Narkkarit Jyväskylän keskustassa
Enpä ole muissa kaupungeissa törmännyt siihen, että aineenkäyttäjät valtaavat koko ydinkeskustan. Ei ole mukava paikka liikkua.
Kommentit (119)
Huume- ja alkoholiongelmat ovat selkeästi pahentuneet viime vuosina Jyväskylässä. Jopa yksittäiset 12-13-vuotiaat saattavat myydä itseänsä niitä saadakseen. Kaupunki vain suunnittelee suuruudenhulluja ratapihan kattamisia... :(
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap sitä mieltä, että ns. ikävät ilmiöt pitäisi siivota näkymättömiin? Kuten eräissä maissa on tehty esim. ennen suuria urheilukilpailuja.
Yhteiskuntaan mahtuu monenlaista menijää ja myös ongelmat näkyvät väistämättä katukuvassa. Kannattaa ehkä miettiä korvessa asumista, jos ei pysty niitä kohtaamaan.
Tässä keskustelussa on jo lueteltu narkomaanit, teinit, kerjäläiset. Minkä muiden ryhmien liikkumista rajoitettaisiin? Ehdottaisin ainakin kävelykadulla fillareilla kaahaavia ja miten olisi hitaasti etenevät ikäihmiset?
Koko kävelykadun rakentaminen oli virhe. Ei niitä juuri ole missään päin maailmallakaan tämän kokoisissa kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä voitaisiin pikkuhiljaa alkaa hyväksyä päihteet osaksi yhteiskuntaa. Ei taida olla kuin jotain heimokulttuureja missä ei päihtymistä harjoitettaisi.
Ei voitaisi.
Taistele sitten taistelua jota et tule voittamaan ikinä. Kai tiedät, että koko taistelu on vajaa viisikymmentä vuotta vanha keksintö? Päihteitä on ollut aina, on nyt ja tulee olemaan. Päihtymystä/muuntuneita tajunnantiloja pidetään nykytietämyksen mukaan ihmisen tarpeina siinä missä ravintoa, seksiä, suojaa yms.
Mutta ei sitä hyväksyä tarvitse vaikka se yleistä olisikin. Mä mitään taistele vaan paheksun vain. Sinäpä taidat ihannoida.
No ei tietenkään, kuten ei muitakaan ihmisyyteen liittyviä asioita. Sinulla on oikeus paheksua mitä haluat. Lähinnä säälin ongelmakäyttäjiä ja satunnaiskäyttäjät sun muut eivät herätä tunteita mihinkään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap sitä mieltä, että ns. ikävät ilmiöt pitäisi siivota näkymättömiin? Kuten eräissä maissa on tehty esim. ennen suuria urheilukilpailuja.
Yhteiskuntaan mahtuu monenlaista menijää ja myös ongelmat näkyvät väistämättä katukuvassa. Kannattaa ehkä miettiä korvessa asumista, jos ei pysty niitä kohtaamaan.
Tässä keskustelussa on jo lueteltu narkomaanit, teinit, kerjäläiset. Minkä muiden ryhmien liikkumista rajoitettaisiin? Ehdottaisin ainakin kävelykadulla fillareilla kaahaavia ja miten olisi hitaasti etenevät ikäihmiset?Koko kävelykadun rakentaminen oli virhe. Ei niitä juuri ole missään päin maailmallakaan tämän kokoisissa kaupungeissa.
Miten tämä kävelykatu liittyy tähän?? Vapaudenkadullako päihdeongelmaiset saisi liikkua?
On kyllä huomattavan paljon noita spugeja jyväskylän keskustassa.. oon myös bongannut tuon pariskunnan jolla vauva mukana. Hirveää :( itse teininä paljon keskustassa hengannut vuosituhannen vaihteessa. Sillon pelättiin mustalaisia...
Tämä on yksi versio nimby -ilmiöstä. Omalle arjelle vieraat asiat halutaan siivota pois silmistä - jonnekin. Ei ole ymmärrystä siihen, että piilottaminen ei poista ongelmia - ja että elämä ylipäätään on aika monimuotoista.
Toki esim. häiriökäyttäytymiseen tulee puuttua, ja niin liikkeiden vartijat ja poliisi tekevätkin. Poliittisiin päätöksiin äänestämällä vaikuttaminen onkin jo vähän mutkikkaampi kuvio.
Myös jokaisella meillä on vastuu: Jos näkisin pienen lapsen ilmeisen päihtyneiden vanhempien matkassa, soittaisin ilman muuta häkeen. Tämä auttaisi tilanteen selvittämistä huomattavasti paljon enemmän kuin jälkikäteen jeesustelu keskustelupalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu turvattomalta, kun ohikulkevat kommentoi esim. että lyö toi tajuttomaksi ja ryöstetään se.
T. Ap
Tämä on sun mielikuvituksen tuotetta tai keksit koko jutun.
Keskustassa on niin paljon ihmisiä ja valvontakameroita että ei kukaan ala ketään siellä ryöstämään. Tai sit pitää olla muita mt-ongelmia, joita voi olla sellaisellakin ihmisellä joka ei käytä mitään päihteitä.
Sitäpaitsi suomessa ei taida paljon tapahtua tuollaista että narkit tai juopot kävis kadulla jonkun ohikulkijan kimppuun ja hakkais ja ryöstäis sen, yleensä kai ryöstetään jotain kioskeja tai pikkukauppoja tai pöllitään sieltä kaljaa.
Joten siinä mielessä voit olla ihan suht turvallisin mielin (ellet sitten ole alkanut haastaa riitaa jonkun narkin/juopon/tms kanssa joka on sit vaan soittanut suutaan sulle)
Olen asunut Jyväskylässä puolet elämästäni eikä täällä minusta ole juoppoja tai narkkeja sen enempää kuin ennenkään. Nykyisin kyllä tunnen heitä vähemmän nimeltä ja naamalta kuin 15 vuotta sitten, osa vanhoista varmaan kuollut.
Olen huomannut saman. Notkuvat siinä sokkarin edessä. Viinapullot ja pillerit kiertää ringissä.
Vierailija kirjoitti:
Poissa silmistä, poissa mielestä?
Ongelmat ei sillä ratkea.
Paitsi ehkä sinun ongelmasi kun ei tarvise katsella muuta kuin vaatekauppoja ja niiden ”mannekiineja”
Mun ongelma narkkeihin nähden ratkeaisi silloin, kun menisivät h..ttiin pyörimästä ti, ke, ja to tuosta vastapäätä niin ettei kadulla uskalla kulkea. Mitä heidän ongelmiinsa ja niiden ratkaisuun tulee, niin se on eri asia.
Narkkarit ja juopot kuuluu suomalaiseen katukuvaan. Ihan yhtälailla heillä on oikeus liikkua kaupungilla kuten muillakin.
Ongelma ei olekaan siinä, että narkit pyörivät keskusta-alueella, vaan siinä että päihdeongelmia ei hoida kukaan Jyväskylässä. Jyväskylässä ei ole A-klinikkaa vaan Sovatek, jossa ei kuitenkaan auteta juoppoja ja narkkeja lopettamaan huumeiden tai alkon käyttöä, vaan syötetään lisää mömmöjä ja hoidoksi järjestetään niin kutsuttua "kuntouttavaa työtoimintaa", joka ei kuitenkaan kenenkään päihdeongelmaa paranna.
Itse entisenä juoppona tiedän, että päihteettömyyteen tähtäävään hoitoon pääsy on tehty Jyväskylässä lähes mahdottomaksi. Itse pääsin hoitoon kun otin lainaa ja maksoin myllyhoidon itse. Nyt ilman päihteitä jo useita vuosia. Jyväskylän päihdepalveluissa eivät auttaneet, vaan halusivat syöttää mömmöjä.
Päihdeongelmaisten aiheuttamat kustannukset tulevat pidemmän päälle paljon kalliimmiksi kuin kunnon päihdehoidot tulisivat. Kohta on Jyväskylän keskustassa entistä enemmän pulsuja ja narkkeja, kun kunnolliseen hoitoon ei juuri kukaan pääse.
Kylläpä on jyväskyläläisillä paha olla, kävelykatukin vielä kiusana.
Käyn Jyväskylän keskustassa joka päivä, joitain känniläisiä sokkarin kulmilla pyörii. Mutta mitä väliä?
Onko ap. itse sotkeutunut johonkin kun on niin huolissaan?
Asun Jyväskylässä mutten käy keskustassa kovin usein. Kerran-pari kuukaudessa. Viimeksi kun kävin päivällä pari viikkoa sitten niin ihmisiä oli mutta ei mitenkään sakeasti. En nähnyt huumeidenkäyttäjiä, enkä tällä kertaa edes yhtään alkoholisteja. Talvella majaili nuorisoporukkaa ainakin Forumin käytävillä. Tästäkään ei ollut enää havaintoa. Ihan tavallisia ihmisiä oli liikkellä ainakin tuohon kellon aikaan. Illalla en ole käynyt keskustassa varmaan pariin vuoteen, joten siitä ei ole havaintoa eikä tietoa millaista siellä iltaisin on.
Ja kyllä itsekin olen nähnyt sen juoppoporukan joskus siinä Sokoksen luona ja tottakai joskus olen varmasti törmännyt huumeidenkäyttäjiinkiin. Mutta en mitenkään korostuneesti. Nuorisoa on paljon talvisin noissa kauppakeskuksissa keskustassa. Talvella oli vähän levoton fiilis muttei ainakaan viimeksi kun kävin. Ihan normaalia ja rauhallista oli.
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa on jo lueteltu narkomaanit, teinit, kerjäläiset. Minkä muiden ryhmien liikkumista rajoitettaisiin? Ehdottaisin ainakin kävelykadulla fillareilla kaahaavia ja miten olisi hitaasti etenevät ikäihmiset?
Nuo jalkakäytävällä pyöräilevät ovat kyllä ärsyttäviä ja vaarallisiakin, ihan samoin kuin kadulla riehuvat narkit ja juopotkin!
Sen sijaan en yhtään ymmärtä mitä haittaa ikäihmisistä tai esim pyörätuolilla liikkuvista tai vammaisista on?
Voisitko jotenkin avata käsityksiäsi? Minusta ne ovat hyvin sekavia.
Ajatella narkkari ongelmaa on muuallakin kuin Tampereella vaikka tällä palstalla niin huudetaan että missään muualla ei ole..
Nyt kun vielä avaatte silmänne Helsingissä ja Turussa, samoja nakkeja sielläkin pyörii niinkuin kaikissa isommissa kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on jyväskyläläisillä paha olla, kävelykatukin vielä kiusana.
Kävelykadut houkuttelevat narkomaaneja ja arvaamattomia sekakäyttäjiä "hengailemaan".
Mutta ei sitä hyväksyä tarvitse vaikka se yleistä olisikin. Mä mitään taistele vaan paheksun vain. Sinäpä taidat ihannoida.