Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten juhlapukeutuminen

Kuinkamiksimiten
15.04.2018 |

Taas on kevät ja kohta alkaa valmistautuminen erilaisiin juhliin. Mutta miksi, oi miksi suomalaiset eivät viitsi pukeutua niihin kunnolla. Liian monta kertaa tullaan farkuissa ja jopa puutarhakengissä ylioppilasjuhliin tai nuoriso minihameissa ja liian avonaisissa paidoissa kirkkohäihin. Silloin kun nyt muutaman kerran vuodessa tulee kutsu juhliin niin olisi kunnioitettava juhlakalua ja pukeuduttava juhlavasti.

Kommentit (294)

Vierailija
81/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen naimisissa italialaisen miehen kanssa ja ero hänen ja minun suvun pukeutumisella on kyllä kuin yöllä ja päivällä! Hänen suvun miehillä on aina juhlissa mittatilauspuvut ja kiiltävät kengät, ja naisilla kaikki aivan viimeisen päälle hiuksista korkokenkiin ja koruihin ja laukkuihin. Ja kaikki tietty sävy sävyyn. Omatkaan sukulaiset eivät ole ihan pahimmasta päästä mutta näyttävät silti auttamattoman kulahtaneilta noihin italialaisiin verrattuna. On ryppyisiä puvunhousuja, puuhelmiä, huonosti istuvaa mekkoa, tennareita ja lässähtänyttä tukkaa, jotka noille miehen sukulaisille olisivat kauhistus.

Mistä Suomesta voi tilata mittatilauspuvun ja paljonko maksaa? Entä naisille vastaava tilaustyönä teetetty juhla-asu?

Jos Suomalaiset arvostaisivat siistiä juhlapukeutumista niin noita liikkeitä olisi enemmän. Mutta ei riitä asiakkaita. Se kertoo jo aika paljon siitä, että suomalainen ei ole valmis panostamaan rahallisesti hyvälaatuisiin juhlavaatteisiin eikä koe tuollaisia palveluja tarpeellisiksi. En sano että se olisi välttämättä huono tai hyvä asia. Mutta kyllä noita mittatilausliikkeitä silti löytyy esim. Turusta ja Helsingissä ja muissa isoissa kaupungeissa.

Ja puvut kyllä maksaa Italiassakin. Meillä miehen "hääpuku" kaikkineen maksoi itseasiassa enemmän kuin minun :D

Melkein joka kylällä on joku puolipäiväräätäli joka tekee juhlapukuja. Ei tarvitse olla kivijalkaliike.

Maksaa paljon oli aitten puolipäiväräätäli tai kokoaikainen

Mikä on kellekin paljon. Ei minusta, jos puku on käytössä seuraavan vuosikymmenen.

Vierailija
82/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äsken kävin juuri etsimässä hautajaisiin sopivaa mekkoa. Mistä niitä löytyy?

Oli juuri lähinnä kevään juhliin sopivaa tavaraa.

Älä nyt viitsi, aikuinen ihminen. Missään ei myydä jakkupukua mustana? Siihen mustat sukkahousut ja matalakorkoiset kengät. Siinä sulla vaatteet hautajaisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alipukeutuminen on uusi normaali.

Niin. Nykymaailmassa tuntuu tyhmältä koreilla vaatteilla. Ja muutenkin kaikki status jutut.

Vierailija
84/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt viitsi, aikuinen ihminen. Missään ei myydä jakkupukua mustana? Siihen mustat sukkahousut ja matalakorkoiset kengät. Siinä sulla vaatteet hautajaisiin.

En aio ostaa jakkupukua.

Vierailija
85/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi aikuinen ihminen sekoittaa MEKKOA jakkupukuun. Aivan eri asia.

Vierailija
86/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Zalandon haulla näyttäisi löytyvän lähemmäs 300 mustaa kotelomekkoa.

Vierailija
87/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen naimisissa italialaisen miehen kanssa ja ero hänen ja minun suvun pukeutumisella on kyllä kuin yöllä ja päivällä! Hänen suvun miehillä on aina juhlissa mittatilauspuvut ja kiiltävät kengät, ja naisilla kaikki aivan viimeisen päälle hiuksista korkokenkiin ja koruihin ja laukkuihin. Ja kaikki tietty sävy sävyyn. Omatkaan sukulaiset eivät ole ihan pahimmasta päästä mutta näyttävät silti auttamattoman kulahtaneilta noihin italialaisiin verrattuna. On ryppyisiä puvunhousuja, puuhelmiä, huonosti istuvaa mekkoa, tennareita ja lässähtänyttä tukkaa, jotka noille miehen sukulaisille olisivat kauhistus.

Italialaisten näyttävät korut eivät ole kyllä aina aitoja. Käytän mieluummin puuhelmiä kuin feikkitimanttikultakoruja.

Jos hiuslaatuni olisi italialaisen karkea ja paksu, ei lässähtäisi minunkaan kampaukseni. Nyt joskus pääsee näin käymään jopa suoraan kampaajalta kun on ohut ja pehmeä hiuslaatu.

Vaalealle suomalaiselle ei sovi samanlainen tyyli kuin tummalle italialaiselle. Ja vaaleampikin italialainen on selvästi erivärinen ja näköinen kuin suomalainen.

Mutta totta kyllä on että suomalaisten tapa on mieluummin alipukeutua kuin ylipukeutua, siinä olet oikeassa.

Vierailija
88/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En myöskään aio tilata mekkoa, vaan ostan sen. Luultavasti kirpparilta. Kotelomekkoa minun ei kannata ostaa. Ja nykyisin on kyllä ihan etiketin mukaista pukeutua muuhunkin kuin kotelomekkoon. Tämän varmistin juhlanjärjestäjänä toimivalta sukulaiselta.

Vierailija
89/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räkäporukka viihtyy räkäporukan seurassa oman koodistonsa mukaisissa asusteissa.

Vierailija
90/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En myöskään aio tilata mekkoa, vaan ostan sen. Luultavasti kirpparilta. Kotelomekkoa minun ei kannata ostaa. Ja nykyisin on kyllä ihan etiketin mukaista pukeutua muuhunkin kuin kotelomekkoon. Tämän varmistin juhlanjärjestäjänä toimivalta sukulaiselta.

Mutta Zalando on kyllä hyvä kauppa, ja muistamisen arvoinen. Nämä hautajaiset tulevat vaan niin pian, että en uskalla jättää tilaamisen varaan. Jos ei olisikaan sopiva yms.

Vierailija
91/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eivät kunnioita juhlaa painukoot v*ttuun.

Vierailija
92/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnioitusta voi ilmaista pukeutumisen lisäksi myös hyvillä käytöstavoilla. Vaikka nettikeskusteluissakin.

Vierailija
93/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa keskitytään haukkumaan lähinnä miesten pukeutumista, vaikka suomalainen nainen on maailman tyylittömin maatuska.

Vierailija
94/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnioitusta voi ilmaista pukeutumisen lisäksi myös hyvillä käytöstavoilla. Vaikka nettikeskusteluissakin.

Hyvin sait iskettyä jauhot suuhun tuolle hienostelevalle paskasäkille.

Vierailija
95/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidankin mennä naimisiin tuulipuvussa ja kumisaappaissa, kun vieraatkaat eivät osaa pukeutua..

Sehän on ihan sinun oma valintasi.

Vierailija
96/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi mukavaa, jos yleistyisi tapa kertoa, minkälaista pukeutumista vierailta odotetaan. Kutsukortit asia erikseen, mutta näin jos vain soitellaan ja kutsutaan vaikka jonkun kotiin synttäreille. Osa pitää hyvinkin virallisia tilaisuuksia, osa päivänsankareista grillailee shortseissa takapihalla. Riski on suuri, että vieraat on joko yli- tai alipukeutuneita.

Vierailija
97/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netti on mustia juhkamekkoja täynnä.

https://www.misswindyshop.com/products/black-satin-hepburn-mekko

Ei tuosta kiinakaupasta saa hyvää materiaalia, oikeaa kokoa ja erilaisille vartalotyypeille sopivaa vaatetta.

Vierailija
98/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä Suomesta voi tilata mittatilauspuvun ja paljonko maksaa? Entä naisille vastaava tilaustyönä teetetty juhla-asu?

Jos Suomalaiset arvostaisivat siistiä juhlapukeutumista niin noita liikkeitä olisi enemmän. Mutta ei riitä asiakkaita. Se kertoo jo aika paljon siitä, että suomalainen ei ole valmis panostamaan rahallisesti hyvälaatuisiin juhlavaatteisiin eikä koe tuollaisia palveluja tarpeellisiksi. En sano että se olisi välttämättä huono tai hyvä asia. Mutta kyllä noita mittatilausliikkeitä silti löytyy esim. Turusta ja Helsingissä ja muissa isoissa kaupungeissa.

Ja puvut kyllä maksaa Italiassakin. Meillä miehen "hääpuku" kaikkineen maksoi itseasiassa enemmän kuin minun :D

En ole koskaan ollut Suomalaisten järjestämissä juhlissa.

Olen usein ollut suomalaisten kekkereissä.

Vierailija
99/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyh, minä kävin muutama vuosi sitten rippijuhlissa ja nuoret tytöt olivat pukeutuneet kirkkoon kuin yökerhoon. Hädintuskin perseen peittävät kireät mekot päällä, tissit pursui puoliksi ulkona kauluksesta ja kengätkin kuin strippareilla. Voin sanoa, että vanhemmalla väellä meinasi silmät tippua päästä, hävetti ihan hulluna tyttöjen puolesta.

Sama näkymä viime kesänä kummilapsen rippujuhlissa. Rippilapsoset vesirajaminihameissa ja h*orakorkkareissa. Mautonta.

Se on sitä luonnonkiertokulkua. Nuoremmat haluavat aina järkyttää vanhimpiaan.

Heitä ei vois vähempää kiinnostaa, mitä vanhemmat heidän pukeutumisestaan ajattelee. Ripille päästään siinä iässä, kun vastakkainen sukupuoli kiinnostaa enemmän kuin mikään muu, ja pukeutumisen pitää olla niin seksikästä, niin seksikästä. Omaa tyyliä ei vielä ole, eikä tajua siitä, miten mihinkin tilaisuuteen on sopivaa pukeutua. Ja kun ”kaikki muutkin” pukeutuu näin, niin eihän sitä voi jäädä hiirulaiseksi heidän rinnallaan, vaan pitää saada näyttää kaikki, mitä on.

Vierailija
100/294 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha ja aika. Ehkä myös perhekulttuuri.

Suomessa on 4 vuodenaikaa, tarvitaan paljon vaatteita. Palkat on pienet eikä ylimääräistä aikaa ole shoppailuun.

En omista sellaisia oikeita juhlamekkoja kun ei juuri ole varaa mutta pari mustaa perus mekkoa jotka saa muulla asustuksella juhlaviksi.

Minä puen semijuhlavasti perhejuhliin, hiukset kiharalle tai kampaus, lapset puen myös. Minulle opettettiin lapsena että lapsen ei tarvitse pukeutua (kun ei ollut varaa ylimääräisiin vaatteisiin).

Miehen juhlavaate on farkut ja appiukon sellainen vanha itse kudottu neule.

Hävettää mennä juhliin kun mies on tavallisilla vaatteilla vaikka minä ja lapset juhlavissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä