Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten nykyään uskaltaa enää järjestää mitään illanviettoja kotona, kun jokaisella on joku erikoisruokavalio?

Vierailija
15.04.2018 |

Hankalaa. Ennen laitettiin läskisoosi ja perunat pöytää ja hyvin kelpasi kaikille.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole emännän ongelma vaan pellen. Ja pelle voi valita että kenelläkään ei ole ongelmaa pitämällä turpansa kiinni.  Ketään ei kiinnosta mitä pelle jättää syömättä.

Vierailija
42/88 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyyttäreitä olisin kans ehdottanut. Laita kutsuun pieni lista, esim. 

"Ajattelin tarjota vihersalaattia, ja majoneesipohjaista perunasalaattia, muutamaa eri täytettä salaattiin eli salaattijuusto, pähkinät, ak-tomaatit, vesimelonia, oliiveja, salamia, savutofua, kurkkua. Lisäksi patonkia ja kahta eri tuorejuustoa, myös maidotonta. Jälkiruoaksi on gluteenitonta raparperipiirakkaa sekä mutakakkua.   Yhteiseen pöytään voisi tuoda vielä lisää naposteltavaa ja jotain suolaista sekä janojuomaa, ilmoita vaikka mitä olet ajatellut tuoda niin voin kertoa jos joku on jo tuomassa samaa." Ennakkotiedon perusteella jokainen voi katsoa, löytyykö juuri hänelle syötävää, ja täydentää sitten sopivaksi katsomallaan tavalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin laitettiin läskisoosi pöytään? 49v kyselee.

Samaa kyselee 57 v

58 v. vastaa:

70- ja 80-luvulla ainakin maalaismummot tarjosivat läskisoosia ja perunoita melkeinpä aina. Joskus juhlissa karjalanpaistia ja muusia.

OK. Me ei kyllä kaikki olla kotoisin Karjalasta.[/quot

En minäkään, vaan Pohjanmaalta. Kuin myös maalaismummot läskisooseineen.

Vierailija
44/88 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän aloittajaa. Muistan vielä oikein hyvin, kun siskoni lähes kaikelle allerginen lapsi tuli mulle viikonlopuksi hoitoon. Elettiin vielä aikaa, jolloin kauppojen valikoimat erikoistuotteiden osalta olivat pienet. Jouduin pyytämään siskoani tuomaan lapselle ruuat mukanaan, koska en yksinkertaisesti uskaltanut laittaa itse. Pelkäsin, että epähuomiossa käytänkin jotain sellaista raaka-ainetta, josta lapselta lähtee henki. Vähitellen kuitenkin opin tekemään myös tälle lapselle ruokaa.

Aikaa tuosta on kulunut nyt jo parikymmentä vuotta ja nykyisin ei sellaista erikoisruokavaliota olekaan, johon en osaisi laittaa herkullisia ruokia. Harjoitus kun tekee mestarin :) Meillä syödään aika usein lähisuvun kesken ja 13 hengen porukassa on vain yksi, jolla ei ole mitään ruokarajoitetta Erikoisruokavalioita on useampia erilaisia ja vaatiihan se tietenkin suunnittelua, mitä tarjoaa, jotta kaikille löytyy jotain. 

Suosittelen sua järjestämään illanistuijaiset nyyttäriperiaatteella. Tai vaikka niin, että pyydät jokaista erikoisruokavaliota noudattavaa tuomaan omat syömiset ja juomiset. 

Vierailija
45/88 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolaan usein "vahingossa" emäntää loukkaavan tirisijän. Ettekö tirisijät tiedä kuinka moukkamaista se shown pitäminen on.

Vierailija
46/88 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En esim. tee valmiita salaattisotkuja kulhoon vaan laitan kauniisti esille omiin astioihinsa eri salaattiainekset, joita on runsaasti. Samoin perunat, riisit, pavut, kypsennetyt vihannekset.

Jokainen voi valita mieleistään ja itselle sopivaa sekä maustaa haluamallaan tavalla. Kätevää.

Lisäksi leipää ja gluteeniton leipä, vaikka näkkäri - saa valmiina.

Kuten edellä jo sanottukin, kaikki pääsääntöisesti laktoositonta - tässä voi olla selvästi merkittynä poikkeuksena esim. laktoosittoman levitteen rinnalle voita.

Lihat, kalat vadeissaan, padoissaan.

Ei ole vaikeaa ja kaikille löytyy sopivaa. Kukaan ei myöskään leimaudu "rajoitteiseksi".

- Huomaavaista ja omaa miettimistä helpottavaa on kysyä etukäteen rajoitteet.

Vierailija
47/88 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ihan helppia ole. Aikamoisia neuvotteluja ja roskiksen kaivamista on jouduttu harrastamaan, kun emäntä ei ole ollut ihan varma, ettei missään ainesosassa ole pähkinää tai vehnää. Sitten on ruokarajoitteinen syönyt salaatinkehtiä, kun muut ovat lusikoineet ihanaa keittoa. Noloa kaikille osapuolille. Mutta ehkä seuraavalla kerralla....

Otan omat eväät varmuuden vuoksi, ei tarvitse kaivella roskista. Ja ilmoitan etukäteen asiasta. Jos emäntä ei muista, niin syön omat eväät. Ei se ole mikään ongelma kenellekään. En halua erityiskohtelua oman alergiani takia, ei se ole muiden ongelma.

Vierailija
48/88 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniset kyllä sopivat kaikille, mutta ette voi kiistää etteikö makukin olisi erilainen. Sisko on keliaakikko, ja mitä olen sille sopivia ruokia syönyt niin kyllä siinä on maussa eroa, yleensä huonolla tavalla

Minulla on vehnäallergia kaveri ja kyllä hänen leipomuksensa ihan hyvältä maistuu.Esim täytekakkua ohjaama tulee vain perunajauhoja munan ja sokerin lisäksi ja on tosi pehmoista ja maittavaa. Eihän vehnää juuri ruuanvalmistukseen edes käytetä joten sen pois jäämisen ei luulisi makuun vaikuttavan.

Vierailija
49/88 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidin opiskeluvuosikurssille illanistujaiset vuoden alussa. Osallistujia oli 15 ja useita erikoisruokavalioita löytyi porukasta.  

Meillä on aina ollut nyyttäriperiaate, kuitenkin siten, että emäntä laittaa suurimman osan. Kirjoitin kutsuun auki sen, mitä itse teen ja liitin mukaan kohteliaan pyynnön, että erikoisruokavaliolaiset toisivat oman erikoisruokavalionsa mukaista ruokaa lisäksi, jos eivät minun tarjoamistani saa vatsaa täyteen. Kaikkiruokaiset osallistujat toivat puolestaan esim. juotavaa, kuten viiniä.

Hyvin toimi. Kaikki saivat vatsansa täyteen, eikä kenellekään tullut kohtuutonta vaivaa tai kuluja.

Vierailija
50/88 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniset kyllä sopivat kaikille, mutta ette voi kiistää etteikö makukin olisi erilainen. Sisko on keliaakikko, ja mitä olen sille sopivia ruokia syönyt niin kyllä siinä on maussa eroa, yleensä huonolla tavalla

Minulla on vehnäallergia kaveri ja kyllä hänen leipomuksensa ihan hyvältä maistuu.Esim täytekakkua ohjaama tulee vain perunajauhoja munan ja sokerin lisäksi ja on tosi pehmoista ja maittavaa. Eihän vehnää juuri ruuanvalmistukseen edes käytetä joten sen pois jäämisen ei luulisi makuun vaikuttavan.

Ohjaama=pohjaan

Vierailija
51/88 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnekseni minulla ei ole yhtäkään ystävää, eikä elossa olevaa sukulaista. Problem solved! :D :D

Minulla on ja paljon, mutta kukaan ei odota kutsua alle 15 neliön asuntooni. :D

Vierailija
52/88 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla oli tapana laittaa lämpimiä voileipiä, salaatteja sekoiteltiin kiinankaalipohjaisina. Kakku oli yleensä kermakakku mansikkatäyttein ( pakastimet ylestyvät), Myös jäätelö oli illanvietoissa usein tarjolla vaikkapa ananasviipaleet lisukkeina. On tyhmää ja maaseudun halveksimista väittää läskisoosia vierastarjottavaksi. Sitä voitiin syödä lounaalla ja ihan arkena. Maaseudulla oli kunnia-asiana "seitsemänsortin" tarjoilut ja hyvä kermakahvi.

Meillä oli myös seitsemän sortin tarjoilu. Tosin yksi niistä poikkeuksetta läskisoosi. Ei se mitään maaseudun halveksimista ole. Ihan ravitsevaa ruokaa.

Vierailija
53/88 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kutsuin pari työkaveria illalliselle ja ruokana oli tortilloja ja reilusti juomaa.. kauppalasku oli aika iso, mutta ajattelin, että kivaa kutsua heitä kylään ja tuli itsellekin hyvä mieli.....kunnes toinen halusi varmistaa, että onhan käyttämäni liha luomua? (Ai että olisin vielä maksanut luomusta....!) Että otti päähän.

Vierailija
54/88 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitelkaa jos eläimet olisi samanlaisia. Susi toiselle "emmä voi syödä tota saalista kun mä syön vaan kasviksii" tai lehmä toiselle että "ruoho pierettää, juon vain vettä".

Kissoilla ja koirilla on allergioita. Meidän noin 15 v. kissalla on munuaisten vajaatoiminta ja siihen erikoisruokaa.

Vierailija
55/88 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt samaan ongelmaan. Mitään yhteistä ei voi järjestää, koska se tulee itselle liian kalliiksi ja on hankalaa. Lähipiiriin kuuluu mm. vegaani, kasvissyöjä, lihansyöjä (kasvisruoka ei kelpaa) ja  e-koodihysteerikko (kaikesta pitää näyttää pakkauskääre, ennen kuin uskaltaa laittaa mitään suuhunsa). Itse syön kasvispainotteisesti ja stressaamatta, periaatteella kaikkea voi syödä vähän. En siis ole itse tottunut ruokavalinnoissani käymään hyllyn jokaista käärettä läpi ja siksi tuntuu kohtuuttomalta nykyään toisten vaatimukset. Ennen oli kohteliasta ottaa se, mitä annetttiin. Nyt kylässäkin voidaan kritisoida tarjoiluja. Sitä en ymmärrä. 

Vierailija
56/88 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kutsuin pari työkaveria illalliselle ja ruokana oli tortilloja ja reilusti juomaa.. kauppalasku oli aika iso, mutta ajattelin, että kivaa kutsua heitä kylään ja tuli itsellekin hyvä mieli.....kunnes toinen halusi varmistaa, että onhan käyttämäni liha luomua? (Ai että olisin vielä maksanut luomusta....!) Että otti päähän.

Vastasithan, että tietenkin on 😊

Vierailija
57/88 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän muistakaan sairauksista pompata julistamaan: "Minulla on verestävät peräpukamat, munasarjasyöpä ja mielisairaus. Vähän rispektiä minulle, teitä paremmalle."

Vierailija
58/88 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö, normaalia ruokaa syön lounaspaikoissakin. Tietysti vain gluteenitonta.

Vierailija
59/88 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen järkänny illanistujaisten syömiset siten että leipää/sämpylää ja päällisiä runsaasti ja monenlaista, jokainen kokoaa itse, juotavaks mitä nyt kukin haluaa. Vähän on enemmän iltapalan tyyppinen mutta hyvin on mennyt kaupaksi, etenkin jos on leiponut itse. :)

Ruokasemmat jututkin teen siten että on kahdenlaista ruokaa. Oletetaan että olisi vaikka kiusausta ruokana, tekisin maidottomana molemmat(kaurall/soijalla korvaan) toinen olisi pelkkä kasvis(perunaa,porkkanaa,sipulia/purjoo,herkkusieni,härkistä.. mitä vaan voi laittaa) toisen tekisin vaikka perus kinkku-perunaversiona ja lisäksi salaatti ja halutessa myös lisäksi leipää ja sitäkin löytyy myös gluteenittomana. Ja allergiat esim mausteet jne kysyn etukäteen kutsutuilta.

Tai sit helpomman kautta et käydään porukalla jossain ravintolassa syömässä tai ostetaan mukaan 😀 tai juuri nuo nyyttärit! Ne on kivoja

Vierailija
60/88 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyyttärit toimii varmasti :) Ja voihan kaikki syödä ensin kotonansa, sit keksitään hauskaa ohjelmaa ja tekemistä, mihin ei sisälly syöminen. Jos hengaillaan jonkun kotona, kaikki voi tuoda sellaista pikkupurtavaa mikä sopii itselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme