Sairaslomalla oleva työkaveri nähty kaupungilla!
Mihin hän tarvitsee sairauslomaa, jos pystyy käymään kaupungilla huvittelemassa?
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvytön voi olla muutenkin kuin olemalla täysin vuodepotilaana.
Niin, ainakin silleen ettei vaan nyt huvittaisi mennä töihin. Kyllä jos minä kykenen kaupungille menemään, kykenen sitten menemään töihinkin.
Eikö sun koskaan tarvi käydä lääkärissä, laboratoriossa, röntgenissä, apteekissa kun olet sairaana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa sairaus, joka ei parane kuin seinään vaan edellyttää kuntoutumista. Mulla tällaisia ovat olleet mm käsien murtumat, massiivinen sisäinen verenvuoto ja nyt tulee kesällä olemaan polven tekonivelleikkaus. Heti, kun vaan kynnelle kykenen, lähden liikkumaan. On muuten lääkäreidenkin suositus.
Kyllä!
Minulla on olkapäänmurtuma työtapaturman seurauksena. Päällepäin kävellessä enää ei mitään huomaa kantosidevaiheen jälkeen.
Käsi ei vain nouse edes vielä hartiatasolle ja mitään maitolasia painavampaa ei voi nostaa. Sairaslomaa on toukokuun loppuun. Koska mitenkään en voi tässä vaiheessa tehdä työtäni, joka vaatii esim. pikkulasten nostelua. Kävelemään on nimenomaan kehotettu olkapään rentouttamiseksi.
Mutta veikkaan ihan puhdasta provoa, ei kukaan noin tyhmä voi olla.
Valitettavasti noin tyhmiä ihmisiä on oikeasti olemassa. Tsemppiä toipumiseen toiselta olkapäävaivaiselta!
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri on leikkauksen jälkeisellä saikulla. Juoksee shoppaamassa ja käy baarissa mutta ei kykene toimistotyöhön ilmeisesti.
Niin? Itselläni oli hankalasti leikattavat viisaudenhampaat, toisen leikkauksen jälkeen oli merkittävä verenvuodon riski jolloin en saanut nostaa mitään raskasta ja lääkäri määräsi viikon sairaslomaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai? Olin aikanaan töissä sellaisessa firmassa, jossa pääluottamusmies kielsi iltavuorolaisia liikkumasta kaupungilla ennen töihin menoa. Oletko sinä hän?
No nytpä vitsin murjasit. Ei tollasta voi olla. Ja jos oli, niin miksi sai jatkaa pääluottamusmiehenä?
Vierailija kirjoitti:
Ota kuva ja laita pomolle. Sairausloman oikeellisuus selviää sinulle muutaman kk kuluttua jos työkaverisi irtisanotaan. Jos ei niin, syy oli sellainen että voi olla kaupungilla.
On siitä se hyöty, että työnantaja voi peruuttaa sairasloman.
Erityisesti, kun on todisteet siitä että ei ole sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ainakin silleen ettei vaan nyt huvittaisi mennä töihin. Kyllä jos minä kykenen kaupungille menemään, kykenen sitten menemään töihinkin.
Minä taas en. Mun on käsketty skolioosileikkauksen jäljiltä nyt liikkua ja kuntoutua, mutta en pysty tekemään fyysisesti raskasta työtäni. Eli mua voi bongata kävelylenkiltä vähintään 2 kertaa päivässä. Kohta alan varovasti kokeileen salia. Lääkäri sanoi, että max 5kg painot sallittuja aluksi. Saikkua jäljellä 4kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota kuva ja laita pomolle. Sairausloman oikeellisuus selviää sinulle muutaman kk kuluttua jos työkaverisi irtisanotaan. Jos ei niin, syy oli sellainen että voi olla kaupungilla.
Työnantajana kyllä irtisanoisin (jos mahdollista) tällaisen kyylän, jolla ei ole eettisyyden alkeitakaan.
Lääkäri on määrännyt sairasloman ja se on siinä. Mitään kuvia en kaipaa potilaista.
Jos nyt on kyse jollain omalla ilmoituksella pari päivää "flunssassa", niin nämä tyypit tiedetään pidemmän päälle ihan ilman kuviakin.
Tuollainen kyttääjä kuitenkin on paljon enemmän haitaksi työyhteisölle kuin lintsari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en. Mun on käsketty skolioosileikkauksen jäljiltä nyt liikkua ja kuntoutua, mutta en pysty tekemään fyysisesti raskasta työtäni. Eli mua voi bongata kävelylenkiltä vähintään 2 kertaa päivässä. Kohta alan varovasti kokeileen salia. Lääkäri sanoi, että max 5kg painot sallittuja aluksi. Saikkua jäljellä 4kk.
Kyllä sinun nyt pitää maata kalpeana ja liikkumatta sisällä tuo 4 kk, ettei työkavereille tule lenkeistäsi paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulehdus olkapäässä. Estää työnteon, mutta kävellä pystyn. Saatan näkyä ulkoilemassa.
Ja miehelläni oli vasen käsi paketissa ja kulki kävelylenkillä paljon koska lääkäri käski niin tekemään. Se kun tehostaa panemista. Ja on oikeakätinen.
Työtään ei voinut kuitenkaan tehdä sillä kädellä.
Lenkkeily tehosti paranemista ja lääkäri lyhensi arvioitua sairaslomaa kahdella viikolla mutta oisi varmaan pitänyt istua kotona kun oli sairaslomalla.
Kyllä pitää olla tosi kapeakatseinen jos ei käsitä, että sairauslomalla saa ja joskus pitääkin tehdä muutakin kuin maata kotona. On niitä muitakin tauteja olemassa kuin influenssa ja vatsatauti, tiedoksi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulehdus olkapäässä. Estää työnteon, mutta kävellä pystyn. Saatan näkyä ulkoilemassa.
Ja miehelläni oli vasen käsi paketissa ja kulki kävelylenkillä paljon koska lääkäri käski niin tekemään. Se kun tehostaa panemista. Ja on oikeakätinen.
Työtään ei voinut kuitenkaan tehdä sillä kädellä.
Lenkkeily tehosti paranemista ja lääkäri lyhensi arvioitua sairaslomaa kahdella viikolla mutta oisi varmaan pitänyt istua kotona kun oli sairaslomalla.
Tehostaa panemista :D Olit varmaan tyytyväinen :)
Mulle tehtiin iso leikkaus ja kun pääsin sairaalasta kotiin, lääkäri kehotti liikkumaan ulkona mahdollisimman paljon. Taisin mennä ulos kävelylle jo seuraavana päivänä.
Ja sairaslomaa oli monta viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäs lain mukaan työnantaja voi perua lääkärin määräämän sairausloman? Linkkiä, kiitos! Sairausloman ajan toimeentulo (palkka, sairauspäiväraha) on sit eri juttu.
Aloittajalla on niin paska työpaikka, ammatti ja huonot fiilikset työnteosta yleensäkin, että energiaa riittää vain toisten kyttäämiseen töissä ja vapaa-ajalla...pieneksi on ympyrät käyneet, kannattaisi vähän avartua.
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri on leikkauksen jälkeisellä saikulla. Juoksee shoppaamassa ja käy baarissa mutta ei kykene toimistotyöhön ilmeisesti.
Mun työkaveri on leikkauksen jälkeisellä piiitkällä sairauslomalla toimistotyöstä. Käy lähes päivittäin kävelemässä, vesijuoksemassa, fysioterapiassa. Ihan lääkärin määräyksestä kuntoutussuunnitelman mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja jos kykenen lääkäriin menemään, kykenen sitten samalla työpaikallekin menemään. Että silleen.
Ilmeisesti jollakin on vielä nykypäivänä työpaikka, jossa oleminen riittää. Useimmilla työpaikoilla joutuu niitä töitäkin tekemään.
Olen totaaliyksinhuoltaja ilman tukiverkkoa. Ja arvaapa: en ole kertaakaan 7 vuoteen ollut niin sairas, ettenkö olisi pystynyt käymään kaupassa ja laittamaan lapsille ruokaa. On varmaan liian vaikea kysymys, mutta mistä arvelet sen johtuvan?
Niin, olen ainakin puolen vuoden sairauslomalla vaikea masennuksen, työuupumuksen ja unettomuuden takia, joten on vähän mahdotontakin olla kotona 24/7. Toki juhlimassa tms. en jaksa käydä, mutta kävelyllä, kaupoissa, uimassa aina silloin kun parempi päivä. Tietysti on päiviä, että itken aamusta iltaan, mutta sitä kukaan muu ei ole näkemässä. Lisäksi muille ihmisille tulee esitettyä reippaampaa kuin oikeasti onkaan, koska ei kukaan jaksa kuulla 100 % totuuksia tämänhetkisestä elämästäni ja olotilasta. Lisäksi aikuisena on vaan asioita, joita on pakko tehdä, koska ei niitä kukaan muukaan sun puolesta voi tehdä. Siihen sitten kerää kaiken voimansa ja yrittää suoriutua näistä velvotteista ja sitä ennen ehkä jaksaa käydä suihkussakin. En tosiaan tiedä itsekään pidetäänkö mua ihan lusmuna vai näkeekö musta ulospäin etten voi hyvin. Vaikea sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja jos kykenen lääkäriin menemään, kykenen sitten samalla työpaikallekin menemään. Että silleen.
Ilmeisesti jollakin on vielä nykypäivänä työpaikka, jossa oleminen riittää. Useimmilla työpaikoilla joutuu niitä töitäkin tekemään.
Toimistotyössä toisen käden toiminen riittää, . Kannattaa opetella kaksikätisyys, se ei ole ylivoimaista.Nykyään olen kaksikätinen, en oikea- tai vasenkätinen. Kynällä kirjoittamista "väärällä kädellä" en ole jaksanut opetella, mutta esim. paperin allekirjoittamista varten on olemassa leimasin.
Juuri näin. Mä kävin lääkärin kehotuksesta jopa syömässä ja kahvittelemassa ystävien kanssa. Eihän sitä olisi jaksanut, mutta pakoitin itseni. Edisti kuntoutumista varmasti paremmin kuin kotona makaaminen.