Miten nykyään uskaltaa enää järjestää mitään illanviettoja kotona, kun jokaisella on joku erikoisruokavalio?
Hankalaa. Ennen laitettiin läskisoosi ja perunat pöytää ja hyvin kelpasi kaikille.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoa juuri sitä mitä haluat tarjota ja se on kunkin ruokarajoitteisen ongelma, mitä he haluavat syödä.
T: kasvissyöjä joka ei todellakaan odota, että häntä olisi huomioitu millään lailla, jos joku muu järjestää jotakin
Voihan sen noinkin yksinkertaisesti ajatella, eikä missään nimessä ottaa huomioon että allergiselle voi tulla sairaalareissu ellei tarkasti ole kerrottu mitä ruoka sisältää. En käy enää missään illanvietoissa koska juuri tämän tyyppiset ihmiset ovat niin täynnä sitä itseään.
Allerginen varmaan tietää allergiansa ja kysyy ruoan tekijältä, mitä mahdollisesti riskinä oleva ruoka sisältää, johon ruoan tekijä vastaa.
Lainaamasi
Juuri näin. Jopa lapsi oppii kysymään asiaa jo hyvinkin pienenä. Ei kokin tarvitse tarkasti kertoa, vaan ruokarajoitteinen kysyy ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole emännän ongelma vaan pellen. Ja pelle voi valita että kenelläkään ei ole ongelmaa pitämällä turpansa kiinni. Ketään ei kiinnosta mitä pelle jättää syömättä.
Pelle? Mun tuttavapiirissä ei valitettavasti ole pellejä. Ois toisaalta ihanaa, niin olis varmasti hauskaa. Tuoko sun pelleystäväsi mukana viihdyttämisvälineet automaattisesti vai pyydätkö erikseen?
Nyt itse asiassa tulin ihan kateelliseksi. Tykkäsin ihan hirveesti Pelle Hermannista.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole hankalaa. Ainoastaan keliaatikoiden suhteen pitää olla täysin ehdoton. Ja laktoosittomia tuotteita käytän aina vieraille. Ja jos on liian vaikeaa, niin järjestä nyyttärit.
Älä levittele valheita, keliakia ei ole ainoa eikä edes vaarallisin syy sille, miksi joidenkin täytyy olla ruokavalionsa kanssa täysin ehdottomia. Olin kerran paikalla, kun yksi aikuinen sai syömästään hunajasta anafylaktisen reaktion. Sen vointi heikkeni nopeasti ja se oli todellisessa kuolemanvaarassa, mutta onneksi sairaala oli lähellä ja ambulanssi tuli nopeasti paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole emännän ongelma vaan pellen. Ja pelle voi valita että kenelläkään ei ole ongelmaa pitämällä turpansa kiinni. Ketään ei kiinnosta mitä pelle jättää syömättä.
Tässä lausunnossa käy hyvin ilmi tietty sivistyksen puute. Onneksi kenenkään ei ole pakko tällaisten kanssa olla tekemisissä. Jopa trolliksi kovin wt.
Vierailija kirjoitti:
Nolaan usein "vahingossa" emäntää loukkaavan tirisijän. Ettekö tirisijät tiedä kuinka moukkamaista se shown pitäminen on.
Taidat olla itse se, joka tulee pahiten nolatuksi. Tai ainakin kaikille tulee selväksi taustasi.
Vierailija kirjoitti:
Onnekseni minulla ei ole yhtäkään ystävää, eikä elossa olevaa sukulaista. Problem solved! :D :D
Mitä sä niille syötit?
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniset kyllä sopivat kaikille, mutta ette voi kiistää etteikö makukin olisi erilainen. Sisko on keliaakikko, ja mitä olen sille sopivia ruokia syönyt niin kyllä siinä on maussa eroa, yleensä huonolla tavalla
Esim kukkakaali-perunacurry, siinä on siis kukkakaalia, perunaa, kikherneitä, tomaattia, papuja, kookosmaitoa, mausteita ja yrttejä (tai mitä nyt keksiikään laittaa)
Miten se maistuu erilaisena jos sitä kutsuu gluteiinittomaksi, vegaaniseksi tai vegeksi?? En ymmärrä;D
Ymmärrän ihan ruoka-aine allergiat, silloin tietysti kohteliasta tarjota niiden mukaan. Niille kun ei voi itse mitään.. Mutta nämä vegaani, karppaus ja muut höpötykset on asia erikseen.
En ole missään tavannut niin "ruokasairaisiin" ihmisiin kuin Suomessa. Miten nämä ihmiset pärjäävät jos lähtevät reissuun? Siis maan rajojen ulkopuolelle. Asun Saksassa ja en ole vielä täällä Berliinissä illallistanut ravintolassa, jonka menussa olisi gluteiiniton/laktoositon ym. merkintöjä. Never heard.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole hankalaa. Ainoastaan keliaatikoiden suhteen pitää olla täysin ehdoton. Ja laktoosittomia tuotteita käytän aina vieraille. Ja jos on liian vaikeaa, niin järjestä nyyttärit.
Älä levittele valheita, keliakia ei ole ainoa eikä edes vaarallisin syy sille, miksi joidenkin täytyy olla ruokavalionsa kanssa täysin ehdottomia. Olin kerran paikalla, kun yksi aikuinen sai syömästään hunajasta anafylaktisen reaktion. Sen vointi heikkeni nopeasti ja se oli todellisessa kuolemanvaarassa, mutta onneksi sairaala oli lähellä ja ambulanssi tuli nopeasti paikalle.
Vaarallisuudesta en puhunut mitään. Miksi aikuinen söi hunajaa? Eikö tiennyt asiasta?
Rintintintin kirjoitti:
Ymmärrän ihan ruoka-aine allergiat, silloin tietysti kohteliasta tarjota niiden mukaan. Niille kun ei voi itse mitään.. Mutta nämä vegaani, karppaus ja muut höpötykset on asia erikseen.
Miten voit leimata kaiken muun kuin allergian ja vastaavat pelkäksi höpötykseksi? En suostuisisi itse kasvissyöjäksi tai vegaaniksi muuten kuin pakon edessä, mutta ymmärrän hyvin että joillakin kyse on ihan oikeasta vakaumuksesta. Söisitkö muuten itse ihmisen lihaa sisältäviä ruokia, jos asuisit ihmissyöjien keskellä?
Vierailija kirjoitti:
Minä kutsuin pari työkaveria illalliselle ja ruokana oli tortilloja ja reilusti juomaa.. kauppalasku oli aika iso, mutta ajattelin, että kivaa kutsua heitä kylään ja tuli itsellekin hyvä mieli.....kunnes toinen halusi varmistaa, että onhan käyttämäni liha luomua? (Ai että olisin vielä maksanut luomusta....!) Että otti päähän.
Meillä oli yksi kaveripariskunta jossa lapsilla ja aikuisilla oli kaikki mahdolliset allergiat ja erityisruokavaliot. Meillä oli tapana kutsua ystäväperheitä syömään ja näiden neljän ruuat maksoi saman verran kuin 10 muun sekaruokailijan.
Sitten - poikkeuksetta nämä soittivat tuntia ennen juhlia ettei sittenkään pääse tulemaan! Ei mennyt montaa kertaa kun ystävyys lopahti meidän puolelta. Moikataan jos tavataan kylillä mutta ikinä en halua kutsua heitä meille.
ps. Lapset on nyt 18 ja 20v eikä kummallakaan ole vuosiin ollut mitään allergioita - jopa pähkinäallergia parantui mystisesti... Äiti kyllä kuulemma on kovin sairas ( aina kun hänelle sopii) ja erityisruuilla edelleenkin. Paitsi silloin kun on jotain hyvää tarjolla, silloin kyllä voi luistaa ruokavaliosta
Miksi ihmeessä pitää aina syödä kun kutsutaan kylään? Syödä syödä syödä ja tulla läskimmäksi ja läskimmäksi ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaarallisuudesta en puhunut mitään. Miksi aikuinen söi hunajaa? Eikö tiennyt asiasta?
Miksi sitten asetit keliaakikot sellaiseen erityisasemaan, että niiden suhteen pitää olla täysin ehdoton mutta minkään muun ryhmän suhteen ei tarvitse?
Se anafylaktisen reaktion saanut nainen ei tiennyt, että se oli allerginen hunajalle. Ilmeisesti allergia oli puhjennut vasta aikuisiällä.
Vierailija kirjoitti:
Rintintintin kirjoitti:
Miten voit leimata kaiken muun kuin allergian ja vastaavat pelkäksi höpötykseksi? En suostuisisi itse kasvissyöjäksi tai vegaaniksi muuten kuin pakon edessä, mutta ymmärrän hyvin että joillakin kyse on ihan oikeasta vakaumuksesta. Söisitkö muuten itse ihmisen lihaa sisältäviä ruokia, jos asuisit ihmissyöjien keskellä?
On myös oikeita sairauksia (kuten esim reuma) joissa viljaton ja sokeriton ruokavalio on todettu tulehdustiloja helpottavaksi.
Itse karppaan ihan samasta syystä, kärsin kovista kivuista ja tuo vähän helpottaa oloa. Joillekin sopii maidoton samasta syystä
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitää aina syödä kun kutsutaan kylään? Syödä syödä syödä ja tulla läskimmäksi ja läskimmäksi ...
Meillä syömme yhdessä perheen, sukulaisten tai ystävien kanssa 1-2x kuukaudessa pitkän kaavan mukaan - tänäänkin.
Kaikki hoikkia/normaalipainoisia:)
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hyvä, että kun pitkän työpäivän jälkeen menee kylään, ei tarvitse poiketa matkalla missään Mäkkärissä. Iltaan asti ei kuitenkaan jaksa syömättä.
Onneksi aikuisten elämä on vähän erilaista kuin bimboteinien. Isäntä tarjoaa mitä haluaa, vieraat syövät mitä haluavat. Kaikilla on mukavaa.