Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi laki: Saikuttelijan saa irtisanoa ja palkata tilalle toisen :) MITÄS TYKKÄÄTTE?

Firman puhdistusoperaatio
16.04.2018 |

Hallitus madaltaa pienyrittäjien (alle 20 työntekijää) kynnystä rekrytoida lisää ihmisiä uudella lailla. Enää alle 20 työntekijän työnantaja ei ole automaattisesti naimisissa työntekijöidensä kanssa, vaan voi irtisanoa näitä, jos työntekijä on yrittäjälle liiallinen rasite. Tällainen tilanne voi syntyä esim. työntekijän sairastellessa niin, että siitä syntyy työnantajalle huomattavaa haittaa.

Tämä on työttömien kannalta hyvä juttu, koska nyt työkykyisillä on mahdollisuus päästä töihin ns. saikuttajien tilalle. :)

Kerrankin fiksuja tekoja hallitukselta! Peukutan!

Kommentit (263)

Vierailija
201/263 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aika usein nainen joka joutuu jäämään sairasta lasta hoitamaan kotiin. Eli ilmeisesti jos oma lapsi sairastuu vakavasti tai sairastelee usein, pitää alkaa pelkäämään työn menetystä. Pitääkö se lapsi työntää sairaana päiväkotiin ettei lähde työ alta. Olen jo pari kertaa tehnyt niin että olen tuupannut lapsen täyteen buranaa ja lääkkeitä ettei kohonnut kuume näy heti hoitoon viedessä. Kun sitten tarhasta soitetaan puolen päivän jälkeen että lapsella on kuumetta, olen kuin tulisi yllätyksenä. Vaihtoehtona se että työnantaja olisi päättänyt sopimukseni kokeiluajan jälkeen koska olisin jatkuvasti poissa kun pieni sairastaa.

Jokainen voi miettiä nyt että tällaistako te omalle kohdallekin haluatte...

Vierailija
202/263 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän firmassa aina pitää toimittaa sairauslomatodistus. Jos olet sairaana, flunssaa, oksennustautia, selkävaivoja tai mitä tahansa, päivääkään et saa olla poissa ilman lääkärintodistusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/263 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö kipeenä ollessaan pelätä työnsä menettämisen puolesta?

Kyllä pitää

Vierailija
204/263 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan firmakohtaisia, meidän työpaikan säännöissä jopa lukee että kuumeessa ja vatsatautisena ei saa tulla töihin!!!!

Vierailija
205/263 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin keskustelussa painotetaan paljon, että ei hyviä työntekijöitä irtosanota, vaan ne maanantain ja perjantain flunssasaikuttelijat. Eikös tämä sama päde myös toisin päin: ei työntekijä saikuttele huvikseen, jos on hyvä työnantaja. Eli jos saikuttelijoita ja sitoutumattomia työntekijöitä on paljon yhtä yritystä kohden, ehkei vika olekaan lusmuissa työntekijöissä, vaan työoloissa.

Vierailija
206/263 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi että leikisti sairaat ovat saikuttelijoita niin itse luokittelen saikuttelijaksi myös sellaisen, jonka työkyvyttömyys on tahallaan itse aiheutettua. Ai mitäkö tällainen on? No esimerkiksi sitä, että ryyppää itsensä tarkoituksella ympärijurriin asti, että voisi sillä perusteella hakea saikkua. Joo, kyllä, silloin on oikeasti siinä tilassa työkyvytön, mutta kyllähän typerämpikin pystyy päättelemään, että onko tuollainen aiheutunut vahingossa vai omasta toiminnasta.

Vierailija
207/263 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että leikisti sairaat ovat saikuttelijoita niin itse luokittelen saikuttelijaksi myös sellaisen, jonka työkyvyttömyys on tahallaan itse aiheutettua. Ai mitäkö tällainen on? No esimerkiksi sitä, että ryyppää itsensä tarkoituksella ympärijurriin asti, että voisi sillä perusteella hakea saikkua. Joo, kyllä, silloin on oikeasti siinä tilassa työkyvytön, mutta kyllähän typerämpikin pystyy päättelemään, että onko tuollainen aiheutunut vahingossa vai omasta toiminnasta.

Käsittääkseni alkoholiongelmaisesta työntekijästä eroon pääseminen ei nyt aivan niin vaikeaa ole.

Vierailija
208/263 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava askel on varmaan se, että on laillista irtisanoa äitiysloman vuoksi. Kyllähän tuota nykyäänkin kierrellen ja kaarrellen tehdään, mutta tällä menolla ei varmaan mene enää kauan, että sille annetaan siunaus lainsäädännön puoleltakin.

Vierailija
209/263 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks pullamössö onnistui saikuttamaan melkein puolet kesätyöstään. Hänet nähtiin eräillä festareilla hyväkuntoisena. Ilmoitti aika saikun jatkumisesta tekstiviestitse, vaikka käytäntö on soittamalla ilmoittaminen.

Vierailija
210/263 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitti aika saikun jatkumisesta tekstiviestitse, vaikka käytäntö on soittamalla ilmoittaminen.

Ihan turhaa peukaloiden pyörittelemistä tuollainen. Se tekstiviesti ajaa tuossa tapauksessa ihan saman asian, kuin soittaminen.

Vierailija
211/263 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras uutinen aikoihin. Pienyrittäjänä on tosi kurjaa, kun on näitä tapasaikuttelijoita, joilla on kerran kuussa vatsatauti/migreeni. Sen lisäksi kuukausittain lapsi sairastaa, jolloin poissaoloja tulee noin 8-10 päivää kuukausittain. Täyspalkka juoksee saikuttajalla, ja tämä on sitten minun tuloistani pois. Maksan palkkaa sijaiselle tuolta ajalta eli tulee kyllä kalliiksi. Aina sijaista ei edes saa.

Nämä tapasaikuttelijoiden kuukausittaiset poissaolot vaikuttaa myös siihen, voinko maksaa itselleni palkkaa ollenkaan. Usein en voi. On se niin väärin, että minä sitten kärsin siitä, kun lapsen loma-aikoina työntekijällä on aina mystisesti vatsatauti. Kerran toinen työntekijä kertoi, että hiihtolomalla saikulla ollut työntekijä oli viettämässä perheensä kanssa kaupunkilomaa ulkomailla. Enkä voi irtisanoa, koska laki.

Jos tuo laki on edes voimassa, niin miten kuvittelet pienyrittäjän saavan sitoutunutta ja ammattitaitoista työvoimaa? No, ehkä ulkomaalaistaustaisia, jotka hakevat lyh.aik.työsuhteita tai vajaakuntoiset työntekijöt.

Ei mene kauaa, kun työnantajat tappelevat sitoutuneista, osaavista ja ammattitaitoisesta työvoimasta. Ja tämä ilmiö näkyy jo nyt, kun puhutaan asiantuntijatehtävistä.

Sitoutunut ja ammattitaitoinen kaveri tuskin on mikään tapasaikuttaja, joten miten tämä häneen vaikuttaisi?

Vierailija
212/263 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä työterveyshuollossa ja pahimpia saikuttaiia ovat 20-35-vuotiaat, jotka työskentelevät vähän koulutusta vaativissa tehtävissä. Heille ei ole mikään pahe hakea sairauslomaa hyvin mitättömistäkin syistä, jotka eivät ole sairasloman peruste. Iäkkäämmillä saattaa olla vakaviakin sairauksia, mutta ovat silti sairauksiinsa nähden vähän sairaslomilla. Asiantuntijatehtävissä harvoin saikutetaan ja silloin syy on isot leikkaukset yms.

Vierailija
213/263 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu! Vakinaiset saikuttajat ovat riesa niin pienille kuin isommillekin yrityksille. Ja miten härskejä osa niistä onkaan, yksi vakisaikuttaja tuli hymyillen ostarilla vastaan, kun oli niiiin sairaana...

Vierailija
214/263 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työnantajan ylipäätään pitäisi maksaa palkkaa sairastamisesta?

Vierailija
215/263 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan 30-40% saikuista johtuu huonosta johtamisesta,joissain firmoissa tuntuu että esimiehet oikein yrittävät laskea työntekijöiden motivaatiota,

ja sitten ihmettelevät miksi porukalla on alhainen "kipukynnys" hakea saikkua

Vierailija
216/263 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just hyvä. Jos joutuu epätoivottuun työpaikkaan ni ei muutaku saikulle, irtisanotaan eikä tuu karensseja :) esim. masennuksesta saa aina saikkua, vinkki vinkki

Vierailija
217/263 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä työterveyshuollossa ja pahimpia saikuttaiia ovat 20-35-vuotiaat, jotka työskentelevät vähän koulutusta vaativissa tehtävissä. Heille ei ole mikään pahe hakea sairauslomaa hyvin mitättömistäkin syistä, jotka eivät ole sairasloman peruste. Iäkkäämmillä saattaa olla vakaviakin sairauksia, mutta ovat silti sairauksiinsa nähden vähän sairaslomilla. Asiantuntijatehtävissä harvoin saikutetaan ja silloin syy on isot leikkaukset yms.

Ihmettelen tuota kommenttia että syyt jotka eivät ole sairausloman peruste. Lääkärihän se määrittää oletko työkykyinen vai et. 

Vierailija
218/263 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että kaikki ottavat saikkua niin paljon kuin ehtivät. Ihan sama miksi, kunhan ottavat.

Toivon, että firma kaatuu mahdollisimman pian.

Vierailija
219/263 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni työ aiheuttaa nykyään sairauslomia, uupumusta. Työntekijät on ajettu liialliseen tehokkuuteen.

Vierailija
220/263 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tuota kommenttia että syyt jotka eivät ole sairausloman peruste. Lääkärihän se määrittää oletko työkykyinen vai et. 

Mulla on ainakin omalääkäri, joka tajuaa heti, miksi haen saikkua.

Olkoon vaan lääkärin etiikan vastaista.

Pääasia on, että minut todetaan työkyvyttömäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi