30-39-vuotiaiden naisten keskimääräinen vyötärönympärys on 83,4 cm
Aika paljon minusta. Eikös naisille tyypillisesti ala massua kertyä vasta vaihdevuosien jälkeen hormonaalisten muutosten takia?
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Isoja on vatsat ei voi muuta sannoo.
Mutta ehkä on isoja tissit ja peputkin? Ei kai pelkkä vatsa kasva lihotessa?
Vartalomalleja on erilaisia, joten ihan turha vedota johonkin Arnold Schwarzeneggeriin (joka on germaaniksi melko persjalkainen) koska yleissääntönä pätee, että mitä lyhyemmät jalat ihmisellä on, sitä hoikempi vyötärö, ja se pätee myös miehillä. Hyvin monet suomalaiset miehet ja naiset ovat sitä persjalkaista mallia, jossa vain selän pituus tekee ihmisestä pitkän, vaikka jalat olisivatkin huomattavan paljon alle niiden normaalipituuden (eli oma pituus jaettuna kahdella). Jos pituus johtuukin jalkojen pituudesta, ja selkä on samalla muuhun populaan verrattuna lyhyt, niin ne kilot kertyvät ekana siihen torsoon ja niiden sisäelinten ympärille, josta ne tosin lähtevät helpommin kuin lantiolta tai reisistä.
Painoin nuorempana tasan 50 kg (olen 172cm pitkä) ja käytin vyötärömitalta 27 tai 28 tuuman farkkuja, jotka sopivat myös poikaystävälleni, joka oli minua 16 cm pidempi ja 24 kg painavampi. Olin itse alipainoinen, poikaystävä oli normaalipainossa: oma bmi;ni oli 17, poikaystävän bmi oli n. 21 . Kumma kyllä, samat 28"/34" farkut sopivat myös pituudeltaan (34 tuumaa = 85 cm) hänelle, vaikka sekä pituus- että painoeroa meillä oli melkoisesti. Omat jalkani ovat 84,5 cm mittaiset, joten en edes ole pitkäjalkainen enkä edes normaalimittainen, koska jalkojeni pituus ei ole edes kaksi kertaa oma pituuteni vaan siitä 3 cm vajaa. Siskoni sitten taas on 178 cm pitkä, ja hänen farkkunsa olivat nuorena kokoa 25"/32", vaikka painoa hänellä oli aina minua enemmän. Mahduin itsekin hänen farkkuihinsa, jollen syönyt koko päivänä mitään. Mistä se paino kertyy pitkäselkäisellä persjalkaisella? Niistä reisi - ja persläskeistäkö? Painaako 5 cm jalkoja enemmän kuin 5 cm vatsaa alipainoisellakin ihmisellä?
Kannattaa muistaa, että naisten uumaa on myös muokattu satoja vuosia korsetilla; vielä 1950- ja 1960-luvuilla löytyi ties mitä vyötäröä kurovia liivejä, mutta kysymys siitä, että onko naisella luonnostaan paljon pienempi vyötärö kuin miehellä - ja kuinka paljon pienempi ns. luonnostaan raskauksien yms. jälkeen- on lopulta melko lailla tottumuskysymys. Nykynaiset ovat kasvaneet reippaasti pituutta verrattuna miesten keskimääräiseen kasvuun, eivätkä he ole tottuneet siihen, että heidän pitäisi erikseen muovata sitä uumaansa miesten mieltä miellyttäväksi, saati kaunistella toivottavien mittaustulosten toivossa sitä tai vaikka kengänkokoaan, koska uuman mittaa ei enää pidetä naisten kohdalla niin keskeisenä asiana kuin joskus 1800-luvulla, jolloin kirjallisuudesta tuttu Scarlett O`Hara vaikeroi, ettei hän enää saavuta edes korsetin avulla entisiä mittojaan, koska kolmas lapsi tiesi 20 tuuman vyötäröä entisen 16 tuuman sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei puolen maailman vyötärönympärykselle voi asettaa senttikohtaista tavoitearvoa.
Totta kai voi. Juuri sen takiahan noita väestötutkimuksia tehdään.
No toki voi, mutta se on järjetöntä.
Ei ollenkaan järjetöntä. Sinä et vain ymmärrä aiheesta riittävästi.
Ymmärrän aivan riittävästi :)
Et selvästikään ymmärrä, kun kerran kyseenalaistat nuo tutkimukset ilman järkevää selitystä ja peukutat omia viestejäsi. 😁
Sentin tarkkuudella määrittely ON järjetöntä.
Ei tietenkään ole. Pitää vain ymmärtää se, että mitä enemmän tuon rajan ylittää, sitä enemmän terveysriskejä. 81 cm vyötärö ja 91 cm vyötärö eivät siis ole "sama asia".
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa se lihanmässytys ja maidon lotraaminen, eipä ihme, että läski kertyy kun saadaan ihan liikaa huonosti sulavia proteiineja, liikaa huonoa rasvaa ja liian vähän kuituja, eikä liikuta juuri nimeksikään. Kun hylkäät eläinkunnan tuotteet ja ryhdyt vegaaniksi laihdut vaikka et liikkuisikaan ja kun lisäksi liikut, olet hoikka koko loppuikäsi ja vyötärökin löytyy uudelleen. Ryhdyttyäni vegaaniksi, laihduin 8 kg, enempään ei ollut tarvettakaan, vyötärö kapeni 12 cm ja on nyt 72 cm ja olen 50 v ja lapsiakin on.
Syön lihaa ja käytän pääosin vaan aitoja rasvoja, voita, oliiviöljyä ja kookosöljyä, en margariinia. Maitotuotteet mitä käytän ovat täysrasvaisia, välillä syön jopa ranskankermaa välipalalla. Lapsia on kolme, ikää 33 ja vy 67. Pituutta 160 ja painoa 53. Kohtalaisesti lihasta tuosta painosta, löytyy näkyvät hauikset, pyöreät pakarat ja vatsalihakset selkälihakset erottuu niin eipä ole läskiä mitä tarttisi laihduttaa. Ei tarvitse olla vegaani.
Mun vyötärönympärys on 62cm ja silti näytän tasapaksulta pölkyltä.
Terveyden kannalta on tietenkin tärkeää suht pieni vyötärönmitta, mutta ulkonäköön se ei välttämättä vaikuta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa se lihanmässytys ja maidon lotraaminen, eipä ihme, että läski kertyy kun saadaan ihan liikaa huonosti sulavia proteiineja, liikaa huonoa rasvaa ja liian vähän kuituja, eikä liikuta juuri nimeksikään. Kun hylkäät eläinkunnan tuotteet ja ryhdyt vegaaniksi laihdut vaikka et liikkuisikaan ja kun lisäksi liikut, olet hoikka koko loppuikäsi ja vyötärökin löytyy uudelleen. Ryhdyttyäni vegaaniksi, laihduin 8 kg, enempään ei ollut tarvettakaan, vyötärö kapeni 12 cm ja on nyt 72 cm ja olen 50 v ja lapsiakin on.
Juuh. Kyllä laihtuu kun vedellään pähkinöitä, öljyisiä salaatteja ja avokaadoa. Ei se ole siitä kiinni minkälainen ruokavalio on, vaan siitä kuinka paljon vetää kaloreita napaan. Yhtähyvin voi laihtua vegaani kuin Atrian roiskeläpillä elävä.
Mä olen pian 30 v ja vyötärönympärys 63 cm.
Olen 178cm pitkä, lyhytselkäinen ja pitkäjalkainen ja sairastanut syömishäiriöitä yläasteelta asti. N. 54kg painossa vyötäröni oli 76cm, ja tuo on siis alipainoa tällä pituudella. Mittoja ei ole laihimmilta ajoiltani, jolloin painoin alle 50kg. Mutta heti kun paino nousi normaalin puolelle, ylittyi 80cm ympärys väkisinkin, vaikka olin edelleen hoikka. Jos painoni on siellä normaalipainon keskivaiheilla, se vyötärö vaan on n. 85cm. Enpä tästä suorasta vartalomallista itsekään tykkää, mutta en ole sitä valinnut. Kun vähäkin rasva kerääntyy haitalliseen paikkaan, lihominen pelottaa todella paljon.
63 ja vyötärön ympärys 66 cm. Sanottakoon nyt ne muutkin saman tien: rinnan ympärys 89 ja lantio 86. Pituus 167 cm. En ole koskaan ollut paksu.
Ikä 32. Pituus 159, paino 54, vy 66, ry 92 ja ly 90. Kolme lasta. Syön voita ja rasvaisia maitotuotteita, täysjyväpastaa, perunaa, riisiä, kasviksia, hedelmiä sekä lihaa. Lisättyä sokeria muutaman kerran viikossa leivoksissa ja tumnassa suklaassa. Ikinä en käytä light tuotteita tai rasvattomia.
Liikun lähinnä sen mitä saa puutarhatöissä ja mitä tulee töissä käveltyä. Satunnaisesti punttisali.
Uskon ruokavalion ja hyvän aineenvaihdunnan pitävän minut muodossani vuodesta toiseen.
Isoja on vatsat ei voi muuta sannoo.