sadistikätilön "raiskattavana"
Synnytin 3 yötä sitten ihanan terveen vauvan. Mutta 4 tuntia sitä ennen kestänyt syöksysynnytys (mikä on erittäin kivulias muutenkin) oli hirveä. kätilö epäsi epiduraalin vaikka etukäteen sanoin etten halua poissulkea sitä.ainoa kivunlievitys alussa oli amme ja ilokaasu jonka letku irtoili jatkuvasti, ja hän nihkeili ilokaasunkin kanssa"kokeile jos kestäisit ilman" hän sanoi, mutta sanoin että haluan ilokaasua"no mä laitan 50 prosenttia sitä". Siinä vaiheessa kun en enää kyennyt puhumaan, vain huutamaan, hän sitten kyseli "no nostanko ilokaasua? nostanko? nostanko"en tiedä nostiko kun kerran en kyennyt sanomaan "joo".tosin irtoileva letku vei senkin avun. kesken hirveän kivun kätilö pakotti minut ammeesta selälleni vuoteelle jotta antaisi pudentaalipuudutuksen. selällään oo oli jo hirveä tuska, mutta hirvein hetki seurasi:ketarat levälleen ja piikillä pisto emättimeen, joka sattui järjettömästi eikä puuduttanut yhtään. Huusin kivusta. "Mun pitää antaa vielä toinen toisellekin puolelle, kätilö ilmoitti. "Mä annan sen supistuksen aikana." ja toinen kidutuspiikki. "No, nyt ponnistat. jos et ponnista, kipu ei lopu. ala ponnistamaan. Tajuatko että tämä on ohi heti kun vain nyt ponnistat.älä nyt huuda, se vie energiaa ponnistamiselta."Hän hoki kuin idiootille näitä lauseita loppuun asti. Sen ohessa hän yritti että ponnistaisin selälleen vuoteessa. yritin kammeta puoli-istuvaan asentoon mutten kyennyt, ja sanoin etten halua synnyttää selälläni,ja kätilö totesi vain että "no, sä itse valut siihen." Sitten hän yritti saada minut synnytysjakkaralle mistä kieltäydyin koska olen kokeillut eikä se sovi minulle, sain todella taistella vastaan hirveän kivun keskellä. En kyennyt ponnistamaan kun kipu oli niin järjetön. Taistelin että pääsin takaisin ammeeseen kun tajusin etten mitään muuta lievitystä tule saamaan. Suuta kuivasi järjettömästi ja pyysin vettä."Ei käy. Nyt me ponnistetaan."kätilö sanoi. Tämä oli kaikista hetkistä se järjettömin. "Miksen saa edes vettä? Miksi?" En saanut vastausta. Kuitenkin hän alussa ilmoitti että ammeessa ollessa on tärkeää juoda. Mutta kertaakaan hän ei tarjonnut vettä."tajuatko että kipu lakkaa heti kun sinä nyt vain uskaltaisit ponnistamaan."Hän hoki ja hoki. En voinut kuin itkeä ja huutaaTuolla hetkellä taannuin yksivuotiaaksi joka koki olevansa kidutettavana ja raiskattavana, tuomittuna rikoksesta jota ei ymmärrä tehneensä. Hänelle ollaan rajattoman vihaisia ja häntä syytetään ja satutetaan. Lapsi kyllä yrittää mutta se ei kelpaa. En tiedä miten sain tuon syvimmän henkisen ja fyysisen rääkkäyksen keskeltä työnnettyä lapseni jotenkin tähän maailmaan. Hän voi hyvin ja siitä olen onnellinen. Mutta minä en pysty muuhun kuin itkemään.
Kommentit (229)
Ei tuo kamalan tavattomalta kuulosta - paitsi ihmettelen eikö kätilöllä ollut kuulemma mitään työparia?
Pudendaalin laittaminen sattuu, koska kohdunkaulaan isketään piikit (sattuuhan papa-koekin joskus ja tuo on kuitenkin iso piikki). Ehkä sulle oli myöhäistä laittaa epiduraali sitten kun sitä pyysit. Olisi kannattanut suunnitella synnytys paremmin. Itsenikin kyllä yllätti se, miten kivun ja toisten armoilla synnytyksessä oli, ja että siinä ei enää paljon keskustella.
Onnea vauvasta! Tosiasia kuitenkin on, että luonto on tehnyt synnytyksestä kamalaa. Kätilöt auttavat ja huolehtivat, että vauva syntyy kunnossa, mutta ihmeisiin he eivät pysty
Noh, ihan en aina luottaisi yhden osapuolen kertomukseen. Ja sitäpaitsi mitä odotit? Kyllä se sattuu helvetisti lähes kaikilla, ei se ole kätilön vika!
Voi ei.. kannattaa jutella hoitohenkilökunnan kanssa synnytyskokemus läpi ja käydä läpi ne kohdat jotka jäi sinua harmittamaan.
Veden juonnista sen verran että minulta kiellettiin veden tai minkään juominen ihan synnytyksen lopussa. Miestäkin ohjeistettiin että ei saa antaa minulle juomaa. Synnytys oli vaikea ja juomiskielto liittyi siihen että jos joudutaankin tekemään hätäsektio.
Itse aion synnyttää naistenklinikalla tai Espoon sairaalassa mikäli joskus lapsia haluan/saan. Espoon sairaala on hieno, uusi ja moderni yksityishuoneineen, ja naistenklinikalla taas on henkilökuntaa niin paljon, että siellä saa varmasti aina puudutteita halutessaan ja anelääkäri on aina tavoitettavissa.
Ikävää että synnytys oli sinulle huono kokemus. Kai tartuit mahdollisuuteen keskustella kätilön kanssa ja annoit palautetta?
Eikös syöksysynnytys-termiä käytetä synnytyksestä jonka kesto on kaikkineen alle 2 tuntia?
Kirjoitat että kesken kauhean kivun kätilö pakotti sinut selälleen antaakseen pudentaalin. Ehkä kätilö yritti auttaa sinua kivuissasi laittamalla puudutuksen ja sitä ei voi laittaa kun olet ammeessa?
Olen ymmärtänyt, että puudutukset eivät välttämättä toimi, kuten juurikin pudentaali ja kohdunkaulanpuudutus, jonka itse sain (tai no, toisella puolella toimi ja toisella ei). Toimimattomuus ei välttämättä ole kätilön syy vaan monen eri tekijän summa.
Kätilön täytyy olla jonkinverran natsi, koska varmasti moni synnyttäjä jättäisi vain leikin kesken ponnistusvaiheen ollessa raadollisimmillaan. Silloin ei välttämättä voi hakea vettä vaan ponnistetaan vauva pihalle.
Kätilöt on yleensä kaikista empaattisimpia ja ihanimpia hoitoalalla. Synnytyslääkärit on monesti ihan kauheita, mutta kätilöt yleensä tosi ihania. Mun mielestä miehet eivät saisi opiskella Ollenkaan synnytyslääkäreiksi. Ei miespuolinen ole hyvä synnytyslääkäri. Ja miespuolinen synnytyslääkäri joka väheksyy synnyttäjän kokemaa kipua.. siis se nostaa verenpaineen niin korkealle!!!!!!!!!!!
Olitko yksin synnyttämässä? Ei ketään tukihenkilöä mukana? Ja kätilöllä on aina työpari!
Sitten ihmetellään, miksi porukka ei ole kovin lämpimänä synnyttämään :P
Synnytyspelot ovat oikeasti aiheellisia, ap:n kuvailemien kätilöiden ja neuvolan henkilökunnan takia! Toivon mukaan saat asian eteenpäin ja valituksen läpi potilas-asiamiehelle!
Itse olen kerran kokenut raskauden ja synnytyksen, jonka hoiti kylmäverinen kätilö. Tästä johtuen en enää aio itse lisääntyä, vaan ulkoistan sen luovuttamalla munasolujani, tai jos kohdalleni osuu lottopotti, niin käytän vuokrakohtua.
Kätilö ei saa antaa epiduraalia, joten millä tavalla hän pihtasi puudutteita? Kätilö pääsee itsekin helpommalla jos sinä saisit epiduraalin, joten miksi ihmeessä hän tahallaan jättäisi sen sinulle hankkimatta? Siis kyllähän sen kätilönkin työ käy paljon raskaammaksi jos synnyttäjällä on kovat tuskat.
Lähetä tämä juttusi hesariin tai iltapäivälehtiin mielipidepalstalle otsikolla "Tässä yksi syy sille, miksi lapsia syntyy perheisiin vain yksi tai ei sitäkään".
Keskity pienokaiseesi. Keskustele synnytyksestä kätilöiden kanssa ja pura kokemuksesi. Juttele myöhemmin myös äitiysneuvolassa. En suosittele palstailua, koska täällä saat paljon negatiivista niskaasi ja tällä hetkellä se ei tilannettasi auta
En tajua miten tuollainen kokemus liittyy raiskaukseen. Halventaa kaikkia raiskauksen uhreja.
Mustakin kuulostaa, että ap taantui yksivuotiaan tasolle. Synnytys sattui (yllättävää) ja sitten vedetään raivarit, kun palvelija (kätilö) ei pystykään taikomaan kaikkia kipuja pois vaan komentaa (kuka kehtaa aikuista ihmistä komennella?!?) ponnistamaan vauvan pihalle.
Lähetä tää medialle. Ihan oikeasti! Nimettömänä lähetät. Media on ihan älyttömän hyvä näissä asioissa ja sen vaikutus on uskomaton!
Vierailija kirjoitti:
Lähetä tämä juttusi hesariin tai iltapäivälehtiin mielipidepalstalle otsikolla "Tässä yksi syy sille, miksi lapsia syntyy perheisiin vain yksi tai ei sitäkään".
Ehdottomasti!!!!! Toivottavasti joku Iltalehden toimittaja eksyy palstalle 😂
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan normaalilta synnytykseltä.
Opettele kuitenkin oikeinkirjoitus, pisteiden jälkeiset isot kirjaimet ja yritä saada tekstiä edes vähän lohkotuksi, vaikka kännykällä se onkin vaikeaa. Tekee lukemisesta huomattavasti mukavampaa.
Sä oot ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ihmetellään, miksi porukka ei ole kovin lämpimänä synnyttämään :P
Synnytyspelot ovat oikeasti aiheellisia, ap:n kuvailemien kätilöiden ja neuvolan henkilökunnan takia! Toivon mukaan saat asian eteenpäin ja valituksen läpi potilas-asiamiehelle!
Itse olen kerran kokenut raskauden ja synnytyksen, jonka hoiti kylmäverinen kätilö. Tästä johtuen en enää aio itse lisääntyä, vaan ulkoistan sen luovuttamalla munasolujani, tai jos kohdalleni osuu lottopotti, niin käytän vuokrakohtua.
Ehdottomasti valitusta tällaisista, on oikeasti todella paljon kätilön ammattitaidosta kiinni, jääkö synnyttäjälle huono vai hyvä kokemus synnytyksestä. Moni ei kommentoijista tahdo tätä ymmärtää, vaan lyttää vaan itkevää juuri synnyttänyttä naista.
Omakohtaisena esimerkkinä voin kertoa, että minulla oli yksi synnytys, jossa lähes kaikki mikä voi mennä pieleen, meni todellakin pieleen. Synnytys oli tosi kivulias, mutta olo positiivinen, kun koin olevani turvassa, minua kunnioitettiin yksilönä, tsempattiin, kuunneltiin ja jos jokin ei ollut mahdollista, minulle selitettiin siihen syyt ystävällisesti, eikä tullut oloa, että jotain vain pantattaisi. Olo olisi taatusti vieläkin toisenlainen, jos henkilökunta ei olisi ollut niin ammattitaitoista.
Lääkkeellisen ilokaasun sekoitussuhde on kylläkin 50 % happea ja 50 % ilokaasua, joten ei sitä mitenkään ole pihistelty. Nimenomaan kätilö tarjoutui ilmeisesti antamaan sitä ap:lle vielä normaalia enemmän.
Ihan hirveälle kuulostaa. Ei ole mitään syytä, ei yhtään mitään syytä, tuollaiseen kovuuteen synnyttäjää kohtaan. Ensimmäisessä synnytyksessäni synnytyslääkäri käyttäytyi noin sen jälkeen kun 36h olin jo kitunut ilman epiduraalia ym. "Sehän syntyy itsekin". Toipumiseen meni itseltäni kaksi viikkoa, vaikka mitään pahempaa fyysistä ei edes itselleni ollut tapahtunut, muutoin kuin kaikkien voimien katoaminen ja suunnaton kiputrauma. Vauvakin voi onneksi hyvin. Toisen raskauteni aluksi, kun siis olin oma päättäväinen itseni, marssin synnytyssairaalaan ja ilmoitin että vaadin keisaria ellen saa tyydyttävää etukäteistä synnytyssuunnitelmaa ja lupausta epiduraalista. Tämä toimi, kävimme vastaavan lääkärin ja kätilöm kanssa asiat läpi ja sitten kuopuksen syntyessä sain epiduraalia synnytyksen aikana kaksi kertaa, ponnistusvaiheen alussa niin ettei sattunut oikeastaan ollenkaan. Kävelin itse suihkuun ja kotiin päästiin seuraavana päivänä.
Suomalaiset ihmiset ovat aivan helvetillisiä toisiaan kohtaan, joku tunnetason vamma tai jotain. Tätätähän on synnytysten osalta tutkittukin: kivunlievitystä on tarjolla paljon anteliaammin muissa kehittyneissä maissa.
Ponnistushetkellä on kaksi kätilöä. Lisäksi jos oikeasti kirkut ja raivoat kivusta hullunlailla, niin kyllä sieltä juoksee muitakin katsomaan tilannetta. Ei se muu henkilökunta siellä synnärillä mitään kuuroja ja tilannetajuttomia ole.