Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pomon puoliso siirtänyt omalle tililleen vuodessa 290 000 euroa

Vierailija
13.04.2018 |

Kyseessä osakeyhtiö.
Pomon puoliso on siirrellyt (siirtelee edelleen) omalle tililleen viikoittain tuhansia euroja.

Asia selvisi minulle tänään.
Yhtä aikaa ylityökorvaukset jätetty maksamatta. Työaikalakia ei noudateta, ja ihmisiä kiusataan todella rankasti.

Kyseessä suomalaisyritys, jossa olen itse työssä.
Kuinka tuo voi mennä tilintarkastuksissa läpi?
Tutkin juuri tilejä, ja sama on jatkunut ainakin 2 vuotta. Pidemmälle en pääse näkemään.

Mitä tekisitte?

Kommentit (128)

Vierailija
121/128 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täähän oli yks yhteen velijoulun jutun kanssa! Ap oli ovela!

Vierailija
122/128 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tilintarkastaja ja varatilintarkastaja.

Sain pääsyn tilille, koska joudun joskus maksamaan yksittäisiä laskuja.

Olen tiennyt, että rahaa palaa paljon, mutta jatkuvat yksityistilille siirrot tulivat yllätyksenä.

Kuinka on mahdollista?

Ap

Miksi se ei olisi mahdollista?

Miksi omistaja ei saisi tehdä rahoillaan, mitä haluaa? Tosissasiko luulet, että kirjanpitäjä saa päättää, mitä pomon rahoilla tehdään?

Siksi, koska osakeyhtiölain mukaan ei varoja saa siirtää omalle tililleen noin vain.

https://www.talousverkko.fi/liikuttaa-rahaa-oman-taskun-firman-valilla/

"Palkanmaksu

Yksityisottoja osakeyhtiössä ei voi nostaa."

Kirjanpitäjällä ei ole mitään sanomista siihen, mitä firma tekee rahoillaan. Eikä kirjanpitäjä normaalisti maksa laskuja lainkaan. Ap vaikuttaa olevan aika oudossa firmassa ja kaiken lisäksi olemattomalla osaamisella.

Kyllä aika monessa firmassa kirjanpitäjä maksaa laskut. Kuka se sinun mielestäsi maksaa? Meinaatko että esim. Keskolla pääjohtaja maksaa laskut? Tai on erikseen henkilö, jonka ammattinimike on laskunmaksaja?

Voi että te olette pihalla. Ei kirjanpitäjä ole mikään laskujen maksaja, reskontranhoitaja, laskuttaja tai palkanlaskija. Jossain pienemmissä puljuissa kirjanpitäjä saattaa tehdä nuo kaikki työt, mutta yleisesti eivät kuulu kirjanpitäjän työhön.

-talousjohtaja

-controller

-kirjanpitäjä

-laskuttaja/luotonvalvoja

-ostoreskontran hoitaja

-palkanlaskija

Jengi luulee yleensä että kirjanpitäjä tekee näitä kaikki :D

Meillä on ainakin ulkoistettu ostolaskujen maksatus ulkopuoliselle yritykselle. Järjestelmä poimii automaattisesti ostolaskut joissa eräpäivä nyt/mennyt, reskontrahoitaja painaa muutaman kerran paria eri nappia ja kas niin on laskut maksettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/128 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilasin nyt vuoden 2016 tilinpäätöstiedot.

Viime vuonna pomon puoliso ei ole lainannut mitään yritykselle, koska hän oli lähes koko vuoden tutkintavankeudessa Aasiassa. Pääsi kuitenkin Suomeen, mutta lakimieskuluista pomo huokaili koko viime vuoden. Tuskin on siis vuonn 2017 tuo ihminen lainannut yritykselle mitään.

Juu, tää kuulostaa provolta.

Menen nyt lataamaan tuon tilinpäätöksen vuodelta 2016.

Toivon, että löytyy selityksiä.

Pomollani on huijarin maine oman alansa yrittäjien keskuudessa, mutta silti toivon, ettei hän ole mitään kovia rikoksia tehnyt. Kerran hän on ollut syytettynä kavalluksesta, mutta häntä ei tuomittu.

Ap

P.s. Nauratti se, kun pomon puoliso oli näemmä vingutellut firman korttia myös Louis V:n laukkuliikkeessä. 1900 euroa. Ilmeisesti edustuskuluja.

En löydä millään että kerroitko jo mikä on roolisi tässä yrityksessä? Eli minkälainen henkilö pääsee tiliotteita katsomaan mutta ei tiedä muuten yrityksen veloista/palkoista/osingoista.

Vierailija
124/128 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi olla joku opiskelija, joka testaa palstalaisten lukutaitoa, arvoja ja paljon muutakin.

Mitä av-palstalaisista paljastaa se, että paljon enemmän keskustellaan siitä, mitä sukupuolta pomon puoliso on kuin siitä, että ylitöitä teetetään paljon palkatta?

Olisko tässä selitys siihen, että naiset tyytyvät kehnompaan palkkaan? Viis työaikalaista ja palkasta, kunhan vaan saa juoruta pomon tai jonkun muun asioista.

Vierailija
125/128 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tiennyt, että rahaa palaa paljon, mutta jatkuvat yksityistilille siirrot tulivat yllätyksenä.

Kuinka on mahdollista?

Ap

Miksi omistaja ei saisi tehdä rahoillaan, mitä haluaa? Tosissasiko luulet, että kirjanpitäjä saa päättää, mitä pomon rahoilla tehdään?

Siksi, koska osakeyhtiölain mukaan ei varoja saa siirtää omalle tililleen noin vain.

"Palkanmaksu

Kirjanpitäjällä ei ole mitään sanomista siihen, mitä firma tekee rahoillaan. Eikä kirjanpitäjä normaalisti maksa laskuja lainkaan. Ap vaikuttaa olevan aika oudossa firmassa ja kaiken lisäksi olemattomalla osaamisella.

Kyllä aika monessa firmassa kirjanpitäjä maksaa laskut. Kuka se sinun mielestäsi maksaa? Meinaatko että esim. Keskolla pääjohtaja maksaa laskut? Tai on erikseen henkilö, jonka ammattinimike on laskunmaksaja?

'

Haha, mä oon itse asiassa ollut Keskolla kirjanpitäjänä. Ei todellakaan maksa kirjanpitäjä laskuja Keskolla :D Aivan absurdi ajatuskin. Tiedätkö yhtään että paljonko niitä lasku siellä pyörii? Kirjanpitäjällä on vähän muutakin tekemistä. Ostolaskuja varten on ostoreskontran hoitajia, eivätkä hekään nyt niitä laskuja käsin verkkopankissa maksa. Haloo.

Vierailija
126/128 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, soita tilintarkastajalle ja kerro että olet ihmetellyt tälläistä ja epäilet yhtiössä väärinkäytöstä, mielellään päivät ja summat valmiiksi epäilyttävistä toimista ja siirroista katsottuna. Kyllä tilintarkastaja tsekkaa onko aihetta puuttua. Sen verran on tilintarkastajan oma perse tulessa, jos on jäänyt huomaamatta jotakin olennaista. Ei varmasti kerro omistajille soitostasi, osaavat pitää turpansa kiinni. Varsinkin jos on jokin big four tilkkari (pwc, kpmg, ey, Deloitte) niin syyni alkaa samantien.

Kauppatieteen maistereille tiedoksi, osakeyhtiön varoja ei saa vippailla lähipiirille tai kellekään muullekaan ilman liiketaloudellista perustetta, ihan osakeyhtiölain mukaan. Eli korkoa on perittävä tai jokin muu taloudellinen peruste oltava. Tilintarkastaja ei näihin viitsi aina puuttua, mutta ei ole sallittua.

T. Tilintarkastaja

Vierailija
127/128 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitapa asiasta verottajalle ilmoitus ja tänne palstalle firman nimi

Vierailija
128/128 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka on mahdollista?

Ap

"Palkanmaksu

'

Haha, mä oon itse asiassa ollut Keskolla kirjanpitäjänä. Ei todellakaan maksa kirjanpitäjä laskuja Keskolla :D Aivan absurdi ajatuskin. Tiedätkö yhtään että paljonko niitä lasku siellä pyörii? Kirjanpitäjällä on vähän muutakin tekemistä. Ostolaskuja varten on ostoreskontran hoitajia, eivätkä hekään nyt niitä laskuja käsin verkkopankissa maksa. Haloo.

Meillä 10 työntekijän tilitoimistossa kirjanpitäjät hoitavat myös reskontroja. Toki isommissa yrityksissä on jokaiselle työlle omat huolenpitäjänsä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä