Sairaslomalla oleva työkaveri nähty kaupungilla!
Mihin hän tarvitsee sairauslomaa, jos pystyy käymään kaupungilla huvittelemassa?
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Niin, olen ainakin puolen vuoden sairauslomalla vaikea masennuksen, työuupumuksen ja unettomuuden takia, joten on vähän mahdotontakin olla kotona 24/7. Toki juhlimassa tms. en jaksa käydä, mutta kävelyllä, kaupoissa, uimassa aina silloin kun parempi päivä. Tietysti on päiviä, että itken aamusta iltaan, mutta sitä kukaan muu ei ole näkemässä. Lisäksi muille ihmisille tulee esitettyä reippaampaa kuin oikeasti onkaan, koska ei kukaan jaksa kuulla 100 % totuuksia tämänhetkisestä elämästäni ja olotilasta. Lisäksi aikuisena on vaan asioita, joita on pakko tehdä, koska ei niitä kukaan muukaan sun puolesta voi tehdä. Siihen sitten kerää kaiken voimansa ja yrittää suoriutua näistä velvotteista ja sitä ennen ehkä jaksaa käydä suihkussakin. En tosiaan tiedä itsekään pidetäänkö mua ihan lusmuna vai näkeekö musta ulospäin etten voi hyvin. Vaikea sanoa.
Jos olet noinkin sairas, niin miksi et ole sairaalahoidossa tai käytkö jossakin päivähoitopaikassa edellisen sijaan? Mitenkäs on lääkityksesi laita? Jos olet noinkin masentunut, niin kuvitteletko parantuvasi vain kotona lojumalla ja tekemällä vain pakolliset velvollisuudet elämässäsi? Menisit hyvä ihminen hoitoon ja terapiaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvytön voi olla muutenkin kuin olemalla täysin vuodepotilaana.
Niin, ainakin silleen ettei vaan nyt huvittaisi mennä töihin. Kyllä jos minä kykenen kaupungille menemään, kykenen sitten menemään töihinkin.
Niin ja jos kykenen lääkäriin menemään, kykenen sitten samalla työpaikallekin menemään. Että silleen.
Ilmeisesti jollakin on vielä nykypäivänä työpaikka, jossa oleminen riittää. Useimmilla työpaikoilla joutuu niitä töitäkin tekemään.
Toimistotyössä toisen käden toiminen riittää, . Kannattaa opetella kaksikätisyys, se ei ole ylivoimaista.Nykyään olen kaksikätinen, en oikea- tai vasenkätinen. Kynällä kirjoittamista "väärällä kädellä" en ole jaksanut opetella, mutta esim. paperin allekirjoittamista varten on olemassa leimasin.
Ei voi sanoa itseään molempikätiseksi, jos ei pysty kirjoittamaan kynällä molemmilla ja lähes yhtä hyvin. Sama koskee piirtämistä, langan pujoittamista neulaan ja paljonkin enemmän hienomotoriikkaa tarvittavissa toiminnoissa pärjäämistä kummallakin kädellä yhtä hyvin tai lähes yhtä hyvin.
Olen aidosti molempikätinen synnynnäisti ja kirjoitan yhtä nopeasti ja selvästi kummallakin kädellä. Käsiala on täysin erilainen eli tulevaisuutta Zodiakina :D
Anteeksi tämä kohtuuton yliarvio kaksikätisyydestäni. En käytä sitä enää koskaan, että en loukka enää ikinä synnynnäisiä kaksikatisiä. En kuitenkaan sanonut, että olisin täysin kaksikätinen.Piirrän, pujotan langan, laitan piilolinssin vasempaan silmään vasemmalla ja oikeaan silmään oikealle kädellä... En ole syntynyt kaksikätiseksi enkä ole jaksanut opetella kirjoittamista. Anteeksi tämä loukkaus, en todellakaan tarkoittanut, oikeat kaksikätiset ovat aivan eri asia. Mihin voi lähettää molempikätisyysmitalian?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ainakin silleen ettei vaan nyt huvittaisi mennä töihin. Kyllä jos minä kykenen kaupungille menemään, kykenen sitten menemään töihinkin.
Niin ja jos kykenen lääkäriin menemään, kykenen sitten samalla työpaikallekin menemään. Että silleen.
Ilmeisesti jollakin on vielä nykypäivänä työpaikka, jossa oleminen riittää. Useimmilla työpaikoilla joutuu niitä töitäkin tekemään.
Toimistotyössä toisen käden toiminen riittää, . Kannattaa opetella kaksikätisyys, se ei ole ylivoimaista.Nykyään olen kaksikätinen, en oikea- tai vasenkätinen. Kynällä kirjoittamista "väärällä kädellä" en ole jaksanut opetella, mutta esim. paperin allekirjoittamista varten on olemassa leimasin.
Kaksikätisyyden oppii moni, joka työskentelee päätteen ääressä ja käyttää hiirtä, on nimittäin pakko ns. hiirisyndrooman takia.
Mutta jos on toinen käsi käyttökiellossa lääkärin määräyksestä, ei onnistu kovin raskaat tai pitkäkestoiset tekemiset yhdellä kädellä. Jos kuormittaa sitä tervettä kättä, rasittuu koko yläkroppa toispuoleisesti ja saa todella pitää varansa, ettei ole pian kaksi kipeää kättä.
En nyt puhu yksikätisistä henkilöistä vaan juuri tilapäisestä kädenkäyttökiellosta, jossa halutaan kuntouttaa se kipeä raaja käyttökuntoon.
Itse bongasin kerran työkaverin kaupungilla, vaikka tällä oli sairaslomapäivä. Näin tyypin pienen matkan päästä ja kun se havaitsi minut, se meni selvästi hermostuneeksi ja lopulta yritti tulla juttusille. Minäpä jatkoinkin matkaa nopeasti eteenpäin, jolloin se paniikissa otti jo pieniä juoksuaskelia ja yritti saavuttaa minut. Ei onnistunut, kerkesin metrolle ja se jäi sinne perään katsomaan pelko perseessä. Ei kerennyt selittelemään :D Tämä tapahtui perjantaina, joten lusmun viikonloppu menikin sitten pilalle, kun joutui miettimään mitä paljastan töissä.
Kyl mä tekisin kaikkeni, ettei tarttis noroviruksen tai kuumeen kourissa lähteä mihinkään ruokakauppaan tai mielellään edes apteekkiin. Soittaisin vaikka kenet sukulaisen tai naapurin asioimaan mun puolesta.
Selkäsairauksista, katkenneesta raajoista tai masennuksesta saikulla olevat saa käyskennellä mun puolesta kaupungilla ihan vapaasti, eikä kellään pitäisi olla siitä nokan koputtamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi sanoa itseään molempikätiseksi, jos ei pysty kirjoittamaan kynällä molemmilla ja lähes yhtä hyvin. Sama koskee piirtämistä, langan pujoittamista neulaan ja paljonkin enemmän hienomotoriikkaa tarvittavissa toiminnoissa pärjäämistä kummallakin kädellä yhtä hyvin tai lähes yhtä hyvin.
Olen aidosti molempikätinen synnynnäisti ja kirjoitan yhtä nopeasti ja selvästi kummallakin kädellä. Käsiala on täysin erilainen eli tulevaisuutta Zodiakina :D
Anteeksi tämä kohtuuton yliarvio kaksikätisyydestäni. En käytä sitä enää koskaan, että en loukka enää ikinä synnynnäisiä kaksikatisiä. En kuitenkaan sanonut, että olisin täysin kaksikätinen.Piirrän, pujotan langan, laitan piilolinssin vasempaan silmään vasemmalla ja oikeaan silmään oikealle kädellä... En ole syntynyt kaksikätiseksi enkä ole jaksanut opetella kirjoittamista. Anteeksi tämä loukkaus, en todellakaan tarkoittanut, oikeat kaksikätiset ovat aivan eri asia. Mihin voi lähettää molempikätisyysmitalian?
Sama jatkaa, kynällä kirjoittaminen onnistui ihan hyvin, täytyi kokeilla. Ei ole oma käsialani, kääntyy vasemmalle. No sitä varmaan voidaan kutsua vasurikäsialaksi? Mutta nyt ollaan poikettu aloituksesta iha liikaa, tämä oli tässä.
Kyllä mä ihmettelen vaan kaupungin hommissa olevaa henkilöä, joka on vähän väliä saikulla, mutta kuitenkin on nähty sairaslomiensa aikana milloin missäkin aktiviteetissa mukana.
Muuta en sano kuin että yksityiseltä tuonkaltainen saikuttelija lentäisi pihalle välittömästi, mutta eihän kaupungin hommista heikkotasoista väkeä niin vaan eroteta; ja kaikkein heikoin aineshan kaupungille otetaankin matalan palkan töihin.
Mm. Masennukseen, unettomuuteen ja ahdistuneisuuteen ei hoitokeino ole sängyssä makaaminen. Lisäksi kannattaa työpaikalla keskittyä ihan omaan olemiseen. Toisten kyttääminen on epäterveellistä koko työyhteisölle. T. Työterveyspsykologi.
Vierailija kirjoitti:
Itse bongasin kerran työkaverin kaupungilla, vaikka tällä oli sairaslomapäivä. Näin tyypin pienen matkan päästä ja kun se havaitsi minut, se meni selvästi hermostuneeksi ja lopulta yritti tulla juttusille. Minäpä jatkoinkin matkaa nopeasti eteenpäin, jolloin se paniikissa otti jo pieniä juoksuaskelia ja yritti saavuttaa minut. Ei onnistunut, kerkesin metrolle ja se jäi sinne perään katsomaan pelko perseessä. Ei kerennyt selittelemään :D Tämä tapahtui perjantaina, joten lusmun viikonloppu menikin sitten pilalle, kun joutui miettimään mitä paljastan töissä.
Oi kun olet ihana ihminen. Oikein aarre!
Kyllä jonkunlainen kontrolli pitää olla. Kun ollaan sairaana, sairastetaan kotona eikä lähdetä nautiskelemaan ulos. Poislukien lääkärinkäynnit ja apteekkiasioinnit toki, mutta niitäkään ei voi loputtomiin käyttää tekosyynä. Samaan aikaan muut tekee saikkulaisen duunit, joten mielestäni se saikkulainen voi maata siellä kopissaan sen aikaa kun ei pysty duunia tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ihmettelen vaan kaupungin hommissa olevaa henkilöä, joka on vähän väliä saikulla, mutta kuitenkin on nähty sairaslomiensa aikana milloin missäkin aktiviteetissa mukana.
Muuta en sano kuin että yksityiseltä tuonkaltainen saikuttelija lentäisi pihalle välittömästi, mutta eihän kaupungin hommista heikkotasoista väkeä niin vaan eroteta; ja kaikkein heikoin aineshan kaupungille otetaankin matalan palkan töihin.
Voi ...kele, siinähän ihnettelet. Nytkö ollaan kateellisia jopa sairauslomista, voi huh, mihin tämä maa on menossa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, en mä loukkaantunut ollenkaan... miksi olisin?
Itse varmaan jotenkin loukkaanuit, kun sun kaksikätisyyttä ei arvostettu asianmukaisest.
Olen tosiaan synnynnäisesti kaksikätinen, mutta monet toiminnot ovat jämähtäneet jommallekummalle ja on jopa vaikea toteuttaa ne toisella, esim. hampaiden pesu. Teen sen vasemmalla ja jännetuppitulehduksen takia jouduin tekemään oikealla ja että oli haasteellista :)
Onneksi olen kuitenkin saanut käyttää ihan kumpaa tahansa kättä halutessani. Eli minua ei ole ohjattu mihinkään. Alaluokilta muistan, kun ope ihmetteli kummankin käden käyttöä kirjoituksessa. Välillä kirjoitin oikealla ja kun se väsyi, niin vaihdoin vasempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän sain kirjallisen varoituksen, kun kävin selkäsaikulla ulkona (tarkalleen ottaen minulla ei edes tuolloin olisi ollut töitä, vaan ihan vapaapäivä) ja joku ihmisperse oli minut työnantajalle käräyttänyt. 8h seisomatyö ja tavaroiden nostaminen ei selällä onnistunut, mutta kuntoutus vaati esim. harjoituksia ja liikkumista selän ehdoilla.
Myöhemmin myönnettiin, että varoitus oli liikaa ja laiton tuossa tilanteessa, mutta eipä sitä enää poiskaan pyyhittyä saa. Ottaa päähän vieläkin, varmaan koko työhistoriani noloin tilanne, kun esimies ja hr-tyyppi tulee kesken työvuoron asiaa hoitamaan, ei mennyt mitenkään hienotunteisesti. Itseltä meni luotto meni koko firmaan, tai vähintäänkin siihen miten työntekijöiden asiat siellä hoidetaan.
Saiko se käräyttäjä mitään sanktioita? Miksi varoitusta ei saa pyyhittyä pois?
Ei ilmeisesti saanut. Harmitti kovasti, työyhteisö kun on tosi pieni, niin nykyään en uskalla puhua oikein mistään kenellekään, vaikka olisi asioita jotka vaivaa...
On kuulemma kirjallinen, kaikkien allekirjoittama paperi (minut periaatteessa pakotettiin allekirjoittamaan se), niin ei voi tehdä mitään. Ja tavallaan sama se vaikka se fyysinen paperi häviäisi, olen silti johdon silmissä lusmu luuseri tapahtuneen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, olen ainakin puolen vuoden sairauslomalla vaikea masennuksen, työuupumuksen ja unettomuuden takia, joten on vähän mahdotontakin olla kotona 24/7. Toki juhlimassa tms. en jaksa käydä, mutta kävelyllä, kaupoissa, uimassa aina silloin kun parempi päivä. Tietysti on päiviä, että itken aamusta iltaan, mutta sitä kukaan muu ei ole näkemässä. Lisäksi muille ihmisille tulee esitettyä reippaampaa kuin oikeasti onkaan, koska ei kukaan jaksa kuulla 100 % totuuksia tämänhetkisestä elämästäni ja olotilasta. Lisäksi aikuisena on vaan asioita, joita on pakko tehdä, koska ei niitä kukaan muukaan sun puolesta voi tehdä. Siihen sitten kerää kaiken voimansa ja yrittää suoriutua näistä velvotteista ja sitä ennen ehkä jaksaa käydä suihkussakin. En tosiaan tiedä itsekään pidetäänkö mua ihan lusmuna vai näkeekö musta ulospäin etten voi hyvin. Vaikea sanoa.
Jos olet noinkin sairas, niin miksi et ole sairaalahoidossa tai käytkö jossakin päivähoitopaikassa edellisen sijaan? Mitenkäs on lääkityksesi laita? Jos olet noinkin masentunut, niin kuvitteletko parantuvasi vain kotona lojumalla ja tekemällä vain pakolliset velvollisuudet elämässäsi? Menisit hyvä ihminen hoitoon ja terapiaan!
Puolen vuoden sairauslomaa ei saa ilman hoitosuhdetta. Ihme besserwissereitä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Mm. Masennukseen, unettomuuteen ja ahdistuneisuuteen ei hoitokeino ole sängyssä makaaminen. Lisäksi kannattaa työpaikalla keskittyä ihan omaan olemiseen. Toisten kyttääminen on epäterveellistä koko työyhteisölle. T. Työterveyspsykologi.
Hieno kommentti, juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha loukkaantua, jos noin hyvin osaat, on varmaan luontaistakin taipumusta. Tosin kaikki oppivat leikkaamaan esim. sormien kynnet myös vasemmalla kädellä.
Olen seurannut omien ja muidenkin lasten kohdalla tuota eroavuutta. Kyllä vauvasta pitäen huomaa, kuka on oikeakätinen, kuka vasenkätinen. Kaksikätisyys sen sijaan on hämmentävä ja tavattoman mielenkiintoinen ilmiö. On tapauksia, joissa on jouduttu esim. opettamaan kaksikätinen lapsi kirjoittamaan vain oikealla kädellä, koska kirjoitti muuten automaattisesti vasemmalla kädellä oikealta vasemmalle. Oikea käsi sitten luonnostaan noudatti tätä länsimaista kirjoitustapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi kun olet ihana ihminen. Oikein aarre!
En kuitenkaan kertonut pomolle, mutta työkavereille kerroin. Parasta oli kun tämä lusmu tuli maanantaina ENSIMMÄISENÄ töihin, vaikka normaalisti on melkein aina viimeisenä paikalla. Taisi ahdistaa mikä töissä odottaa.. ;)
Minulta leikattiin jalasta tulehtunut laskimo, ja sain viikon saikkua. Lääkärit käskivät tehdä päivittäin pitkiä lenkkejä. Onneksi ei kukaan ap:n hengenheimolainen sattunut näkemään, kun tein näitä reippaita lenkkejäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno kommentti, juuri näin.
Minä olen ollut siinä käsityksessä, että jos masennus on saikun arvoinen, ihminen ei siinä tilassa kykene kuin makaamaan sängyssä, eikä todellakaan hengailemaan missään kaupungilla. Jos taas masennus on sitä tasoa, että pystyy oleskelemaan kaupungilla, voi varmaan miettiä voisiko oleskella töissäkin.
Suoraan sanottuna vituttaa nuo "masentuneet", jotka käyttävät diagnoosia laiskuutensa lupalappuna. Oikeasti masentuneet ihmiset saavat näiden takia sen leiman päähänsä ja paskaa niskaan.
Kyllä minäkin jouduin kerran aamulla käymään lääkärissä ja labrassa (pääsin autokyydillä).
Iltapäivällä sain vasta lääkkeet, joten hortoilin kaupungilla 2x2,5 km apteekkiin lumituiskussa. Onneksi kuume huiteli 39 asteessa, joten ei ollut kylmä.
Ilmeisesti kukaan ap:n hengenheimolainen ei nähnyt, koska sain pitää työpaikkani.