Oliko teillä lapsena tilanteita, joista nykypäivänä joku olisi tehnyt lastensuojeluilmoituksen.
Kommentit (85)
Tää on vähän ohis mutta 80-luvulla itsensäpaljastajiin suhtauduttiin lähinnä huvittuneesti. Lähipuistikossa näin minäkin heitä useamman kerran ja vanhemmat vain neuvoivat pysymään kaukana heistä/juoksemaan kotiin. Poliisille ei tehty ilmoitusta.
Tuskin.... tai ehkä siihen olii puututtu että sisko tapasi olla vahtina meille kahelle nuoremmalleen kun vanhemmat joskus harvoin menivät käymään teatterissa tms ja tulivat myöhään illalla kotiin. Sisko oli silloin joku 10-12v ja me 3-4v nuorempia. Se on varmaan ainoa asia mikä vanhempieni toiminnassa tänä päivänä ei olisi niin ok.
Yksinhuoltajaäiti jätti alle kouluikäisenä minut ja sisarukseni "nukkumaan" yöksi, kun lähti itse juopottelemaan ja viinanhuuruisen illan päätteeksi raahasi random panoja kotiin. Huostaanoton paikkahan tuo olisi ollut. Jo -80 luvulla.
Aika monesti, syinä:
- pienempänä tukistaminen
- pienempänä ainut paikalla oleva aikuinen humalassa
- perheväkivalta
- alle kouluikäisenä ala-asteella olevan sisaruksen kanssa illalla kotona
- yläasteiästä alkaen käytännössä yksin asuminen (vanhempi toi ruokaa jääkaappiin ja kävi maksamassa laskut)
- oma alkoholin käyttö alaikäisenä
Ja varmasti unohtui vielä jotain
Kännäsin teininä, poliisit tuli vaan kaatamaan juomat maahan alaikäisiltä ja lähtivät pois. Jäin kiinni näpistyksestä, poliisit soittivat äidille ja äiti käski menemään kouluun. Varmaan nykyään noista olisi ls tehty. Olisin kyllä ollut sen tarpeessa vaikkei mitään vakavaa kotona ollut, pelkkä pelon ja ahdistuksen ilmapiiri vaan, itsellä syömishäiriö ja viiltelyä. Eipä muuten niistäkään koskaan sanottu mitään esim kouluterkkarilla. Äiti suuttui viitelystä ja sanoi etten ole enää koskaan kaunis. Asia jäi siihen.
Vierailija kirjoitti:
Jos 70-luvun perheet siirrettäisiin nykypäivään niin miltei joka lapsesta saisi tehdä ilmoituksen.
Tämä. Elämä oli aivan erilaista.
Mmm.. olin 12vuotiaana 8v kaverin kanssa kahdestaan maalla viikonlopun, isä antoi 20mk ruoka rahaa. Kyllä kaapeissa toki oli makaronia yms. Hoidettiin ponit, koirat,kissat, talon lämmitys (puulla), puusaunan lämmitys. Tein ruuan meille. 😁 hauskaa oli. Osasin myös kyntää pellon, ja käyttää kirvestä/moottorisahaa jne (mutta en koskenut kirvestä pahempaan kun vanhemmat oli pois).
nuorempi veljeni (nyt jo 24v , oli ikävuodet 2v-7v portin takana omassa huoneesSa aina. 😣😦😢. Kunpa olisin tajunnut puuttua siihen, aina siis kotona käydessä päästin veljen huoneestaan pois, mutta eihän se oollut riittävä teko, ite vaan olin silloin 18 nuin ei tajunnut heti..
Vierailija kirjoitti:
Aika monesti, syinä:
- pienempänä tukistaminen
- pienempänä ainut paikalla oleva aikuinen humalassa
- perheväkivalta
- alle kouluikäisenä ala-asteella olevan sisaruksen kanssa illalla kotona
- yläasteiästä alkaen käytännössä yksin asuminen (vanhempi toi ruokaa jääkaappiin ja kävi maksamassa laskut)
- oma alkoholin käyttö alaikäisenäJa varmasti unohtui vielä jotain
Minulla näitä samoja paitsi ei perheväkivaltaa. Saatoin viettää koko kesän yksin kotona 15v iässä, asuin hetken vanhemman siskoni kanssa kaksin yläasteiässä. Hain pikkusiskoa päiväkodista 14v vanhana, oltiin kahdestaan sitten kotona enkä häntä kyllä ikinä yhtään vahtinut, saatoin mennä nukkumaan. Hän oli n 3v.
Itse olen syntynyt -90. Nyt kun on enemmän lapsuuttaan miettinyt niin parempi vaan olla miettimättä, jotenkin kuvottavaa koko homma laiminlyönteineen. Olen itse niin erilainen äiti ja meillä on lasten turvallista elää.
70-ja 80-luvuilla, todella paljon :D. Silloinhan sai olla yksinään lapset ja liikkua yksinään pitkiäkin matkoja. Kerran n. 5-vuotiaana vahingossa lukitsin itseni ulos, liian vähissä vaatteissa kun itse olin pukenut itseni. En nyt muista miten pääsin takaisin sisään, ehkä pyrin naapuriin. Olen ns, hyvästä perheestä, omakotitalossa asuttiin.
Niin ja tukistettiin toki myös, sillon oli ihan normaalia, olihan vanhemmatkin saaneet piiskaa lapsina.
Minua piiskattiin nahkavyöllä paljaalle pepulle pikkulapsena. Tukistettiin ja nipistettiin. Vanhemmat ovat nämä teot kieltäneet täysin, eivät ole kuulemma koskaan harrastaneet ruumiillista kuritusta. Sori vaan, mutta vaikea tuollaisia on olla muistamatta kun itse olet ollut väkivallanteon uhrina ja tekijänä omat vanhemmat.
Ajoin pappamopoa kylillä 10-vuotiaana sekä autoa järven jään päällä saman ikäisenä.
Olin yksin kotona jopa 8h kun olin 7-vuotias.
Mentiin sisarusten kanssa pitkin peltoja, metsiä ja suoalueita ilman aikuista, kaikki oltiin alle kouluikäisiä.
Eiköhän noista jostain olisi lasu langennut.
Kun pikkusisko syntyi ja vanhemmat lähtivät sairaalaan myöhäisillasta, niin jättivät mut tietämättäni yksin kotiin nukkumaan. Olin 7-vuotias. Isä tuli kotiin ennen kuin heräsin aamulla, mutta ei se nyt mikään ihan parin tunnin reissu ollut vaan koko yön olivat poissa. En muista että olisi millään lailla valmennettu etukäteen, että jos heräät eikä meitä näy niin ei tarvi hätääntyä kun ollaan vaan synnyttämässä. Sitä en tiedä olivatko jättäneet mulle lapun siltä varalta että herään. Silloin ei ollut kännyköitä (vuosi -94), joten en olisi saanut heitä kiinni yhtään mitenkään. En tiedä mitä lastensuojelulaki sanoo tuollaisesta nykyään, mutta mielestäni tuollaisesta voisi tehdä lastensuojeluilmoituksen.
Kotona tukistettiin muutamaan kertaan, ja perhepäivähoitaja antoi luunappeja.
Vanhemmat jätti mua yksin kotiin 5-vuotiaasta lähtien ja saattoivat olla poissa joskus pitkiäkin aikoja. Muistan sellaisen tilanteen kun en ollut vielä koulussa mutta ymmärsin jo kellonajat, että isä oli ollut pois jo neljä tuntia, ja ajattelin ettei näin pientä lasta saa jättää näin kauaksi aikaa yksin, oli turvaton olo.
Lähes kaikki kasi- ja ysiluokkalaiset dokas viikonloppuisin 90-luvun alussa. Suurin osa poltti röökiä. Röökiä sai kuka vain, ikäraja oli silloin 16-vuotta kaupassa.
Jos poliisit tuli, ne kaatoi juomat maahan ja lähti. Röökistä ne eivät edes maininneet.
Ihan kauhistuttaa millaisissa porukoissa dokattiin ja pyörittiin vanhempien tietämättä, useimmiten ulkona, oli talvi tai kesä. Ei ollu edes kännyköitä kenelläkään.
Lisäksi kotona dokattiin, kun oltiin pieniä lapsia. Remmillä lyötiin ja paljaalla kädellä perseelle hakattiin.
8-vuotiaasta asti hoidin 4 vuotta nuorempaa siskoa, olin hänestä vastuussa, ei pitkiä aikoja mutta aina kun vanhemmilla oli muita hommia.
Vahdin 7-vuotiaana vauvaikäistä siskoani. En tiedä missä äiti oli, varmaan kaupassa tai jotain. Tätä tapahtui siis useamman kerran. Ei ollut mitään ongelmia, nykyään varmaan olisi tuomittavaa, juuri eilen jossain ketjussa täällä sanottiin, ettei 7v voi jäädä 5v:n kanssa kauppareissun ajaksi yksin kotiin.
14-vuotiaana tyrin kännissä niin että tuli sairaalareissu. Eikö näistä tule automaattisesti nykyään lasu? Tämä tapahtui tosin vuonna 2005 eli ei suinkaan mitenkään kauan sitten. Mitään sossujuttuja ei kuitenkaan tullut.
Oltiin siskon kanssa keskenämme yksin omalla pihalla jostain 2v lähtien. Sisko on minua pari vuotta vanhempi. Äitini ei oikein ymmärrä, miksi haluan edelleen vahtia omaa 5-vuotiastani pihalla. Hyvinhän mekin siellä oltiin, eikä mihinkään lähdetty! Niin...
Vierailija kirjoitti:
70-ja 80-luvuilla, todella paljon :D. Silloinhan sai olla yksinään lapset ja liikkua yksinään pitkiäkin matkoja.
Huom! Tämä kaikki ilman kännyköitä. Kukaan ei saanu lasta kiinni, kun hän painoi kotioven perässään kiinni.
En tiedä onko lastensuojeluilmoituksen paikka vai manaakö vain kategoriaan "ikävästi toimittu lasta kohtaan", mutta mun piti vahtia pikkusiskoani kun vanhemmat oli päiväunilla (en tiedä nukkuivatko vai harrastivatko seksiä vai ainoastaan juttelivat rauhassa). Mä olin 8 ja sisko 1 v. kun tämä alkoi ja sama jatkui monta vuotta, vanhemmat olivat päiväunilla 1-2 tuntia kerrallaan.
Lähikioskin myyjä myi lapsille irtotupakkaa. Vietiin esim. tyhjä pullo ja saatiin tupakka palkaksi. Poltettiin tupakoita salaa vanhemmilta metsässä. Taitaisi sellainen kioskinmyyjä joutua melkoiseen liemeen nykypäivänä.