle tarjolla ihan luomunakin.
Vierailija kirjoitti:
Ja kirkko kiittää, oletko uskovainen/kirkon työntekijä? Koitan saada jotain selkoo noin älyvapaaseen kommenttiin.. Suhtautumisesi aikuisiin ihmisiin on kuin pikkulapsiin. "Maksetaan sulle rahaa (koska oot ahne), jotta elät minun toiveiden mukaisesti"
Sehän on hienoa jos uskaltaa erota huonosta suhteesta. Kun siinä huonossa suhteessa kärsii myös ne lapset. Nimim. Kokemusta on. Mietin ja toivoin hyvin monta kertaa lapsuuteni aikana, että kunpa saisin elää ja olla äidin kanssa kahdestaan.
en oikein ymmärrä miten parisuhde liittyy siihen millanen äiti on. ei se ainakaan tunnu äitiyttä parantavan vaimoilla jotka aina kiristelevät hermojaan ja pätevät kaikkialla.
äitiys ja isyys tuntuu olevan monessa ydinperheessä suoritus, ei aito asia.
tämä on vaan monesti tullut mieleen kun tällaset vanhemmat tunkevat lasten harrastuspaikoilla ja koulumaailmaan pätemään...... huh.
en tietenkään väitä että kaikki ydinperheet ovat täynnä esittäjiä ja pätijöitä, en ollenkaan, mutta sellasia kyllä löytää niistä, jotka esittävät täydellisiä perheitä. he kai ovat juuri niitä joille elämäänsä tyytyväinen yh-äiti on punainen vaate.
taitaa tämänkin aloituksen takana olla joku spinningiä, salilla käyntiä ja meikkiesittelyjä harrastava koulumyyjäisten järjestäjä. tiedätte varmaan sen ihmistyypin mitä tarkoitan.
Yksinhuoltajia hyysätään ihan turhaan nykyään. Miksi esim lapsilisässä on yh-korotus? Täysin käsittämätöntä. Päinvastoin pitäisi kannustaa ihmisiä pysymään liitoissaan eikä eroamaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksinhuoltajia hyysätään ihan turhaan nykyään. Miksi esim lapsilisässä on yh-korotus? Täysin käsittämätöntä. Päinvastoin pitäisi kannustaa ihmisiä pysymään liitoissaan eikä eroamaan.
Minusta taas perhe-elämästä livistäville osapuolille pitäisi lätkäistä lisävero siitä että maksavat lapsistaan vain minimielatuksen eivätkä muutoin hoida lapsiaan. Minulle yh-korotus on elintärkeä lisä sillä isänsä maksaa 155 euroa kuussa. Sillä kustantaa vaipat ja osan ruuasta, ei mitään muuta. Se yh joutuu maksamaan näin enemmän lapsen kuluja kun tulee opiskeluja, harrastuksia, jne. Minun exäni kartuttaa omaisuuttaan koko ajan mutta maksaa minimielareita. On venkoillut yrityksensä kautta tulot niin ettei niitä voida oikeasti laskea lastenvalvojalla. Joku vero tai rangaistusmaksu olisi hänelle paikallaan!
Vierailija kirjoitti:
Se 50e onkin niin älyttömän iso summa. Varsinkin jos vuokralla asuessa maksat sen vuokran kokonaan tai lainanlyhennys on maksettava yksinään. Eli sinun näkemyksellä jos elämään on sattunut huonot kortit ydinperhemalliin niin siitä pitäisi yhteiskunnan jotenkin rankaista. Pääset varmaan tosi pitkälle elämässäsi tolla näkemyksellä. Kun niin se vaan menee, että jos asut kimpassa jonkun toisen aikuisen kanssa niin tulot tulee tuplana ja menot jaetaan kahtia. Karkeasti.
Mitä jos oikeasti ei halua asua kenenkään muun aikuisen kanssa? Tämä on jotenkin sellanen asia mitä moni ei tunnu millään ymmärtävän. Aivan kun maailma olisi täydellisempi paikka jos kaikki eläisivät parisuhteessa ikuisesti ja onnellisesti ja rakentaisivat söpön kuplan ympärilleen. Minun näkemykseni mukaan se on satua jota vain naiivit haluavat tavoitella. Ja siinäkin tapauksessa, että jos löytäisi täydellisen kumppanin, niin mihinkään kiveen ei ole hakattu, että se tapahtuisi juuri sillon kun nainen on hedelmällinen/vakituisessa työssä/elämä kaikin puolin reilassa vauvan tuloa varten.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että se 50€ kuussa kannustaa eroamaan? Mietipä uudelleen.
En meinaa että 50€ kannustaa eroamaan. Selkeä viesti yhteiskunnalta se kuitenkin on ja mielestäni väärään suuntaan. En hyväksy perhemallianne. Päinvastoin inhoan sitä. Miehet syrjäytetään systeemissä monilla tasoilla eikä heitä tarvita kuin siittäjän ja toisaalta veronmaksajan rooliin. Valtio sitten lapioi rahat mm. vuokralordeille.
Joku kirjoitti että yh:lla on isommat kulut ja että tätä pitää sitten valtion kompensoida. Tottakai on mutta minusta niin kuuluukin olla. Kulujen minimointi on yksi peruste mennä yhteen ja pysyä yhdessä. Samalla ydinperhe on kaikille paras tapa asua ja olla. Tällaista perheen yhdessä pysymistä pitäisi ennemmin kannustaa myös rahallisesti kuin päinvastoin.
En myöskään voi hyväksyä tuollaista
ajattelutapaa, ettei edes haluta asua ja olla samassa perheessä. Kyllä silloin pitää jättää lapset tekemättä jos ei miestä siedä elämäänsä. Mutta yhteiskunta se mahdollistaa jopa hedelmöityshoitoja ja koeputkihedelmöityksiä yksinäisille naisille. Uskomatonta!
Höpö höpö. Miten olisin voinut tietää että 14v yhdessäolon jälkeen eroamme? Koska olisi ollut oikea hetki tehdä lapset? Olisiko mun varmuuden vuoksi pitänyt olla lapseton siihen saakka??
Nykyisen mieheni kanssa saimme yhteisen lapsen 6v yhdessäolon jälkeen, halusimme hänet kyllä jo aiemmin mutta kaikki ei mene kuten toivotaan. Olemme olleet yhdessä 22v mutta en tiedä olemmeko sitä hautaan saakka. Olisiko kuopus pitänyt jättää tekemättä tuolla perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Eikä ketuta yhtään että lapsilla on kaksi kotia, vaikkakin pääasiassa minun eli äidin luona asuvat.
Mutta noita heti raskaaksi -juttuja en kyllä käsitä, ihanan romanttista se valvottava vauva -aika... joo-o.
Mistä johtuu, että eroa haluaa useimmiten nainen? Muistan sellaista lukeneeni. Eron takana on harvemmin mies. Tutuista eronneista pareista äkkiä laskien kaikissa nainen on halunnut erota ja laittanut eron vireille.
Sitä en tajua, että sit eron jälkeen alkaa valitusrumba monista asioista vaikka on itse valinnut eron.
Yksinhuoltajien lapset ovat keskimäärin yhtä onnellisia kuin kahden huoltajan lapsetkin. Minun isäni kuoli kun me lapset olimme vielä taaperoita, miten sitten voitte selittää, että me olemme terveitä, koulutettuja ja onnellisia aikuisia. Meillä on suuri sukulaisjoukko yhdessä ollut kasvamassa, enkä minä lapsena edes tajunnut kaivata isää. Nykyään äidit pärjäävät jopa taloudellisesti paremmin, kun ei tarvitse elättää ja hoivata sitä lapsen tasolle jäänyttä nintendo-isää. Onneksi on tietenkin myös jo aikuiseksi kasvaneita kunnollisia aviomiehiä. Eikö tuo äitien mollaaminen koskaan lopu.
Tein lapsen tarkoituksella yksin. En tarvitse miestä muuhun.
Isätön lapseni voi hyvin, opiskelee unelmiensa ammattia ja välimme ovat loistavat. Elämme tasapainoista ja onnellista elämää. Lapsen synnyttyä keskityin täysin lapsen hoitamiseen, vein paikkoihin, pidin sylissä, luin kirjoja, hoidin ja rakastin.
Jos olisin ollut parisuhteessa olisi suhde lapseen nyt täysin toisenlainen. En olisi ehtinyt keskittyä lapseen niin paljon koska olisi ollut se parisuhdekin hoidettavana. Minä en viihdy parisuhteessa. Voin huonosti miesten kanssa. Kolme pitkää vuosia kestänyttä parisuhdetta takana, jokaisessa mies taantui lapsen tasolle hoidettavaksi. Olen sitten varmaan niin hyvä hoitaja :)
Halusin kuitenkin vain yhden lapsen jonka olen mielestäni kasvattanut yhteiskuntakelpoiseksi kunnon ihmiseksi. Jos hän isänkaipuuta tunteekin ei ainakaan myönnä sitä.
Elatustukia en ole pyydellyt enkä saanut. Normaalin lapsilisän kyllä.
Tämä oli minun ratkaisuni enkä sitä kadu. Päätin onnistua ja onnistuin. Helppoa ei ole aina ollut mutta itsepähän valitsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta noita heti raskaaksi -juttuja en kyllä käsitä, ihanan romanttista se valvottava vauva -aika... joo-o.Mistä johtuu, että eroa haluaa useimmiten nainen? Muistan sellaista lukeneeni. Eron takana on harvemmin mies. Tutuista eronneista pareista äkkiä laskien kaikissa nainen on halunnut erota ja laittanut eron vireille.
Sitä en tajua, että sit eron jälkeen alkaa valitusrumba monista asioista vaikka on itse valinnut eron.
Jos pullo kiinnostaa enemmän kuin pillu niin se on heihei.
Tuo tukki palstalaisten kommentointihalut. Miksi?