Mitä herkkujen tilalle, en vain voi olla syömättä/himoitsematta niitä
Niin, mitä voisin tehdä kun kokoajan tekee mieli jotain herkkuja, joka suolaista tai makeaa! Olen kokeillut syödä hedelmiä, marjoja, kuivattuja hedelmiä jne. Mutta ei vaan auta! Olen siis kyllä ollut esimerkiksi nyt vähän päälle viikon ilman niitä mutta SILTI tekee kokoajan mieli. Loppuuko tämä ikinä ja jos ei voisiko herkut korvata jollain järkevällä?
Kommentit (416)
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu että ap:lta on mennyt pointti ohi monissa ohjeissa. Se että vetää hiilarit minimiin vähäksi aikaa auttaa todella usein siihen sokerinhimoon aika nopeasti (itsellä tämä tapahtuu jo parissa päivässä, mutta on tietysti yksilöllistä) - näin siis ei tarvitse olla "vahva" ja painiskella hirveän itsekurin kanssa kun se makeanhimo tosiaan häviää kun jättää hiilarit pois. Se että vähentää hiilareita ja sokereita vaatii paljon suurempaa itsekuria koska himoa ei saa taltutettua ja repsahduksen vaara on näin suurempi.
Mutta sitten kun on tuolla tavoin päässyt sokerista eroon, ja alkaa taas käyttää enemmän hiilareita, niin eikö sokeria ala tehdä uudestaan mieli vai?
Vierailija kirjoitti:
Siis joku meinaa että hedelmät ovat epäterveellisiä, koska niissä on sokeria? Voi hyvänen aika
No ilmeisesti niin. Sitäpä mäkin tässä oon vähän ihmetellyt...
AP
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu että ap:lta on mennyt pointti ohi monissa ohjeissa. Se että vetää hiilarit minimiin vähäksi aikaa auttaa todella usein siihen sokerinhimoon aika nopeasti (itsellä tämä tapahtuu jo parissa päivässä, mutta on tietysti yksilöllistä) - näin siis ei tarvitse olla "vahva" ja painiskella hirveän itsekurin kanssa kun se makeanhimo tosiaan häviää kun jättää hiilarit pois. Se että vähentää hiilareita ja sokereita vaatii paljon suurempaa itsekuria koska himoa ei saa taltutettua ja repsahduksen vaara on näin suurempi.
Eli siis olet sitä mieltä että se hiilareiden vähentäminen on hyvä keino? Vai oletko sama joka neuvoi aiemmin just siitä vähentämisestä? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitten kun on tuolla tavoin päässyt sokerista eroon, ja alkaa taas käyttää enemmän hiilareita, niin eikö sokeria ala tehdä uudestaan mieli vai?
No ei alkanut tehdä mieli alkaa käyttää uudelleen niin isossa mittakaavassa, että himo olisi palannut. Tuntuu, että jokin on loksahtanut luonnollisesti kohdilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis joku meinaa että hedelmät ovat epäterveellisiä, koska niissä on sokeria? Voi hyvänen aika
AP
Sokerinvieroitukseen hedelmät eivät sovi juurikin suuren sokerimäärän vuoksi. Epäterveelliseksi niitä ei ole kukaan maininnut. Toki eihän ulkolaisissa hedelmissä mitään vitamiineja kyllä olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole kuukausi ilman, ja jos vielä tekee mieli niin jokin puute kyllä sitten on ruokavaliossa varmaan
Tässä on vaan sellainen ongelma, että mieliteko on niin vahva, että vuorokausikin ilman tuntuu lähes mahdottomalta. En oo ap, mutta kärsin samasta. Ei me täällä kyseltäisi jos pystyisi olemaan kuukauden ilman.
Jättää ne herkut sinne kauppaan.
Sitten kun mielihalu iskee, niin on pakko lähteä käymään kaupassa saadakseen herkkua suuhun.
Tämä laskee ajan myötä herkkujen himoa, kun on pakko lähteä aina ostoksille.
Toki tämä vaatii sen verran itsekuria, ettei tunge ostoskoria täyteen herkkuja.Niin ja vielä parempi, jos tilaat kauppakassipalvelusta ruoat. Me tilataan nykyään ja teen tilauksen rauhassa kotona. En vaan tilaa herkkuja. Tilaan kyllä leipomistarvikkeita joten leivon välillä. Syön myös mustikoita pakkasesta ja maustamaton jugurttia. Ollaan nyt tilattu ruoka 3kk ajan ja olen päässyt eroon herkkuhimosta.
Noo, jos on paha herkkuhimo onhan se kauppa silti lähellä. Mutta tietty just olis enemmän vaivaa niiden hakemiseen sitten.
Lisää kasvisten ja kasviskeittojen syöntiä. Keksi mikä vaan konsti: Kurkku päivässä, iso salaatti lounaalle jne. Vaikka et muuttaisi ruokavaliossa mitään muuta, niin kasvikset täyttää mahaa ihan fyysisesti, ettet halua niin paljon syödä muuta. Tiedän, että alussa joutuu vähän pakottamaan itseä ja harrastamaan pilkkomista jne. Keitto täyttää myös vatsalaukkua. En sano, että nälkä lähtee pitkäksi aikaa kasviksilla, mutta se ei ole pointti. Pointti on se, että kun seuraavan kerran syöt jotain muuta, et syökään sitä niin paljon, koska maha on aiemmin viestittänyt aivoille olleensa täynnä fyysisesti, eli ruokaa on sulamassa jo hyvin. Sinulla jos se muu mitä syöt on herkut, niin et syö niitä niin paljon.
Monilla makeanhimon triggeröi vehnä ja perunat, sekä se jos on väsynyt. Näitä jos vältät niin se auttaa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Sokerinvieroitukseen hedelmät eivät sovi juurikin suuren sokerimäärän vuoksi. Epäterveelliseksi niitä ei ole kukaan maininnut. Toki eihän ulkolaisissa hedelmissä mitään vitamiineja kyllä olekaan.
Ai miksi niissä ei ole vitamiineja? Ihan mielenkiinnosta kysyn, ei ole vittuilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Ai miksi niissä ei ole vitamiineja? Ihan mielenkiinnosta kysyn, ei ole vittuilua.
Nehän poimitaan raakana ja kypsytetään varastoissa kuljetuksen aikana. Eivät kypsy auringonvalossa. Auringossa ne vitamiinit tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
En ole hän, jolta kysyt, mutta kyllähän ruuan vitamiinipitoisuus on laskenut viimeisten viiden vuosikymmenen aikana. Samalla myös hedelmien sokeripitoisuus on noussut (syön kyllä itse hedelmiä, suosin luomua).
Johtuisiko suolistohiivasta?
Ostin juuri luontaistuotekaupasta koska mietin samaa.
No minä en ole vähentynyt hiilareita, itseasiassa syön varmaan paljon enemmän hiilareita kuin monet, mutta ei kuitenkaan enää tee sokerisia herkkuja mieli. Ja joo, syön kyllä hedelmiä ja marjoja, niin voihan joku sanoa että sokeria ne on nekin, mutta en koe siitä olevan haittaa, kun ei tosiaan tee mieli epäterveellistä herkkuja.
Jonkin verran olen tehnyt muutoksia ruokavalioon, enkä vain ostanut niitä herkkuja ja jotenkin se himokin vain hävisi. En käytä maitotuotteita enkä paljoa leipää tai lihaa, mutta en kyllä tiedä miksi ne olisivat aiheuttaneet herkkuhimoja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Nehän poimitaan raakana ja kypsytetään varastoissa kuljetuksen aikana. Eivät kypsy auringonvalossa. Auringossa ne vitamiinit tulee.
Ahaa, hyvä tietää. Kiitos vastauksesta.
Onko Suomessa sitten mahdollista saada vitamiineja muuten kuin kesällä ja syksyllä, kun eihän talvella täälläkään voi mitään kasvattaa?
Vierailija kirjoitti:
Candida Forte.
Miksi alapeukut (piip).
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ostit? Suolistohiivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Onko Suomessa sitten mahdollista saada vitamiineja muuten kuin kesällä ja syksyllä, kun eihän talvella täälläkään voi mitään kasvattaa?
Vitamiineja on muuallakin kuin kasvituotteissa. Esim. lihassa ja rasvassa. Kotimaiset juurekset on myös hyviä vitamiinin lähteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Onko Suomessa sitten mahdollista saada vitamiineja muuten kuin kesällä ja syksyllä, kun eihän talvella täälläkään voi mitään kasvattaa?Vitamiineja on muuallakin kuin kasvituotteissa. Esim. lihassa ja rasvassa. Kotimaiset juurekset on myös hyviä vitamiinin lähteitä.
C-vitamiiniakin? Minulla ei ainakaan ole ollut siitä puutoksia, vaikka en pahemmin kotimaisia kasviksia käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Onko Suomessa sitten mahdollista saada vitamiineja muuten kuin kesällä ja syksyllä, kun eihän talvella täälläkään voi mitään kasvattaa?Vitamiineja on muuallakin kuin kasvituotteissa. Esim. lihassa ja rasvassa. Kotimaiset juurekset on myös hyviä vitamiinin lähteitä.
C-vitamiiniakin? Minulla ei ainakaan ole ollut siitä puutoksia, vaikka en pahemmin kotimaisia kasviksia käytä.
Mistä tiedät?
Vierailija kirjoitti:
Lisää kasvisten ja kasviskeittojen syöntiä. Keksi mikä vaan konsti: Kurkku päivässä, iso salaatti lounaalle jne. Vaikka et muuttaisi ruokavaliossa mitään muuta, niin kasvikset täyttää mahaa ihan fyysisesti, ettet halua niin paljon syödä muuta. Tiedän, että alussa joutuu vähän pakottamaan itseä ja harrastamaan pilkkomista jne. Keitto täyttää myös vatsalaukkua. En sano, että nälkä lähtee pitkäksi aikaa kasviksilla, mutta se ei ole pointti. Pointti on se, että kun seuraavan kerran syöt jotain muuta, et syökään sitä niin paljon, koska maha on aiemmin viestittänyt aivoille olleensa täynnä fyysisesti, eli ruokaa on sulamassa jo hyvin. Sinulla jos se muu mitä syöt on herkut, niin et syö niitä niin paljon.
Monilla makeanhimon triggeröi vehnä ja perunat, sekä se jos on väsynyt. Näitä jos vältät niin se auttaa lisää.
Oon sanonut täällä keskustalussa aiemminkin että syön kyllä paljon vihanneksia kun olen kasvissyöjä, enkä syö gluteenia koska keliakia. Keittoja menee myös about 3 krt viikossa. Väsymys voi kyllä olla osasyy.
Niin ja vielä parempi, jos tilaat kauppakassipalvelusta ruoat. Me tilataan nykyään ja teen tilauksen rauhassa kotona. En vaan tilaa herkkuja. Tilaan kyllä leipomistarvikkeita joten leivon välillä. Syön myös mustikoita pakkasesta ja maustamaton jugurttia. Ollaan nyt tilattu ruoka 3kk ajan ja olen päässyt eroon herkkuhimosta.