Taaskaan en päässyt opiskelemaan
V*ituttaa niin paljon että tekisi mieli vaan unohtaa koko homma.
Valmistuin vuonna 2011 lähihoitajaksi, mutta pian sen jälkeen minulle valkeni että ala ei todellakaan ole minua varten. Päätin hakea lukioon, valmistuin sieltä koulun parhailla papereilla haaveillen röntgenlääkärin alasta. Valmistumiskesänä mieheni sai töitä Saksasta ja muutimme tänne, päätin että haenkin Hollannin lääkikseen, jonne pitäisi olla helppo päästä.
Olin lukiossa aiva surkea englannissa joten aloin aivan todella opiskella kyseistä kieltä, jotta pääsykokeessa ei tulisi ongelmia kielen suhteen. Kielitaitoni ei riittänyt enkä päässyt sisään.
No, tänä vuonna päätin yrittää uudestaan, koska vuodessa kielitaitoni on harjaantunut jo varsin hyväksi. Koevastaukseni menivät todella hyvin, englannin kanssa ei ollut enää ongelmia, mutta olin liian hidas enkä kerennyt vastaamaan kaikkiin kysymyksiin.
Tänään sain tietää että en päässyt. Suomen pääsykokeeseen en ole myöskään kerennyt lukea, joten taas on mennyt vuosi aivan hukkaan.
Hävettää, nolottaa ja ärsyttää. Olen jo 25-vuotias ja taskussa ainoastaan lukiopaperit ja hoitajan paperit, eli alan jolle en sovellu tippaakaan. Tuntuu että olen täysin epäonnistunut elämässäni. Haluaisin perustaa perheen, hommata mieheni kanssa oman asunnon ja vakiintua, mutta se on ihan mahdotonta koska en edes tiedä missä maassa asun ensi vuonna. Tekisi mieli heittää hanskat tiskiin ja luovuttaa. Ensi vuonna menen sitten AMK:hon opiskelemaan insinööriksi jos en pääse Suomeen, Hollantiin en voi enää hakea kolmatta kertaa.
Tein tämän aloituksen ihan vaan siksi että teki mieli avautua johonkin. Kiitos jos jaksoit lukea.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että röntgenlääkäri on samalla alalla kuin sairaalaympäristössä työskentelevä lähihoitaja?
Sitä kutsutaan hoitoalaksi.
Tiedän erittäin hyvin. Lääkärin ja hoitajan työssä on ero kuin yöllä ja päivällä. Kukaan sairaanhoitaja jonka tunnen, ei haluaisi olla lääkäri vaan nimenomaan hoitaja. Kukaan lääkäri jonka tunnen, ei haluaisi olla hoitaja vaan nimenomaan lääkäri.
Joku luonteenpiirteen ero lääkäreillä ja hoitajilla on, en osaa oikein selittää mikä mutta tiedän, että lääkärin työ on minun juttuni, hoitajan ei.
En halua työkseni auttaa potilaita vessassa, syöttää heitä samalla kun he yskivät päälle, siivota heidän oksennustaan, vaihtaa heidän vaatteitaan ja vaippojaan, pestä heidän kainaloitaan ja leikata heidän varpaitaan, auttaa heitä pyörätuoliin ja käännellä heitä sängyssä. Todella törkeää työtä, mutta ei minun juttuni ollenkaan.
Sen sijaan haluan pohtia mikä heidän oireensa aiheuttaa, millainen lääkitys heille sopisi ja miten se vaikuttaa sairauteen ja onko lääkitys potilaalle oikea, tutkia heidän TT-kuviaan ja löytää syyn heidän oireisiinsa ja tukea heitä lääkärinä. Haluan oppia, miksi ihmisen keho toimii niinkuin toimii, miten solujen muutokset ja kemiallinen epätasapaino saavat aikaan sairauksia ja mitä lääkkeet konkreettisesti tekevät jotta sairaus parantuu.
Ap
Voisiko muuten farmasia olla sellainen ala, joka kiinnostaisi sinua lääketieteen lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli ap, sulla on vielä paljon aikaa! Tiedän kokemuksesta että tossa iässä tuntuu, että olen JO 25, mutta sulla on paljon aikaa. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän ihmiset ympärillä alkaa mietiskellä uusia opintoja jne, kaikki ne jotka parikymppisenä opiskelivat jotain vaan, että valmistuu mahdollisimman nuorena.
Minä valmistuin 26-vuotinaana ja nyt melkein 10 vuotta alan työelämässä olen alkanut mietiskellä mitä sitä alkaisi opiskella... Ja mielestäni ei ole myöhäistä, mullakin työelämää jälkellä vielä 35 vuotta, jos siitä menee koulussa 3-5 vuotta, ei haittaa!
Nyt tähtäät siihen Suomen lääkikseen ensi vuonna, asiat on ilmeisesti hallussa ja sen kokeen voit tehdä äidinkielellä niin hyvin se menee :). Tsemppiä!
Ihanan positiivinen viesti, kiitos tosi paljon :) Onnistuit vähän piristämään minua täältä synkästä murheen kuilusta minne vajosin kun näin tulokseni.
Olen jotenkin niin pettynyt itseeni että on vaikea ajatella ettei nyt ehkä kuitenkaan koko elämäni ole parista vuodesta kiinni. Onhan tässä toki vielä vuosikausia eläkkeeseen mutta olen opiskellut ja yrittänyt niin kauan, että haluaisin vihdoin päästä eteenpäin. Täytyy tehdä vaan aivan todella paljon työtä nyt tänä vuonna. Toivottavasti en ole ihan täysin unohtanut kaikkea minkä lukiossa opin :|
Tsemppiä sinulle mitä sitten ikinä päätätkään tehdä! Tärkeintähän tässä elämässä loppujen lopuksi on yrittää olla niin onnellinen kuin mahdollista niillä eväillä mitä on ja tavoitella unelmiaan jos semmoisia löytyy.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi suunnitelma. Jos ulkomailla opiskelu ei onnistu, niin opiskele kotimaassa. Tuossa iässä on todella tyhmää tehdä kaikki suunnitelmat miehen mukaan.
Ensi vuonna haen Suomeen ja muutamme sinne takaisin sitten. Olisin kyllä itsekin halunnut opiskella ulkomailla, siinä olisi oppinut mukavasti uutta kieltä ja kulttuuria. En haluaisi vielä ensi vuonna palata mutta pakkohan se on. Onneksi on tuo mies tuossa tukena.
Tämmöiset isot takaiskut ottavat kyllä päähän niin että tuntuu että räjähdän pian. Ainakin tein kaikkeni ja opiskelin rankemmin kuin koskaan. Kai siitä jotain hyötyä on että tulin opetelleeksi englannin, ainakin on helpompi tulevaisuudessa muuttaa ulkomaille jos haluaa.
Ap
Ap
Juuh, ei se englannin opiskelu ole mennyt hukkaan. Ihan Suomen lääkiksessäkin joutuu paljon tekemisiin englannin kanssa, esim. kurssikirjojen muodossa. Alkaa sitä paitsi olla melkein sääntö, että tohtorinväitöskirja/lisensiaatintyö tehdään englanniksi lääkiksessä. Ala on hyvin kansainvälinen - ja hyvä niin.
Et sinä sinne AMK:Hin "mene". Ihan oikein ettet pääse sisään kun asenne on tommonen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että röntgenlääkäri on samalla alalla kuin sairaalaympäristössä työskentelevä lähihoitaja?
Sitä kutsutaan hoitoalaksi.
Tiedän erittäin hyvin. Lääkärin ja hoitajan työssä on ero kuin yöllä ja päivällä. Kukaan sairaanhoitaja jonka tunnen, ei haluaisi olla lääkäri vaan nimenomaan hoitaja. Kukaan lääkäri jonka tunnen, ei haluaisi olla hoitaja vaan nimenomaan lääkäri.
Joku luonteenpiirteen ero lääkäreillä ja hoitajilla on, en osaa oikein selittää mikä mutta tiedän, että lääkärin työ on minun juttuni, hoitajan ei.
En halua työkseni auttaa potilaita vessassa, syöttää heitä samalla kun he yskivät päälle, siivota heidän oksennustaan, vaihtaa heidän vaatteitaan ja vaippojaan, pestä heidän kainaloitaan ja leikata heidän varpaitaan, auttaa heitä pyörätuoliin ja käännellä heitä sängyssä. Todella törkeää työtä, mutta ei minun juttuni ollenkaan.
Sen sijaan haluan pohtia mikä heidän oireensa aiheuttaa, millainen lääkitys heille sopisi ja miten se vaikuttaa sairauteen ja onko lääkitys potilaalle oikea, tutkia heidän TT-kuviaan ja löytää syyn heidän oireisiinsa ja tukea heitä lääkärinä. Haluan oppia, miksi ihmisen keho toimii niinkuin toimii, miten solujen muutokset ja kemiallinen epätasapaino saavat aikaan sairauksia ja mitä lääkkeet konkreettisesti tekevät jotta sairaus parantuu.
Ap
Voisiko muuten farmasia olla sellainen ala, joka kiinnostaisi sinua lääketieteen lisäksi?
Mietin joskus tuota vaihtoehtoa, mutta se unohtui kun sain tietää että farmasian pääsykoe on samana päivänä kuin lääkiksen pääsykoe, joten molempiin ei voi samalla hakea.
Toisaalta nyt minulla olisi mahdollista hakea sitä opiskelemaan Hollantiin, kelpaakohan hollantilainen tutkinto Suomessa? Täytyy selvittää ja hakea sinnekin ensi vuonna. Kiitos vinkistä!
Ap
Jos lähihoitaja on todella kaukana sinusta niin kyllä olen kuule lääkärikin. Samoja asioita niihin vaaditaan kuitenkin. En todellakaan suosittele hakemaan lääkäriksi. Ja jos haluat röntgenlääkäriksi niin joudut tietenkin joka tapauksessa ensin opiskelemaan yleislääkäriksi ja yleislääkäri kaivelee ihmisten alapäitä ja peppuja ihan just niin paljon tai enemmänkin kuin lähihoitaja.
Tulee Suomeen ja hae röntgenhoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä sinne AMK:Hin "mene". Ihan oikein ettet pääse sisään kun asenne on tommonen!
Uskon että "menen." Sain pitkästä matikasta, fysiikasta, kemiasta ja biologiasta L:t aika pienellä vaivalla ja jos vuoden luen ja kertaan asioita lääkiksen pääsykoe mielessä, uskon että AMK:n ja ehkä jopa TY:n pääsykoe on aika helppo siinä rinnalla. YO-kokeisiin lukiessa tein vanhoja AMK-pääsykoetehtäviä ja ei niissä minusta mitään erityisen vaikeaa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi suunnitelma. Jos ulkomailla opiskelu ei onnistu, niin opiskele kotimaassa. Tuossa iässä on todella tyhmää tehdä kaikki suunnitelmat miehen mukaan.
Ensi vuonna haen Suomeen ja muutamme sinne takaisin sitten. Olisin kyllä itsekin halunnut opiskella ulkomailla, siinä olisi oppinut mukavasti uutta kieltä ja kulttuuria. En haluaisi vielä ensi vuonna palata mutta pakkohan se on. Onneksi on tuo mies tuossa tukena.
Tämmöiset isot takaiskut ottavat kyllä päähän niin että tuntuu että räjähdän pian. Ainakin tein kaikkeni ja opiskelin rankemmin kuin koskaan. Kai siitä jotain hyötyä on että tulin opetelleeksi englannin, ainakin on helpompi tulevaisuudessa muuttaa ulkomaille jos haluaa.
Ap
Ap
Juuh, ei se englannin opiskelu ole mennyt hukkaan. Ihan Suomen lääkiksessäkin joutuu paljon tekemisiin englannin kanssa, esim. kurssikirjojen muodossa. Alkaa sitä paitsi olla melkein sääntö, että tohtorinväitöskirja/lisensiaatintyö tehdään englanniksi lääkiksessä. Ala on hyvin kansainvälinen - ja hyvä niin.
Varmasti totta kyllä. Olisi varmaan ollut vaikea tehdä esim lisensiaatintyötä englanniksi lukiotasoni englannilla. Ja onhan se mukavaa kun voi katsella tv-ohjelmia ilman tekstejä ja lukee englanniksi kirjoja.
Ap
No hae sinne amkiin insinöörilinjalle niin katsotaan kun itket täällä ensi vuonnakin ettet päässyt sisään😂
Miks musta tuntuu, että halusit nyt vaan haukkua lähihoitajia tässä ketjussa? 😂
Onko Hollannissa muuten ääkköset?
Siis valmistuit lukiosta parhailla arvosanoilla? Et kuitenkaan sitten fysiikkaa, kemiaa, biologiaa ja englantia oppinut?
Tulee mieleen Suvi Pitkänen, joka aikoi opiskella lääkäriksi :)
Ja toisaalta jotkut voivat olla ns. kirjaviisaita, mutta soveltaminen ja yleinen hahmottaminen on sitten ihan muuta. Niin kuin tässäkin aloituksessa ei ymmärretä sitä, että lääkäri joutuu tekemään todellakin hoidollista työtä ihmisten parissa useita vuosia ennen kuin voi edetä ja ei se eteneminenkään juuri sinne minne haluaa ole nykyään itsestään selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon että "menen." Sain pitkästä matikasta, fysiikasta, kemiasta ja biologiasta L:t aika pienellä vaivalla ja jos vuoden luen ja kertaan asioita lääkiksen pääsykoe mielessä, uskon että AMK:n ja ehkä jopa TY:n pääsykoe on aika helppo siinä rinnalla. YO-kokeisiin lukiessa tein vanhoja AMK-pääsykoetehtäviä ja ei niissä minusta mitään erityisen vaikeaa ollut.
No hyvä että on itseluottamusta, mutta kyllähän sinä "menit" sinne lääkikseenkin. Tule pois sieltä pilvilinnoista, ei ne ällät mitään kerro nykyisestä osaamistasostasi, muutenhan olisit päässyt "heittämällä sisään" lääkikseen minne "helppo päästä".
Vierailija kirjoitti:
Jos lähihoitaja on todella kaukana sinusta niin kyllä olen kuule lääkärikin. Samoja asioita niihin vaaditaan kuitenkin. En todellakaan suosittele hakemaan lääkäriksi. Ja jos haluat röntgenlääkäriksi niin joudut tietenkin joka tapauksessa ensin opiskelemaan yleislääkäriksi ja yleislääkäri kaivelee ihmisten alapäitä ja peppuja ihan just niin paljon tai enemmänkin kuin lähihoitaja.
Ei pidä paikkaansa. Olen työskennellyt hoitajana yhteensä varmaan 5 vuotta, joten tiedän kyllä varsin hyvin millainen ero hoitajan ja lääkärin työnkuvassa on.
Ihan mielelläni opiskelisin yleislääkäriksi, ei minua haittaisi tehdä esimerkiksi tutkimusta peräaukon kautta.
Lääkärin työssä minua kiehtoo se, että saa pohtia, tehdä ratkaisuja, tutkia ja miettiä. Täytyy käyttää päätään ja ratkaista ongelmia käyttäen hyväksi varsin laajaa tuntemustaan ihmiskehon monimutkaisista toiminnoista.
Hoitajan työ on vain potilaan kanssa olemista ja semmoista vähän "aivotonta" hommaa koska ei tarvitse juuri käyttää päätään. Toki jokin erikoissairaalaosasto on asia erikseen, siellä täytyy hoitajillakin olla todella hyvät tietotaidot, mutta ei se silti ole samaa työtä kuin lääkärin työ.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miks musta tuntuu, että halusit nyt vaan haukkua lähihoitajia tässä ketjussa? 😂
Onko Hollannissa muuten ääkköset?
Miten ääkköset liittyy tähän? Kyllä mäkin saan kännykän asetuksista näppäimistön esimerkiksi sellaiseksi, ettei siinä ole ääkkösiä.
Tosiaan ei "huippuarvosanoilla" päässyt lääkikseen, jonne pääsee heittämällä ja nyt ajattelee pääsevänsä lääkikseen, jonne on vielä vaikeampi päästä. Millähän sektorilla sä sitä hoitotyötä teit kun et ymmärrä, että lääkäri työskentelee hoitoalalla ja tekee käytännön työtä ihmisten parissa.
Vierailija kirjoitti:
No hae sinne amkiin insinöörilinjalle niin katsotaan kun itket täällä ensi vuonnakin ettet päässyt sisään😂
Epäilen kyllä vahvasti. Saan kyllä olla melkoinen idiootti jos en vuodessa kerkeä kertaamaan asioita, jotka vielä pari vuotta sitten osasin kuin vettä vaan.
Ap
Aloittaja kuulostaa jonkin sortin autistilta :D
Kätilö tekee kyllä niitä sh.n juttujakin yhtä lailla. T. Terkkari, jonka opintoihin sisältyi lapsivuodeosastolla harjoittelu.