4-v mm puree vauvaa. Voiko tai kannattaako oikeusteitse vaatia tapaamissopimukseen muutosta toisen lapsen osalta
kun meno on mennyt miehen nuoremman lapsen kans ihan mahdottomaksi viimeisen vuoden aikana, kun meille syntyi kuopus. Miehen lapset on meillä viikko-viikko, vanhemman kans jutut sujuu mut tää nuorempi on suoraan sanottuna täys hirviö välillä. Lasten äiti ei (tietenkään) halua luopua lapsivapaista viikoistaan eikä perheneuvolasta ole ollu apua.
Kannattaisko hakea esimerkiks oikeusteitse muutosta nuoremman lapsen asumiseen toistaiseksi vai mitä voi tehdä, tällaisenaan kun tilanne ei voi enää jatkua? Olemme miehen kanssa molemmat tällä kannalla. Lapsista miehellä on ex-vaimon kanssa yhteishuoltajuus.
Kommentit (357)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toistaiseksi valitettavasti kyllä mies on reissutöissä :( Taloudellisen tilanteen takia ei voi jäädä poiskaan. Ollaan ehdotettu lapsen äidille, että nuorempi ois enemmän hänen luona ainakin tilapäisesti, koska musta tuntuu että mä en oikeasti jaksa kohta enää kauaa. Äiti ei suostu. Tämä 4-v on ns. erityislapsi äitinsä raskauden aikaisen alkoholin käytön takia, jonka vuoksi hänen kanssa on ollut aina enemmän haastetta kuin ns normilapsen. Kuitenkin toistaiseksi ollaan pärjätty, ja kerran kuussa hän on tukiperheessä viikonlopun.
Tiedän että mitäs läksit ja niin edelleen, tottahan se on, että tiesin miehellä olevan lapsia ja heidän etu ensin, kaikkeni olen oikeasti yrittänyt, nyt vaan loppuu voimat. Meillä on muitakin lapsia täällä; sekä miehen että oma esikoiseni edellisestä suhteesta ovat 6-v ja ns eskariuhmaa molemmilla, kuitenkin heidän kans ns normaaleja ongelmia. Meidän yhteinen 2-v myös teettää työtä, ja kun hän aikanaan syntyi, ennakoin ongelmia, mutta ne kärjistyi vasta tän nuorimmaisen synnyttyä. Rakastan (uskotte tai ette) kaikkia lapsia, mutta alan olla ihan loppu. Miehen lasten äidin joustamattomuus tuntuu niin ikään pahalta. ap
OK, nyt lähti uskottavuus tältä tarinalta :D FAS-lapsi, hullu exä ja lapsia laitettu alulle uudessa suhteessa tästä huolimatta heti kun edellisen ovi on perässä sulkeutunut...jos tämä on totta niin sori, olet tosiaan pedannut itse tilanteesi. En olisi ikinä tehnyt lisää lapsia tuollaiseen tilanteeseen.
Jep. Lapsen ongelmakäytöskin ap:n mukaan 100 % tästä exästä johtuvaa.... Eikö muuten fas-lapsella voi olla kuitenkin samoja mustasukkaisuuden tunteita kuin muillakin?
En usko tähän mitenkään. Koko ajan menee hullummaksi.
Vierailija kirjoitti:
En tarkoittanutkaan että huoltajuusmuotoa tarvitsisi muuttaa, vaan tän nuoremman asumisjärjestelyä niin että olisi esim vain joka toinen viikonloppu meillä toistaiseksi, kunnes alkaa oppia ns. tavoille. ap
Haha, miten luulette lapsen oppivan "ns tavoille" jos ette opeta häntä? Vai kuuluuko se vastuu vain äidille?
Ehkä teit ap ihan oikein. Tavallaan säälittää tuo lapsi, lasu-työntekijänä tiedän aika varmasti ettei hän tule kotiin enää palaamaan.
En ymmärrä miksi ap:ta täällä haukutaan ja syyllisestetään kun hän on kuitenkin hoitanut ja pitänyt luonaan lasta, jonka isä on matkoilla ja äiti toisaalla kotonaan. Ja lisäksi siinä samalla huolehtinut kolmesta omasta lapsestaan, joista yksi on vauva.
Ainoat pahikset ja syylliset on sen nelivuotiaan isä ja äiti, jotka eivät omasta lapsestaan huolehdi vaan sysäävät sen ap:n vastuulle ja ovat itse jossain poissa.
😢 lapsi parka. Rakkautta hän tarvitsee, erityislapsi vielä enemmän. En kestä miten 4v osaa käsittää tilanteen💔 Toivottavasti hänet sijoitetaan kotiin, jossa hän on rakastettu juuri omana itsenään.
Tsemppiä ap, ei tilanne ole helppo sinullekaan. Rakasta vauvan isää ja näin voit itse antaa lapsellesi onnellisen elämän.
Näitä on ihan liikaa ympärillämme😔
Minulla on suoraan sanottuna todella paska ja jotenkin halju olo. Tiedän, että arkemme tulee helpottumaan *en edes tiedä miten paljon* tämän lapsen lähdettyä. Silti en voi muuta kuin itkeä. ap
No erityislapsi tarhaan, mielellään johonnin tilannetta ymmärtävään spessupaikkaan, ainakin siksi ajaksi kun eskarilaisetkin. Onhan toi meno nyt ihan mahdotonta, ei kai kukaan jaksa viiden lapsen yh: na kun mukana on vauva ja eritysilapsi. Ja sinuna pistäisin nyt lapsen vanhemmat koville. Miten voi olla niin että sinä kannat päävastuun koko hässäkästä?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on suoraan sanottuna todella paska ja jotenkin halju olo. Tiedän, että arkemme tulee helpottumaan *en edes tiedä miten paljon* tämän lapsen lähdettyä. Silti en voi muuta kuin itkeä. ap
Sietääkin olla. Sen lapsen elämä on aikalailla p*skana nyt. Mut hei hyvä että teidän arki helpottuu :) Ehkä ensi kerralla mietit paremmin ennenkuin lähdet leikkimään äitiä toisten lapsille.
Mut provohan tämä olikin. Tuollaisella erityislapsella kun olisi ollut tukitoimena jo päivähoidot sun muut ("kaikki tuki haettu mitä saatu"), jotta sinä olisit sinne suihkuun päässyt keskellä päivää....
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu paskaa. Oma napasi sua kiinnostaa. Ei kiinnosta vittuakaan tuo lapsi, sen tunteet tai sen kohtalo.
Vaihtoehdot on:
-pakenet tilannetta omien lastesi kanssa ja pelastat heidät, et ole vastuussa muiden lapsista, eli otat eron
-lapsen isä alkaa olla oman lapsensa kanssa tai sitten lapsi on teillä vain silloin kun lapsen isä on kotona, muun ajan äidillään tai sijaisperheessä
En ole koskaan ymmärtänyt noita viikko ja viikko systeemeitä. Lapsella ei ole oikeaa kotia missään. Vaihdetaan aina välillä vaan huushollista toiseen. Ei ihme, jos lapsi alkaa reagoida. Ja murrosiässä vielä enemmän.
Itse olin lapsena välillä mummolassa äidin sairauden takia, välillä kotona toisten sisarusten kanssa. En tiennyt lainkaan, missä minun paikkani olisi. Muistan kun eräs naapurintäti sanoi kerran, että on sulla mukavaa, kun on oikein kaksi kotia. Ajattelin mielessäni, että minulla ei ole kotia missään.
Olin jotain hieman yli kymmenvuotias, kun itse lopetin tuon kulkemisen kahden kodin välillä. Jäin mummolaan ja kävin vain harvoin synnyinkodissani. Äitikin oli silloin jo kuollut.
Ja miehesi hyväksyy toimintasi mitään sanomatta? Kyllä nyt väärä henkilö päätti lapsen kohtalosta :(
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi ap:ta täällä haukutaan ja syyllisestetään kun hän on kuitenkin hoitanut ja pitänyt luonaan lasta, jonka isä on matkoilla ja äiti toisaalla kotonaan. Ja lisäksi siinä samalla huolehtinut kolmesta omasta lapsestaan, joista yksi on vauva.
Ainoat pahikset ja syylliset on sen nelivuotiaan isä ja äiti, jotka eivät omasta lapsestaan huolehdi vaan sysäävät sen ap:n vastuulle ja ovat itse jossain poissa.
Joo vanhemmat ovat sysipaskoja. Mut kuinka idiootti täytyy olla et hankkii lisää lapsia tuollaisille vastuuntunnottamalle p-päälle?
Hyvä tarina. Haen popcorneja ja odottelen sitä hetkeä, kun sossut saavat yhteyden ap:n mieheen.
Vierailija kirjoitti:
Ja miehesi hyväksyy toimintasi mitään sanomatta? Kyllä nyt väärä henkilö päätti lapsen kohtalosta :(
Ap:n mies eli sen nelivuotiaan isä ei tainnut olla kotona eikä vastannut puhelimeen edes. Jos mies hylkää oman lapsensa, ja jättää sen ap:lle kun lähtee itse reissuun, niin oma moka.
Miten lapsi voi olla vuoroviikoin isällä, jos isä ei ole paikalla. Idiootti mies.
”Mieskin on samaa mieltä” 😂 Uusioperheet... Älkää lisääntykö lapsellisten kanssa jos teistä ei ole siihen!
Ja jutelkaa sen pojan kanssa jos selviäisi mitä se purkaa huonolla käytöksellä, tai hankkikaa Yhdessä vaikka ulkopuolista apua jos ei muuten suju.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Kiitos kommenteista. Vakuutuin niistä sitten ja nielin ylpeyteni ja sen "sekundaäidinrakkauteni" (joten ihan oikeasti tunnen tätä 4-v kohtaan) ja soitin sosiaalipäivystykseen, purin kaiken mitä mulla mielessä. Sieltä kuulemma olivat soittaneet myös lapsen äidille. Mies on nytkin reissussa, eivät saaneet kiinni. Lapsi tultiin sitten hakemaan. Itkevänä, hysteerisenä möykkynä, muhun tarrautui, joutuivat tädit viemään väkisin. Reppu pakattiin yhdessä. Hänet sijoitetaan kuulemma samassa kaupungissa olevaan perhekotiin nyt alkuun 30pv kiireellisenä sijoituksena, jonka aikana mietitään jatkoa. Kiitos neuvoista, toivon todella että tein oikein vaikka sydän särkyi :(. ap
Hyi v.... mitä joutuu taas lukemaan. Siinä tuhottiin taas yks elämä.
Niin wt-touhua! Lapsi on NELJÄ vuotta ja siinä ajassa on ehtineet jo vanhemmat erota ja heti vaan pukkaamaan uusia sisaruksia alulle ja heitetään tämä isompi pois jaloista.
Ihmissaastojen touhua.
Öö tuliko yhtään mieleen että päivät / hetket/ tilanteet voi vaihdella? Ei varmaan jos ja kun on yksinkertaisesti TYHMÄ.