Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaslomalla oleva työkaveri nähty kaupungilla!

Vierailija
14.04.2018 |

Mihin hän tarvitsee sairauslomaa, jos pystyy käymään kaupungilla huvittelemassa?

Kommentit (204)

Vierailija
201/204 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverini oli sairaana to-pe. Sattumalta hänen lapsensa laittoi torstaina tytölleni viestiä: "lentokentälle lähdössä!!!" (Tyttäreni kertoi, että kaveri lensi Roomaan lomalle...). Pidin töissä kuitenkin suuni kiinni.

Vierailija
202/204 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mm. Masennukseen, unettomuuteen ja ahdistuneisuuteen ei hoitokeino ole sängyssä makaaminen. Lisäksi kannattaa työpaikalla keskittyä ihan omaan olemiseen. Toisten kyttääminen on epäterveellistä koko työyhteisölle. T. Työterveyspsykologi.

Hieno kommentti, juuri näin.

Minä olen ollut siinä käsityksessä, että jos masennus on saikun arvoinen, ihminen ei siinä tilassa kykene kuin makaamaan sängyssä, eikä todellakaan hengailemaan missään kaupungilla. Jos taas masennus on sitä tasoa, että pystyy oleskelemaan kaupungilla, voi varmaan miettiä voisiko oleskella töissäkin.

Suoraan sanottuna vituttaa nuo "masentuneet", jotka käyttävät diagnoosia laiskuutensa lupalappuna. Oikeasti masentuneet ihmiset saavat näiden takia sen leiman päähänsä ja paskaa niskaan. 

Hyvä että toit ilmi käsityksesi, niin voimme oikaista sitä. Kuten jo joku kirjoitti, töissä OLESKELU ei tavallisesti riitä. Itse olin pitkään masentunut tajuamatta sitä itse, ajattelin vain että pitää pinnistellä, ottaa itseä siitä kuuluisasta niskasta kiinni, itkeskelin aamuisin ja raahauduin töihin. Sitten ystävä painosti psykiatrille. Tuloksena masennusdiagnoosi, lääkitys, psykoterapia ja aluksi kuukauden sairasloma. Läksin Lappiin hiihtämään viikoksi. Onneksi ei ollut ketään kyttäämässä.

Kyllähän lintsaamistakin on, mutta onko se työtoverien asia valvoa?

Jos nyt jotakin masennusta on, joka kuitenkaan ei ole niin pahaa ettei pysty ulkona liikkumaan, niin sitten varmaan on voimia todistaa se sairausloman syy ilman salaamista työkavereillekin. Saikkulappu vaikka liitetiedostona työpaikan sähköpostiin, jos ei jaksa töihin saakka sitä tuoda. Tällä tavalla parannetaan avoimmuutta ja vähennetään puheita, mutta toisaalta pidetään pientä kontrolliakin ja voidaan tarkkailla työkaverin vointia tulevaisuudessa.

Sairasloman syytä ei ole mitään tarvetta todistaa työkavereille, ei kuulu heille.

Ei todellakaan, edes esimiehelle ei toimiteta lääkärintodistusta, ainakaan meillä, vaan henkilöstöosastolle. En tiedä miten pienemmissä työpaikoissa. Pitäisikö kaikki, esim. kohdunpoistot, hedelmällisyyshoidot ja psyykkiset ongelmat ilmoittaa työkavereille? Taidat pilailla.

On se kumma jos työnantajan edustaja eli esimies ei saa tietää sairausloman kestoa. Miten ihmeessä voidaan suunnitella töitä eteenpäin jos ei tiedä tuleeko työntekijä päivän tai kuukauden päästä. Jos työntekijä voi olla pitkän aikaa pois ilman että kukaan huomaa voi kyseenalaistaa tarvitaanko tätä työntekijää ollenkaan. Samaan aikaan voi useampi olla pois ja silloin voi olla tarvetta supistaa toimintaa jos lisähenkilökuntaa ei saada tilallle.

Omassa työpaikassa julkisella sektorilla (työntekijöitä tuhansia) ei todellakaan riitä että soitetaan työkaverille että on sairas vaan esimiehelle on myös ilmoitettava jos ei töihin ole tulossa ja kerrottava arvioitu poissaolon kesto. Kolme päivää voi olla pois omalla ilmoituksella ja infektioaikana jopa viisi päivää ennen kuin tarvitsee sairauslomatodistus toimittaa esimiehelle. Pomolla on tietenkin vaitiolovelvollisuus poissaolon syystä eli sitä ei saa kertoa työkavereille. 

Olin ison konsernin useamman eri yksikön henkilöstöosastolla töissä ja kyllä kaikissa niissä oli sama käytäntö. Esimiehelle ilmoitus sairaslomasta viivytyksettä, hänelle toimitettiin myös sairauslomatodistus johon kuittasi sen nähdyksi (pystyi merkkaamaan työntekijän sairausloman myös "tuntikirjaan") ja henkilöstöosaston kautta ne toimitettiin palkanlaskentaan. Tiedä sitä mikä käytäntö nyt on, mutta reilu vuosi siitä kun siellä olin ja silloin ainakin näin. Poissaolon syytä ei tietenkään saa työkavereille kertoa. Omalla ilmoituksella sai olla kolme päivää pois, mutta esimiehen pyynnöstä oli käytävä työterveyshuollossa/tk:ssa jos hän katsoi aiheelliseksi. Harvemmin on ollut tarve tähän määräykseen, mutta satunnaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/204 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yksineläjä ja muistan kun aikoinaan muutin töiden takia Helsinkiin. En tuntenut siellä ketään työpaikan ulkopuolelta. Sairastuin rajuun vatsatautiin tai ruokamyrkytykseen, niin että kuume nousi eikä mikään pysynyt sisällä. Piti lähteä kauppaan hakemaan banaania ja mustikkakeittoa. Join ensin vettä ja oksensin muutamaan kertaan. Näin tiesin että voisin tehdä kauppareissun oksentamatta. Oli siis pakko mennä kauppaan kun jotain ravintoa oli saatava eikä kotona ollut mitään sopivaa. Ei ollut ketään jota olisin voinut pyytää avuksi. Onneksi ei työkavereita sattunut tulemaan vastaan. Ap olisi varmaan hankkinut minulle koeajalla potkut.

Tälle ja muille vatsatautisille kaupassakävijöille: Voisiko vaikko tilata kotiin pitsat tms? Monilla kaupoilla on kotiinkuljetusta. On myös yksityisiä asiointipalveluja, joilta voi tilata äkillisen kaupassakäynnin.

Onnistuu ehkä isommilla paikkakunnilla, asun pikkupaikkakunnalla yksin ja täällä ei todellakaan ole kaupoilla kotiinkuljetusta. Pitsan tmv. tilaaminen haastavaa allergioiden takia, kun usein mm. vehnäallergia ymmärretään gluteenittomaksi ja maitoallergia laktoosittomaksi. Ja muutenkaan joku pitsa kipeänä ei varmasti se paras vaihtoehto ja edistä paranemista.

Vierailija
204/204 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa typerä aloitus aloittajalta. Välillä sitä oikeasti joutuu ihmettelemään miten vähä-älyisiä ihmisiä sitä oikein elää keskuudessamme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi